
| 1

The New York Times’ Insidious Ongoing
Disinformation Campaign on Russia and Elections
A series of stories loudly proclaim the Russian election meddling narrative but
offer no real facts supporting the most sensational claims, writes Gareth
Porter. 

By Gareth Porter
Global Research, March 20, 2020
Consortiumnews 17 March 2020

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Media Disinformation

For the past three years the new narrative of Russian interference in U.S. elections has
bound corporate news media more tightly than ever to the interests of the national security
state. And no outlet has pushed that narrative more aggressively – and with more violence
to the relevant facts — than The New York Times.

Times reporters have produced a series of stories that loudly proclaim the Russian election
meddling  narrative  but  offer  no  real  facts  in  the  body  of  the  story  supporting  its  most
sensational  claims.

The Times service to the narrative was introduced by its February 2017 story  headlined,
“Trump Campaign Aides Had Repeated Contacts with Russian Intelligence.” We now know
from  Justice  Department  Inspector  General  Michael  Horowitz’s  report  on  the  FBI
investigation of the Trump campaign that the only campaign aide who had contacts with
Russian intelligence officials was Carter Page, and those had taken place years before in the
context of Page’s reporting them to the CIA. The Horowitz report revealed that FBI officials
had hidden that fact from the FISA Court to justify its request for surveillance of Page.

But the Times coverage of the Horowitz report in December 2019 failed to acknowledge that
the calumny about Page’s Russian intelligence contacts, which it had published without
question in 2017, had been an FBI deception.

Two more Times Russiagate stories in 2018 and 2019 featured spectacular claims that
proved on closer examination to be grotesque distortions of fact.  In September 2018 a
10,000-word story by Scott Shane and Mark Mazzetti sought to convince readers that the
Russian Internet Research Agency (IRA) had successfully swayed U.S. opinion during the
2016  election  with  80,000  Facebook  posts  that  they  said  had  reached  126  million
Americans.

But that turned to be an outrageously deceptive claim, because Shane and Mazzetti failed to
mention the fact that those 80,000 IRA posts (from early 2015 through 2017), had been
engulfed in a vast ocean of more than 33 trillion Facebook posts in people’s news feeds –
413 million times more than the IRA posts.

In  December  2019,  senior  national  security  correspondent  David  Sanger  wrote

https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
https://consortiumnews.com/2020/03/17/the-new-york-times-insidious-ongoing-disinformation-campaign-on-russia-elections/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.nytimes.com/2017/02/14/us/politics/russia-intelligence-communications-trump.html
https://oig.justice.gov/reports/2019/o20012.pdf
https://www.nytimes.com/2019/12/09/us/politics/horowitz-ig-report.html
https://www.nytimes.com/interactive/2018/09/20/us/politics/russia-interference-election-trump-clinton.html
https://consortiumnews.com/2018/11/02/33-trillion-more-reasons-why-the-new-york-times-gets-it-wrong-on-russia-gate/


| 2

a story headlined, “Russia Targeted Election Systems in All 50 States, Report Finds,”and
Sanger’s lede said the Senate Intelligence Committee had “concluded” that all 50 states had
been targeted.  But the Committee report actually reaches no such conclusion.  It quoted
President Barack Obama’s cyber-security adviser Michael Daniel as recalling that he had
“personally”  reached that  conclusion,  but  shows the only  basis  for  his  conclusion was
remarkably  lame:  the  “randomness  of  the  attempts”  and  his  conviction  that  Russian
intelligence was “thorough.”

The Committee reported that some intelligence “developed” in 2018 had “bolstered” the
subjective judgment by Daniel.   But all  but one of  the eight paragraphs in the report
describing that intelligence were redacted, and the one unredacted paragraph suggests that
the redacted paragraphs provided no conclusive evidence that Russian intelligence had
scanned any state election websites, much less those of all 50 states.  The paragraph said,
“However ,  I P  addresses  assoc ia ted  w i th  the  August  16 ,  2016  FLASH
provided  some  indicators  the  activity  might  be  attributable  to  the  Russian
government….[emphasis  added].”

The  Committee  report  also  contained  summary  statements  from  six  states  that  the
Department of Homeland Security has continued to include among the 21 states it insists
were hacked by the Russians in 2016, denying any cyber threat to their systems.  Another
13 states reported only that there was “scanning and probing” by inconclusive IP addresses
the FBI and DHS had sent them.  Sanger did not report any of those troublesome details.

In January 2020 the Times began its coverage of the theme of Russian interference in the
2020 election with a story headlined, “Chaos is the Point: Russian Hackers and Trolls Grow
Stealthier in 2020.”  The story, written by Sanger, Matthew Rosenberg and Nicole Perlroth,
sought to heighten the existing U.S. climate of paranoia about a Russian attack in regard to
the 2020 elections.  Once again, however, nothing in the story supports the sinister tone of
the headline.

It  reported  Department  of  Homeland  Security  officials’  anxiety  about  the  ransom-ware
attacks  on  100  American  towns,  cities  and  federal  offices  during  2019,  which  are  clearly
criminal operations aimed at large-scale payoffs by cities.  The story informed readers that
DHS was investigating “whether Russian intelligence was involved in any of the attacks,” on
the apparent theory that the criminals were being used by the Russians.

Since those ransom-ware attacks had been going on for years, the obvious question would
have been why DHS would have waited until 2020 to reveal that it was investigating Russian
involvement.  Thus, the only fact underlying the story was the DHS desire to find evidence
to support its accusations of Russian election hacking.

Still at it in 2020

The Times continued its advocacy journalism in a Feb. 26 report that U.S.  intelligence
officials  had  “warned”  in  a  briefing  for  the  House  Intelligence  Committee  on  Feb.  13  that
“Russia  was  interfering  in  the  2020 campaign  to  get  President  Trump elected,”  citing  five
people “familiar with the matter.”

The Times’ team of four writers proceeded to declare, “The Russians have been preparing –
and experimenting – for the 2020 election…aware that they needed a new playbook of as-
yet  undetectable  methods,  United  States  officials  said.”   But  instead  of  reporting  actual

https://www.nytimes.com/2019/07/25/us/politics/russian-hacking-elections.html
https://www.theamericanconservative.com/articles/u-s-states-deny-they-were-hacked-by-the-russians/
https://www.nytimes.com/2020/01/10/us/politics/russia-hacking-disinformation-election.html
https://www.nytimes.com/2020/02/20/us/politics/russian-interference-trump-democrats.html


| 3

evidence of any Russian action or decision for action, the Times writers again cited what
their sources suspected could be done.

“Some officials,” they wrote,  “believe that foreign powers,  possibly including Russia,  could
use  ransom-ware  attacks…to  damage  or  interfere  with  voting  systems  or  registration
databases.”  The Times’ sources thus had no actual intelligence on the question and were
merely speculating on what any foreign government might do to disrupt the election.

Three days after that report, moreover, the Times backed away from its previous lede after
intelligence  sources  disputed  its  claim  that  Russia  was  intervening  to  reelect
Trump, suggesting that the briefing officer, Shelby Pierson, had overstated the assessment.
Sanger sought to limit  the damage with a story labeling the problem one of  “dueling
narratives” in the intelligence community.

Then  Sanger  admitted,  “It  is  probably  too  early  for  the  Russians  to  begin  any  significant
moves  to  bolster  a  specific  candidate,”  which  obviously  invalidated  the  Times’  previous
speculation on the subject.  But after The Washington Post published a story that the FBI
had informed Senator Bernie Sanders that Russia had sought to help his campaign, Sanger
quickly  returned to the same narrative of  Russian interference to  advance its  favorite
candidates.

On the Times’ podcast “The Daily,” Sanger opined that the Russians were now supporting
both Trump and Sanders – because Sanders, “like Donald Trump,” has “got a real aversion
to interventions around the world.”

The most recent entry in the Times’ campaign to create anxiety about Russian interference
in the election focused on race relations.  On March 10, the Times headlined its story,
“Russia  Trying  to  Stoke  U.S.  Racial  Tension  before  Elections,  Officials  Say.”   In  their  lede
Julian Barnes and Adam Goldman announced, “The Russian government has stepped up
efforts  to  influence  racial  tensions  in  the  United  States  as  part  of  its  bid  to  influence
November’s presidential election, including trying to incite violence by white supremacist
groups  and  stoke  anger  among  Afro-Americans,  according  to  seven  American  officials
briefed  on  recent  intelligence.”

But true to the modus operandi used routinely to push the Russian election threat narrative,
the writers did not offer a single fact supporting such a story line. They even admitted that
the officials  who were making the claims provided “few details”  about  white supremacists
and “did not detail how” blacks were being encouraged to use violence.

It  turns  out,  in  fact,  that  U.S.  officials  have  found  nothing  indicating  Russian  support  for
violent white supremacists in America. The only fact that they could cite — based on a
single source — was that the FBI is “scrutinizing any ties” between Russian intelligence and
Rinaldo Nazzaro, the American founder of a “neo-Nazi group,” who lives with his Russian
wife in St. Petersburg, Russia, but owns property in the United States. So, the Times’ single
source had nothing but a suspicion for which the FBI was trying to find evidence.

The final touch in the piece was the accusation that RT had “fanned divisions” on race by
running a story about a video of New York policemen attacking and detaining a young black
man that Barnes and Goldman write “sparked outrage” and had also “posted tweets aimed
at stirring white animosity.” But the RT article on the video merely reported accurately that
the  video  depicted  unprovoked  police  brutality  and  that  it  had  already  gone  viral.  

https://www.cnn.com/2020/02/23/politics/intelligence-briefer-russian-interference-trump-sanders/index.html
https://www.nytimes.com/2020/02/23/us/politics/russia-2020-election-interference.html
https://www.washingtonpost.com/national-security/bernie-sanders-briefed-by-us-officials-that-russia-is-trying-to-help-his-presidential-campaign/2020/02/21/5ad396a6-54bd-11ea-929a-64efa7482a77_story.html
https://www.nytimes.com/2020/02/26/podcasts/the-daily/russia-trump-sanders.html
https://www.nytimes.com/2020/03/10/us/politics/russian-interference-race.html
https://www.rt.com/usa/482423-black-man-beaten-nypd-cops/


| 4

The Times itself had published a much more detailed Associated Press story on the same
incident that went into a discussion of the history of police brutality in New York City.  By
the Times’ own criterion, the AP was doing far more to stoke racial animosity than RT.

The opinion pieces that RT published attacking The New York Times for its coverage of a
video at the University of Wisconsin that offended non-whites and for a Times opinion piece
critical of the Apu character on “The Simpsons” echoed views on race and culture that most
Americans find offensive. The idea that they were part of a Russian plot to generate racial
animosity, however, is a very long stretch.

The descent of The New York Times into this unprecedented level of propagandizing for the
narrative of Russia’s threat to U.S. democracy is dramatic evidence of a broader problem of
abuses  by  corporate  media  of  their  socio-political  power.  Greater  awareness  of  the
dishonesty at the heart of the Times‘ coverage of that issue is a key to leveraging media
reform and political change.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Gareth Porter is an independent investigative journalist and historian and winner of the
2012 Gellhorn Prize for Journalism. His latest book, with John Kiriakou, is “The CIA Insider’s
Guide to the Iran Crisis: From CIA Coup to the Brink of War.”

Featured image is from Pixabay

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Gareth Porter, Consortiumnews, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Gareth Porter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://consortiumnews.com/2020/03/17/the-new-york-times-insidious-ongoing-disinformation-campaign-on-russia-elections/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
https://consortiumnews.com/2020/03/17/the-new-york-times-insidious-ongoing-disinformation-campaign-on-russia-elections/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

