
| 1

New York Times on Syria: All the Propaganda Fit to
Print

By Bill Van Auken
Global Research, September 18, 2013
World Socialist Web Site

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda
In-depth Report: SYRIA

In a front-page article Tuesday, the New York Times reported that a United Nations report
released the day before on the August 21 chemical  weapons attack in the suburbs of
Damascus “strongly implicated the Syrian government.”

In fact, the report did no such thing. The story’s headline, “UN implicates Syria in using
chemical weapons,” is a cynical distortion of reality tailored to meet the needs of the US
government for war propaganda.

While the UN inspectors reported “clear and convincing evidence” that surface-to-surface
rockets carrying sarin gas were used in the attack, the report provided no indication as to
whether it was government forces that fired these rockets, or the Al Qaeda-led “rebels” that
are backed by Washington and its allies.  As the report  states,  “The conclusion is  that
chemical weapons have been used in the ongoing conflict between the parties in the Syrian
Arab Republic.”

These inspectors were invited into Syria by the government of President Bashar al-Assad
and were set to investigate three separate sites of reported chemical weapons attack, which
the Assad regime has blamed on the Islamist anti-government militias. In one of these,
which took place on March 19 on the village of Khan al Assal outside Aleppo, the majority of
the victims were government soldiers.

Neither the Times nor anyone else charging the Assad regime with ordering the August 21
attack have presented any explanation for why it would do so on the very day that the
weapons inspectors that it had invited into Syria were beginning their work just a 15-minute
walk away from the site of the attack. On the other hand, the motive for the “rebels” to
stage such an attack and blame it  on the government is obvious: to provoke Western
military intervention in support of their flagging insurgency.

The Times article does not concern itself with such questions. Rather, it deduces from the
report’s  findings  that  only  the  government  could  have  been  responsible.  This  is  based
fundamentally on the assertion that the “rebel forces … are not known to possess such
weapons.” It similarly quotes US ambassador to the United Nations Samantha Powers as
claiming that there is “no evidence that the opposition possesses sarin.”

In fact, there is ample evidence that the rebels have both sarin and the means to deliver it
with artillery and surface-to-surface missiles. Last May, Carla Del Ponte, the former UN war
crimes tribunal prosecutor who is a senior member of the UN commission investigating

https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
http://www.wsws.org
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war


| 2

human rights violations in Syria, reported that the panel’s investigation had indicated that
“nerve gas was used by the opponents, by the rebels, and we have no indication at all that
the government, that the Syrian government used chemical weapons.”

In Turkey, meanwhile, prosecutors handed down an indictment last week against a Syrian
member  of  the  Al  Qaeda-affiliated  Al  Nusra  Front  and  five  Turkish  accomplices  based  on
charges  that  they  had  set  up  an  operation  to  procure  chemical  components  for  the
manufacturing of sarin gas. Videos placed on the Internet by the so-called “rebels” have
shown them using gas to kill rabbits and bragging that they had such weapons and were
prepared to use them.

Also last week, there was the testimony of the Belgian teacher Pierre Piccinin and Italian
journalist Domenico Quirico who were released after being held hostage for five months by
Islamists and the so-called Free Syrian Army (FSA). They both reported that during captivity
they overheard a Skype conversation between two FSA commanders claiming responsibility
for the attack for the “rebels.”

“In this conversation, they said that the gas attack on two neighborhoods of Damascus was
launched by the rebels as a provocation to lead the West to intervene militarily,” Quirico, a
war correspondent for the Italian daily La Stampa, told the newspaper.

As for means to deliver such weapons, Reuters news agency reported last month that “the
Free Syrian Army—as well as the Al Qaeda affiliated al Nusra Front and other groups—have
also been using increasingly potent captured artillery. This has included Grad surface-to-
surface rockets …”

Of  course none of  this  finds its  way into  the reporting of  the Times,  whose motto  “All  the
news  that’s  fit  to  print”  would  be  rendered  more  accurately  as  “All  the  news  that  fits  the
government’s propaganda line.”

The article distorting the findings of the UN inspectors is of a piece with the overall reporting
on the Syria chemical weapons issue, which has treated US government assertions as fact
while dismissing evidence to the contrary. Its byline was shared by C.J. Chivers, “senior
writer” at the New York Times, where he has enjoyed a meteoric rise since coming on as a
New York police reporter in 1999.

A former captain in the US Marine Corps and graduate of the Army Ranger school, Chivers
was  in  the  first  Gulf  War  and  participated  in  “peacekeeping  operations”  in  Los  Angeles
during the 1992 riots. In a 2005 interview withmediabistro.com, Chivers spoke of sharing “a
common understanding, a set of common memories, a group of ideals” with the military. He
said  this  helped  him  “immensely”  in  his  journalistic  career  that  took  him  to  the  US
interventions in Iraq, Afghanistan, Libya and Syria, as well as to Russia, where as Moscow
bureau chief he covered fighting in Chechnya, the Beslan school massacre and the Andijan
massacre in Uzbekistan.

Such  shared  “ideals”  no  doubt  made  for  intimate  connections  with  the  US  military-
intelligence complex, but would hardly foster a critical attitude toward Washington’s war
propaganda.

Similar shared “ideals” existed between the Times former correspondent Judith Miller and
the US military and intelligence agencies, contributing to the newspaper’s indispensable role



| 3

in  promoting the lies  about  weapons of  mass destruction that  were used to drag the
American people into the war of aggression against Iraq.

Meanwhile, some of the same columnists—including former Times editor and ex-Moscow
bureau chief Bill Keller—who wrote in support of the Iraq war are playing the same role in
relation to Syria.

Among the most persistent of these is Nicholas Kristof, who expressed deep disappointment
over the deal between the US and Russia on destroying Syria’s chemical weapons having
postponed  what  he  portrays  as  a  necessary  “humanitarian  intervention,”  i.e.,  the
bombardment of Damascus with Tomahawk missiles.

The Times readership, sick of Kristof’s unending Mother Teresa act, bombarded the paper
with comments expressing their opposition to war and revulsion with the columnist’s liberal
war  propaganda.  Acknowledging  that  he  had  “obviously  offended  many  readers  by
supporting missile strikes on Syria,” he was forced to devote an entire column to defending
himself and the proposed war, including by promising that it would cheap.

He added that it was “Syrians, led by the Syrian government in exile who are pleading for
American airstrikes.” This is hardly surprising. A bunch of hand-picked US collaborators,
residing far from where any missile will strike, are in favor of a military intervention that
they hope will put them in power.

Of course none of these reporters or columnists even hint that US imperialism could have
any other motive for intervening in Syria than humanitarianism and abhorrence for chemical
weapons, or that the present intervention has anything to do with the previous wars in
Afghanistan, Iraq and Libya or with wars Washington is preparing against Iran or Russia.

The  Syria  coverage  is  only  the  most  glaring  and  consequential  example  of  how
the Times massages the news to fit the interests of the American ruling establishment.

This  has  emerged  clearly  in  relation  to  the  revelation  of  state  crimes  and  wholesale
domestic spying by WikiLeaks and Edward Snowden, in which the paper has combined
character assassination with effective censorship.

On Monday,  the Times  public  editor  Margaret  Sullivan was compelled to respond to a
barrage of emails from readers demanding to know why the newspaper had failed to write
one line about the secret NSA documents released by Snowden showing that the agency
was  funneling  raw  data,  including  the  telephone  calls,  emails  and  other  online
communications  of  American  citizens,  to  Israeli  intelligence.

“Friends of mine who never before believed that newspapers suppressed the truth are
shocked by the evidence before them,” wrote one reader.

Sullivan reports a discussion on the matter with managing editor Dean Baquet, who told her
that  the  story  wasn’t  “significant  or  surprising”  and  that  the  paper  had  more  important
things  to  do,  such  as  “cover  the  turmoil  in  Syria.”

In  other  words,  the  NSA-Israel  story  was  news  that  didn’t  “fit”  the  Timesoverarching
propaganda line in favor of a war in Syria that is intimately bound up with Israeli interests.

In more than 10 years, the stench from the journalistic crimes carried out by Judith Miller



| 4

and Bill Keller in promoting the lies used to justify the Iraq war to the public has still not left
the offices and newsroom of the New York Times. Now it is at it again in Syria, functioning
today as an even more open and direct propaganda arm of the US government.

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Bill Van Auken, World Socialist Web Site, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Bill Van Auken

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.wsws.org
https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
http://www.wsws.org
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

