
| 1

New York Times and the New McCarthyism

By Robert Parry
Global Research, September 07, 2016
Consortium News

Region: Middle East & North Africa, Russia
and FSU

Theme: Media Disinformation, US NATO
War Agenda

Traditional U.S. journalism and the American people are facing a crisis, as the preeminent
American  newspaper,  The  New  York  Times,  has  fully  lost  its  professional  bearings,
transforming itself into a neoconservative propaganda sheet eager for a New Cold War with
Russia and imposing a New McCarthyism on public debate.

The crisis is particularly acute because another top national newspaper, The Washington
Post, is also deeply inside the neocon camp.

The Times’ abandonment of journalistic principles has become most noticeable with its
recurring  tirades  about  Russia,  as  the  Times  offers  up  story  after  story  that  would  have
embarrassed  Sen.  Joe  McCarthy  and  his  1950s  Red-baiters.

Operating without any actual evidence, a recent Times article by Neil MacFarquhar sought
to  trace  public  challenges  to  official  U.S.  government  narratives  on  world  events  to  a
massive “disinformation” campaign by Russian intelligence. Apparently, it is inconceivable
to the Times that independent-minded people might simply question some of the dubious
claims made by Official Washington.

Image: Lawyer Roy Cohn (right) with Sen. Joseph McCarthy.

Perhaps most stunningly, the Times sought to prove its point by citing the slogan of Russia’s
English-language television network, saying: “RT trumpets the slogan ‘Question More.’”

So, now, presumably if someone suggests questioning a claim from the U.S. government or
from the NATO alliance,  that person is  automatically  a “Russian agent of  influence.” For a
major newspaper to adopt such a position is antithetical to the tenets of journalism which
call on us journalists to question everything.

The  Times’  position  is  particularly  outrageous  because  many  key  claims  by  the  U.S.
government, including some used to justify aggressive wars against other countries, have
turned out to be false. Indeed, the Times has been caught peddling some of these bogus
claims,  often  fed  to  the  “newspaper  of  record”  by  U.S.  government  officials  or  from think
tanks funded by American military contractors.

Disinformation Conduit

Most memorably, in 2002, the Times pushed disinformation about the Iraqi government
reconstituting its nuclear weapons program, a lie that was then cited by Vice President Dick

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2016/09/07/new-york-times-and-the-new-mccarthyism/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://www.nytimes.com/2016/08/29/world/europe/russia-sweden-disinformation.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=first-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/06/Cohn_and_McCarthy.jpg


| 2

Cheney and other  senior  officials  to  help  stampede the  American  people  behind  the  2003
invasion of Iraq.

Image: The controversial map developed by Human Rights Watch and embraced by the New York
Times, supposedly showing the flight paths of two missiles from the Aug. 21 Sarin attack intersecting
at a Syrian military base.

Lesser  known  moments  of  the  Times  serving  as  a  disinformation  conduit  include  a
discredited assertion about the 2013 sarin attack in Syria, in which the Times purported to
show how the flight paths of two missiles traced back to a Syrian military base, only later to
grudgingly acknowledge that aeronautical experts judged that the one missile found to be
carrying sarin had a maximum range of about one-fourth the required distance.

During  the  2014  Ukraine  crisis,  the  Times  accepted  photographs  from the  U.S.  State
Department which purported to show Russian military personnel in Russia and then later
inside Ukraine, except that it turned out that the photograph supposedly taken in Russia
was actually taken in Ukraine, destroying the premise of the Times article.

Image: Photograph published by the New York Times purportedly taken in Russia of Russian soldiers
who later appeared in eastern Ukraine. However, the photographer has since stated that the photo
was actually taken in Ukraine, and the U.S. State Department has acknowledged the error.

Yet,  the  Times  holds  itself  out  as  some  paragon  of  objectivity.  This  delusion  further
underscores how out of control and indeed dangerous the Times has become as a source of
U.S. government disinformation, while accusing others of spreading Russian disinformation
which often isn’t disinformation at all.

In its recent article, the Times cites reasonable questions raised by Swedish citizens about a
proposal for the country entering into a military association with NATO and dismisses these
concerns as proof of Russian government propaganda and lies:

“The claims were alarming: If Sweden, a non-NATO member, signed the deal,
the alliance would stockpile secret nuclear weapons on Swedish soil; NATO
could attack Russia from Sweden without government approval; NATO soldiers,
immune from prosecution, could rape Swedish women without fear of criminal
charges.”

Yet, all these worries raised by Swedish citizens – and cited by MacFarquhar in the Times –
are not unreasonable concerns since nuclear weapons often are stored in NATO countries,
NATO members are obliged to go to war to protect allies, and there have been problems
with rape cases in countries with NATO or other foreign bases.

How  those  realities  might  affect  a  country  agreeing  to  a  NATO  military  association  are
reasonable concerns for Swedes to raise, but instead these worries are dismissed as Russian
disinformation without any evidence to support the charge.

No Evidence

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2013/12/hrw-rocket-bearing-map.jpg
https://consortiumnews.com/2013/12/29/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/
https://consortiumnews.com/2013/12/29/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/
https://consortiumnews.com/2014/04/23/nyt-retracts-russian-photo-scoop/
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/03/times-propaganda-300x152.png


| 3

MacFarquhar even concedes the point that his lead allegation lacks evidentiary support,
writing: “As often happens in such cases, Swedish officials were never able to pin down the
source of the false reports.”

Image: Russian President Vladimir Putin, following his address to the UN General Assembly on Sept.
28, 2015. (UN Photo)

MacFarquhar then adds:

“But  they,  numerous  analysts  and  experts  in  American  and  European
intelligence point to Russia as the prime suspect, noting that preventing NATO
expansion is a centerpiece of the foreign policy of President Vladimir V. Putin,
who invaded Georgia in 2008 largely to forestall that possibility.”

Though MacFarquhar  cites  the  Russian  “invasion”  of  Georgia  supposedly  to  thwart  its
entrance into NATO as a flat fact to support his thesis, that historical reference is a far more
complicated  issue  since  it  was  Georgia  that  launched  an  attack  on  South  Ossetia,  a
breakaway province, and killed Russian peacekeepers stationed there.

An investigation by the European Union laid most of the blame on Georgia for initiating the
conflict, with the Russians then reacting to the Georgian assault. A 2009 report on the E.U.
mission led by Swiss diplomat Heidi Tagliavini rejected Georgian claims about self-defense,
finding that Georgia, not Russia, started the conflict.

“None of the explanations given by the Georgian authorities in order to provide some form
of legal justification for the attack lend it a valid explanation,” Tagliavini said.

The E.U. report stated:

“There was no ongoing armed attack by Russia before the start of the Georgian
operation. Georgian claims of a large-scale presence of Russian armed forces
in South Ossetia prior to the Georgian offensive could not be substantiated by
the mission. It could also not be verified that Russia was on the verge of such a
major attack.”

In other words,  Putin’s  military did not  “invade” Georgia in 2008 “largely to forestall”
Georgia’s entrance into NATO, but as a reaction – arguably an over-reaction – to Georgia’s
violent offensive into South Ossetia.

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/09/645997.jpg
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/georgia/6247620/EU-blames-Georgia-for-starting-war-with-Russia.html


| 4

Yet, MacFarquhar cites this dubious point as some sort of indirect “evidence” that Putin is
responsible for questions posed by Swedish citizens about what a NATO association would
mean for them.

After acknowledging no real evidence and citing a historical “fact” that really isn’t a fact,
MacFarquhar expands his conspiracy theory into more recent events claiming that Putin

“has invested heavily in a program of ‘weaponized’ information, using a variety
of means to sow doubt and division. …

“The  fundamental  purpose  of  dezinformatsiya,  or  Russian  disinformation,
experts  said,  is  to  undermine  the  official  version  of  events  —  even  the  very
idea that  there is  a true version of  events — and foster  a kind of  policy
paralysis.”

The MH-17 Case

As an example, MacFarquhar cites the case of the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17
over eastern Ukraine on July 17, 2014, claiming “Russia pumped out a dizzying array of
theories.”  The  Times  correspondent  then  asserts  as  flat  fact  that  “The  cloud  of  stories
helped veil the simple truth that poorly trained insurgents had accidentally downed the
plane with a missile supplied by Russia.”

Image: The Dutch Safety Board’s reconstruction of where it believed the missile exploded near
Malaysia Airlines Flight 17 on July 17, 2014.

But, according to official investigations that have been underway for more than two years,
MacFarquhar’s claim is not “the simple truth,” as he put it. Last year’s report by the Dutch
Safety Board reached no conclusion about who was responsible for shooting down the plane,
killing 298 people.

Indeed,  the  DSB’s  report  included  a  statement  by  Dutch  intelligence  (reflecting  NATO’s
intelligence data) that the only powerful anti-aircraft-missile systems in eastern Ukraine on
that day – capable of hitting MH-17 at 33,000 feet – were under the control of the Ukrainian
military.  (Though  an  official  document,  this  Dutch  intelligence  report  has  never  been
mentioned by The New York Times, presumably because it conflicts with the favored Russia-
did-it narrative.)

The U.S. government, which in the five days after the crash did rush to a judgment blaming
ethnic Russian rebels supposedly using a Russian-supplied Buk missile, then went silent on
the issue after CIA analysts had a chance to examine the evidence in more detail.

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/07/Capture-mh17DSB2.png
https://consortiumnews.com/2016/03/16/the-ever-curiouser-mh-17-case/


| 5

Despite appeals from the families of Dutch victims, including the father of the one young
American citizen who died in the crash, the U.S. government has refused to release its
radar, satellite images and other intelligence information that presumably could establish
exactly who was responsible.

Why the U.S. government would obstruct the investigation into this tragedy if indeed the
evidence proved Putin’s responsibility doesn’t make any sense. Indeed, it is the kind of
question that a responsible journalist  would press the U.S.  government to answer,  but
MacFarquhar and the Times take the pressure off by simply reaffirming the impression that
the U.S. government wants the public to have: the Russkies did it.

In the weeks after the crash, I was told by a source briefed by U.S. intelligence analysts that
the secret U.S. data points the finger of guilt at a rogue Ukrainian military operation, which
would fit with the statement by Dutch intelligence. But whatever the ultimate finding, it  is
simply  bad  journalism  to  state  as  flat  fact  something  that  remains  seriously  in  doubt,  a
professional failure reminiscent of how the Times and Post treated Iraq’s WMD as a certainty
in 2002-2003.

More Insidious

But there is  something even more insidious about what The New York Times and The
Washington Post have been up to. They are essentially saying that any questioning of the
official U.S. government narrative on any international topic puts you in league with Moscow
in its purported attempt to “weaponize” information, whatever that is supposed to mean.

The two newspapers are engaging in a breathtaking form of McCarthyism, apparently in
some  twisted  effort  to  force  a  neoconservative  ideological  conformity  on  the  American
people  in  support  of  the  New  Cold  War.

There is also a stunning lack of self-awareness. While MacFarquhar sees a Russian desire to
portray U.S. life as “hellish,” including RT’s decision to show protest demonstrations – rather
than some speeches – during the Republican and Democratic conventions, he and other
writers who have picked up this theme consistently present the situation in Russia in the
darkest possible terms.

Relatively innocent actions, such as the Kremlin seeking to make its case to the world, are
transformed into evil deeds, using buzzwords like “weaponized” information and “hybrid
war.”.  Yet,  there  is  no  reference  to  the  billions  upon  billions  of  dollars  that  the  U.S.
government has invested in disseminating propaganda and funding political activists around
the world.

NATO has  even  established  what  it  calls  a  “Strategic  Communications  Command,”  or
Stratcom, in Riga, Latvia, which – as veteran war correspondent Don North has written –
views “the control  and manipulation of  information as a ‘soft  power’  weapon, merging
psychological  operations,  propaganda  and  public  affairs  under  the  catch  phrase  ‘strategic
communications.’

“This  attitude  has  led  to  treating  psy-ops  manipulative  techniques  for
influencing  a  target  population’s  state  of  mind  and  surreptitiously  shaping
people’s perceptions as just a normal part of U.S. and NATO’s information
policy. …

https://consortiumnews.com/2016/03/25/kerry-balks-at-supplying-mh-17-data/
https://consortiumnews.com/2015/09/02/usnato-embrace-psy-ops-and-info-war/


| 6

“And, as part of this Brave New World of ‘strategic communications,’ the U.S.
military and NATO have now gone on the offensive against news organizations
that present journalism which is deemed to undermine the perceptions that the
U.S. government seeks to convey to the world.”

In other words, the U.S. government and NATO are engaged in what psychologists call
“projection,” accusing someone else of one’s own behavior. Yet The New York Times has
never investigated Washington’s and NATO’s involvement in “strategic communications.”
Only the Russians do such dirty deeds.

A Darker Side

But there is even a darker side to the Times’ recent propaganda barrage about Russian
propaganda.  On  the  heels  of  MacFarquhar’s  indictment  of  Russia  for  questioning
Washington’s official  narratives,  the Times published a vicious attack on WikiLeaks and its
founder,  Julian Assange,  entitled “How Russia Often Benefits When Julian Assange Reveals
the West’s Secrets.”

Image: WikiLeaks founder Julian Assange at a media conference in Copenhagen, Denmark. (Photo
credit: New Media Days / Peter Erichsen)

The article portrays Assange as a participant, wittingly or otherwise, in Russia’s allegedly
nefarious  scheme  to  release  truthful  information,  such  as  the  Democratic  National
Committee’s  emails  confirming  what  many  had  long  suspected,  that  some  party  officials
were favoring Hillary Clinton over her rival, Bernie Sanders. No one has suggested that the
emails aren’t real.

However,  without  presenting  any  real  evidence  proving  that  Russian  intelligence  was
responsible for the hack, the Times and the rest of the mainstream U.S. news media have
made that assumption conventional wisdom based on the opinions of some unnamed U.S.
officials.

Or as the Times’ takedown of Assange wrote,

“United States officials say they believe with a high degree of confidence that
the Democratic Party material was hacked by the Russian government. …That
raises  a  question:  Has  WikiLeaks  become  a  laundering  machine  for
compromising material gathered by Russian spies? And more broadly, what
precisely is the relationship between Mr. Assange and Mr. Putin’s Kremlin? …

“Among  United  States  officials,  the  emerging  consensus  is  that  Mr.  Assange
and WikiLeaks probably have no direct ties to Russian intelligence services. But
they say that, at least in the case of the Democrats’ emails, Moscow knew it
had  a  sympathetic  outlet  in  WikiLeaks,  where  intermediaries  could  drop
pilfered documents in the group’s anonymized digital inbox.”

Though  it’s  nice  that  some  U.S.  officials  acknowledge  a  lack  of  evidence  proving  an
operational relationship between Assange and Russian intelligence, the fact that a high-
profile  journalistic  institution,  such  as  WikiLeaks,  has  been  under  that  sort  of  U.S.
government investigation should be troubling to the Times and other news organizations.

http://www.nytimes.com/2016/09/01/world/europe/wikileaks-julian-assange-russia.html?emc=edit_ee_20160901&nl=todaysheadlines-europe&nlid=46363705&_r=2
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2012/06/julianassangeincopenhagen.jpg


| 7

However, instead the newspaper appears disappointed that it cannot declare outright that
Assange is a “Moscow stooge.” (Also note that in the last passage, the Times treats the
suspicion  that  Russian  intelligence  hacked  the  Democratic  emails  as  flat  fact  when  U.S.
intelligence  officials  say  they  don’t  know  for  sure.)

Verify, Don’t Moralize

The usual rule of thumb for journalists is to accept and verify information regardless of
where it comes from. While occasionally you get a selfless leaker, it’s more common to get
leaks  from interested  parties  seeking  to  undermine  their  rivals.  We see  that  in  legal
proceedings when lawyers supply documents helpful to their cases and in political contests
when campaigns dig up dirt on their opponents.

Image: Former Secretary of State Hillary Clinton and Sen. Bernie Sanders. (NBC photo)

Yet, journalists don’t throw away newsworthy information because it may be self-serving.
We check it out and – if it checks out – we use it. The only real problem would be if you run
the  material  as  flat  fact,  without  caveats,  and  it  turns  out  to  be  false,  as  has  happened
repeatedly with material that the U.S. government has leaked to the Times and the Post.

What is particularly unprofessional about how the Times is treating Assange is that no one is
saying that the Democratic Party emails are disinformation; they appear to be quite real and
reflect  a  newsworthy  concern,  which  is:  Did  the  Democratic  National  Committee  seek  to
throw  the  presidential  nomination  to  Hillary  Clinton?

But the Times’ unprofessional treatment of truthful information from WikiLeaks as well as
the  Times’  disdain  for  legitimate  debate  about  the  New  Cold  War  with  Russia  has
contributed  to  another  dangerous  development  –  a  McCarthyistic  launching  of  official  U.S.
government investigations into people who question the official Washington narratives.

An Official Investigation

The Washington Post reported on Tuesday that

“U.S. intelligence and law enforcement agencies are investigating what they
see as a broad covert Russian operation in the United States to sow public
distrust in the upcoming presidential election and in U.S. political institutions.
…

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/02/2016-01-18t12-04-30-766z-1280x720.nbcnews-ux-1080-600.jpg
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/intelligence-community-investigating-covert-russian-influence-operations-in-the-united-states/2016/09/04/aec27fa0-7156-11e6-8533-6b0b0ded0253_story.html


| 8

Image: The Washington Post building. (Photo credit: Daniel X. O’Neil)

“The aim is to understand the scope and intent of the Russian campaign, which
incorporates  cyber-tools  to  hack  systems  used  in  the  political  process,
enhancing  Russia’s  ability  to  spread  disinformation.  …  A  Russian  influence
operation in the United States ‘is something we’re looking very closely at,’ said
one senior intelligence official,”

while admitting that there is no “definitive proof” of such a Russian scheme.

The danger of this investigation – and what a normal news media would focus on – is the
U.S.  government  taking  an  unfocused  look  at  how  Russia  supposedly  influences  the  U.S.
public  debate,  a  probe that  could easily  cross  the line into  questioning the loyalty  of
Americans who simply dispute what the U.S. government is claiming about current events.

The Post reported,

“U.S.  intelligence  officials  described  the  [Russian]  covert  influence  campaign
here as ‘ambitious’ and said it is also designed to counter U.S. leadership and
influence in international affairs. …

“Russia  has  been in  the  vanguard  of  a  growing global  movement  to  use
propaganda on the Internet to influence people and political events, especially
since the political revolt in Ukraine, the subsequent annexation of Crimea by
Russia, and the imposition of sanctions on Russia by the United States and the
European Union. …

“‘Our  studies  show  that  it  is  very  likely  that  [the  influence]  operations  are
centrally run,’ said Janis Sarts, director of the NATO Strategic Communications
Center of Excellence, a research organization based in Riga, Latvia.”

Yes,  that  is  the  same  NATO  Stratcom  complex  that,  as  Don  North  reported,  blends
psychological operations with traditional public relations. Yet, you wouldn’t know that from
reading The Washington Post’s article, which cites Stratcom as a source for accusing Russia
of running influence operations.

A Vast Conspiracy

According to the Post, Sarts

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/02/800px-Washington_Post_building.jpg


| 9

“also  said  there  is  ‘a  coordinated  effort  involving  [groups  using]  Twitter  and
Facebook and networks of bots to amplify their message. The main themes
seem to be orchestrated rather high up in the hierarchy of the Russian state,
and then there are individual endeavors by people to exploit specific themes.’

“Sarts  said  the  Russian  propaganda  effort  has  been  ‘successful  in  exploiting
the  vulnerabilities  within  societies.’  In  Western  Europe,  for  instance,  such
Russian information operations have focused on the politically divisive refugee
crisis.”

In other words, any reporting or commenting on significant foreign policy issues could open
a journalist or a citizen to a U.S. government investigation into whether you are part of some
nefarious Russian propaganda/disinformation scheme.

This McCarthyistic investigative style has already begun to have a chilling effect on public
debate in the United States where dissident views on Russia, Syria or other hot topics are
quickly disparaged as enemy propaganda. Almost anyone who questions whether a new,
costly and dangerous Cold War is necessary is immediately tagged as a “Russian agent of
influence,” a “Putin apologist,” or a “Moscow stooge.”

In this case, the Democrats have been particularly aggressive in playing the Joe McCarthy
role by denouncing Republican presidential  nominee Donald Trump in such overheated
terms, even suggesting his disloyalty for suggesting that he could, as President, get along
with Putin.

During the McCarthy era of the 1950s, defense of freedom of thought required courageous
journalists, most notably Edward R. Murrow, to stand up to the often unfounded smears
against  the patriotism of  Americans.  In  2016,  however,  it  is  the prestige news media,
particularly The New York Times and The Washington Post, that have been leading the rush
into the New Cold War and into the New McCarthyism.

Investigative  reporter  Robert  Parry  broke  many  of  the  Iran-Contra  stories  for  The
Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon andbarnesandnoble.com).

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
https://consortiumnews.com/2016/09/07/new-york-times-and-the-new-mccarthyism/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2016/09/07/new-york-times-and-the-new-mccarthyism/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca


| 10

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

