
| 1

Media Manipulation and the United Nations
UNESCO Severs Ties to Democracy Manipulators?

By Michael Barker
Global Research, March 23, 2008
23 March 2008

Theme: Media Disinformation, United
Nations

On  March  12,  2008,  the  United  Nations  Educational,  Scientific  and  Cultural  Organization
(UNESCO) decided to withdraw their patronage of Reporters Without Borders second annual
Online Free Expression Day. UNESCO’s press release, said that they had granted Reporters
Without Borders (RSF) their patronage for the international day on February 28, 2008, on
the condition that UNESCO “could not ‘be associated with the activities envisaged for this
occasion’ by RSF.” However, they add that:

“In  its  communications  on  the  day,  RSF  published  material  concerning  a  number  of
UNESCO’s Member States, which UNESCO, had not been informed of and could not endorse.
Furthermore, UNESCO’s logo was placed in such a way as to indicate the Organization’s
support of the information presented.”

Reporters Without Borders hit back at UNESCO by saying that “UNESCO’s grovelling” was a
result of “direct pressure” from several of the governments on their list of 15 `Internet
Enemies’,  observing that UNESCO had “behaved with great cowardice”. Controversially,
Reporters Without Borders concluded by pointing out that “it seems we have gone back 20
years, to the time when authoritarian regimes called the shots at UNESCO headquarters in
Paris.”

Which ‘authoritarian’ regime Reporters Without Borders are referring to is not entirely clear,
because just over 20 years ago (in January 1985) it was the US government that “called the
shots  at  UNESCO”.  Indeed  they  successfully  undermined  UNESCO’s  proposal  for  a
progressive New World Information and Communication Order, by withdrawing from the
agency at a time when they were providing a quarter of UNESCO’s funding. Of course
needless to say, this progressive proposal was strongly opposed by the world’s dominant
Western media corporations, because UNESCO’s proposals if  met “even partially, would
constitute  a  serious  diminution  in  the  influence  of  the  existing  transnational  corporate
information system.” Consequently the UK also withdrew from UNESCO, and as a result
UNESCO  suffered  severe  funding  problems,  which  combined  with  the  ongoing  attacks  on
their  legitimacy,  in  the  US,  British  and  French  media,  served  to  undermine  the
implementation of the New World Information and Communication Order. [1]

Returning to the present controversy, according to another article from a Cuban newspaper:
“Diplomatic sources from UNESCO told Prensa Latina that the agency made the decision due
to the repeated demonstration of a lack of ethics on the part of Reporters Without Borders in
its goal of  disqualifying a certain number of countries.” [2] This report then adds that
“because of this and previous actions, UNESCO decided to completely end its relationship
with RSF and rule out any type of future collaboration.” To date, this information has not
been reported on the website of either RSF or UNESCO. Yet even if this report is true, it is

https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/united-nations
https://www.globalresearch.ca/theme/united-nations
http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=42051&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=42051&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26189
http://www.granma.cu/ingles/2008/marzo/mier12/unesco.html


| 2

wishful thinking to believe (as this article does) that UNESCO withdrew their support of RSF
because of the latter’s intimate involvement with imperial democracy manipulators like the
National Endowment for Democracy.

The truth of  this  observation becomes apparent  upon examination of  the list  of  press
freedom groups “maintaining official relations with UNESCO”, as many of the organizations
are linked in some way to the work of the global democracy manipulating establishment.
These media ‘freedom’ groups include Internews International, the Committee to Protect
Journalists, the International Federation of Journalists, the World Press Freedom Committee
(a  group  that  “[o]riginally  created  to  oppose  proposals”  for  UNESCO’s  New  World
Information and Communication Order), and the International Press Institute.

In recent years a number of authors have criticized the activities of Reporters Without
Borders, and much attention has been paid to the fact that they have received funding from
the National Endowment for Democracy.  However, to date, next to no attention has been
paid to the work of similarly ‘democratic’ UNESCO-linked organizations, like the International
Press Institute. Therefore, the rest of this article will provide the first critical enquiry into the
work  of  the  International  Press  Institute  by  primarily  examining  the  ‘democratic’
backgrounds  of  the  recipients  of  their  annual  Free  Media  Pioneer  Award.

The International Press Institute as Annual Democracy Manipulator

The International Press Institute (IPI) was founded in 1950 at Columbia University, and they
describe  themselves  as  a  “global  network  of  editors,  media  executives  and  leading
journalists,  is  dedicated  to  the  furtherance  and  safeguarding  of  press  freedom,  the
protection of freedom of opinion and expression, the promotion of the free flow of news and
information, and the improvement of the practices of journalism”. Most notably, the current
president and chair of the IPI,  Piotr Niemczycki,  serves as the deputy president of the
management  board  of  Agora,  and  as  the  publisher  of  the  Gazeta  Wyborcza  (Election
Gazette).  The IPI’s  president was also involved in founding both Gazeta Wyborcza  and
Agora. Niemczycki’s links to these two organizations are important because Agora is a
media company with tight connections to the democracy manipulating establishment.

Formed  “on the eve of the [Polish] parliamentary elections in 1989”, Agora’s website notes
that  Gazeta  Wyborcza  was  the  “first  independent  newspaper  in  Poland,  while  Agora  grew
into  one  of  the  largest  and  most  renowned media  companies  in  Central  and  Eastern
Europe.”  Gazeta  Wyborcza  “was  established…  as  a  daily  representing  the  Solidarity
opposition”,  but  their  website  neglects  to  mention  that  this  political  party,  Solidarity,
obtained vital  support  from the CIA,  the National  Endowment for  Democracy,  and the
notorious democracy manipulator George Soros. Moreover, according to the Polish American
Library, the National Endowment for Democracy “was the original funding source for Gazeta
Wyborcza”.

George Soros was highly active in supporting the work of Solidarity, and in 1988 he created
the Stefan Batory Foundation (an ostensibly “independent private Polish foundation”) to
help  direct  his  democracy  manipulating  efforts.  Currently  the  Batory  Foundation’s  largest
funder,  aside from the Open Society  Institute,  is  the Ford  Foundation,  but  the Batory
Foundation has also received funding from other  ‘democratic’  groups like the National
Endowment for Democracy, Freedom House, and the Institute of International Education.
Writing in 2004, Srdja Trifkovic notes that the:

http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=11&ItemID=14512
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=11295
http://erc.unesco.org/ong/ONGlist_p.asp?language=E
http://wiki.zmag.org/Internews
http://www.zmag.org/sustainers/content/2000-02/03herman.htm
http://www.zmag.org/sustainers/content/2000-02/03herman.htm
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=14512
http://www.wpfc.org/Achievements.html
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Reporters_Without_Borders#External_links
http://www.freemedia.at/cms/ipi/about_detail.html?ctxid=CH0058&docid=CMS1132651076756
http://www.agora.pl/agora_eng/1,67372,2816454.html
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,974931,00.html?promoid=googlep
http://wiki.zmag.org/George_Soros
http://www.apacouncil.org/library.php
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=13705
http://www.haitianalysis.com/politics/the-freedom-house-files
http://wiki.zmag.org/Institute_of_International_Education


| 3

“Hoi polloi are force-fed the daily fare of OSI [Open Society Institute] agitprop by ‘the Soros
media’… from the Gazeta Wyborcza in Warsaw to Danas (Today) in Serbia, the Monitor in
Montenegro,  the  Markiza  TV  channel  in  Bratislava,  and  Vreme  weekly  and  the  B-92
electronic  media  conglomerate  in  Belgrade.  They  invariably  parrot  Soros’  views  and
ambitions,  reflected  by  the  agenda  of  the  local  Soros  foundation  at  home  and,  in  world
affairs,  by  the  International  Crisis  Group  (ICG),  largely  financed  by  Soros  and  run  by  his
appointees.”  (For  more  information  on  some  of  these  media  groups  see  later)

Given the intimate relations that exist between George Soros and the National Endowment
for Democracy it is little surprise that in 2000, Gazeta Wyborcza, “awarded him the title of
the Man of Year for his “support of the development of democracy, education and civil
society in the countries of the CEE [Central and Eastern Europe] region.”

Another of  the IPI’s  executive board members,  Kavi  Chongkittavorn,  also has excellent
democracy manipulating credentials, because in September 2007 she received the National
Endowment  for  Democracy’s  coveted  Democracy  Award.  In  addition  to  her  IPI  affiliation
Chongkittavorn presently serves as the assistant group editor of Nation Media Group, is a
member of the steering committee of the NED-created World Movement for Democracy, and
serves as the chair of the Southeast Asian Press Alliance – a group that has received annual
support from the NED for its work in Malaysia (since 1999).

Finally it is worth mentioning that the IPI’s ‘democratic’ roots can be traced to its founding in
1950, as from 1951 until 1954 their founding chair was Lester Markel. At the time of the
founding of the IPI Markel was the Sunday editor of The New York Times, but it is most
interesting to  note  that  in  1947 he “initiated”  the creation  of  the  Council  on  Foreign
Relations’ “Propaganda and Foreign Policy” group, which was soon renamed as the “Public
Opinion and Foreign Policy”  group.  Given this  knowledge,  it  is  entirely  consistent  that
Anthony  Giffard  (1989)  should  have  classified  the  IPI  as  an  organization  that  “played  an
active  role  in  opposing”  UNESCO’s  proposal  for  a  New  World  Information  and
Communication Order in the late 1970s and early 1980s. [3] Thus, having provided a little
background  on  the  ‘democratic’  orientation  of  the  IPI,  this  article  now introduces  the
‘democratic’ recipients of their annual press freedom award.

Awarding ‘Democracy’

Established in 1996, the IPI’s annual Free Media Pioneer Award is awarded to “recognize
individuals and organizations that have fought against great odds to ensure freer and more
independent media in their  countries.”  This  annual  award is  co-sponsored by Freedom
Forum, a group that was founded in 1991 and describes itself as a “nonpartisan foundation
dedicated to free press, free speech and free spirit for all people”. [4] Yet despite Freedom
Forum’s  benign  sounding  self-description,  they,  like  the  IPI,  have  solid  democracy
manipulating credentials. For example, Freedom Forum’s founder Allen H. Neuharth serves
on the advisory committee of the aforementioned World Press Freedom Committee; another
of their trustees, Wilma P. Mankiller, recently served as a trustee of the Ford Foundation;
while a further Freedom Forum trustee, Bette Bao Lord, is chair emeritus of Freedom House.
Thus both sponsors of the Free Media Pioneer Award are well connected to the democracy
manipulating credentials  establishment.  Following is  a demonstration of  how this  press
‘freedom’ award is used to legitimate the work of ‘democratic’ media groups all over the
world.

http://educate-yourself.org/cn/georgesorospostmodernvillian31aug04.shtml
http://www.agora.pl/agora_eng/1,67063,2386008.html
http://www.freemedia.at/cms/ipi/about_detail.html?ctxid=CH0058&docid=CMS1132667328069
http://www.freemedia.at/cms/ipi/about_detail.html?ctxid=CH0058&docid=CMS1132667328069
http://www.zcommunications.org/znet/viewArticle/16649
http://www.zcommunications.org/znet/viewArticle/16649
http://www.freemedia.at/cms/ipi/award.html
http://muse.jhu.edu/journals/journal_of_democracy/v012/12.2news_and_notes.html
http://muse.jhu.edu/journals/journal_of_democracy/v012/12.2news_and_notes.html
http://www.freedomforum.org/templates/document.asp?documentID=4020
http://www.wpfc.org/AdvisoryCommittee.html
http://www.rothtalent.com/speakers/slist/mankiller


| 4

In 1996, the first Free Media Pioneer Award was given to the Russian commercial TV station,
NTV – which is owned by media oligarch Vladimir Gusinsky – for its objective reporting on
the  Chechnya  conflict.  Yet  while  NTV’s  coverage  may  have  been  a  thorn  in  the  side  of
President Boris Yeltsin, this didn’t stop the president of NTV, Igor Malashenko, from working
as Yeltsin’s chief media advisor for his re-election campaign in April 1996. Indeed, as in
other  “electoral  interventions”,  the  global  democracy  manipulators  had  selected  their
favored candidate (Yeltsin in this case) and, despite NTV’s critical reporting on Chechnya, it
appears that they could be relied upon not to rock the boat too much. Thus NTV won the
IPI’s  first  Free  Media  Pioneer  Award  just  as  the  struggling  independent  media  in  Russia
“were falling into the hands of two rival oligarchs, Boris Berezovsky (TV-6) and Vladimir
Gusinsky  (NTV)”.  As  Edward  Herman  observed  a  few  years  later:  “Boris  Yeltsin  is  a
‘reformer,’  in  the contemporary post-Orwellian usage of  the word:  that  is,  one who is
carrying out policies approved by dominant Western interests.” [5]

The second Pioneer Award was distributed to the Indonesian-based Alliance of Independent
Journalists, a group that was critical of the Western-backed Suharto dictatorship. The timing
of this award may have to do with a change of heart of western governments’ ‘democratic’
plans for Indonesia, as, at around this time, they were beginning to start thinking about
withdrawing their support for Suharto (the PR disaster), and sure enough in 1998 he was
eventually removed from power. In addition, the Alliance of Independent Journalists is one of
five  members  of  the  aforementioned  NED-funded  Southeast  Asian  Press  Alliance,  and  in
1998 their founder, Goenawan Mohamad,  was awarded the International Press Freedom
Award by the Committee to Protect Journalists.

In 1998, Serbian-based Radio B-92 was honored with the Pioneer Award for its unrelenting
commitment to democracy,  of  which one important part  was the role it  played in the
creation (in 1993) of the Association of Independent Electronic Media (ANEM). There can be
no question that ANEM successfully protected media broadcasters from state repression in
Serbia, but there is also no doubt that this would have been impossible without the financial
and diplomatic  support  that  they received from Western governments.  [6]  In  fact,  the
democracy manipulating establishment had been extremely busy in the former Yugoslavia
throughout the early 1990s, providing between US$7-10 million for media development
during this time; while after 1995 the US gave a further US$23 million and the European
Union augmented this with another 17 million Euros for supporting ‘independent’ media
groups.

More specifically, Radio B-92 received a grant from the NED the year before they obtained
the  IPI’s  Pioneer  Award,  which  was  used  –  in  the  NED’s  words  –  to  help  “break  the
stranglehold of government-dominated media in Serbia by strengthening an independent
source of news and opinion and will ensure the free flow of unbiased information throughout
the country”. In 1998, Radio B-92 then received a grant from the Westminster Foundation
for Democracy (the British version of the NED to enable them “to conduct a systematic and
critical analysis of the coverage of the war in Kosovo presented by Serbian state television.”
(NED grants were also given to Radio Television B-92 in 2001 and 2005.) Finally ANEM
themselves  received  their  first  NED  grant  in  1998,  and  subsequently  went  on  to  obtain
indirect NED support in 2004 and 2005, when NED grants were channeled to them via the
intermediary media group Medienhilfe. As in other ‘democratic’ interventions, it seems that
the main reason the democracy manipulating community supported the development of
‘independent’ media outlets like Radio B-92 and ANEM was to ensure a ‘favorable’ change of
government, that is, to facilitate the ouster of President Milosevic.

http://www.freemedia.at/cms/ipi/award.html#CMS1137422312552
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9500E2D9143EF932A1575BC0A961958260
http://books.google.com.au/books?id=d1q1q8SL5-UC&pg=PA142&lpg=PA142&dq=%22igor+malashenko%22+yeltsin&source=web&ots=6cCCSxFaPj&sig=kwpJTJrXhD9HbxAOVrJE9mRadjQ&hl=en
http://www.amazon.com/Demonstration-Elections-U-S-Staged-Dominican-Republic/dp/0896082148
http://www.ellenhume.com/articles/missionaries5_easterneurope1.html
https://zmag.org/ZMag/articles/oct96herman.htm
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9500E2D9143EF932A1575BC0A961958260
http://www.globalintegrity.org/reports/2004/default1413.html?act=30
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9500E2D9143EF932A1575BC0A961958260
http://www.ellenhume.com/articles/missionaries5_easterneurope1.html
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Westminster_Foundation
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Westminster_Foundation
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=11295


| 5

In 1992 and again in 1993, the NED gave grants to support independent journalism in
Ethiopia. The 1992 grant is most notable here as the NED noted that it was to be used to
“lay the foundation for an indigenous and self-sustainable training center for journalists and
publishers in Ethiopia.” In 1999, the Ethiopian Free Press Journalists’ Association received
the fourth Pioneer Award. Although it seems that this association has no direct links to
democracy manipulating bodies it is worth noting that this Association was formed in 1993
shortly after the aforementioned NED grants.

The next recipient of the Pioneer Award was the Instituto De Prensa Y Sociedad (or the
Peruvian  Press  and  Society  Institute)  –  a  group  that  was  founded  in  1993,  and  has
exemplary ‘democratic’ credentials that I have outlined in full elsewhere. Two years before
receiving the 2000 Pioneer Award, the Peruvian Press and Society Institute received their
first  NED  grant  to  help  “develop  a  national  network  to  protect  journalists”;  they  then
received renewed NED support in both 2000 and 2001. Like the IPI’s Kavi Chongkittavorn,
the Peruvian Press and Society Institute were rewarded with the NED’s annual Democracy
Award in 2007.  

The 2001 winner of the IPI’s Press Award was the Malaysian website Malaysiakini.com, a site
that  was  launched  in  1999  by  the  Southeast  Asian  Press  Alliance  (SEAPA).  With  the
assistance of the World Press Freedom Committee, Freedom Forum, and the Committee to
Protect Journalists, SEAPA were formed by IPI executive board member Kavi Chongittavorn
(n 1989) to campaign for press freedom in Southeast Asia. Since 1999, SEAPA have received
annual  grants  from the NED to  support  their  work  in  Malaysia,  which  focuses  on the
“development and protection of journalistic independence and professionalism”. Here it is
important to note that out of all of SEAPA’s annual NED grants the only grant that specifies
“support for online media” was given to them in 1999.

In 2002, the Serbian newspaper, Danas,  received the Pioneer Award, and like previous
award winners, they too received prior aid from the NED. Thus, the year after Danas was
launched (in 1997), they received a NED grant to “open a news bureau in… Prishtina” to
help “improve the paper’s  ability  to gather up-to-date information on developments in
Kosovo.” In 2000, they received another NED grant channelled to them via the regular NED
aid recipient the BETA News Agency. [7]

The Media Council of Tanzania won the Pioneer Award in 2003, and – although they have not
obtained  any  funding  from the  NED  –  they  have  received  aid  from  other  prominent
international democracy manipulators. For example, the Swedish International Development
Cooperation Agency gave the Media Council a three year grant of SEK 4,000,000 in 2001,
while the Netherlands-based Communication Assistance Foundation awarded them NLG 364,
522 for the same period.

In 2004, the Baku-based Central  Asian and Southern Caucasian Freedom of Expression
Network (CASCFEN) received the Pioneer Award. This group most likely played a significant
role in two NED-backed revolutions in both Georgia (2003) and in Kyrgyzstan (2005). In both
cases the ‘independent’ media played a crucial role in the success of the revolutions.

The founder of CASCFEN, Azer Hasret, formerly served as the president of the Journalists’
Trade Union – the group that helped launch CASCFEN in August 2001 along with five other
groups which included the Azerbaijan National Committee of International Press Institute,
the Independent Association of Georgian Journalists, Public Association “Journalists”, the
Union of Independent Journalists of Uzbekistan, and the National Association of Independent

http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=13841
http://www.seapabkk.org/activities.html
http://www.seapabkk.org/about/1.html
http://www.mct.or.tz/full.asp?ID=135&topicid=37
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=11311
http://www.monthlyreview.org/1206sussman.htm
http://www.osi-az.org/mediastr4.shtml
http://web.archive.org/web/20031008082001/www.cascfen.org/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=12


| 6

Mass Media of Tajikistan. [8] Interestingly while only the latter group went on to receive NED
aid (in both 2003 and 2005), in 2003, Zviad Pochkhua, the president of the Independent
Association of  Georgian Journalists critiqued another Georgian-based NGO – the Liberty
Institute – for receiving funding from US Agency for International Development (USAID) and
the Soros Foundation. [9] So it is ironic that even CASCFEN’s work has received support
from  George  Soros’  Open  Society  Institute-Assistance  Foundation  Azerbaijan.  Finally,
between 2004 and 2005,  the Azerbaijan-based Journalists’  Trade Union worked on the
Election  Monitoring  Center’s  media  programme,  which  is  significant  because  in  2005  this
Center received a grant from the NED to “inform the public about the electoral process and
the political  platforms of  different  parties  and candidates by producing newspaper inserts,
radio programs, and televised debates.”

Zimbabwe’s SW Radio Africa  won the Pioneer Award in 2005, making it the first externally
broadcast media group to receive the award – due to government repression they are based
in London (UK). SW Radio Africa first started operating in December 2001, and according to
diplomatic  sources  they  are  funded  by  the  USAID’s  Office  of  Transition  Initiatives.  [10]
Furthermore, from 2005 to 2006 Violet Gonda a “producer and presenter for the news
section of SW Radio Africa” served as a fellow at the Center on Democracy, Development
and the Rule of Law (CDDRL) at Stanford University. This is particularly noteworthy because
the Director of the CDDRL is Michael McFaul, an individual who happens to be a director of
the National Endowment for Democracy’s International Forum for Democratic Studies, and is
a trustee of both Freedom House and the Eurasia Foundation.

The 2006 recipient of the Pioneer Award was the Yemen Times, a newspaper that only
exhibits tenuous links to the NED, as from 2006 to 2007, one of their reporters, Hafez Al-
Bukari, served as a Reagan Fascell Democracy Fellow at the NED. [11] In addition, it is more
than coincidental that another former Yemen Times reporter, Hatem Bamehriz, previously
served as the Deputy Country Director of the Yemen field office of the National Democratic
Institute for International Affairs (which is one of the NED’s core grantees). [12]

The winner of the 2007 Free Media Pioneer Award was the Mizzima News Agency, an Agency
that was formed in 1998 by a group of exiled Burmese journalists based in both India and
Thailand.  According to Reuters,  “Mizzima is  one of  several  outlets,  like the Oslo-based
Democratic Voice of Burma (DVB), that have become major source of information on the
country.”  Consequently  it  is  highly  significant  that  since  1999  the  Agency  has  received
support from George Soros’ Open Society Institute, and in 2006 (at least) they obtained
financial  support  from  the  NED  (and  two  other  NED-supported  groups:  Internews  and  the
Southeast  Asian Press  Alliance).  Given that  the impetus for  this  article  was UNESCO’s
controversial relationship with Reporters Without Borders it is appropriate that Mizzima is
also linked to this notorious press ‘freedom’ watchdog. This connection comes through the
presence of Maung Maung Myint on Mizzima’s advisory board, as he is also currently the
president of NED-sponsored Burma Media Association, and serves on international jury for
Reporters Without Borders Fondation de France Prize.

Democratizing the United Nations?

This article has demonstrated that the ostensibly progressive International Press Institute is
a key member of the global democracy manipulating establishment. This information is
problematic on a number of levels, not least of which is that UNESCO maintains cordial
relations with the International Press Institute and many other NED-linked media groups. 
Moreover,  this  is  not  the  first  time  that  the  United  Nations  has  compromised  its  integrity

http://www.iagj.org.ge/pochkhuaCV.htm
http://www.leftgatekeepers.com/articles/GeorgiaHumanRightsOrganizationAccusedOfMeddlingWhereWesternDollarsAreTabooByZviadPochkhua.htm
http://public.soros.org/initiatives/east/focus_areas/ceece/grantees/projects_2003?skin=printable
http://www.guardian.co.uk/media/2002/jan/24/Zimbabwenews.zimbabweandthemedia
http://cddrl.stanford.edu/docs/democracyfellows/allfellows.html
http://fsi.stanford.edu/mediaguide/michaelamcfaul/
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?boardmember=47&page=10
http://wiki.zmag.org/Eurasia_Foundation
http://www.ned.org/forum/past.html#Al-Bukari
http://www.ndi.org/ndi/library/1625_iq_report_072503.txt
http://www.freemedia.at/cms/ipi/award.html#CMS1178093945540
http://in.reuters.com/article/topNews/idINIndia-29749420070927?pageNumber=2&virtualBrandChannel=0
http://web.archive.org/web/20021211230935/www.mizzima.com/about-mizzima/
http://www.mizzima.com/MizzimaNews/Others/aboutus.html
http://www.bma-online.org/members.html
http://www.bma-online.org/media-conference.html
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/18095
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=11&ItemID=14512


| 7

through ties with the NED. Indeed, as I illustrated in a recent article, the recently formed UN
Democracy Fund works extremely closely with the NED and their global cadres; furthermore,
my limited critiques of the United Nations are amplified by many other authors whose work
can be found on the Center for Research on Globalization’s website.

In  January  2007,  Ban  Ki-Moon  succeeded  Kofi  Annan  as  the  new  Secretary-General  of  the
United Nations, but it is highly questionable as to whether he is he going to be able (or
willing) to reform the United Nations. Indeed, as Professor Rodrigue Tremblay writes, so far
the “only reforms the new Secretary-General has espoused have been minor administrative
arrangements—and even those were contested”. He adds:

“What the United Nations needs is more than simply shuffling the chairs on the deck of the
Titanic.  It  needs a fundamental structural reorganization if  it  is to play the role it  was
assigned originally in 1945, that is  to say to promote international  cooperation and to
maintain international peace and security.”

Yet, perhaps the United Nations cannot be reformed after all, as the job that it was initially
set  up  to  fulfill  –  as  intended  by  the  Council  on  Foreign  Relations  War  and  Peace  Studies
Group – was to legitimate America’s imperial ventures. [13]

As Edward Herman observes, we are already in the “midst of a crisis within the post-war
international system, as a serial aggressor [the United States] is now able to mobilize the
[United Nations] Security Council… to declare the state that it threatens with war a menace
to the peace and to help the aggressor disarm its target.” The United Nations has gone far
beyond  simply  legitimating  US  domination;  it  now  acts  as  a  critical  armament  of
imperialism, both in its soft form – as exemplified by its work with the NED – and in justifying
harder militaristic forms of imperialism. So the question remains, ‘is the United Nations the
type of institution that should be reformed in the first place?’ If not, then we need to think
hard about the type of institution that should replace it, because what is urgently need is an
international organization that can help reign in aggressor states not encourage them, and
promote popular democracy not elite ‘democracy’.

Michael Barker is a doctoral candidate at Griffith University, Australia. He can be reached at
Michael. J. Barker [at] griffith.edu.au. Most of his other articles can be found here.

Endnotes

[1] William Preston, Jr.,  Edward S. Herman, and Herbert I.  Schiller, Hope and Folly: the
United States and UNESCO, 1945-1985 (New York: Institute for Media Analysis, 1989) , p.
297, pp. 203-81.

[2] Incidentally Cuba was on Reporters Without Borders ‘Internet Enemy’ list.

[3] Anthony C. Giffard, UNESCO and the Media (New York: Longman, 1989), p.28.

[4] Freedom Forum is “supported by income from an endowment now worth more than $1
billion  in  diversified  assets”  and  in  1997  they  distributed  over  $48  million  in  grants.  See
JoEllen Gorg, U.S. Foundations: A Review of International Funding Priorities 2002, Prepared
for the USAID/ANE Bureau, May 2002.

[5]  Edward  Herman notes:  “The Russian  election  was  badly  compromised by  Western

http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=11&ItemID=14584
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=11&ItemID=14584
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=theme&themeId=26
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=7786
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=7786
http://zcommunications.org/znet/viewArticle/16649
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=7813
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=5248
http://michaeljamesbarker.wordpress.com/
http://www.amazon.com/Hope-Folly-United-1945-1985-Society/dp/0816617880
http://www.amazon.com/Hope-Folly-United-1945-1985-Society/dp/0816617880
http://www.freedomforum.org/templates/document.asp?documentID=6454
http://pdf.dec.org/pdf_docs/PNACP452.pdf
https://zmag.org/ZMag/articles/oct96herman.htm


| 8

intervention, some of it contrary to Russian law, all of it in violation of nominal Western
principles of fairness. Western leaders gathered in Moscow during the campaign to proclaim
their opposition to ‘terrorism’ (in the midst of Yeltsin’s terrorist attacks on Chechnya) and to
give a boost to the ‘reformer.’ German president Helmut Kohl traveled to Moscow, as did
U.S. Secretary of State Warren Christopher, for photo appearances with our man. The IMF
made a $10.2 billion loan to Russia in the midst of the campaign, despite the fact that
Russia was in violation of IMF loan conditions and was dispensing large sums of public
money for  election  purposes.  A  trio  of  Republican  advisers  joined  the  Yeltsin  election
campaign,  although such foreign participation in  an election violates Russian law.  U.S.
ambassador Thomas Pickering urged candidate Grigory Yavlinsky to drop out of the election
in order to help Yeltsin.”

[6] Spasa Bosnjak, Fight the Power: The Role of the Serbian Independent Electronic Media in
the Democratization of Serbia (Simon Fraser University: Unpublished MA thesis, 2005), p.71.

[7] The BETA News Agency received NED grants annually from 1997 to 2005.

[8]  In  2003  Azer  Hasret  was  also  the  Secretary  General  of  the  Azerbaijan  Journalists
Confederation.

[9] Although not noted in Zviad Pochkhua’s article, the Georgian-based Liberty Institute
received NED funding in 1999, 2001, and 2004. It is also interesting that the vice president
of the Independent Association of Georgian Journalists, Geno Jokhidze, has also been the
editor-in-chief of Echo newspaper since 2002. This is because from 2003 to 2004 the deputy
editor-in-chief of the daily Echo served as a NED Reagan-Fascell Democracy Fellow.

[10] A Radio Netherland Media Network report notes that SW Radio Africa “receive millions
of dollars from a department of the US International Development Agency, known as the
Office  of  Transition  Initiatives  (OTI),  although  according  to  the  station  its  funding  comes
from  unspecified  ‘human  rights  and  media  freedom  groups’”.  

[11]  Hafez  Al-Bukari  was  also  “a  member  of  the  informal  advisory  board  of  the
[neoconservative] American Enterprise Institute’s Arab Reform program and coordinator of
the International Federation of Journalists’ Project in Yemen.”

[12] Hatem Bamehriz is now currently working for the National Democratic Institute for
International Affairs in Somalia. Although I have demonstrated that the Yemen Times can be
linked to the NED, they appear to utilize reporters from a variety of political persuasions, as
according to the US Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor (2002): “In May the
PSO  [Political  Security  Organization]  detained  journalist  Hassan  al-Zaidi  and  held  him
incommunicado for 16 days, at times in solitary confinement, in the detention center under
the PSO headquarters in Sana’a. Authorities never formally charged al-Zaidi with any crime,
but told him that he had ‘exceeded the red lines.’ In addition to being a reporter for the
Yemen Times, al-Zaidi is a member of the Islamist opposition party Union of Popular Forces
(UPF) and belongs to the al-Zaidi  tribe,  which has been responsible for kidnappings of
foreigners and other destabilizing activity.”

[13] Laurence Shoup and William Minter (1980) noted that Council on Foreign Relations
member, Isaiah Bowman, observed in a Council meeting in May 1942 that: “[T]he United
States had to exercise the strength need to assure ‘security,’ and at the same time ‘avoid
conventional forms of imperialism.’ The way to do this, he argued, was to make the exercise

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Thomas_Pickering
http://ir.lib.sfu.ca/retrieve/669/etd1528.pdf
http://ir.lib.sfu.ca/retrieve/669/etd1528.pdf
http://www.freemedia.at/cms/ipi/freedom_detail.html?country=/KW0001/KW0003/KW0049/&year=2003
http://www.leftgatekeepers.com/articles/GeorgiaHumanRightsOrganizationAccusedOfMeddlingWhereWesternDollarsAreTabooByZviadPochkhua.htm
http://www.iagj.org.ge/JokhidzeCV.htm
http://www.ned.org/forum/past.html#Abbasov
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/zimbabwe-swradioafrica.html
http://www.ned.org/forum/past.html#Al-Bukari
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=American_Enterprise_Institute
http://www.ndi.org/about/staff/staff.asp
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2001/nea/8313.htm
http://books.google.com.au/books?id=IaKm2H-7FQoC&pg=PA135&lpg=PA135&dq=%22the+trilateral+commission+and+elite+planning%22+%22shaping+a+new+world%22&source=web&ots=WXECy8i-Io&sig=SYd0BFpcr_ApKdV8Qh1J0FpdVhc&hl=en
http://www.inthesetimes.com/article/87/
http://books.google.com.au/books?id=IaKm2H-7FQoC&pg=PA135&lpg=PA135&dq=%22the+trilateral+commission+and+elite+planning%22+%22shaping+a+new+world%22&source=web&ots=WXECy8i-Io&sig=SYd0BFpcr_ApKdV8Qh1J0FpdVhc&hl=en


| 9

of that power international in character through a United Nations body.”

The original source of this article is Global Research
Copyright © Michael Barker, Global Research, 2008

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Michael Barker

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

