
| 1

Media Disinformation: “Saudis give nod to Israeli
raid on Iran”
Contrary to Times accounts relations between Ahmedinejad and Saudi King
Abdullah seem to be cordial

By F. William Engdahl
Global Research, July 09, 2009
9 July 2009

Region: Middle East & North Africa
Theme: US NATO War Agenda

The world-renowned Times newspaper of London published a report in its July 5th edition
titled, “Saudis give nod to Israeli  raid on Iran.” The story, were it  true, would imply a
dramatic change in Saudi foreign and military policy whose consequences potentially could
lead to a World War III. A more serious investigation reveals that there are nasty elements of
what military psychologists and intelligence specialists term “disinformation” at work trying
to foster discord across the Muslim oil-producing world. The question is Qui Bono? Who
ultimately benefits from such disinformation?

According  to  the  London  Times,  the  flagship  paper  of  the  giant  media  group  owned  by
naturalized  American  citizen,  Australian  media  mogul,  Rupert  Murdoch,  “The  head  of
Mossad, Israel’s overseas intelligence service, has assured Benjamin Netanyahu, its prime
minister,  that  Saudi  Arabia  would  turn  a  blind  eye  to  Israeli  jets  flying  over  the  kingdom
during any future raid on Iran’s nuclear sites.”

The London paper went on to report to allege that Meir Dagan, the head of Israeli’s Mossad
intelligence service, had held secret meetings early this year with leading Saudi officials and
that as well former Israeli Prime Minister Ehud Olmert had held such secret talks. Citing an
unnamed “diplomatic source” from an unnamed country, the Times went on to quote, “The
Saudis have tacitly agreed to the Israeli air force flying through their airspace on a mission
which is supposed to be in the common interests of both Israel and Saudi Arabia.”

Were that report accurate, it would be, excuse the expression, a bombshell of a nuclear
dimension. The story suggests that war preparations against Iran are very advanced in the
wake of the tumultuous elections in Iran last month in which the conservative  Mahmud
Ahmedinejad was declared the victor against massive opposition protests, protests fanned
actively from outside at a certain point by US Government-linked NGOs and by the US State
Department.

A  recent  statement  by  Obama’s  Vice  President,  Joe  Biden  with  ABC’s  George
Stephanoupolos, where he said in answer to a question: “Look, Israel can determine for
itself — it’s a sovereign nation — what’s in their interest and what they decide to do relative
to Iran and anyone else.” Whether we agree or not? The interviewer asked. “Whether we
agree or not,” said the vice president.” That suggested that the Obama Administration had
changed its earlier reported “veto” over potential Israeli military strike in Iran. It was the
first time a senior Obama administration official left Israeli the military option against Iran’s
nuclear sites.

https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda


| 2

British intelligence disinfo?

Because the Times story was so important and because the implications of a “Saudi nod” to
Israeli  military  over-flight  en  route  to  bomb  Teheran  or  Iranian  targets  could  potentially
unleash a Holy War within the one-billion strong Muslim world, I decided to probe more
deeply. What emerged was quite different from the Times account.

I contacted very reliable sources with extensive involvement in Saudi Arabia and who have
been reliable in the past, to ask whether the Times story of a secret agreement with Israel
over bombing Iran was accurate. The answer I got back was revealing.

The Times itself cited a denial statement from the Saudi Government, but in a way to leave
the impression it  was not serious,  merely covering up the truth of  the Times story of
collusion between Israeli intelligence and the Saudi Kingdom.  

According to this Saudi inside confidential source, however, “not only have we denied it, it
would  be  absolute  political  suicide  to  even  contemplate  letting  the  Israelis  cross  our
airspace!”

That corresponded with my knowledge of years of quiet diplomatic dialogue between, yes,
even Ahmedinejad and the Saudi Royal family. Indeed, it was reportedly largely due to
agreement between Iran’s Ahmedinejad and the Saudi King Abdullah, during a personal
meeting in Riyadh in March 2007, that agreement was reached to try to create lessening of
tensions between Sunni and Shiite muslim groups in Iraq. Those talks had more to do,
according to on-the-ground reports, with the dramatic falloff in killings in Iraq than General
Petraeus’ infamous “surge” strategy.  

Who is behind the Times?

The Times of London is one of the world’s best known newspapers. In its better times,
during the First and even Second World Wars, it was the newspaper of record of Britain,
comparable to what the New York Times also once was in the United States. The Times in
those  days  was  one  of  the  most  influential  propaganda  instruments  of  a  little-known  and
extremely  influential  elite  group  that  called  itself  the  Round  Table,  as  in  King  Arthur’s
legendary Knights of the Round Table. The Round Table group, initially created out of the
will of British mining magnate and inciter of the 1899 Boer War, Sir Cecil Rhodes, played a
key role in manipulating British pubic opinion into going to war in 1914 against the German
“Hun,” in a fruitless attempt to save the “English way of life” as they saw it, to save the
declining British Empire.  

Since the newspaper came into financial difficulties in the early 1980’s, its then-owners, the
Astor family, sold it and Australian media czar Rupert Murdoch bought it, placing it under his
News Corporation International which also owns the New York Post, the San Antonio Star,
the Hollywood 20th Century Fox studios,  the right-wing neo-conservative Fox News TV
network  and until  recently  the  flagship  of  US neo-conservative  William Kristol,  the  Weekly
Standard. In 2007 Murdoch added the prestigious Wall Street Journal to his stable.

The Board of Directors of Murdoch’s News Corp. holding company, owners of the Times of
London, is also interesting. It includes, in addition to Murdoch as Chairman and CEO, also
former  Spanish  Prime  Minister  Jose  Maria  Aznar,  the  very  conservative  and  very
controversial friend of Britain’s Tony Blair, who split EU opposition to the 2003 Iraq War by



| 3

backing Blair and Bush. Murdoch’s board also includes Andrew Knight of J. Rothschild Capital
Management, the financial holding of Jacob Lord Rothschild, the head of the British branch
of  the  legendary  financial  family.  It  also  includes  Viet  D.  Dinh  who served as  an  Assistant
Attorney General of the United States from 2001 to 2003, under George W. Bush, and who
was the chief architect of the USA PATRIOT Act.

To  put  it  mildly,  Murdoch’s  News  Corp.  has  a  distinct  political  or  geopolitical  profile.  It  is
clearly in the neo-conservative war hawk camp. It clearly backed Tony Blair, who according
to London sources, owed his job to the backing of Murdoch’s Sun tabloid newspaper in the
UK, a paper better known for sensational stories than for serious analysis. That puts the
“impartiality”  of  Blair  today  as  official  “Envoy  of  the  Quartet”  on  the  Middle  East,  the
Quartet being the motley combination of the United Nations, the European Union, the United
States, and Russia.

Tony Blair

The controversial John Bolton

It is also notable that in its story of the “Saudi nod to Israel,” Murdoch’s Times chose to cite
the infamous former Bush UN “acting” Ambassador, neo-conservative John Bolton, who told
the Times that it was “entirely logical” for the Israelis to use Saudi airspace. The Times



| 4

wrote, “Bolton, who has talked to several Arab leaders, added: ‘None of them would say
anything about it publicly but they would certainly acquiesce in an over-flight if the Israelis
didn’t trumpet it as a big success.’ Arab states would condemn a raid when they spoke at
the UN but would be privately relieved to see the threat of an Iranian bomb removed, he
said.”

John Bolton was one of the founding members of the pro-war Project for the New American
Century think-tank along with Dick Cheney, Paul Wolfowitz, Don Rumsfeld and most of the
prominent neo-conservative hawks of the Bush Administration. As well, Bolton is alleged to
be a member of the ultra-secretive Council for National Policy which brings the Rev. Moon
cult,  the  Church  of  Scientology  and the  ultra-religious  Christian  Right  under  one  neat
political umbrella, the heart of the George W. Bush right-wing political machine. As Bush
Administration  State  Department  official,  Bolton  was  accused  by  his  associates  of  helping
fake intelligence on Niger yellowcake uranium sales to Saddam Hussein’s Iraq, a faked
intelligence report, aided by Tony Blair’s good offices, that was falsely cited by Secretary of
State Colin Powell as justification for the March 2003 US invasion of Iraq.

John Bolton

This time it seems that the same Bolton and Rupert Murdoch’s Times of London are again in
bed  together,  this  time  in  an  effort  to  drive  a  wedge  of  distrust  across  the  Muslim  oil-
producing world by planting disinformation about an agreement between Saudi Arabia and
Israeli military intelligence that never existed.

Cui Bono? By planting a false story that Saudi Arabia’s worst opponent, Israel, is now its
closest friend, allied with the Netanyahu government against Iran, the false story spreads
and sows distrust that functions along the classic lines of Roman military strategy: divide
and conquer. Whatever internal disagreement in foreign policy between the regime of Iran’s



| 5

Shiite President, Ahmedinejad and the Sunni Saudi Kingdom, more likely the case is that the
Saudis – no matter how much they disapproved of Iran—would always side with a fellow
Muslim before they would side with Israel or the US. The Iranian leaders come to Saudi
Arabia often; they don’t hate each other according to well-informed reports from the region.

There appears to be a split within the Obama Administration over Iran policy. However if
Biden  represents  the  hawk  faction  that  finds  an  Israeli  military  strike  an  “option”  the  US
Chairman of  the Joint  Chiefs  of  Staff,  Admiral  Mike Mullen has just  warned on national  TV,
notably  on  Murdoch’s  Fox  News  TV  that  any  attack  against  Iran  would  be  “very
destabilizing.” Mullen was quoted by AFP as saying, “I’ve been one who has been concerned
about a strike on Iran for some time, because it could be very destabilizing, and it is the
unintended consequences of that which aren’t predictable.”

F. William Engdahl is author of Full Spectrum Dominance: Totalitarian Democracy in the New
World Order.

The original source of this article is Global Research
Copyright © F. William Engdahl, Global Research, 2009

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: F. William
Engdahl

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

