
| 1

Media Disinformation and the BBC

By Stephen Lendman
Global Research, April 10, 2008
10 April 2008

Theme: Media Disinformation

At a time of growing public disenchantment with the major media, millions now rely on
alternate sources. Many online and print ones are credible. One of the world’s most relied on
is not – the BBC. It’s an imperial tool, as corrupted as its dominant counterparts, been
around longer than all of them, now in it for profit, and it’s vital that people know who BBC
represents and what it delivers.

It  was  close  but  not  quite  the  world’s  first  broadcaster.  Other  European  nations  claim the
distinction along with KDKA Pittsburgh as the oldest US one. BBC’s web site states: “The
British Broadcasting Company Ltd (its original name) was formed in October 1922….and
began broadcasting on November 14….By 1925 the BBC could be heard throughout most of
the  UK.  (Its)  biggest  influence….was  its  general  manager,  John  Reith  (who)  envisioned  an
independent British broadcaster able to educate, inform and entertain the whole nation, free
from political interference and commercial pressure.”

That’s  what  BBC  says.  Here’s  a  different  view  from  Media  Lens.  It’s  an  independent  “UK-
based media-watch project….offer(ing) authoritative criticism” reflecting “reality” that’s free
from the corrupting influence of media corporations and the governments they support.

Its  creators  and  editors  (Davids  Cromwell  and  Edwards)  ask:  “Can  the  BBC  tell  the
truth….when its senior managers are appointed by the government” and will be fired if they
step out of line and become too critical. It notes that nothing “fundamentally changed since
BBC founder Lord Reith wrote the establishment: ‘They know they can trust us not to be
really  impartial.’  ”  He didn’t  disappoint,  nor  have his  successors  like  current  Director-
General and Chairman of the Executive Board Mark Thompson along with Michael Lyons,
Chairman, BBC Trust that replaced the Board of Governors on January 1, 2007 and oversees
BBC operations.

On January 1, 1927, BBC was granted a Royal Charter, made a state-owned and funded
corporation, still pretends to be quasi-autonomous, and changed its name to its present one
–  The  British  Broadcasting  Corporation.  Its  first  Charter  ran  for  10  years,  succeeding  ones
were  renewed  for  equal  fixed  length  periods,  BBC  is  in  its  ninth  Charter  period,  and  is
perhaps more dominant,  pervasive and corrupted than ever  in  an age of  marketplace
everything and space-age technology with which to operate.

It’s now the world’s largest broadcaster, has about 28,000 UK employees and a vast number
of  worldwide  correspondents  and  support  staff  nearly  everywhere  or  close  enough  to  get
there for breaking news. It’s government-funded from revenues UK residents pay monthly to
operate their television receivers – currently around 22 US dollars, and it also has other
growing  income  sources  from  its  worldwide  commercial  operations  supplementing  its
noncommercial ones at home.

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

Most important is how BBC functions, who it serves, and Media Lens’ editors explain it best
and keep at it with regular updates. They argue that the entire mass media, including BBC,
function  as  a  “propaganda  system  for  elite  interests.”  It’s  especially  true  for  topics
mattering most – war and peace, “vast corporate criminality,” US-UK duplicity, and “threats
to  the  very  existence  of  human  life.”  They’re  systematically  “distorted,  suppressed,
marginalized or ignored” in a decades-long public trust betrayal by an organization claiming
“honesty,  integrity  (is)  what  the BBC stands for  (and it’s)  free  from political  influence and
commercial pressure.”

In fact, BBC abandoned those notions straight away, and a glaring example came during the
1926 General Strike. Its web site says it stood up against Chancellor of the Exchequer
Winston Churchill who “urged the government to take over the BBC, but (general manager)
Reith persuaded Prime Minister Stanley Baldwin that this would be against the national
interest” it was sworn to serve.

Media Lens forthrightly corrects the record. Reith never embraced the public trust. He used
BBC for propaganda, operated it as a strikebreaker, secretly wrote anti-union speeches for
the Tories, and refused to give air time to worker representatives. It got BBC labeled the
“British Falsehood Corporation,” and proved from inception it was a reliable business and
government partner. It still is, of course, more than ever.

Consider BBC’s role during WW II when it became a de facto government agency, and
throughout its existence job applicants have been vetted to be sure what side they’re on.
Noted UK journalist John Pilger explains that independent-minded ones “were refused BBC
posts (and still are) because they were not considered safe.”

Only  “reliable”  ones  reported  on  the  1982 Falklands  war,  for  example,  that  Margaret
Thatcher staged to boost her low approval  rating and improve her reelection chances.
Leaked information later showed BBC executives ordered news coverage focused “primarily
(on) government statements of policy” and to avoid impartiality considered “an unnecessary
irritation.”

This has been BBC practice since inception – steadfastly pro-government and pro-business
with UK residents getting no public service back for their automatic monthly billings to turn
on their TVs – sort of like force-fed cable TV, whether or not they want it.

Back on BBC’s web site, it recounts its history by decades from the 1920s to the new
millennium when post-9/11 controversies  surfaced.  BBC only  cites  one of  them rather
pathetically. This critique gives examples of its duplicity across the world.

Misreporting on Iraq – Deception over Truth

The controversy BBC mentioned was the so-called Hutton Inquiry into the death of Ministry
of Defense weapons expert Dr. David Kelly. On July 18, 2003, reports were he committed
suicide, but they were dubious at best.  Here how BBC explained it:  “a bitter row with
Government” emerged after a “Today programme suggested that the Government ‘sexed
up’ the case for war with Iraq in a dossier of evidence about weapons of mass destruction in
Iraq.  (BBC  governors)  backed  the  report,  rejecting  (PM)  Tony  Blair’s  (demands)  for  a
retraction.”

“The  row  escalated  over  the  following  weeks  when  editorial  flaws  became evident.”  Then



| 3

came Kelly’s “suicide.” It made daily headlines because he was the source of the BBC
report.  “The Hutton Inquiry followed, and on January 28, 2004 chairman Gavyn Davies
resigned  when  Lord  Hutton’s  findings  were  published.  The  following  day  the  remaining
governors  accepted  the  resignation  of  Director-General  Greg  Dyke.”

True to form, BBC suppressed the truth, so here’s what we know. David Kelly, as an insider,
accused authorities of faking a claim of Iraq WMDs that could be unleashed in 45 minutes
with devastating effects. He then mysteriously turned up dead (three days after appearing
before a televised government committee) to assure he’d tell no more tales with potentially
smoking-gun evidence for proof. He apparently had plenty.

What BBC and the Blair government suppressed, a Kelly Investigation Group (KIG) examined
and revealed. Consider these facts:

— Kelly’s death was pronounced suicide without an autopsy;

— Lord Hutton was aging and never before chaired a public inquiry, let alone
one this sensitive making daily headlines;

— no formal inquest was ordered and was subsumed into the Hutton Inquiry;

— evidence showed Kelly’s body was moved twice;

— a  supposed  knife,  bottle  of  water,  glasses,  and  cap  reported  by  later
witnesses weren’t seen by the first ones who found Kelly;

— hemorrhaging from a left wrist arterial wound was ruled the cause of death, but there was
little  blood  to  substantiate  it;  other  suspicious  findings  also  suggested  a  thorough
independent  investigation  was  warranted.

In fact, evidence became clear that the real agenda was cover-up. Key witnesses weren’t
called to testify. An anesthesiologist specialist read two KIG accounts (of known facts) about
Kelly’s death and concluded that “the whole ‘suicide’ story (was) phony in the extreme….He
was  clearly  murdered.”  Another  surgeon  confirmed  that  Kelly  couldn’t  have  died  of
hemorrhage as reported. It’s impossible to bleed to death from that kind of arterial severing.

Three other doctors also examined evidence, commented, and concluded that Kelly didn’t
commit suicide. The doctors and KIG then wrote an 11 page letter to the Coroner, cited their
concerns in detail, and got no response. In a follow-up phone call, the Coroner said that he
saw the police report and felt everything was in order.

In the meantime, the Hutton report came out and was leaked a day early to defuse a
possible murder angle. Concurrently, the Coroner refused to reopen the investigation, the
Hutton Inquiry  was  bogus,  it  never  proved suicide  and,  in  fact,  was  commissioned to
suppress  Blair  government  lies,  whitewash  the  whole  affair,  and  end  it  with  considerable
BBC help.

In this instance, things didn’t play out as BBC planned, thanks to correspondent Andrew
Gilligan. On May 29, 2003, he delivered what became known as his “6:07 AM dispatch” and
said his source (David Kelly) alleged that the government “sexed up” the September dossier
with the 45 minute WMD claim knowing it was false. He was immediately reigned in on
subsequent accounts, but the damage was done, and Gilligan upped the stakes in a June 1



| 4

Mail on Sunday article.

In it, he quoted Kelly blaming Alastair Campbell (Blair government’s 1997 – 2003 Director of
Communications and Strategy) for embellishing the dossier to provide cause for war against
Iraq. The fat was now in the fire with Kelly through Gilligan accusing the Blair government of
lying and BBC having to find an out and get back to business as usual.

It wouldn’t be simple with an exposed Campbell diary entry revealing he intended to go
after Gilligan and apparently Kelly and do whatever it took to nail them. It all played out for
days with Campbell  demanding an apology and retraction, BBC wanting it  to go away,
Kelly’s  July  death,  and other  Blair  allies  defending the government  with  threats  about
reviewing BBC’s Charter until it ended predictably and disgracefully.

BBC  cut  a  deal.  Saying  they  resigned  in  late  January  2004,  it  fired  Gilligan  along  with
Chairman Gavyn Davies and Director-General Greg Dyke. Even they weren’t immune to
dismissal at a time of an “aberrant” report that later proved true. For BBC, it was back to
business as usual under new management supporting two illegal wars showing no signs of
ending or BBC reporting truthfully about them.

From the start, it championed Tony Blair’s “moral case for war,” was a complicit cheerleader
for it with the rest of the media, and found no fault with Washington and London’s blaming
Iraq’s regime for what it didn’t cause or could do nothing to prevent. Instead, round the
clock propaganda ignored the facts and barely hinted at western responsibility for the most
appalling crimes of war and against humanity that continue every day.

It’s the way BBC reports on everything. Fiction substitutes for fact, news is carefully filtered,
wars of aggression are called liberating ones, yet consider what former BBC political editor
Andrew Marr wrote in his 2004 book on British journalism: Those in the trade “are employed
to be studiously neutral,  expressing little emotion and certainly no opinion;  millions of
people would say that news is the conveying of fact, and nothing more.”

Even worse (and most humiliating) was his on-air 2003 post-Iraq invasion comment that
he’d like to erase: “I don’t think anybody (can dispute) Tony Blair. He said that they would
be able to take Baghdad without a bloodbath, and that in the end the Iraqis would be
celebrating. And on both these points he has been proved conclusively right. (Even) his
critics (must) acknowledge that tonight he stands as a larger man and a stronger prime
minister as a result.”

So much for truth and accuracy and a free and impartial BBC. It continues to call a puppet
prime minister legitimate; an occupied country liberated; a pillaged free market paradise
“democracy;”  with  millions  dead,  displaced  and  immiserated  unreported  like  it  never
happened.

Supporting Aggression in Afghanistan

BBC was no better on Afghanistan and considered the war largely over when Kabul fell on
November 13, 2001. The bombing continues, but it was yesterday’s news, and only Taliban
“crimes” matter. Unmentioned was how John Pilger portrayed the country in his newest
book “Freedom Next Time.” He called it more like a “moonscape” than a functioning nation
and likely more abused and long-suffering than any other.



| 5

Contrast that description with BBC’s reporting that Afghanistan is now free from “fear,
uncertainty and chaos” because the US and UK “act(ed) benignly;  (their)  humanitarian
military  assault  is  beneficial  (but  those)  meddlesome (Taliban)  are  trying (to)  undermin(e)
our good work.” Unreported is what really lay behind the 9/11 attack and the price Afghans
and Iraqis keep paying for it.

BBC’s Disturbing Balkan Wars Reporting

BBC’s shame is endless, and consider how it reported on the 1990s Balkan wars that evoked
popular support on the right and left. Slobadon Milosevic was unfairly vilified for the West’s
destruction of Yugoslavia. Things culminated disgracefully with a 1999 seventy-eight day
NATO assault on Serbia. Its pretext was protecting Kosovo’s Albanian population, but its real
aim was quite different  –  removing a head of  state obstacle to controlling Central  Europe,
then advancing east to confront a few others.

Milosevic  was  arrested  in  April  2001,  abducted  from his  home,  shipped  off  to  The  Hague,
hung out to dry when he got there, then silenced to prevent what he knew from coming out
that would explain the conflict’s real aim and who the real criminals were.

The war’s pretext was a ruse, Kosovo is a Serbian province but in 1999 was stripped away.
Ever since, it’s been a US-NATO occupied colony, denied its sovereignty, and run by three
successive puppet prime ministers with known ties to organized crime and drugs trafficking.
It’s also home to one of America’s largest military bases, Camp Bondsteel,  and it’s no
exaggeration saying the territory is more military base than a functioning political entity.

Then on February 17, 2008, during a special parliamentary session, Kosovo unilaterally
declared its independence. It violated international law but got something more important –
complicit western backing (outweighing a one-third EU nation block opposition). It also got
one-sided  BBC  support.  Its  reporting  took  great  care  to  ignore  an  illegal  act,  leave
unmentioned that Kosovo is part of Serbia, or explain the UN’s (1999) Security Council
Resolution  1244.  It  recognizes  the  “sovereignty  and territorial  integrity  of  the  Federal
Republic of Yugoslavia” and only permits Kosovo’s self-government as a Serbian province.
No longer with plenty of BBC help making it possible.

Targeting Hugo Chavez and Assailing His Democratic Credentials

BBC misreports everywhere at one time or other, depending on breaking world events and
the way power elitists view them. Consider Venezuela and how BBC reported on Chavez’s
most  dramatic  two  days  in  office  and  events  preceding  them.  Its  April  12,  2002  account
disdained the truth and headlined “Venezuelan president Hugo Chavez (was) forced to
resign by the country’s military. (His) three years in power (ended) after a three-day general
strike….in which 11 people died….more than 80 others (were) injured,” and BBC suggested
Chavez  loyalists  killed  them.  It  reported  “snipers  opened  fire  on  a  crowd  of  more  than
150,000  (and  it)  triggered  a  rebellion  by  the  country’s  military.”

During  anti-Chavez  demonstrations,  “Mr.  Chavez  appeared  on  the  state-run  television
denouncing  the  protest,  (then  BBC  falsely  reported  corporate  TV  channels  it  called
independent  ones)  were  taken  off  the  air  by  order  of  the  government.  (High-ranking)
military officers rebell(ed) against  Mr.  Chavez.  (He) finally quit  after  overnight talks with a
delegation of generals at the Miraflores presidential palace.”



| 6

“BBC’s Adam Easton, in Caracas at the time, says there are noisy celebrations on the
streets, (and former army general) Guaicaipuro Lameda said Mr. Chavez’s administration
had been condemned because it began arming citizens’ committees (and) these armed
groups….fired at opposition protesters.”

In another report, BBC was jubilant in quoting Venezuela’s corporate press. They welcomed
Chavez’s ouster and called him an “autocrat,” “incompetent” and a “coward.” They accused
him of  “order(ing)  his  sharpshooters  to  open fire  on  innocent  people  (and)  betray(ing  his)
country.”

BBC went along without a hint of dissent or a word of the truth, but where was BBC when a
popular  uprising  and  military  support  restored  Chavez  to  office  two  days  later?  It  quietly
announced  a  “chastened….Chavez  return(ed)  to  office  after  the  collapse  of  the  interim
government….and pledged to make necessary changes.” In spite of vilifying him in the
coup’s run-up, cheerleading it when it happened and calling it a resignation, BBC put on a
brave face. It had to be painful saying: “The UK welcomed Mr. Chavez’s return to power,
saying that any change of government should be achieved by democratic means.”

It’s hard imagining Caracas correspondents Greg Morsbach and James Ingham see it that
way. Morsbach called the country a “left-wing haven” on the occasion of 100,000 people
taking part in the 2006 World Social Forum in the capital. He said the city is “used to staging
big events (opposing) ‘neo-liberal’ economic policies,” then couldn’t resist taking aim at
Chavez.  “Five  hundred  metres  away  from  the  (downtown)  Hilton,”  Morsbach  noted,
“homeless people scavenge in dustbins for what little food they can find.” He then quoted a
man named Carlos “who spent the last three years sleeping rough on the streets” and felt
Bolivarianism did nothing for him.

It’s  done  plenty  for  Venezuelans  but  Morsbach  won’t  report  it.  Under  Chavez,  social
advances have been remarkable and consider two among many. According to Venezuela’s
National Statistics Institute (INE), the country’s poverty rate (before Chavez) in 1997 was
60.94%. It  dropped sharply under Bolarvarianism to a low of  45.38% in 2001, rose to
62.09% after the crippling 2002-03 oil management lockout, and then plummeted to a low
of around 27% at year end 2007. In addition, unemployment dropped from 15% in 1997 to
INE’s reported 6.2% in December 2007.

Morsbach also omitted how Chavez is tackling homelessness. He’s reducing it with programs
like communal housing, drug treatment and providing modest stipends for the needy. His
goal – “for there (not) to be a single child in the streets….not a single beggar in the street.”
It’s working through Mission Negra Hipolita that guides the homeless to shelters and rehab
centers. They provide medical and psychological care and pay homeless in them a modest
amount in return for community service. No mention either compares Venezuela under
Chavez to America under George Bush (and likely Britain under anyone) where no homeless
programs exist, the problem is increasing, nothing is being done about it, and the topic is
taboo in the media.

Instead  in  a  BBC  profile,  Chavez  is  called  “increasingly  autocratic,  revolutionary  (and)
combative.” He’s a man who’s “alienated and alarmed the country’s traditional political
elite, as well as several foreign governments,” (and he) court(s) controversy (by) making
high-profile  visits  to  Cuba  and  Iraq”  and  more.  He  “allegedly  flirt(s)  with  leftist  rebels  in
Colombia  and  mak(es)  a  huge  territorial  claim  on  Guyana.”



| 7

The account then implies Chavez is to blame for “relations with Washington reach(ing) a
new  low  (because  he)  accused  (the  Bush  administration)  of  fighting  terror  with  terror”
post-9/11, and in a September 2006 UN General Assembly speech called the president “the
devil.”

Chavez’s  December  2007  constitutional  reform  referendum  was  also  covered.  It  was
defeated,  the  profile  suggested  controversial  elements  in  it,  but  omitted  explaining  its
objective – to deepen and broaden Venezuelan democracy,  more greatly empower the
people, provide them more social services, and make government more accountable to its
citizens.  Instead,  BBC  highlighted  White  House  spokeswoman  Dana  Perino  saying:
Venezuelans “spoke their minds, and they voted against the reforms that Hugo Chavez had
recommended and I think that bodes well for the country’s future and freedom and liberty.”

In another piece, Inghram took aim at the country’s “whirlwind of nationalisations, and
threats to private companies (are) changing Venezuela’s economic climate and threaten to
widen a tense social  divide.” It’s part of Chavez’s “campaign to turn Venezuela into a
socialist  state”  with  suggestive  innuendoes  about  what  that  implies,  omitting  its
achievements, and reporting nothing about how business in the country is booming or that
Chavez’s approach is pragmatic.

Instead, Inghram cites his critics saying “his plan is all about power” (and) bring(ing) no
benefit  to  the  nation”  in  lieu  of  letting  business  run  it  as  their  private  fiefdom.  It’s  how
they’ve always done it, Venezuelans were deeply impoverished as a result, and BBC loves
taking aim at a leader who wants to change things for the better and is succeeding.

It refers to his “stepp(ing) up his radical revolution since being re-elected in December
2006.” Venezuela is “very divided” and its president “far too powerful (and) can rule by
decree” – with no explanation of Venezuela’s Enabling Law, his limited authority under it, its
expiration after 18 months, and that Venezuela’s (pre-Bolivarian) 1961 constitution gave
comparable powers to four of the country’s past presidents.

BBC further  assailed Chavez’s  refusal  to  review one of  RCTV’s  operating licenses  and
accused him of limiting free expression. Unreported was the broadcaster’s tainted record,
its lack of ethics or professional standards, and its lawless behavior. Specifically omitted was
its leading role in instigating and supporting the aborted April 2002 coup and its subsequent
complicity in the 2002-03 oil-management lockout and multi-billion dollar sabotage against
state oil company PDVSA.

Despite it, RCTV got a minor slap on the wrist, lost only its VHF license, and it still operates
freely on Venezuelan cable and satellite. Yet, if an American broadcaster was as lawless, it
would be banned from operating, and its management (under US law) could be prosecuted
for sedition or treason for instigating and aiding a coup d’etat against a sitting president.
BBC ignored  RCTV’s  offense,  assailed  Hugo Chavez  unjustifiably,  and  reported  in  its  usual
deferential to power way.

It falsely stated RCTV’s license wasn’t renewed because “it supported opposition candidates
(and said)  hundreds  of  thousands  of  people  took  to  the  streets  in  Caracas….some to
celebrate,  others  to  protest.”  Unexplained  was  that  pro-government  supporters  way
outnumbered opponents, it’s the same every time, and they gather spontaneously for every
public Chavez address. Also ignored is that opposition demonstrations are usually small and
staged-for-media events so BBC and anti-Chavistas in the press can call them huge and a



| 8

sign Chavez’s support is waning. As BBC put it this time: The situation “highlight(s), once
again, how deeply divided Venezuela is” under its “controversial” president – who’s popular
support is so considerable BBC won’t report it.

BBC’s War Against Mugabe

On April 4, The New York Times correspondent Michael Wines wrote what BBC often reports:
“New Signs of Mugabe Crackdown in Zimbabwe.” It highlighted “police raids….against the
main opposition party, foreign journalists (and) rais(ed) the specter of a broad crackdown (to
keep) the country’s imperiled leaders in power.”

Below is what BBC reported the same day in one of its continuing inflammatory accounts in
the wake of Zimbabwe’s March 29 presidential and parliamentary elections. It pitted the
country’s  African  National  Union  –  Patriotic  Front  (ZANU-PF)  President  Robert  Mugage
against two opponents – the misnamed Movement for Democratic Change’s (MDC) Morgan
Tsvangirai (a western recruited stooge) and independent candidate Simba Makoni.

In its role as an unabashed Tsvangirai cheerleader, BBC headlined: “Mugabe’s ZANU-PF
prepares for battle” after its parliamentary defeat – MDC winning 99 seats; ZANU-PF 97
(including an uncontested one); a breakaway MDC faction 10 seats and an independent,
one, in Zimbabwe’s 210 constituencies with only 206 seats being contested; ZANU didn’t
contest one seat, and three MDC candidates died in the run-up to the poll.

Results for the 60 (largely ceremonial) Senate seats were announced April 5 with ZANU-PF
winning 30 and the combined opposition gaining the same number. In addition, ZANU-PF
announced 16 parliamentary seats are being contested and ordered recounts for them that
could change the electoral balance. Mugabe is also challenging the presidential tally, asked
the Zimbabwe Electoral Commission (ZEC) to delay releasing it and wants it retabulated
because of what he calls “errors and miscalculations.”

MDC  officials  called  the  move  illegal,  BBC  seems  eager  to  agree,  and  then  went  on  the
attack the way it always does against independent black republics. It can’t tolerate them,
but it’s especially hostile to Zimbabwe. It’s the former Rhodesia that British-born South
African businessman, politician and De Beers chief Cecil Rhodes founded shortly after Britain
invaded in 1893 and conquered Matabeleland. UK soldiers and volunteers were given 6000
(stolen) acres of land and within a year controlled the area’s 10,000 most fertile square
miles through a white supremacist land grab. They went further as well, confiscated cattle,
and coerced the native Ndebele people into forced labor. Brits also exploited the Shonas,
they rebelled, and a year later were crushed at the cost of 8000 African lives.

Decades of exploitation followed, a 1961 constitution was drafted to keep whites in power,
Rhodesia  declared  its  independence  in  1965,  but  Britain  intervened  to  protect  white
privilege.  UN sanctions and guerrilla  war followed,  Southern Rhodesia declared itself  a
republic in 1970, then became the independent nation of Zimbabwe (the former Southern
Rhodesia,  then  just  Rhodesia  in  1964)  in  April  1980  after  1979  elections  created
independent Zimbabwe Rhodesia.

Robert Mugabe was elected president, won overwhelmingly, remained the country’s leader
for 28 years, and at age 84 ran again for another term on March 29. He’s called outspoken,
controversial, and polarizing but for millions in Zimbabwe (and in Africa) he’s a hero of his
nation’s liberation struggle against white supremacist rule.



| 9

America, Britain and other colonial powers, however, don’t view him that way, and therein
lies  today’s  conflict.  A  racist  UK  can’t  tolerate  an  independent  black  republic  and  uses  its
state-owned BBC to vilify Mugabe and target him for regime change in a pattern all too
familiar.

In  a  close  March  29  election,  vote-rigging  is  suspected,  results  days  later  weren’t
announced,  and  BBC  accused  ZANU-PF  of  knowing  and  concealing  them  as  well  as
governing  dictatorially.  With  no  official  totals,  it  stated  “Mugabe….failed  to  pass  the  50%
barrier needed to avoid a second-round run-off.” It’s now been announced, by law must be
held within 21 days of March 29 (by or before April 19), but AP reports “diplomats in Harare
(the capital) and at the UN said Mugabe (wants) a 90 day delay to give security forces time
to clamp down.”

BBC expects trouble, appears trying to incite it, and denounces Mugabe loyalists as hard-
line, militant and known for their violence. In battle mode, correspondent Grant Ferret from
Johannesburg (BBC’s banned from Zimbabwe because of its anti-Mugabe reporting) states:
“Intimidation is….likely to be part of the second round. Offices used by the opposition were
ransacked on Thursday night (April  3) (and) two foreign nationals (were) detained (for)
violating the country’s  media  laws.”  An NGO worker  “promoting democracy”  was also
detained.

Correspondent Ian Pannell  joins the assault.  He stresses a crumbling economy, out-of-
control inflation, people unable to cope and talking everywhere about “a struggle to make
ends meet.” They “spend hours queuing at the bank or waiting in line at a bakery where
lines stretch around the corners. Many shops have as many empty shelves as full ones,”
Zimbabweans are suffering, and “80% of the workforce” has no regular job. People survive
anyway they can, there’s “a thriving black market,” overseas remittances help, but “fields
(are) without crops, shops without goods, petrol stations….low or empty, women at the side
of the road begging for food, traders desperate for customers and hard currency.”

There’s no denying Zimbabwe is under duress, but BBC won’t explain why. It never reported
that ever since Mugabe’s ZANU-PF ended white supremacist rule, he’s been vilified for being
independent, redistributing white-owned farms, mostly (but not entirely) staying out of the
IMF’s clutches, and waging a valiant struggle to prevent a return to an exploited past.

Doing it hasn’t been easy, however. It’s meant getting little or no outside aid, bending the
rules, restraining civil liberties, banning hostile journalism like BBC’s, but up to now (most
often)  holding  reasonably  free  and  fair  elections  and  winning  every  time.  Despite
Zimbabwe’s  problems,  Mugabe’s  popular  support  has been strong,  especially  from the
country’s war veterans who didn’t fight for freedom to hand it back to new colonial masters.

But  it  looks  like  that’s  where  Zimbabwe  is  heading.  The  March  29  election  showed
weakness.  The  opposition  made  it  close  and  forced  a  runoff  (unless  a  retabulated  count
shows otherwise). It controls the parliament (barring a retallied change) and has strong
western support that smells blood. Behind the scenes, regime change is planned and this
time may succeed. An 84 year old Mugabe’s time may be passing – if not now, soon.

Zimbabwe’s economy has collapsed, drought problems have been severe, food and fuel
shortages are acute, 83% of the population lives on less than $2 a day, half the people are
malnourished,  more  than  10% of  children  die  before  age  five,  and  the  country’s  HIV/AIDS
rate is the fourth highest in the world. In addition, average life expectancy plunged to 37.3



| 10

years, inflation is out of control, conditions are disastrous, and it was mostly engineered by
2002 western-imposed sanctions.

Fifteen EU member states and Australia support them plus America after passage of the
Zimbabwe  Democracy  and  Economic  Recovery  Act  of  2001  (ZIDERA).  Its  effect  has  been
devastating  on  an  already  weakened  economy.  It  cut  off  the  country’s  access  to  foreign
capital and credit, denied its efforts to reschedule debt, froze financial and other assets of
ZANU-PF officials and companies linked to them, and effectively brought the economy to its
knees.

ZIDERA states that economic and other sanctions will be enforced until the US president
certifies  that  the  “rule  of  law  has  been  restored  in  Zimbabwe,  including  respect  for
ownership and title to property….and an end to lawlessness.” Unmentioned is the Act’s real
purpose –  restoring white supremacist  rule,  exploiting the black majority and doing to
Zimbabwe what’s happening throughout Africa and in nearly all other developing states.

If Mugabe goes, the IMF can swoop in with a promised $2 billion (renewable) aid package for
a new MDC government with the usual strings attached – sweeping structural adjustments,
privatizing everything, ending social services, mandating mass layoffs, crushing small local
businesses, escalating poverty, and returning the country to its colonial past under new
millennium management under a black stooge of a president to make it all look legitimate.

BBC has a role in this, and it’s been at it for decades. It’s waged a multi-year anti-Mugabe
jihad and seems now to be going for broke. For days, broadcasts practically scream regime
change.  Reports  are  inflammatory,  visibly  one-sided,  with  correspondents  saying  (MDC’s)
Tsvangirai  won,  election  results  are  being  withheld,  no  runoff  is  necessary,  and  when  it’s
held Mugabe will use violence to retain power.

On April 5, BBC quoted Tsvangirai accusing Mugabe of “preparing to go to war against the
country’s people (and) deploying troops and armed militias to intimidate voters ahead of a
possible  runoff….thousands  of  army  recruits  are  being  recruited,  militants  are  being
rehabilitated  and  some  few  claiming  to  be  war  veterans  are  already  on  the  warpath.”

Tsvangirai wants the courts to force officials to release the results, Zimbabwe’s High Court is
hearing MDC’s petition, but earlier it was claimed “armed police prevented MDC lawyers”
from petitioning  the  Court  to  get  them.  BBC quoted  one  of  them saying  “police  had
threatened to shoot them,” then quoted Tsvangirai again saying Zimbabwe’s central bank
was  printing  money  for  bribes  and  government-financed  violence  and  intimidation
campaigns.

BBC also suggests that international intervention is needed “to prevent violence if a second
round  is  held  (because)  violence  and  intimidation  (have)  been  characteristic  of  past
(Zimbabwe) elections.” It quotes another MDC spokesman saying ZANU-PF will “use a runoff
to exact revenge….it’s a strategy for retribution.”

Its correspondent Peter Biles reports “the ruling party remains divided….many (want) a
change of  leadership,  and believe  under  Mr.  Mugabe,  Zimbabwe has  no  future.”  BBC
hammers at this daily in a full-court press to force out Mugabe either willingly or with
outside intervention, and now is the time.

A broadcaster is supposed to be neutral, fair and balanced and BBC states “Honesty and



| 11

integrity (is) what (it) stands for.” BBC is dedicated to “educate (and) inform, free from
political interference and commercial pressure.”

The US-based Society of Professional Journalists states in its Preamble that it’s the “duty of
the journalist (to seek) truth and provid(e) a fair and comprehensive account of events and
issues. (They must) strive to serve the public with thoroughness and honesty. Professional
integrity is the cornerstone of a journalist’s credibility….Seek truth and report it….honestly,
fairly, courageously.”

In serving power against the public interest for 86 years, BBC fails on all counts.

Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.

Also visit his blog site at sjlendman.blogspot.com  and listen to The Global Research News
Hour on RepublicBroadcasting.org Mondays from 11AM – 1PM US Central time for cutting-
edge discussions with distinguished guests.

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=8566

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2008

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen
Lendman About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance

mailto:lendmanstephen@sbcglobal.net
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=8566
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 12

a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

