Center for Research on Globalizaticn

Media Censorship as a badge of honor? Britain bans
Iran’s Press TV

By Afshin Rattansi Region: Middle East & North Africa
Global Research, January 21, 2012 Theme: Media Disinformation, US NATO
Counterpunch.org 21 January 2012 War Agenda

For the first time, British government censors have banned a 24-hour news channel from
British viewers. As of the afternoon, UK-time, 20th January 2012, viewers of Press TV, an
avowedly anti-imperialist TV channel headquartered in Tehran and featuring many of the
voices found in CounterPunch, saw the words “Channel Unavailable” when tapping their
clicker.

And so the war on Iran by Britain, Israel and the US continues using propaganda, proxy
militants and asymmetric warfare.

Unlike the US, whose authorities have so often had to get around the first amendment to
ban media from Americans, the UK has no law against the abridging of freedom of speech or
against “infringing on the freedom of the press”. The decision was made by Ed Richards,
previously Senior Policy Advisor to Tony Blair and a Controller of Corporate Strategy at the
BBC. He now runs OFCOM, a regulatory agency charged with judging what news Britons are
able to view.

One of the broadcast regulator’s central arguments about Press TV is that it is not convinced
that editorial control is based in Britain. I've worked for numerous foreign channels that are
allowed to broadcast in the UK, so | know this discrepancy will come as a surprise to my
former employers at the London offices of CNN International, Bloomberg and Al Jazeera, all
of which ultimately answer, editorially, to bosses in Atlanta, New York and Doha.

Press TV Ltd., a UK-based production company making programs for Press TV has also been
fined USD 155,000. This was because the channel in Tehran, broadcast an interview with
Maziar Bahari of Newsweek whilst he was in prison. Bahari, who | have appeared with on
discussion panels about the situation in Iran, is on record as saying he wants Press TV
banned and, basically, war on Iran. His views on banning TV stations are shared by the
British government. We know this thanks to WikiLeaks which released a secret cable from
2010 detailing the views of Jaime (sic) Turner, “Deputy Head of Multi-lateral affairs at the UK
Foreign and Commonwealth Office”:

Her Majesty’s Government is looking at other ways to address the issue. Her Majesty’s
Government is exploring ways to limit the operations of the Islamic Republic of Iran
Broadcasting’s PRESS TV service. However, UK law sets a very high standard for denying
licenses to broadcasters. Licenses can only be denied in cases where national security is
threatened, or if granting a license would be contrary to Britain’s obligations under
international law. Currently, neither of these standards can be met with respect to PRESS


https://www.globalresearch.ca/author/afshin-rattansi
http://www.counterpunch.org/2012/01/20/britain-bans-press-tv/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda

TV, but if further sanctions are imposed on Iran in the coming months, a case may be able
to be made on the second criterion.

While it is obviously a badge of honor for journalists to provoke such paranoia in a
government - how is Press TV threatening UK national security?! - The cable also revealed
Britain to be begging for US intervention vis a vis France:

5. (S) In the immediate term, Her Majesty’s Government plans to lobby the French
government to approach Eutelsat and press it to drop Islamic Republic of Iran
Broadcasting’s broadcasts from the Hotbird satellite. Islamic Republic of Iran Broadcasting
broadcasts several channels from the satellite, both domestically (even most terrestrial TV
channels in Iran are dependent on a satellite and repeaters) and internationally, so it is an
important source of income for Eutelsat. While it would be unlikely for the company to agree
to drop the Islamic Republic of Iran Broadcasting broadcasts spontaneously, Turner believes
it would be susceptible to an approach by the French government because of the cover it
would gain from complying with an official government request. Her Majesty’s Government
would appreciate the US Government engagement with the government of France on this
issue.

Nothing happened as regards London lobbying Paris to push the channel off the Eutelsat
satellite but over here, | have witnessed bizarre examples of British journalists wishing to
crush press freedom. Only in the past week, the UK Sunday Times’ Eleanor Mills wrote that
Press TV “... has been fined £100,000...by the TV regulator OFCOM; many may think a more
fitting punishment would see the station taken off air.” Such is the insouciant hackery of
some British journalists when it comes to issues of free speech.

Those who have watched Press TV (it is, of course, available on the internet let alone nearly
twenty free-to-air satellites) will know that its coverage of international events does not
conform to the neoliberal news and current affairs brainwashing paradigm in mainstream
newsrooms. It is one of the only TV stations in the world that genuinely gives international
news, on a daily basis, covering all continents.

As CounterPunch readers know, there is already a war on Iran and this British decision is
another front. Let’s hope that at least some of OFCOM’s board - you know who you are,
Colette Bowe, Lord Blackwell, Dame Lynne Brindley, Tim Gardam, Dame Patricia Hodgson,
Stuart Mclntosh, Mike McTighe and Jill Ainscough - will realize that the purpose of the
regulator was not to infringe on press freedom. In the meantime, still legal channels such as
Russia Today are so far tolerated and give British viewers a view of the world different to the
sanitized Orwellian fictions available on terrestrial television in the United Kingdom. And
soon, as British viewers continue to switch off their television sets and boot up their
computers, the UK government may realize that it is powerless to ban information getting to
the masses.

Afshin Rattansi runs Alternate Reality Productions Ltd. One of its commissions is Double
Standards, a political satire show for Press TV, broadcast every Saturday at 2230 GMT.
Shows can be accessed via www.doublestandardstv.com. He can be reached via
afshinrattansi@hotmail.com.

The original source of this article is Counterpunch.org
Copyright © Afshin Rattansi, Counterpunch.org, 2012



http://www.doublestandardstv.com/
http://us.mc1613.mail.yahoo.com/mc/compose?to=afshinrattansi@hotmail.com
http://www.counterpunch.org/2012/01/20/britain-bans-press-tv/
https://www.globalresearch.ca/author/afshin-rattansi
http://www.counterpunch.org/2012/01/20/britain-bans-press-tv/

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Afshin Rattansi

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/afshin-rattansi
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

