
| 1

“Manufactured Dissent”: The Financial Bearings of
the “Progressive Left Media”

By James F. Tracy
Global Research, August 03, 2012
3 August 2012

Region: USA
Theme: Media Disinformation

Since the early 2000s US-based “left-progressive” media that purport to be independent
have received tens of millions in grants and contributions while they have ignored some of
the most important news stories of our time. History suggests a relationship between elite
philanthropic sponsorship of such outlets and self-censorship toward pressing events and
issues while concurrently maintaining a public semblance of issue-oriented rebellion and
dissent.

Why do  the  self-proclaimed  left-progressive  “independent”  media  repeatedly  overlook,
obfuscate or otherwise leave unexamined some of the most momentous geopolitical and
environmental events of our time—September 11th and related false flag terror events, the
United Nations’  “Agenda 21,” the genuinely grave environmental  threats posed by the
Fukushima nuclear catastrophe, geoengineering (weather modification), and the dire health
effects of genetically modified organisms?[1] In fact, these phenomena together point to a
verifiable transnational political economic framework against which a mass social movement
could readily emerge.

Yet over the past decade the actual function of such journalistic outlets has increasingly
been to “manufacture dissent”–in other words, to act as the controlled opposition to the
financial  oligarchs  and  an  encroaching  scientific  dictatorship  that  to  an  already  significant
degree  controls  the  planet  and  oversees  human  thought  and  activity.  Indeed,  many
alternative media outlets that appear to be independent of the power structure are funded
by the very forces they are reporting on through their heavy reliance on the largesse of
major philanthropic foundations.

With  the  across-the-board  deregulation  of  the  transnational  financial  system  in  the  late
1990s and consequent enrichment of Wall Street and London-based investment banks and
hedge funds, the resources of such foundations and charities have increased tremendously.
Consequently, the overall funding of “activist” organizations and “alternative” media has
climbed sharply, making possible the broadly disseminated appearance of strident voices
speaking truth to power. In fact, the protesters and journalists alike are often tethered to the
purse strings of the powerful. As a result,

“Dissent  has  been  compartmentalized.  Separate  “issue  oriented”  protest
movements  (e.g.  environment,  anti-globalization,  peace,  women’s  rights,
climate  change)  are  encouraged  and  generally  funded  as  opposed  to  a
cohesive mass movement.”[2]

https://www.globalresearch.ca/author/james-f-tracy
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

The  efforts  of  financial  elites  to  influence  left-progressive  political  opinion  goes  back  a
century or more. In the early 1900s, for example, the Rockefeller and Carnegie Foundations
decisively shaped the trajectory of elementary and higher education. Yet a less-examined
development is how such influence extended to the mass media. A specific instance of such
interests  seeking  to  influence  the  Left  community  specifically  is  the  establishment  of  The
New Republic magazine at a decisive time in US history.

Purchased Political Opinion: The Founding of The New Republic

Throughout the twentieth century powerful financial interests have sought to anticipate and
direct  American  left  wing  social  movements  and  political  activity  by  penetrating  their
opinion-shaping  apparatus.  This  was  seldom  difficult  because  progressives  were  usually
strapped for funds while at the same time eager for a mouthpiece to reach the masses. In
1914 Wall Street’s most powerful banking house, J.P. Morgan, was willing to provide both.
“The purpose was not to destroy, dominate, or take over but was really threefold,” historian
Carroll Quigley explains.

“(1) to keep informed about the thinking of Left-wing or liberal groups;

(2) to provide them with a mouthpiece so that they could “blow off steam,” and

(3) to have a final veto on their publicity and possibly on their actions, if they
ever went “radical.” There was nothing really new about this decision, since
other financiers had talked about it and even attempted it earlier. What made
it decisively important this time was the combination of its adoption by the
dominant  Wall  Street  financier,  at  a  time  when  tax  policy  was  driving  all
financiers  to  seek  tax-exempt  refuges  for  their  fortunes,  and  at  a  time  when
the ultimate in Left-wing radicalism was about to appear under the banner of
the Third International.”[3]

As an example, in 1914 Morgan partner and East Asia agent Willard Straight established The
New Republic with money from himself and his wife, Dorothy Payne Whitney of the Payne
Whitney fortune. “’Use your wealth to put ideas into circulation,’ Straight had told his wife.
‘Others will give to churches and hospitals.’”[4]

The idea of funding such an organ partly developed between the wealthy couple after they
read Herbert Croly’s The Promise of American Life, in which the well-known liberal author
assailed  the  foundations  of  traditional  Progressivism,  with  its  Jeffersonian  doctrine  of  free
enterprise and inclination for decentralized, unrestrictive government. In such a laissez-faire
arrangement, Croly reasoned, the strong would always take advantage of the weak. “Only a
strong  central  government  could  control  and  equitably  distribute  the  benefits  of  industrial
capitalism. … guided by a strong and farsighted leader.” Toward this end Croly proposed a
“constructive” or “New Nationalism”, and a medium to reach a captive audience could
promote such ideals on a regular basis.[5]

As Croly recalls, Straight

“hunted me up and asked me to make a report for him on the kind of social
education which would be most fruitful in a democracy. Thereafter I saw him
frequently, and in one of our conversations we discussed a plan for a new
weekly which would apply to American life, as it developed, the political and



| 3

social ideas which I had sketched in the book … We hoped to make it the
mouthpiece of those Americans to whom disinterested thinking and its result in
convictions were important agents of the adjustment between human beings
and the society in which they live.”[6]

Straight designated Croly editor-in-chief  of  The New Republic‘s  and the young socialist
writer  Walter  Lippmann,  who by his  mid-twenties  was an adviser  to  presidents  and a
member of the shadowy Round Table Groups, was approached to be a founding editorial
board member and subsequently entrusted with gearing the American readership toward a
more favorable view of Britain.

Croly later noted how Straight was hardly liberal or progressive in his views. Rather, he was
a regular international banker and saw the magazine’s purpose “simply [as] a medium for
advancing certain designs of such international bankers, notably to blunt the isolationism
and  anti-British  sentiments  so  prevalent  among  many  American  progressives,  while
providing them with a vehicle for expression of their progressive views in literature, art,
music, social reform, and even domestic polices.”[7]

Following establishment of The New Republic, Straight considered purchasing The New York
Evening Post or The Washington Herald. “He longed for a daily newspaper,” Croly recalls,
“which would communicate public information in the guise of news as well as in the guise of
opinion and which would be read by hundreds of thousands of people instead of only tens of
thousands, to serve as his personal medium of expression.”[8]

Straight and Payne Whitney’s son, “Mike” Straight, carried on The New Republic through the
1940s in close alignment with Left and labor organizations, even providing Henry Wallace
with a position on the editorial staff in 1946 and backing Wallace’s 1948 presidential bid.

With Willard Straight’s early death in 1918 another Morgan partner, Tom Lamont, apparently
became the bank’s representative to the Left, supporting The Saturday Review of Literature
in the 1920s and 1930s, and owning the New York Post from 1918 to 1924. Lamont, his wife
Flora,  and son Corliss  were major  patrons to a variety of  Left  concerns,  including the
American Communist Party and Trade Union Services Incorporated, which in the late 1940s
published  fifteen  union  organs  for  CIO  unions.  Frederick  Vanderbilt  Field,  another  well-
heeled Wall Street banker, sat on the editorial boards of The New Masses and the Daily
Worker—New York’s official Communist newspapers.[9]

Progressive-Left Media’s Financing Today

Since the 1990s the framework for guiding the Left has developed into a vast combine of
powerful, well-funded philanthropic foundations that function on the behalf of their wealthy
owners  as  a  well-oiled mechanism of  opinion management.  Such philanthropic  entities
oversee formidable wealth that today’s heirs to the Straight and Payne Whitney tradition
seek to shield from taxation while. At the same time they are able to employ such resources
to influence political thought, discourse, and action. Further, following the broad-based 1999
protests of the World Trade Organization in Seattle, global elite interests recognized the
importance of developing the means to “manufacture dissent.”

Such foundations no doubt exert at least subtle influence over the editorial decisions of the
vulnerable  progressive  media  beholden  to  them  for  financing.  This  is  partially  due  to  the

https://en.wikipedia.org/wiki/Round_Table_movement


| 4

personnel of the foundations themselves. The task of doling out money frequently falls to
foundation  officials  who  are  retired  political  advocates  with  certain  notions  about  what
organizations should be funded and, moreover, how the money should be spent. As Michael
Shuman, former director of the Institute for Policy Studies observed in the late 1990s,

“A number of program officers at progressive foundations are former activists who decided
to move from the demand to the supply side to enjoy better salaries, benefits and working
hours.  Yet  they  still  want  to  live  like  activists  vicariously…  by  exercising  influence  over
grantees through innumerable meetings, reports, conferences and “suggestions” . . . Many
progressive funders treat their grantees like disobedient children who need to be constantly
watched and disciplined.”[10]

Doling out grant money to a journalistic outlet is especially controversial since genuine
journalism is inherently political given its inclination toward pursuing and examining the
decisions and policies of power elites. As Ron Curran of the Independent Media Institute
notes, money from foundations “has engendered a climate of secrecy at IAJ (Institute for
Alternative Journalism n/k/a  Independent  Media  Institute  [IMI])  that’s  in  direct  conflict  with
IAJ’s  role  as  a  progressive  media  organization.”  He  continues,  “the  only  money  nonprofits
can get these days is from private foundations–and those foundations want to control the
political agenda.”[11]

If  funding  is  any  indication  of  sheer  influence  over  progressive  media,  that  influence  has
grown by leaps and bounds at the foremost left media outlets since the 1990s. For example,
between 1990 and 1995 the four major progressive print news outlets, The Nation, The
Progressive, In These Times, and Mother Jones received a combined $537,500 in grants and
contributions.  In  2010,  however,  The  Nation  Institute  (The  Nation)  alone  received
$2,267,184 in funding, The Progressive took in $1,310,889, the Institute for Public Affairs (In
These Times) accepted $961,015, and the Foundation for National Progress (Mother Jones)
collected  $4,725,235.[12]  These figures  are  for  grants  and contributions  alone and do  not
include revenue generated from subscription sales and other promotions. Alongside the
overall compromised nature such funding can bring, the tremendous increase over the past
decade suggests one reason for why specific subject matter that is off-limits for coverage or
discussion.

With the development of  the internet  several  new alternative-progressive outlets  have
emerged between the late 1990s and early 2000s, including Alternet, Democracy Now, and
satellite  channel  Link  TV.  Recognizing  their  influence  a  vast  array  of  “public  support”  has
likewise made these multi-million dollar operations alongside their print-based forebears.

For  example,  between 2003 and 2010 Democracy Now has  taken in  $25,577,243—an
annual average of $3,197,155, with 2010 assets after liabilities of $11,760,006. Between
2006 and 2010 the Pacific News Service received $26,867,417, or $5,373,483 annually.  The
Foundation for National Progress (Mother Jones) brought in $46,623,197, or $4,662,320, and
Link  TV  raised  $54,839,710  between  2001  and  2009  for  average  annual  funding  of
$6,093,301.(Figure 1)

Media Organization

501(c) 3
Total Support 2001-2010
Average Annual Support 2001-2010



| 5

Net Assets After Liabilities (2010)

Democracy Now
Productions Inc.
Yes
$25.577,243 (from 2003)
$3,197,155
$11,760,006

Schumann Center for Media and Democracy

Yes
NA
$3,471,682 (2010)
$33,314,688

Nation Institute (The Nation)
Yes
$22,246,533
$2,224,653
$4,798,831

Pacific News Service
Yes
$26,867,417 (2006-2010)
$5,373,483
$712,011

Foundation for National Progress (Mother Jones)
Yes
$46,623,19

$4,662,320
-$1,189,040

The Progressive
Yes
$8,702,146
$870,215
$5,493,782

Link TV
Yes
$54,839,710 (excludes 2010)
$6,093,301
$1,533,308

Institute for Public Affairs (In These Times)
Yes
$4,469,119 (excludes 2006, 2007)
$558,640



| 6

-$114,532

Institute for Independent Media (Alternet)
Yes
$14,441,678
$1,444,168
$900,585
Figure  1.  Grants,  Gifts,  Contributions,  and  Membership  Fees  of  Select  “Independent
Progressive” Media or Media-Related Organizations 2001-2010 (unless otherwise noted).
Based on 2001-2010 IRS Form 990s.

Bill Moyers’ Schumann Center for Media and Democracy, which funds The Nation Institute
and online news organ Truthout, has net assets of $33,314,688 and brought in $3,471,682
in 2010 income.[13] Because these organizations assert under their 501c3 status that they
have no overt political agenda, all income is untaxed.[14] Nor are they required to list the
sources of their funding—even especially generous contributions. As the early 1990s grant
figures for The Nation,  The Progressive,  In These Times,  and Mother Jones suggest,  nickel-
and-dime  contributions  constitute  a  small  percentage  of  such  outlets’  overall  “public”
support.

Funding and Self-Censorship / Conclusion

Given the extent of foundation funding for left-progressive media, it is not surprising how
such venues police themselves and proceed with the wishes of their wealthy benefactors in
mind. As Croly observed concerning The New Republic, the Straights and Payne Whitneys
“could always withdraw their financial support, if they ceased to approve of the policy of the
paper;  and  in  that  event  it  would  go  out  of  existence  as  a  consequence  of  their
disapproval.”[15] Indeed, this is the left news media’s greatest fear.

In light of these dynamics and the big money at stake the progressive media’s censorial
practices are understandable. At the same time self-censorship involves a fairly implicit set
of  social  and behavioral  processes.  As  Warren Breed discovered several  decades ago,
journalists’  socialization  and  workplace  routinization  constitute  a  process  whereby
newsworkers themselves internalize the mindset and wishes of their publishers, thereby
making overt censorship unnecessary.[16]
We may conclude that a similar process is in play when today’s “progressive” journalists
and their editors share or accept many of the same interests, sentiments and expectations
of those who hold the purse strings–and who would likely disapprove of attending to certain
“controversial” or “conspiratorial” topics and issues.

With this in mind the foremost concern with such media is the uniform declaration of their
“alternative” and “independent” missions–claims that are as problematic and misleading as
Fox News’ “fair and balanced” mantle. A more appropriate (and honest) moniker for the
foundation-funded press is a caveat emptor-style proclamation: “The following content is
intended to impart the illusion of empowerment and dissent, yet can leave you uninformed
of the most pressing issues of our time, in accordance with the wishes of our sponsors.”

Notes



| 7

[1]  On  false  flag  terror  see  Daniele  Ganser,  NATO’s  Secret  Armies:  Operation  Gladio  and
Terrorism in Western Europe, New York: Routledge, 2005. On Fukushima see Fukushima: A
Nuclear War without a War: The Ongoing Crisis of World Nuclear Radiation,  ed. Michel
Chossudovsky,  Ottawa:  Centre  for  Research  on  Globalization,  January  25,  2012,
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=28870. For ongoing reportage see
Enviroreporter.com. On Agenda 21 see Rachel Koire, Behind the Green Mask: UN Agenda 21,
The  Post-Sustainability  Press,  2011.  On  geoengineering  and  weather  modification  see
Project  Censored  2012  Story  #9,  “Government  Sponsored  Technologies  for  Weather
Modification,” Censored 2012: The Top Censored Stories and Media Analysis of 2010-2011,
N e w  Y o r k :  S e v e n  S t o r i e s  P r e s s ,  2 0 1 1 ,  8 4 - 9 0 ,
http://www.projectcensored.org/top-stories/articles/9-government-sponsored-technologies-fo
r-weather-modification/.  On  genetically  modified  organisms  see  Jeffrey  M.  Smith,  Genetic
Roulette: The Documented Health Risks of Genetically Modified Foods, White River Junction,
VT: Chelsea Green, 2007, and F. William Engdahl, Seeds of Destruction: The Hidden Agenda
of Genetic Manipulation, Ottawa: Centre for Research on Globalization, 2007.

[2]  Michel  Chossudovsky,  “Manufacturing  Dissent:  The  Antiglobalization  Movement  is
Funded  by  the  Corporate  Elites,”  GlobalResearch.ca,  September  20,  2011,
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=21110

[3] Carroll  Quigley, Tragedy and Hope: A History of the World In Our Time,  New York:
MacMillan, 1966, 938.

[4] Ronald Steele, Walter Lippmann and the American Century, Boston and Toronto: Little,
Brown and Company, 1980, 60. Payne Whitney would continue to fund the publication until
1953.

[5] Steele, Walter Lippmann and the American Century, 59.

[6] Herbert Croly, Willard Straight, New York: Macmillan & Company, 1924, 472.

[7] Quigley, Tragedy and Hope, 940.

[8] Croly, Willard Straight, 474.

[9] Quigley, Tragedy and Hope, 945-946.

[10] Michael Shuman, “Why do Progressive Foundations Give too Little to too Many?” The
Nation,  January  12,  1998,  11-16,  The  Nation  (  January  12):  11–16.  Available  at
http://www.tni.org/archives/act/2112

[11] Ron Curran 1997. “Buying the News.” San Francisco Bay Guardian, October 8, 1997.
Cited in Bob Feldman, “Reports from the Field: Left Media and Left Think Tanks—Foundation
Managed Protest,” Critical Sociology 33 (2007), 427-446. Available at www.irasilver.org/ wp-
content/ uploads/ 2011/ 08/Reading-Foundations-Feldman.pdf

[12] Feldman, “Reports from the Field.”

[ 1 3 ]  A l l  t a x - r e l a t e d  i n f o r m a t i o n  o b t a i n e d  t h r o u g h  G u i d e S t a r ,
http://www2.guidestar.org/Home.aspx, and Foundation Center, http://foundationcenter.org/

[14] Progressive-left finger pointers such as Center for American Progress and Media Matters

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=28870
http://www.enviroreporter.com/
http://www.projectcensored.org/top-stories/articles/9-government-sponsored-technologies-for-weather-modification/
http://www.projectcensored.org/top-stories/articles/9-government-sponsored-technologies-for-weather-modification/
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=21110
http://www.tni.org/archives/act/2112
http://www.irasilver.org/%20wp-content/%20uploads/%202011/%2008/Reading-Foundations-Feldman.pdf
http://www.irasilver.org/%20wp-content/%20uploads/%202011/%2008/Reading-Foundations-Feldman.pdf
http://www2.guidestar.org/Home.aspx
http://foundationcenter.org/


| 8

for America are similarly awash in foundation funding and require separate treatment.

[15] Croly, Willard Straight, 474.

[16] Warren Breed, “Social Control in the Newsroom: A Functional Analysis,” Social Forces,
33:4 (May 1955), 326-335. Available at https://umdrive.memphis.edu

James F. Tracy is Associate Professor of Media Studies at Florida Atlantic University and
blogs at www.memorygap.org

The original source of this article is Global Research
Copyright © James F. Tracy, Global Research, 2012

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: James F. Tracy
https://jamesftracy.wordpress.c
om/

About the author:

James F. Tracy was a tenured Associate Professor of
Journalism and Media Studies at Florida Atlantic
University from 2002 to 2016. He was fired by FAU
ostensibly for violating the university's policies
imposed on the free speech rights of faculty. Tracy has
filed a federal civil rights lawsuit against the
university, with trial set to begin November 27, 2017.
Tracy received his PhD from University of Iowa. His
work on media history, politics and culture has
appeared in a wide variety of academic journals,
edited volumes, and alternative news and opinion
outlets. Additional information is available at
MemoryHoleBlog.com, TracyLegalDefense.org, and
jamesftracy.wordpress.com.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://umdrive.memphis.edu/cbrown14/public/Mass%20Comm%20Theory/Week%208%20Journalism%20Studies/Breed%201955.pdf
http://www.memorygap.org/
https://www.globalresearch.ca/author/james-f-tracy
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/james-f-tracy
https://jamesftracy.wordpress.com/
https://jamesftracy.wordpress.com/
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca


| 9


