

Julian Assange Should Be Thanked - Not Smeared - for Wikileaks' Service to Journalism

The UK government is ignoring a UN ruling that determined the Wikileaks founder was being held in 'arbitrary detention' at the Ecuadorian embassy

By Mark Curtis

Global Research, October 27, 2018

Middle East Eye 21 October 2018

Theme: <u>Intelligence</u>, <u>Law and Justice</u>, Media Disinformation

Twelve years ago this month, <u>WikiLeaks</u> began publishing government secrets that the world public might otherwise never have known. What it has revealed about state duplicity, human rights abuses and corruption goes beyond anything published in the world's "mainstream" media.

After over six months of being cut off from outside world, on 14 October Ecuador has partly restored Wikileaks founder Julian Assange's communications with the outside world from its London embassy where the founder has been living for over six years.

The treatment – real and threatened – meted out to Assange by the US and UK governments contrasts sharply with the service Wikileaks has done their publics in revealing the nature of elite power, as shown in the following snapshot of Wikileaks' revelations about British foreign policy in the Middle East.

Conniving with the Saudis

Whitehall's special relationship with Riyadh is exposed in an extraordinary <u>cable from 2013</u> highlighting how Britain conducted secret vote-trading deals with Saudi Arabia to ensure both states were elected to the UN human rights council. Britain initiated the secret negotiations by asking Saudi Arabia for its support.

The Wikileaks releases also shed details on Whitehall's fawning relationship with Washington. A 2008 <u>cable</u>, for example, shows then shadow foreign secretary William Hague telling the US embassy that the British "want a pro-American regime. We need it. The world needs it."

A cable the following year shows the lengths to which Whitehall goes to defend the special relationship from public scrutiny. Just as the Chilcot inquiry into the Iraq War was beginning in 2009, Whitehall <u>promised Washington</u> that it had "put measures in place to protect your interests".

American influence

It is not known what this protection amounted to, but no US officials were called to give evidence to Chilcot in public. The inquiry was also <u>refused permission</u> to publish letters between former US President George W Bush and former UK Prime Minister Tony Blair written in the run-up to the war.

Also in 2009, then prime minister Gordon Brown raised the prospect of reducing the number of British nuclear-armed Trident submarines from four to three, a policy opposed in Washington. However, Julian Miller, an official in the UK's Cabinet Office, privately assured US officials that his government "would consult with the US regarding future developments concerning the Trident deterrent to assure there would be 'no daylight' between the US and UK". The idea that British decision-making on Trident is truly independent of the US is undermined by this cable.

≤Image: US troops leave their base in Tikrit, Iraq, on 21 November 2003 (AFP)

The Wikileaks cables are rife with examples of British government duplicity of the kind I've extensively come across in my own research on UK declassified files. In advance of the British-NATO bombing campaign in Libya in March 2011, for example, the British government pretended that its aim was to prevent Libyan leader Muammar Gaddafi's attacks on civilians and not to overthrow him.

However, Wikileaks files released in 2016 as part of its Hillary Clinton archive show William Burns, then the US deputy secretary of state, having talked with foreign secretary William Hague about a "post-Qaddafi" Libya. This was more than three weeks before military operations began. The intention was clearly to overthrow Gaddafi, and the UN resolution about protecting civilians was simply window dressing.

Deception over Diego Garcia

Another case of British duplicity concerns Diego Garcia, the largest island in the Chagos archipelago in the Indian Ocean, which is now a major US base for intervention in the Middle East. The <u>UK has long fought</u> to prevent Chagos islanders from returning to their homeland after forcibly removing them in the 1960s.

A secret 2009 cable shows that a particular ruse concocted by Whitehall to promote this was the establishment of a "marine reserve" around the islands. A senior Foreign Office official told the US that the "former inhabitants would find it difficult, if not impossible, to pursue their claim for resettlement on the islands if the entire Chagos Archipelago were a marine reserve".

A week before the "marine reserve" proposal was made to the US in May 2009, then UK foreign secretary David Miliband was also conniving with the US, apparently to deceive the public. A <u>cable reveals</u> Miliband helping the US to sidestep a ban on cluster bombs and keep the weapons at US bases on UK soil, despite Britain signing the international treaty banning the weapons the previous year.

Miliband <u>approved a loophole</u> created by diplomats to allow US cluster bombs to remain on UK soil and was part of discussions on how the loophole would help avert a debate in parliament that could have "complicated or muddied" the issue. Critically, the same cable also <u>revealed</u> that the US was storing cluster munitions on ships based at Diego Garcia.

Spying on the UK

Cables show the US spying on the Foreign Office, collecting information on British ministers. Soon after the appointment of Ivan Lewis as a junior foreign minister in 2009, US officials were <u>briefing</u> the office of US Secretary of State Hillary Clinton about rumours that he was

depressed and had a reputation as a bully, and on "the state of his marriage".

Washington was also <u>shown</u> to have been spying on the UK mission to the UN, along with other members of the Security Council and the UN Secretary General.

In addition, Wikileaks cables reveal that journalists and the public are considered legitimate targets of UK intelligence operations. In October 2009, <u>Joint Services Publication 440</u>, a 2,400-page restricted document written in 2001 by the Ministry of Defence, was leaked. Somewhat ironically, it contained instructions for the security services on how to avoid leaks of information by <u>hackers</u>, journalists, and foreign <u>spies</u>.

The document refers to investigative journalists as "threats" alongside subversive and terrorist organisations, noting that "the 'enemy' is unwelcome publicity of any kind, and through any medium".

Britain's GCHQ is also revealed to have spied on Wikileaks itself – and its readers. One <u>classified GCHQ document</u> from 2012 shows that GCHQ used its surveillance system to secretly collect the IP addresses of visitors to the Wikileaks site in real time, as well as the search terms that visitors used to reach the site from search engines such as Google.

Championing free media

The British government is punishing Assange for the service that Wikileaks has performed. It is ignoring a UN ruling that he is being held in "arbitrary detention" at the Ecuadorian embassy, while failing, illegally, to ensure his health needs are met. Whitehall is also refusing to offer diplomatic assurances that Assange will not be extradited to the US - the only reason he remains in the embassy.

Image: Wikileaks founder Julian Assange speaks to the media from the balcony of the Ecuadorian embassy in London on 19 May 2017 (AFP)

Smear campaigns have portrayed Assange as a sexual predator or a Russian agent, often in the same media that have benefitted from covering Wikileaks' releases.

Many journalists and activists who are perfectly aware of the fake news in some Western media outlets, and of <u>the smear campaign against Labour leader Jeremy Corbyn</u>, are ignoring or even colluding in the more vicious smearing of Assange.

More journalists need to champion the service Wikileaks performs and argue for what is at stake for a free media in the right to expose state secrets.

- **Mark Curtis** is a historian and analyst of UK foreign policy and international development and the author of six books, the latest being an updated edition of Secret Affairs: Britain's Collusion with Radical Islam.

The original source of this article is <u>Middle East Eye</u> Copyright © <u>Mark Curtis</u>, <u>Middle East Eye</u>, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Mark Curtis

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca