
| 1

Was Trump’s Campaign Funded by Subversive Anti-
China Group?

By Nauman Sadiq
Global Research, February 11, 2022

Region: Asia, USA
Theme: Intelligence

All  Global  Research articles  can be read in  51 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version).

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Visit and follow us on Instagram at @globalresearch_crg.

***

In the heyday of the Cold War during the seventies and eighties, Western corporate media
insidiously mounted a smear campaign against communists,  maliciously branding them
“infidels and heathens” having the nefarious agenda of forcibly converting pious Muslims to
“Satanic atheism” in order to create a rift  between devoutly religious and traditionalist
Islamic  World  and  the  progressive  communist  bloc,  despite  being  aware  of  the  clear
distinction  that  Marxism  is  simply  an  egalitarian  economic  theory  having  nothing,
whatsoever, to do with religio-cultural affairs.

Then  Western  security  establishments  alongside  their  Middle  Eastern  client  regimes
nurtured Islamic fundamentalists as regional proxies, generously providing funds, training
and  weapons  to  Islamic  jihadists  while  internationally  legitimizing  them  as  “freedom
fighters”  battling  Soviet  hegemony,  and  encouraged  them  to  mount  a  holy  jihad  against
“Godless communists” all the way from Afghanistan in the Central Asia to Chechnya in the
North Caucasus and Bosnia and Kosovo in the Balkans.

Similarly, following the rise of China as a major economic power in the 21st century, the
mainstream media has once again been tasked by the security establishments to demonize
the global rival by blowing out of proportions the sheer fabrication of alleged “genocide and
ethnic cleansing” of Uyghur Muslim’s in China’s western Xinjiang province in order to drive a
wedge between the rising industrial power and the Islamic World.

Unlike several hapless Islamic countries in the Middle East, such as Afghanistan, Iraq, Libya
and Syria, that went through US military occupation or intervention through regional proxies
and where countless large-scale massacres have taken place creating millions of refugees,
no such massacre or forced displacement of ethnic Uyghurs has ever been recorded in
China’s Xinjiang, not even by the corporate media, the foremost purveyor of presumed
Uyghur persecution in China.

After the deadly Urumqi riots in July 2009 between the Han and Uyghur ethnic groups in
Xinjiang’s provincial capital in which scores of rioters on both sides were killed, China went

https://www.globalresearch.ca/author/sadiq
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/


| 2

through a series of violent terror attacks that rocked Xinjiang and the rest of China in the
following years.

Dozens of civilians were hacked to death at a busy train station in China’s south. A Uyghur
drove a car into crowds at Beijing’s Tiananmen Square. Forty-three died when militants
threw bombs from two sports utility  vehicles plowing through a busy market street in
Urumqi. When Chinese President Xi Jinping visited Xinjiang in 2014, bombs tore through
an Urumqi train station, killing three and injuring 79.

After experiencing the spate of Islamist-inspired terror attacks, Chinese authorities initiated
de-radicalization programs in Xinjiang in which Uyghurs were encouraged to participate, as
in  the  Western  countries  where  Muslim immigrants  were  kept  under  surveillance  and
suspects with history of violent crimes were asked to attend de-radicalization programs in
the aftermath of the 9/11 terror attack when anti-Muslim paranoia was at the peak.

Most of the aforementioned terror attacks in China were claimed by East Turkistan Islamic
Movement (ETIM),  a formidable transnational  terrorist  organization of  Uyghurs that has
taken part in Islamist insurgencies as far away as Afghanistan and Syria. The militant group
has  been  declared  a  proscribed  terrorist  outfit  by  China,  the  United  Nations  and  many
regional countries, though the Trump administration removed its terrorist designation in
2020.

Much like the Uyghur diaspora in the Western countries being patronized by the security
agencies and the corporate media to malign a global rival, there is another clandestine
organization  of  Chinese  dissidents  based  in  the  US  that  until  the  November  2020
presidential election enjoyed the protection of the US security establishment and was used
as a trump card to mount psychological warfare against the Chinese government.

Image on the right: Portrait of Li Hongzhi (Licensed under CC BY-SA 3.0)

Falun Gong was founded by its leader Li Hongzhi in China in the early 1990s. Today, Falun
Gong maintains an informal headquarters, Dragon Springs, a 400-acre compound in upstate
New York, located near the current residence of Li Hongzhi. Falun Gong’s performance arts
extension, Shen Yun, and two closely connected schools, Fei Tian College and Fei Tian
Academy of the Arts, also operate in and around Dragon Springs.

Since 1998,  Li  Hongzhi  has settled as a permanent resident  in  the United States and
maintains high-level contacts not only in the governments of the US and China but also
enjoys immense political clout among Chinese diaspora across the world, thanks to the deep
pockets of several billionaire Chinese oligarchs that Falun Gong boasts in its ranks, who
generously  contribute  to  finance  the  clandestine  organization’s  anti-China  propaganda
operations.

Forget about criticizing the secretive society, up until the elections it wasn’t even permitted
to mention the name of Falun Gong on mainstream news outlets. It was simply described as
“a religious and spiritual movement” that teaches “meditation techniques” to its members
in all the information available in the public domain about the objectives and activities of the
religio-political cult.



| 3

But in an explosive article [1] for the New York Times in October 2020 to dispel a flurry of
reports about the “Chinagate scandal” implicating the Biden campaign in the run-up to the
US presidential election, Kevin Roose blew the lid off on the subversive organization and its
media outlet The Epoch Times, widely followed by Trump supporters, and alleged:

“For years, The Epoch Times was a small, low-budget newspaper with an anti-China
slant that was handed out free on New York street corners. But in 2016 and 2017, the
paper made two changes that transformed it into one of the country’s most powerful
digital publishers.

“The  changes  also  paved  the  way  for  the  publication,  which  is  affiliated  with  the
secretive and relatively obscure Chinese spiritual movement Falun Gong, to become a
leading purveyor of right-wing misinformation.

“First, it embraced President Trump, treating him as an ally in Falun Gong’s scorched-
earth  fight  against  China’s  ruling  Communist  Party,  which  banned  the  group  two
decades ago and has persecuted its members ever since. Its relatively staid coverage of
U.S. politics became more partisan, with more articles explicitly supporting Mr. Trump
and criticizing his opponents.

“As the 2016 election neared, reporters noticed that the paper’s political coverage took
on a more partisan tone. ‘They seemed to have this almost messianic way of viewing
Trump as the anti-communist leader who would bring about the end of the Chinese
Communist Party,’ Steve Klett, who covered the 2016 campaign for the paper, said.

“Where the paper’s money comes from is something of a mystery. Former employees
said  they  had  been  told  that  The  Epoch  Times  was  financed  by  a  combination  of
subscriptions,  ads  and  donations  from  wealthy  Falun  Gong  practitioners.

“Steve Bannon, the former chief strategist of the White House, is among those who
have noticed The Epoch Times’s deep pockets. Last year, he produced a documentary
about China with NTD. When he talked with the outlet about other projects, he said,
money never seemed to be an issue. ‘I’d give them a number,’ Mr. Bannon said. ‘And
they’d come back and say, We’re good for that number.’”

The  Times  report  wasn’t  the  first  instance  of  the  mainstream  media  implicating  Chinese
dissidents in the electoral politics of the US. In a tit-for-tat response to the pro-Trump New
York  Post’s  bombshell  report  exposing  Hunter  Biden’s  murky  financial  dealings  with
Ukrainian and Chinese oligarchs in the run-up to the US presidential elections, the Daily
Beast came up with a scoop [2] in October 2020 that the hard disks on which Hunter’s
emails were found were provided to Rudy Giuliani by a Chinese billionaire Guo Wengui on
behalf of dissident members of the Chinese Communist Party.

According to the report:

“Weeks before the New York Post began publishing what it claimed were the contents of
Hunter Biden’s hard drive, a Sept. 25 segment on a YouTube channel run by a Chinese
dissident streamer, who is linked to billionaire and Steve Bannon-backer Guo Wengui,
broadcast a bizarre conspiracy theory.

“According  to  the  streamer,  Chinese  politburo  officials  had  ‘sent  three  hard  disks  of
evidence’  to  the  Justice  Department  and  House  Speaker  Nancy  Pelosi  containing

https://www.nytimes.com/2020/10/24/technology/epoch-times-influence-falun-gong.html
https://www.thedailybeast.com/chinese-billionaires-network-hyped-hunter-biden-dirt-weeks-before-rudy?ref=home
https://www.thedailybeast.com/chinese-billionaires-network-hyped-hunter-biden-dirt-weeks-before-rudy?ref=home


| 4

damaging information about Joe Biden as well as the origins of the coronavirus in a bid
to undermine the rule of Chinese President Xi Jinping …

“While Guo’s ties to Steve Bannon have long been known—Bannon was arrested for
defrauding donors in August on a 152-foot-long yacht reportedly owned by Guo—the
billionaire appears to have also joined forces with Trump’s personal attorney Rudy
Giuliani in the former New York mayor’s relentless anti-Biden dirt-digging crusade.

“Guo Wengui has been in the Trumpworld orbit pretty much from the beginning, paying
the $200,000 initiation fee to become a member of the president’s Florida golf resort
Mar-a-Lago,  which  Trump  has  dubbed  the  ‘Southern  White  House.’  But  Guo’s
membership soon became a headache for the administration in the run-up to Trump’s
first  summit  meeting  with  Chinese  President  Xi  Jinping  in  2017,  due  to  Guo’s  fugitive
status in China.

“At  one  point,  Trump had  reportedly  considered  deporting  Guo  after  the  Chinese
government called for his extradition in a letter delivered to Trump by casino mogul
Steve Wynn in 2017. After presenting the letter during a policy meeting, the president
reportedly said, ‘We need to get this criminal out of the country,’ only for aides to
remind him that Guo was a Mar-a-Lago member, eventually talking him out of the
decision and ensuring the deportation was scuttled …

“Guo has framed himself as a stalwart critic of the CCP and China’s corrupt elite, but his
efforts  have divided China’s  exile  community.  Guo has enthusiastically  attacked other
critics of Beijing as jealous poseurs, including most recently a Texas Christian pastor
and Tiananmen protester named Bob Fu—who was imprisoned in China for his faith
before escaping to the U.S.—whom Guo accuses of being a secret agent for the CCP. Fu
has lobbed the same charge back at Guo and his followers.”

Although the Daily Beast article didn’t even once mention the name of the clandestine
organization Falun Gong, Guo Wengui is known to be a trusted associate of Li Hongzhi, the
founder  and  veritable  prophet  of  the  religio-political  cult  presumed  to  be  having
“supernatural powers” by brainwashed followers.

Regardless,  it’s  noteworthy  that  it  wasn’t  just  financial  inducements  offered  by  billionaire
Chinese oligarchs that lured the Trump campaign into the Falun Gong orbit, but also the
political mileage that could be obtained by initiating a trade war against China.

In order to understand the real and perceived grievances of Donald Trump’s “alt-right”
electoral  base,  it  would be pertinent  to  point  out  that  during the last  decade,  all  the
manufacturing  has  outsourced  to  China.  Although  the  bankers  and  executives  of
multinational  corporations  are  the  beneficiaries  of  outsourcing,  the  middle  and  working
classes  that  constituted  Trump’s  electoral  base  are  finding  it  hard  to  make  ends  meet.

Besides the Trump supporters in the United States, the far-right populist leaders in Europe
are also exploiting popular resentment against market fundamentalism. The Brexiteers in
the United Kingdom, the Yellow Vest protesters in France and the “right wing” movements
across Europe are manifestations of a paradigm shift in the global economic order in which
nationalist and protectionist slogans have replaced the free trade and globalization mantra
of the nineties.



| 5

Trump  withdrawing  the  United  States  from  multilateral  treaties,  restructuring  trade
agreements, bringing investments and employments back to the US and initiating a trade
war against China were some of the salient features of the “alt-right” economic reforms
agenda that appealed to the working class constituency he represented, and won over 74
million popular votes, likely the largest number of votes won in the US history by a losing
presidential candidate.

*

Note to readers: Please click the share buttons above or below. Follow us on Instagram,
@globalresearch_crg. Forward this article to your email lists. Crosspost on your blog site,
internet forums. etc.

Nauman Sadiq is an Islamabad-based geopolitical and national security analyst focused on
geo-strategic affairs and hybrid warfare in the Af-Pak and the Middle East regions. His
domains of expertise include neocolonialism, military industrial complex and petro-
imperialism. He is a regular contributor of meticulously researched and credibly sourced
investigative reports to Global Research.

Notes

[1] How The Epoch Times Created a Giant Influence Machine

[2] Chinese Billionaire’s Network Hyped Hunter Biden Dirt Weeks Before Rudy

The original source of this article is Global Research
Copyright © Nauman Sadiq, Global Research, 2022

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Nauman Sadiq

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.nytimes.com/2020/10/24/technology/epoch-times-influence-falun-gong.html
https://www.thedailybeast.com/chinese-billionaires-network-hyped-hunter-biden-dirt-weeks-before-rudy?ref=home
https://www.globalresearch.ca/author/sadiq
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/sadiq
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

