
| 1

Iran’s Election and US – Iranian Relations

By Stephen Lendman
Global Research, June 18, 2009
18 June 2009

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation

In the run-up to Iran’s June 12 presidential election, early indications suggested the media’s
reaction if  the wrong candidate won. On June 7,  New York Times writer  Robert  Worth
reported “a surge of  energy (for)  Mir  Hussein Mousavi,  a reformist  who is  the leading
contender to defeat Mr. Ahmadinejad (and) a new unofficial poll (has him well ahead) with
54 percent of respondents saying they would vote for him compared with 39 percent for Mr.
Ahmadinejad.” No mention of who conducted the poll, how it was done, what interests they
represented, or if Mousavi winning might be the wrong result. More on that below.

Writing  for  the  influential  far  right  Center  for  Strategic  and  International  Studies  (CSIS),
Fariborz Ghadar described the contest as “pit(ting) the hard-line Mahmoud Ahmadinejad
against two relatively moderate and one conservative challenger.” In spite of one or more
independent polls showing Ahmadinejad way ahead, he suggested that “the outcome (isn’t)
all that clear.” More on the poll results below.

The Wall Street Journal sounded a similar tone in calling Ahmadinejad’s opponents “two
reformists and one conservative (who) criticized his government for its lack of tolerance.
Each has promised more personal and social freedom if elected.”

Newsweek quoted Iranian historian Mohammed Javad Mozafar saying:

“The  choice  is….between  democracy  and  an  authoritarian  government.  If
Ahmadinejad wins, that means the end of this reformist dream for a while.
Many of these young people will be depressed and even leave the country. But
if  Mousavi  wins,  that  means the citizens have won despite Ahmadinejad’s
deceitful  policies and the support  he receives from above (meaning Iran’s
Guardian Council and Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei).”

The dominant US media repeated similar comments to the above ones, so their post-June 12
response was no surprise.

On June 13, Robert Worth and Nazila Fathi in The New York Times headlined: “Protests Flare
in Tehran as Opposition Disputes Vote,” then described “the most intense protests in a
decade….with  riot  police  officers  using  batons  and  tear  gas  against  opposition
demonstrators who claimed President Mahmoud Ahmadinejad had stolen the presidential
election.”

The Wall  Street  Journal  called  the  election  “a  sham” and cited  the  AP  reporting  that
“election authorities were miraculously able to count millions of paper ballots (in just hours)
after the polls closed to hand Mr. Ahmadinejad his supposed victory.” It quoted writer Laura
Secor in the New Yorker saying: “What is most shocking is not the fraud itself, but that it

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

was brazen and entirely without pretext.”

Perhaps she meant “precedent,” but either way she ignored two stolen US elections for
George Bush and the shameful media response to them.

Also disturbing are more moderate, supposedly even-handed, and progressive US voices. On
June 13,  Stephen Zunes asked “Has the Election Been Stolen in  Iran?” Again with no
evidence he wrote:

“….predictions of knowledgeable Iranian observers from various countries and
from across the political spectrum were nearly unanimous in the belief that the
leading challenger Mir Hossein Mousavi would (win) decisively..” Given the
results, “the only reasonable assumption was that there has been fraud on a
massive scale.”

Juan  Cole  admitted  “difficulties  of  catching  history  on  the  run  (and  said  evidence)  may
emerge  for  Ahmadinejad’s  upset  that  does  not  involve  fraud,”  yet  he  concluded  on  first
reaction  that  “this  post-election  situation  looks  to  me  like  a  crime  scene.”

The Nation magazine has had a shameful record since inception. In more recent years, it
called the US-led NATO Serbia-Kosovo aggression “humanitarian intervention.” Initially it
supported the Afghanistan war and the Iraq war in its run-up and early months. In 2000 and
2004, it ignored blatant electoral fraud for George Bush. It attacks Hugo Chavez, and was
hostile to Jean-Bertrand Aristide during his years as Haiti’s President. It called the 2008 US
presidential  campaign  the  “Obama  Moment”  for  his  “historic  candidacy”  and  keeps
supporting him despite his brazen betrayal of voters who elected him.

Now it’s at it again in a June 13 Robert Dreyfuss article headlined, “Iran’s Ex-Foreign Minister
Yazdi: It’s a Coup” in which (without no substantiating evidence) he called the election
“rigged,” referred to Ahmadinejad as “radical-right,” and said “his paramilitary backers were
kept  in  office.”  Now  “Iran’s  capital  (is)  steeped  in  anger,  despair,  and  bitterness”  as  he
almost  cheerled  for  a  “color  revolution”  with  comments  like:

“For years, the hardline clergy and their allies, including Ahmadinejad, have feared nothing
more than an Iranian-style  ‘color  revolution.’  Now,  Mousavi  –  with  solid  establishment
credentials, an Islamic revolutionary pedigree second to none, and an outspoken pro-reform
message – finds himself at the head of a green parade” in contrast to “Ahmadinejad’s Red
Tide,” a reference to “the red-armband-wearing, virtual fascist movement in support of
reelecting” him.

A lack of journalistic and analytical integrity on the left and right continues to hype fraud
without a shred of supportive evidence, so something sinister may be visible on Iranian
streets. If true, the Obama administration likely is behind it or at least in support, so Iranians
need remember their history.

More on that below, but first some background. Four candidates participated, each of whom
was vetted and approved by Iran’s Guardian Council and most importantly Supreme Leader
Ayatollah Ali Khamenei – a system similar to America where democracy is illusory because
party  bosses  choose  candidates,  big  money  controls  them,  key  outcomes  are
predetermined,  horse  race journalism and media  hype substitute  for  honest  coverage,
independent voices are suppressed, vital issues go unaddressed, voter disenfranchisement



| 3

is rife, and corporate-run electronic voting machines decide winners, not the electorate.

In Iran, the Guardian Counsel’s approved candidates seek closer relations with America and
less confrontation. In deference to Iran’s business and elitist interests, they favor austerity
measures  against  Iranian  workers.  In  March,  Ahmadinejad’s  budget  called  for  reduced
spending by eliminating subsidies on water, fuel and electricity but kept “targeted” ones in
place for the nation’s poor.

On November 6, Ahmadinejad congratulated Obama on his election and wrote: “The great
civilization-building and justice-seeking nation of Iran would welcome major, fair and real
changes, in policies and actions, especially in this region.” On February 10, he said he was
willing to negotiate “in a fair atmosphere with mutual respect,” short of surrendering Iranian
sovereignty. Given 30 years of confrontation since 1979, it’s doubtful that’s enough, despite
recent hints of rapprochement from Washington.

The four candidates included:

— current President Mahmoud Ahmadinejad; in 2005, he scored a decisive second round
victory over former President Akbar Hashemi Rafsanjani (61.69% – 35.93%), one of Iran’s
wealthiest men, notoriously corrupt, and despised by Iranian workers and the poor; since
elected, Ahmadinejad has been mischaracterized, misquoted, and vilified in Washington, Tel
Aviv, and the West for supporting Palestine’s legitimate Hamas government, Hezbollah in
Lebanon,  and  Iran’s  right  to  peaceful  commercial  nuclear  power  development;  he’s
supported by Iran’s military, conservative elements, Iranian workers, and the nation’s urban
and rural poor;

— Mir Hossein Mousavi served earlier (from 1981 – 1989) as Iran’s Prime Minister (before
constitutional changes ended the position) and is currently president of the Iranian Academy
of Arts and a member of the Expediency Discernment Council and High Council of Cultural
Revolution; earlier he served as Foreign Minister; as Prime Minister, he was hardline and
anti-Western during the Iran – Iraq war when he imposed austerity measures to finance it;
today,  he  draws  support  from portions  of  Iran’s  ruling  elite  and  urban  middle  class,
especially students and youths who favor better relations with America;

— Mohsen Rezaei is a politician, economist, and former Revolutionary Guard Corp (IRGC)
commander;  he’s currently Secretary of  the Expediency Discernment Council  and drew
sparse support in the June 12 election; and

— Mehdi Karroubi is a cleric and former parliamentary speaker; he’s currently chairman of
the National Trust party and founding member and former chairman of the Association of
Combatant Clerics party; he also scored poorly in election results that came down to a
contest between the two leading candidates.

On June 13, Iran’s Interior Minister, Sadeq Mahsouli, announced the following results after
which street protests erupted:

— turnout was 85% of eligible voters

— Ahmadinejad won with 62.63%

— Mousavi was second with 33.75%



| 4

— Rezaei got 1.73%

— Karroubi had 0.85%, and

— 1.04% of ballots were voided.

Pre-election polls suggest that Ahmadinejad Really Won

One or more independent pre-election polls conducted several weeks before June 12 provide
evidence of Ahmadinejad’s strong victory, and it shouldn’t surprise. It was comparable to his
sweeping  2005  runoff  win  in  which  he  trounced  former  President  Rafsanjani  as  explained
above. This time, no second round was needed because only two dominant candidates
contested. The others needn’t have bothered as final results showed.

Although Iran is a theocracy with standards leaving a lot to be desired, it’s one of the few
Middle East countries holding real elections, unlike regional monarchies or dictatorial states
like Egypt where Hosni Mubarak has ruled for nearly 30 years and wins easily with well over
90% of the “vote” in little more than a sham process.

Pre-Election Independent Poll Results

Ken Ballen is president of Terror Free Tomorrow: the Center for Public Opinion, a nonprofit
institute that researches attitudes toward extremism. Patrick Doherty is deputy director of
the American Strategy Program at the New America Foundation Washington-based think
tank chaired by Google CEO Eric Schmidt.

On June 15 in the Washington Post, they reported the results of their May 11 – 20 poll based
on 1001 nationwide Iranian voter interviews (in all 30 provinces) with a 3.1% margin of
error.

While Western media reported a surge for Mousavi, the results showed Ahmadinejad way
ahead. “The breadth of Ahmadinejad’s support was apparent in our preelection survey.
During the campaign, for instance, Mousavi emphasized his identity as an Azeri, (Iran’s
second largest ethnic group after Persians), to woo Azeri voters.” Yet poll results showed
they favored Ahmadinejad 2 – 1.

Also, 18 – 24 year-olds strongly supported Ahmadinejad while Mousavi scored well only
among university students and graduates and Iran’s “highest-income” earners. The writers
concluded “the possibility that the vote (was) not the product of widespread fraud” but
reflected the electorate’s true choice. They also said:

“Before other countries, including the United States, jump to the conclusion
that  the  Iranian  presidential  elections  were  fraudulent,  with  the  grave
consequences such charges could bring, they should consider all independent
information.  The  fact  may  simply  be  that  the  reelection  of  President
Ahmadinejad is what the Iranian people wanted.”

Perhaps so according to University of Michigan Professor Walter Mebane. He used statistical
and computational “election forensics” to detect fraud in comparing 366 Iranian district
results with those in the 2005 election and concluded that “substantial core” local results
were in line with basic statistical trends. “In 2009, Mr. Ahmadinejad tended to do best in



| 5

towns where his (2005) support was highest, and he tended to do worst (where) turnout
surged the most.” He didn’t rule out the possibility of manipulation but found no evidence to
prove it.

Nonetheless, Washington may be capitalizing on a pretext to stir trouble with large protests
continuing for days. Obama hinted it in a June 12 statement several hours before polls
closed by saying: “….just as has been true in Lebanon, what can be true in Iran as well is
that you’re seeing people looking for  new possibilities” –  perhaps aided by covert  CIA
mischief, comparable to earlier decades of subversion, beginning in Iran in 1953.

America’s Post-WW II Meddling in Iran

Before  becoming Prime Minister  in  1951,  Mohammed Mossadegh served in  parliament
beginning in 1944 and also worked with other members of the National Front of Iran (Jebhe
Melli) to establish democracy, free of foreign influence, especially with regard to oil.

In December 1944, he introduced a bill to bar foreign country oil negotiations, yet Britain
retained control through its Anglo-Iranian Oil Company (AIOC) at a time Iran’s southern
region had the world’s largest known reserves. In late 1947, the government demanded a
greater revenue share but Britain refused. In 1951, one month before Mossadegh became
Prime Minister, Iran’s parliament nationalized the AIOC and paid fair compensation for it.

Economic sanctions and an oil embargo followed. Iranian assets were also frozen in British
banks. Major Anglo-America oil interests supported London, while a CIA coup aimed to oust
Mossadegh. Conceived by Theodore Roosevelt’s grandson Kermit, it took two attempts to
succeed,  and  began  each  time  by  filling  the  streets  with  protesters  against  a  leader  The
New York Times called “the most popular politician in the country.” Nonetheless, a military
showdown followed against pro-Mossadegh officers with each side staking their careers on
choosing the winning one.

Mossadegh was ousted. Reza Shah Pahlavi returned to power. Sanctions were lifted, and
America and Britain regained their client state until February 1979 when the same Anglo-
American interests turned on the Shah and deposed him.

F. William Engdahl explained it in his important book, “A Century of War: Anglo-American Oil
Politics and the New World Order.” In 1978, a White House Iran task force recommended
ousting the Shah and replacing him with Ayatollah Khomeini, then living in France. It was
part of a larger scheme to balkanize the Middle East along tribal and religious lines and
create an “Arc of Crisis” from Central Asia to the Soviet Union.

Doing it in 1978 became urgent at a time the Shah was negotiating a 25-year oil agreement
with British Petroleum (BP), but talks broke down in October. BP demanded exclusive rights
to future output but refused to guarantee oil purchases. The Shah balked and looked for
new buyers in continental Europe and elsewhere.

He  also  sought  to  create  a  modern  energy  infrastructure  built  around  nuclear  power
generation to transform the region’s power needs. He envisioned 20 new reactors by 1995,
wanted to diversity Iran’s dependence on oil to weaken Washington’s pressure to recycle
petrodollars, and also increase investments in leading continental European companies.

Washington  was  alarmed,  tried  to  block  the  plan  but  failed,  and  resorted  instead  to
destabilization, starting with cutting Iranian purchases. Economic pressures and oil strikes



| 6

followed along with US and UK agitators fanning religious discontent and other turmoil. The
Carter administration urged Iran’s Savak secret police to crack down as a way to arouse
anti-Shah sentiment. Western media highlighted it, gave Khomeini a public stage to speak
and prevented the Shah from responding.

In January 1979, things came to a head. The Shah fled the country, Khomeini returned, and
proclaimed a theocratic state. By May, he cancelled Iran’s nuclear plans. America thought it
could control him and his nation’s oil but calculated wrongly. Tensions built, thirty years
later they continue, and post-June 12 they may again be coming to a boil.

Iranian Street Protests and Their Ominous Possibilities

Leading up to and after the Iranian election, The New York Times played its customary role
as lead media gatekeeper/instigator doing what it does best – sanitizing news, filtering out
uncomfortable  truths,  and  presenting  distorted  opinions  for  the  powerful  interests  it
represents.

Roger Cohen’s June 17 op-ed said 40 million Iranian “votes (were) flouted,” many of whom
“have crossed over from reluctant acquiescence to the Islamic Republic into opposition.
(The  Republic)  has  lost  legitimacy.  It  is  fissured.  It  will  not  be  the  same  again.”  Does  he
know something we don’t?

He called Mousavi “the reformist of impeccable revolutionary credentials.” He’s “a credible
vehicle for a reform regime that serves to preserve it – an acceptable compromise to most
Iranians.” No matter that most of them apparently preferred Ahmadinejad, an outcome
neither Cohen nor the Times accepts, or perhaps they and Washington do to be able to use
his victory to incite trouble.

On June 17, The Times’ feature story highlighted “Iranians angry at the results of last week’s
election  (marshaled)  tens  of  thousands  (in)  the  streets  (in  spite  of)  signs  of  an  intensified
crackdown….the  government  expanded  (it)  with  more  arrests  and  pressure  against
journalists to limit coverage of the protests.”

Scant mention was made of huge pro-Ahmadinejad crowds in central Tehran nor has there
been in other media reports, especially on television where, not surprisingly, coverage has
been distorted, one-way, and hostile to the Iranian president and regime, much as it’s
always been.

What’s  going on? Are anti-Ahmadinejad protests  spontaneous or  are  covert  instigators
inciting them?

The Pak Alert Press reported that former Pakistani Army General Mirza Aslam Beig claims
that the CIA distributed around $400 million inside Iran to incite revolution. In a June 15
interview with Pashto Radio, he cited “undisputed” intelligence proving interference.

“The documents prove that the CIA spend $400 million inside Iran to prop up a
colorful-hollow revolution following the election” to incite regime change for a
pro-Western government. He called Ahmadinejad’s victory “a decisive point in
regional policy and if Pakistan and Afghanistan unite with Iran, the US has to
leave the area, especially (from) occupied Afghanistan.”



| 7

Writing in the New Yorker’s June 29,  2008 issue,  Seymour Hersh said “Late last  year,
Congress agreed to a request from President Bush to fund a major escalation of covert
operations  against  Iran,  according  to  current  and  former  military,  intelligence,  and
congressional sources. These operations, for which the President sought up to four hundred
million dollars, were described in a Presidential Finding signed by Bush, and are designed to
destabilize the country’s religious leadership.”

Involved is support for Iranian dissidents and “gathering intelligence about Iran’s suspected
nuclear-weapons program.” Perhaps later to disrupt the presidential election with Hersh
saying Bush’s Finding “focussed on undermining Iran’s nuclear ambitions and trying to
undermine the government through regime change (by)working with opposition groups and
passing money,” according to a person familiar with its contents. His account is a year old
but may be relevant to today, hopefully something he’ll substantiate in a future report given
what’s now playing out.

On June 16, Computerworld’s Robert McMillan reported more of it  in writing about key
Iranian web sites knocked offline. “On (June 15),  sites belonging to Iranian news agencies,
President  Mahmoud Ahmadinejad and Iran’s  supreme leader  (Khamenei)  were knocked
offline after  activists  opposed to the Iranian government posted tools  designed to barrage
these websites with traffic.”

“This type of attack, known as a denial of service (DoS) attack, has become a standard
political  protest  tool,  and  has  been used by  grassroots  protesters”  in  previous  cyber-
incidents,  including  Georgia  in  2008.  Initial  efforts  were  to  recruit  Iranian  protesters,  but
international  users  are  now  being  targeted.

Dancho  Danchev  is  a  security  consultant.  He  counted  12  Iranian  sites  under  attack,
including  news  agencies,  the  Foreign  Affairs  Ministry,  National  Police,  and  Ministries  of
Interior and Justice. Iranian officials have responded in kind to prevent protesters from social
networking. Iran’s General Internet service was also disrupted for a short time. It’s again
operating but anything may happen going forward. Computer World said Twitter “emerged
as the major source of information on the protests, and is being” picked up in major media
coverage.

Of interest is a June 18 Yaroslav Trofimov Wall Street Journal online article headlined “Some
Israelis Prize Ahmadinejad’s Role.” He explained that some high level Israelis prefer him in
power. One is Mossad chief, Meir Dagan, telling a closed Knesset committee hearing that his
controversial reputation “makes it easier for Israel to enlist international support against
Iran’s  nuclear  program.”  Mousavi  winning,  however,  would  have  created  “a  graver
problem.”

Israeli officials said that in the 1980s, Mousavi “jump-started Iran’s nuclear drive” as prime
minister. Both he and Ahmadinejad “pose the same threat. But it’s better for Israel that you
have a leader with a very dangerous ideology who speaks clearly so that nobody can ignore
him,” according to Knesset deputy speaker Danny Danon. A more soft-spoken president
promising improved relations “would have made it harder for us to recruit the world to our
side,” he added, and the same argument holds for America.

Addressing the issue of a stolen election, Dagan dismissed it out of hand in saying alleged
ballot-stuffing  in  Iran  is  no  worse  than  common  electoral  fraud  in  all  democracies.  In  his
judgment, protests will fizzle in several days.



| 8

Ardesir Ommni, co-founder and president of the American Iranian Friendship Committee
(AIFC), headlined his June 16 Mathaba.net article “Iran: Another Face of Velvet Revolution”
in suggesting that  Ahmadinejad’s  opposition “is  doing its  utmost  to create unrest  and
prepare the ground for a velvet takeover” much like others in Georgia and Ukraine as well
as twice before in Iran.

It’s not “realizable in Iran,” he said, “because the workers and farmers, the millions who
gave the lives of their children for the cause of independence and sovereignty, defend the
Revolution  and  their  real  President  who  has  frustrated  the  schemes  and  plots  of  the
warmongers. (They’re proud that) Ahmadinejad has defied and resisted the war threats and
sanctions by the same powers that have ruined the lives of” millions throughout the world
and want no part of it themselves.

On June 15, Marxist.com editor Alan Woods expressed another view in headlining “Iran: the
Revolution has begun.” He cited “dramatic events” with hundreds of thousands in Tehran
and other city streets disputing the election results. Some marched silently. Others were
vocal, angry and confronted by riot police crackdowns.

“The protests  have marked the  most  serious  display  of  discontent  in  the
Islamic Republic in years. The breath of the mass movement is unprecedented
(expressing) the accumulated rage and frustration that has been accumulating
for the past 30 years….Power is  slipping from the trembling hands of  the
leaders and passing to the streets….Nobody can say where events will end. But
one thing is certain: Iran will never be the same again….the Iranian Revolution
has begun!”

Woods sees it growing and suggests it’s progressing “through a whole series of stages
before it has finally run its course. But in the end we are sure that it will triumph. When that
moment comes, it will have explosive repercussions throughout the Middle East, Asia, and
the whole world.”

Who can say if he, Ommni, or others are right or if Washington is plotting regime change,
much like before in Iran and throughout the world. Thus far, events are fast moving with no
clear outcome in sight. It remains to be seen whether Iranians or imperial America will
prevail, then what happens next in this volatile part of the world.

Stephen Lendman is a Research Associate of the Centre for Research on Globalization. He
lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.

Also visit his blog site at sjlendman.blogspot.com and listen to The Global Research News
Hour  on  RepublicBroadcasting.org  Monday  –  Friday  for  cutting-edge  discussions  with
distinguished guests  on world  and national  issues.  All  programs are archived for  easy
listening.

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=13972  

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2009

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=13972
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman


| 9

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen
Lendman About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

