4 GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

How the Washington Press Turned Bad

By Robert Parry Region: USA
Global Research, October 29, 2014 Theme: History, Media Disinformation

Consortium News 28 October 2014

Following the death last week of legendary Washington Post executive editor Ben Bradlee at
age 93, there have been many warm remembrances of his tough-guy style as he
sought “holy shit stories,” journalism that was worthy of the old-fashioned demand, “stop
the presses.”

Many of the fond recollections surely are selective, but there was some truth to Bradlee’s
“front page” approach to inspiring a staff to push the envelope in pursuit of difficult stories -
at least during the Watergate scandal when he backed Bob Woodward and Carl Bernstein in
the face of White House hostility. How different that was from Bradlee’s later years and the
work of his successors at the Washington Post!

Coincidentally, upon hearing of Bradlee’s death on Oct. 21, | was reminded of this sad
devolution of the U.S. news media - from its Watergate/Pentagon Papers heyday of the
1970s to the “On Bended Knee” obsequiousness in covering Ronald Reagan just a decade
later, a transformation that paved the way for the media’s servile groveling at the feet of
George W. Bush last decade.

(]

Image: The Washington Post’'s Watergate team, including from left to right, publisher Katharine
Graham, Carl Bernstein, Bob Woodward, Howard Simons, and executive editor Ben Bradlee.

On the same day as Bradlee’s passing, | received an e-mail from a fellow journalist
informing me that Bradlee’s longtime managing editor and later his successor as executive
editor, Leonard Downie, was sending around a Washington Post article attacking the new
movie, “Kill the Messenger.”

That article by Jeff Leen, the Post’s assistant managing editor for investigations, trashed the
late journalist Gary Webb, whose career and life were destroyed because he dared revive
one of the ugliest scandals of the Reagan era, the U.S. government’s tolerance of cocaine
trafficking by Reagan’s beloved Nicaraguan Contra rebels.

“Kill the Messenger” offers a sympathetic portrayal of Webb’s ordeal and is critical of the
major newspapers, including the Washington Post, for denouncing Webb in 1996 rather than
taking the opportunity to revisit a major national security scandal that the Post, the New
York Times and other major newspapers missed or downplayed in the mid-1980s after it was
first reported by Brian Barger and me for the Associated Press.

Downie, who became the Post’'s managing editor in 1984 and followed Bradlee as executive
editor in 1991 - and is now a journalism professor at Arizona State University - passed
Leen’s anti-Webb story around to other faculty members with a cover note, which read:


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/2014/10/28/how-the-washington-press-turned-bad/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/10/watergate-team.jpg
http://www.washingtonpost.com/opinions/gary-webb-was-no-journalism-hero-despite-what-kill-the-messenger-says/2014/10/17/026b7560-53c9-11e4-809b-8cc0a295c773_story.html

“Subject line: Gary Webb was no hero, say[s] WP investigations editor Jeff Leen

“l was at The Washington Post at the time that it investigated Gary Webb's
stories, and Jeff Leen is exactly right. However, he is too kind to a movie that
presents a lie as fact.”

Since | knew Downie slightly during my years at the Associated Press - he had once called
me about my June 1985 article identifying National Security Council aide Oliver North as a
key figure in the White House's secret Contra-support operation - | sent him an e-mail on
Oct. 22 to express my dismay at his “harsh comment” and “to make sure that those are
your words and that they accurately reflect your opinion.”

| asked, “Could you elaborate on exactly what you believe to be a lie?” | also noted that “As
the movie was hitting the theaters, | put together an article about what the U.S.
government’s files now reveal about this problem” and sent Downie a link to that story. |
have heard nothing back. [For more on my assessment of Leen’s hit piece, see
Consortiumnews.com’s “WPost’s Slimy Assault on Gary Webb.”]

Why Attack Webb?

One could assume that Leen and Downie are just MSM hacks who are covering their tracks,
since they both missed the Contra-cocaine scandal as it was unfolding under their noses in
the 1980s.

Leen was the Miami Herald’'s specialist on drug trafficking and the Medellin cartel but
somehow he couldn’t figure out that much of the Contra cocaine was arriving in Miami and
the Medellin cartel was donating millions of dollars to the Contras. In 1991, during the drug-
trafficking trial of Panama’s Manuel Noriega, Medellin cartel kingpin Carlos Lehder even
testified, as a U.S. government witness, that he had chipped in $10 million to the Contras.

Downie was the Washington Post’s managing editor, responsible for keeping an eye on the
Reagan administration’s secretive foreign policy but was regularly behind the curve on the
biggest scandals of the 1980s: Ollie North's operation, the Contra-cocaine scandal and the
Iran-Contra Affair. After that litany of failures, he was promoted to be the Post’'s executive
editor, one of the top jobs in American journalism, where he was positioned to oversee the
takedown of Gary Webb in 1996.

Though Downie’s note to other Arizona State University professors called the Contra-cocaine
story or “Kill the Messenger” or both a “lie,” the Huffington Post’s Ryan Grim recounted
recently in an article about the big media’s assault on Webb that “The Post’s top editor at
the time, Leonard Downie, told me that he doesn’t remember the incident well enough to
comment on it.”

But there’s more here than just a couple of news executives who find it easier to pile on a
journalist no longer around to defend himself than to admit their own professional failures.
What Leen and Downie represent is an institutional failure of American journalism to protect
the American people, choosing instead to protect the American power structure.

Remember that in the mid-1980s when Barger and | exposed the Contra-cocaine scandal,
the smuggling was happening in real time. It wasn’t history. The various Contra pipelines
were bringing cocaine into American cities where some was getting processed into crack. If
action had been taken then, at least some of those shipments could have been stopped and


http://consortiumnews.com/2014/10/09/the-sordid-contra-cocaine-saga/
http://consortiumnews.com/2014/10/18/wposts-slimy-assault-on-gary-webb/
http://www.huffingtonpost.com/2014/10/10/kill-the-messenger_n_5962708.html

some of the Contra traffickers prosecuted.

Yet, instead of the major news media joining in exposing these ongoing crimes, the New
York Times and Washington Post chose to look the other way. In Leen’s article, he justifies
this behavior under a supposed journalistic principle that “an extraordinary claim requires
extraordinary proof.” But any such standard must also be weighed against the threat to the
American people and others from withholding a story.

If Leen’s principle means in reality that no level of proof would be sufficient to report that
the Reagan administration was protecting Contra-cocaine traffickers, then the U.S. media
was acquiescing to criminal activity that wreaked havoc on American cities, destroyed
countless lives and overflowed U.S. prisons with low-level drug dealers while powerful
people with political connections went untouched.

That assessment is essentially shared by Doug Farah, who was a Washington Post
correspondent in Central America at the time of Webb’s “Dark Alliance” series in 1996. After
reading Webb’s series in the San Jose Mercury News, Farah was eager to advance the
Contra-cocaine story but encountered unrealistic demands for proof from his editors.

Farah told Ryan Grim:

“If you're talking about our intelligence community tolerating — if not
promoting — drugs to pay for black ops, it's rather an uncomfortable thing to
do when you're an establishment paper like the Post. ... If you were going to be
directly rubbing up against the government, they wanted it more solid than it
could probably ever be done.”

In other words, “extraordinary proof” meant you’d never write a story on this touchy topic
because no proof is 100 percent perfect, apparently not even when the CIA’s inspector
general confesses, as he did in 1998, that much of what Webb, Barger and | had reported
was true and that there was much, much more. [See Consortiumnews.com’s “The Sordid
Contra Cocaine Scandal.”]

What Happened to the Press?

How this transformation of Washington journalism occurred - from the more aggressive
press corps of the 1970s into the patsy press corps of the 1980s and beyond - is an
important lost chapter of modern American history.

Much of this change emerged from the political wreckage that followed the Vietnam War,
the Pentagon Papers, the Watergate scandal and the exposure of CIA abuses in the 1970s.
The American power structure, particularly the Right, struck back, labeling the U.S. news
media as “liberal” and questioning the patriotism of individual journalists and editors.

But it didn’t require much arm-twisting to get the mainstream news media to bend into line
and fall on its knees. Many of the news executives that | worked under shared the view of
the power structure that the Vietnam protests were disloyal, that the U.S. government
needed to hit back against humiliations like the Iran-hostage crisis, and that the rebellious
public needed to be brought back into line behind more traditional values.


http://consortiumnews.com/2014/10/09/the-sordid-contra-cocaine-saga/
http://consortiumnews.com/2014/10/09/the-sordid-contra-cocaine-saga/

At the Associated Press, its most senior executive, general manager Keith Fuller, gave a
1982 speech in Worcester, Massachusetts, hailing Reagan’s election in 1980 as a worthy
repudiation of the excesses of the 1960s and a necessary corrective to the nation’s lost
prestige of the 1970s. Fuller cited Reagan’s Inauguration and the simultaneous release of
the 52 U.S. hostages in Iran on Jan. 20, 1981, as a national turning point in which Reagan
had revived the American spirit.

“As we look back on the turbulent Sixties, we shudder with the memory of a time that
seemed to tear at the very sinews of this country,” Fuller said, adding that Reagan’s election
represented a nation “crying, ‘Enough.’ ...

“We don’'t believe that the union of Adam and Bruce is really the same as
Adam and Eve in the eyes of Creation. We don’t believe that people should
cash welfare checks and spend them on booze and narcotics. We don’t really
believe that a simple prayer or a pledge of allegiance is against the national
interest in the classroom.

“We're sick of your social engineering. We're fed up with your tolerance of
crime, drugs and pornography. But most of all, we're sick of your self-
perpetuating, burdening bureaucracy weighing ever more heavily on our
backs.”

Fuller's sentiments were not uncommon in the executive suites of major news organizations,
where Reagan’s reassertion of an aggressive U.S. foreign policy was especially welcomed.
At the New York Times, executive editor Abe Rosenthal, an early neocon, vowed to steer his
newspaper back “to the center,” by which he meant to the right.

There was also a social dimension to this journalistic retreat. For instance, the Washington
Post’s longtime publisher Katharine Graham found the stresses of high-stakes adversarial
journalism unpleasant. Plus, it was one thing to take on the socially inept Richard Nixon; it
was quite another to challenge the socially adroit Ronald and Nancy Reagan, whom Mrs.
Graham personally liked.

The Graham family embraced neoconservatism, too, favoring aggressive policies against
Moscow and unquestioned support for Israel. Soon, the Washington Post and Newsweek
editors were reflecting those family prejudices.

| encountered that reality when | moved from AP to Newsweek in 1987 and found executive
editor Maynard Parker, in particular, hostile to journalism that put Reagan’s Cold War
policies in a negative light. | had been involved in breaking much of the Iran-Contra scandal
at the AP, but | was told at Newsweek that “we don’t want another Watergate.” The fear
apparently was that the political stresses from another constitutional crisis around a
Republican president might shatter the nation’s political cohesion.

The same was true of the Contra-cocaine story, which | was prevented from pursuing at
Newsweek. Indeed, when Sen. John Kerry advanced the Contra-cocaine story with a Senate
report issued in April 1989, Newsweek was uninterested and the Washington Post buried the
story deep inside the paper. Later, Newsweek dismissed Kerry as a “randy conspiracy buff.”
[For details, see Robert Parry’s Lost History.]

Fitting a Pattern


https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037

In other words, the vicious destruction of Gary Webb following his revival of the Contra-
cocaine scandal in 1996 - when he examined the impact of one Contra-cocaine pipeline
into the crack trade in Los Angeles - was not out of the ordinary. It was part of the pattern of
subservience to the national security apparatus, especially under Republicans and right-
wingers but extending to Democratic hardliners, too.

This pattern of bias continued into last decade, even when the issue was whether the votes
of Americans should be counted. After the 2000 election, when George W. Bush got five
Republicans on the U.S. Supreme Court to halt the counting of votes in the key state of
Florida, major news executives were more concerned about protecting the fragile
“legitimacy” of Bush’s tainted victory than ensuring that the actual winner of the U.S.
presidential election became president.

After the Supreme Court’s Republican majority made sure that Florida’s electoral votes -
and thus the presidency - would go to Bush, some news executives, including the New York
Times’ executive editor Howell Raines, bristled at proposals to do a media count of the
disputed ballots, according to a New York Times executive who was present for these
discussions.

The idea of this media count was to determine who the voters of Florida actually favored for
president, but Raines only relented to the project if the results did not indicate that Bush
should have lost, a concern that escalated after the 9/11 attacks, according to the account
from the Times executive.

Raines’s concern became real when the news organizations completed their unofficial count
of Florida’s disputed ballots in November 2001 and it turned out that Al Gore would have
carried Florida if all legally cast votes were counted - regardless of what standards were
applied to the famous chads - dimpled, hanging or punched-through.

Gore’s victory would have been assured by the so-called “over-votes” in which a voter both
punched through a candidate’s name and wrote it in. Under Florida law, such “over-votes”
are legal and they broke heavily in Gore’s favor. [See Consortiumnews.com’s “So Bush Did
Steal the White House” or our book, Neck Deep.]

In other words, the wrong candidate had been awarded the presidency. However, this
startling fact became an inconvenient truth that the mainstream U.S. news media decided
to obscure. So, the major newspapers and TV networks hid their own scoop when the results
were published on Nov. 12, 2001.

Instead of stating clearly that Florida’s legally cast votes favored Gore - and that the wrong
man was in the White House - the mainstream media bent over backwards to concoct
hypothetical situations in which Bush might still have won the presidency, such as if the
recount were limited to only a few counties or if the legal “over-votes” were excluded.

The reality of Gore’'s rightful victory was buried deep in the stories or relegated to data
charts that accompanied the articles. Any casual reader would have come away from
reading the New York Times or the Washington Post with the conclusion that Bush really had
won Florida and thus was the legitimate president after all.

The Post’s headline read, “Florida Recounts Would Have Favored Bush.” The Times ran the
headline: “Study of Disputed Florida Ballots Finds Justices Did Not Cast the Deciding Vote.”


http://www.consortiumnews.com/2001/112101a.html
http://www.consortiumnews.com/2001/112101a.html
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037

Some columnists, such as the Post’'s media analyst Howard Kurtz, even launched
preemptive strikes against anyone who would read the fine print and spot the hidden “lede”
of Gore's victory. Kurtz labeled such people “conspiracy theorists.” [Washington Post, Nov.
12, 2001]

An Irate Reporter

After reading these slanted “Bush Won" stories, | wrote an article for Consortiumnews.com
noting that the obvious “lede” should have been that the recount revealed that Gore had
won. | suggested that the news judgments of senior editors might have been influenced by a
desire to appear patriotic only two months after 9/11. [See Consortiumnews.com’s “Gore’s

Victory.”]

My article had been up for only a couple of hours when | received an irate phone call from
New York Times media writer Felicity Barringer, who accused me of impugning the
journalistic integrity of executive editor Raines.

Though Raines and other executives may have thought that what they were doing was
“good for the country,” they actually were betraying their most fundamental duty to the
American people - to give them the facts as fully and accurately as possible. By falsely
portraying Bush as the real winner in Florida and thus in the Electoral College, these news
executives infused Bush with false legitimacy that he then abused in leading the country to
war in Irag in 2003.

Again, in that run-up to the Iraqg invasion, the major news media performed more as
compliant propagandists than independent journalists, embracing Bush’s false WMD claims
and joining in the jingoism that celebrated “the troops” and the initial American conquest of
Iraq.

Despite the media’s embarrassment that later surrounded the bogus WMD stories and the
disastrous lraq War, mainstream news executives faced no accountability. Howell Raines
lost his job in 2003 not because of his unethical handling of the Florida recount or the false
Iraq War reporting, but because he trusted reporter Jayson Blair who fabricated sources in
the Beltway Sniper Case.

How distorted the Times’ judgment had become was underscored by the fact that Raines’s
successor, Bill Keller, had written a major article - “The I-Can’t-Believe-I'm-a-Hawk Club” -
hailing “liberals” who joined him in supporting the Iraq invasion. In other words, you got
fired if you trusted a dishonest reporter but got promoted if you trusted a dishonest
president.

Similarly, at the Washington Post, editorial-page editor Fred Hiatt, who reported again and
again that Irag was hiding stockpiles of WMD as “flat-fact,” didn't face the kind of
journalistic disgrace that was meted out to Gary Webb. Instead, Hiatt is still holding down
the same prestigious job, writing the same kind of imbalanced neocon editorials that guided
the American people into the Iraq disaster, except now Hiatt is pointing the way to deeper
confrontations in Syria, Iran, Ukraine and Russia.

So, perhaps it should come as no surprise that this thoroughly corrupted Washington press
corps would lash out again at Gary Webb as his reputation has the belated chance for a
posthumous rehabilitation.


http://www.consortiumnews.com/2001/111201a.html
http://www.consortiumnews.com/2001/111201a.html
http://www.nytimes.com/2003/02/08/opinion/the-i-can-t-believe-i-m-a-hawk-club.html

But how far the vaunted Washington press corps has sunk is illustrated by the fact that it
has been left to a Hollywood movie - of all things - to set the record straight.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The
Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his new book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). For
a limited time, you also can order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its
connections to various right-wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s
Stolen Narrative. For details on this offer, click here.

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://consortiumnews.com/2014/06/25/continuing-parrys-3-book-offer/
http://consortiumnews.com/2014/10/28/how-the-washington-press-turned-bad/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/2014/10/28/how-the-washington-press-turned-bad/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

