
| 1

How the Washington Post Became the US Military-
Industrial Complex’s Chief Propagandist

By Eric Zuesse
Global Research, January 08, 2018
Strategic Culture Foundation 7 January
2018

Region: USA
Theme: Intelligence, US NATO War Agenda

In-depth Report: IRAN: THE NEXT WAR?

It used to be that the New York Times and the Washington Post competed against each
other to be the chief propagandist for the hundred or so top firms who sell to the US federal
government  —  the  100  top  “federal  contractors,”  almost  all  of  which  are  Pentagon
contractors  —  mainly  these  are  weapons-manufacturing  firms,  such  as  the  biggest,
Lockheed Martin.  The federal  government  is  a  large  part  of  these  firms’  essential  market;
so, invasions by the US against other countries require lots of their goods and services; and,
also, America’s foreign allies additionally buy these weapons; and, right now, US President
Trump is demanding that they increase their ‘defense’ budgets to buy more of them.

Wars produce corporate profits if (like in the United States) the military suppliers are private
corporations instead of government-owned (socialized). Selling wars is crucial to such firms’
bottom lines. And, since there is no law against owning a ‘defense’ contractor and owning or
donating to newsmedia (especially newsmedia such as the Times and Post, which publish
lots of international news and so can encourage lots of invasions), a sensible business
strategy for investors in ‘defense’ stocks is to also own or donate to some international-
‘news’ media, in order to generate additional business for the arms-maker or other ‘defense’
firm.  Not  only  does  this  business-plan  relate  to  such  newspapers  as  the  NYT  and  WP,  but
they’ll be the focus here, because they are the most important of America’s international-
news media.

Serious periodicals, such as The New Republic, The Atlantic, and Mother Jones, have also
been  steady  propagandists  for  ‘defense’  companies,  but  magazines  don’t  reverberate
through the rest of the mass-media to the extent that the serious national (NYC & DC)
newspapers do. TV and radio pick up on, and transmit, their news (and even CNN and others
rely upon them more than these newspapers rely upon the broadcast  media);  and,  in
America, a lion’s share of the national political news, and especially of international news, is
originated  in  the  New York  Times  and  Washington  Post.  This  megaphone-effect  forms  the
public’s opinions about whether we should invade or not. The owners of those two powerful
newspapers, via their boards of directors and appointed editorial boards, make the key
decisions regarding hiring, firing, promotions, and demotions, which determine news-slants
from their employees (both from the reporters and especially from the editors who select
what stories to publish and whether on page-one or inside the paper), and this power that
these owners have, reverberates immensely (especially in regards to international relations)
and thus largely shapes the results in the national polls (sampling the public, who view the
world  through  the  newsmedia);  and,  thus,  every  US  President  and  every  member  of
Congress becomes heavily impacted by that ‘news’, that ‘world’ the voting public see. And
this coloring of the ‘news’ especially concerns international-news reporting, and the opinions

https://www.globalresearch.ca/author/eric-zuesse
https://www.strategic-culture.org/news/2018/01/07/how-jeff-bezos-wp-became-us-military-industrial-complex-chief-propagandist.html
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iran-the-next-war


| 2

that Americans have of foreign countries — such as of Iran.

Back in 2002, when the US Government was lying through its teeth about what it knew for
certain and didn’t know about “Saddam’s weapons of mass destruction (WMD),” the New
York Times (NYT) was then the leading neoconservative (i.e., pro-imperialistic, pro-invasion,
pro military-industrial-complex or “MIC”) propaganda-organ, stenographically transmitting
to the public this Government’s provably false allegations, and the Washington Post (WP)
was only #2 in this regard. But that order has now switched, and now the WP is even worse.

The latest MIC-promoted top story-line concerns the protests in Iran — a country the US long
controlled via America’s agent, the brutal Shah, by and after a 1953 CIA coup there, and
which country thus very reasonably loathes and fears the US Government. What caused
these protests, and what they mean, are much in the news; and, the news-reporting and
editorials  and  op-eds  in  the  NYT  have  been  significantly  more  honest  and  varied  than  in
the WP. Here’s a sampling of that:

As of  the time of  this  writing (January 5th),  there has not  yet  been an editorial  from
the  NYT  regarding  the  protests  in  Iran.  (Similarly,  many  other  newspapers,  such  as
Britain’s  Guardian,  haven’t  yet  ventured  official  editorial  opinions  regarding  this  matter.)
However, one opinion-piece that has been published regarding it, has become an especially
prominent target of attack by the more overtly pro-MIC propagandists: the NYT’s “How Can
Trump Help Iran’s Protesters? Be Quiet.” It’s by “a senior fellow at the Council on Foreign
Relations. He was an assistant secretary of state and White House coordinator for the Middle
East during the Obama administration.” That writer closes by saying:

“If Mr. Trump blows up the [Iran nuclear] deal and reimposes sanctions, he will
not be doing the opposition a favor but instead giving Iranians a reason to rally
to  —  rather  than  work  against  —  the  government  they  might  otherwise
despise. The protests taking place in Iran today are perhaps a sign that, in the
long run, the Iranian people want to be accepted as free, responsible members
of  the  international  community  and that  in  time they might  demand and
achieve real change. The best way for Mr. Trump to help test that proposition
and increase the chance of its success is to do nothing.”

That’s a rare example of an anti-MIC (military-sales-suppressing) opinion-piece in a major
American ‘news’medium.

Less ‘controversial’ (more clearly mainstream) than that has been another NYT opinion-
piece, “The Worst Thing for Iran’s Protesters? US Silence.” It’s by “a former Iranian-targets
officer in the Central Intelligence Agency, … a senior fellow at the Foundation for Defense of
Democracies.” The FDD is an Israeli  front US think-tank, funded by many MIC-invested
billionaires in both countries. The author concludes:

“The Trump administration can do better [than did the Obama Administration].
The  president’s  tweets  in  support  of  the  protesters  were  a  good  start.
Washington  should  also  let  loose  a  tsunami  of  sanctions  against  the
Revolutionary  Guards,  the  linchpin  of  Iran’s  dictatorship.  Policy-wise,  that
would be a good place to start. Contrary to received wisdom, the absolute
worst thing that the United States can do for the Iranian people is to stay silent
and do nothing.”

http://www.washingtonsblog.com/2015/09/americas-news-is-heavily-censored.html
http://www.washingtonsblog.com/2015/09/americas-news-is-heavily-censored.html
http://www.washingtonsblog.com/2015/09/americas-news-is-heavily-censored.html
http://archive.is/WV1bR
http://archive.is/WV1bR
http://archive.is/7DFrx


| 3

Another NYT op-ed is “Why Iran Is Protesting” and it’s by “an Iranian novelist and journalist.”
He concludes that in Iran,

“something has fundamentally  changed:  The unquestioning support  of  the
rural people they relied on against the discontent of the metropolitan elite is
no more. Now everyone seems unhappy.”

That too is mainstream — it implies that the people of Iran have a bad Government, which
should be removed.

The closest thing yet to being a NYT editorial on the subject of these protests is a column by
the Times’s Roger Cohen, “Trump Is Right, This Time, About Iran.” It closes by advising the
Administration:

“It should not, whatever happens, impose new sanctions: They only benefit the
Revolutionary  Guards.  And  it  should  learn,  finally,  that  Iran  is  not,  as  Steve
Bannon told Joshua Green, ‘like the fifth century — completely primeval’ — but
rather a sophisticated society of deep culture full of unrealized promise better
served by engagement than estrangement.”

That is a remarkably sympathetic (to the Iranian people) statement, but it  nonetheless
argues the exact opposite: “Trump Is Right, This Time, About Iran.” Its conclusion is the
opposite of its title, but the main part of the article’s text is irrelevant to both the title and
the conclusion. People such as this become columnists at top ‘news’media.

Those are the relevant opinions selected by the owner of the NYT for publication. They’re
pro-MIC, but not fanatically so.

The WP published on January 1st their editorial on the subject, “The Post’s View: The West
should support the protesters in Iran.” It’s like Roger Cohen’s column in the NYT. It closes:

“Mr. Trump should avoid acts that would undercut the protests and empower
the regime’s hard-liners. Foremost among these would be a renunciation of the
2015 nuclear  accord.  That  would  divide  the  United  States  from European
governments when they should be coordinating their response to the uprising,
and it would give the regime an external threat against which to rally. Reform
of the nuclear accord can wait. Now is the time for Mr. Trump to focus on
supporting the people of Iran.”

Both Roger Cohen and the WP favor “supporting the people of Iran” while opposing and
hoping for an overthrow of the President who was chosen by those people in the 2017
Iranian Presidential election, which was at least as democratic as was America’s 2016 US
Presidential election. The Iranian polls right before the 19 May 2017 Presidential election
showed the top three candidates as being Rouhani 35%, Raisi 18%, and Ghalibaf 2%. (20%
“Won’t say.”) Ghalibaf and some of the other and even smaller candidates withdrew just
days before the election. The final election result was Rouhani 57.14%, Raisi 38.28%. Raisi
campaigned on a platform emphasizing that “Preventing the mixing of men and women in
the  office  environment  means  that  men  and  women  can  serve  the  people  better”  and
advocating “Islamization of universities, revision of the Internet and censorship of Western
culture.” Probably many of the recent protesters had voted for him. Perhaps if Iran becomes

http://archive.is/45Nap
http://archive.is/Ppp7b
http://archive.is/3ZWLn
http://archive.is/3ZWLn
http://iranprimer.usip.org/blog/2017/may/05/race-poll-results
https://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_presidential_election,_2017
https://www.isna.ir/news/93051507217/%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%AA%D9%81%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF
https://www.isna.ir/news/93051507217/%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%AA%D9%81%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF
https://en.wikipedia.org/wiki/Ebrahim_Raisi
https://en.wikipedia.org/wiki/Ebrahim_Raisi


| 4

ruled by a “regime” instead of by an at least marginally democratic Government, then
they’ll get a President like Raisi, after the US coup — which would be America’s second one
in Iran. But, instead, Iranians chose Rouhani — and the U.S Government and its media call it
a “regime” and say that the US Government wants to “support the people of Iran” by
overthrowing the Government that Iranians voted for and support — support more than
Americans support ours. (But whereas America’s CIA stirs protest-groups to overthrow Iran’s
leaders, Iran has no equivalent operating in America, to overthrow our aristocracy’s choice
of our leader.)

On January 3rd, the WP issued an opinion-piece by US V.P. Mike Pence, whose views are
much closer to Raisi’s than to Rouhani’s. It was titled, “This time, we will not be silent on
Iran.”

Another opinion-piece from the WP was the far-right Israeli Natan Sharansky’s ”The West
should stop dithering and show its  support  for  the protesters in Iran”,  which attacked
the Times’s “How Can Trump Help Iran’s Protesters? Be Quiet.” Sharansky said:

“As an opinion piece in the New York Times recently put it, the best way for the
US government to help the Iranian protesters is to ‘Keep quiet and do nothing.’
Fortunately, President Trump and Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu
have already shown themselves unwilling to follow this advice.”

Yet  another  opinion-piece  that  the  WP’s  editors  selected  for  publication  on  this  topic
was “Europe’s best chance on Iran could soon evaporate.” It criticized the Iran nuclear deal,
and urged the Trump Administration to work with the EU “to sculpt a bipartisan policy that
can save us from the next crisis, which is quickly coming our way.” This string of clichés
ignored the fact that the only two actual available options for the US are to commit to the
deal or else to depart from the deal; because Iran won’t leave it unless the US does, but it
might leave it if the US does. And then, everything would be worse than it was previously.
For the US to leave it while some of its allies don’t, would turn those allies to opposing the
US Government and supporting Iran’s Government. And for the US to ‘renegotiate’ it would
be impossible. Any European Government that would join with the US in order to attempt to
force Iran to renegotiate it, would become embarrassed amongst its EU colleagues, and
amongst its public. And yet, still, Iran would promptly resume its prior nuclear program, not
renegotiate. To force Iran isn’t going to be so easy as such commentators presume it will.
The article didn’t say how anything that it proposed to be achieved, could be achieved. It
was simply trash.

Another WP opinion-piece was “The protesters in Iran need real help from Washington” and
it was written by a top official of a think thank, WINEP, about which, as one knowledgeable
person has said,

“WINEP was  to  be  AIPAC’s  cutout.  It  was  funded by  AIPAC donors,  staffed by
AIPAC employees,  and located one door away,  down the hall,  from AIPAC
Headquarters (no more. It has its own digs). It would also hire all kinds of
people not identified with Israel as a cover.”

None of this information was revealed by WP about the piece’s author. It can only be called
blatant Israeli propaganda, surreptitiously fed to readers as if it weren’t.

http://archive.is/JEYan
http://archive.is/JEYan
https://en.wikipedia.org/wiki/Natan_Sharansky
http://archive.is/BHBE1
http://archive.is/BHBE1
http://archive.is/9xKmi
http://archive.is/rZDSr
http://web.archive.org/web/20100812164832/http:/tpmcafe.talkingpointsmemo.com/2010/04/11/is_israel_preparing_for_transfer_why_the_aipac_was


| 5

The  WP  columnist  David  Ignatius  bannered  “Trump  is  right  to  tell  Iran  the  world  is
watching.” He closed by saying, about the “surprise explosion” of these protests:

“Khamenei will want to crush it. The best gift the United States can give the
Iranian people is a digital lifeline, so humanity can witness their brave struggle
and encourage them to prevail.”

The US regime already gave the Iranian people its ‘best gift’ in 1953 when it destroyed their
democracy and instituted a 26-year-long dictatorship — and, Iranians can see through the
US propaganda-media’s hypocrisies, even if the US public have been too deceived by those
media, for too long, to be able to see through those lies.

So, the WP has become even more neoconservative (i.e, more in favor of invading countries
that haven’t invaded us) now than it was back in 2002 when it cheered on George W. Bush’s
lies about Iraq, after 9/11. How did this change happen?

In 2013, Jeff Bezos and Donald Graham met at the Bilderberg conference, and two months
later, Bezos agreed to buy the Washington Post from Graham. Less than a year after that,
Bezos’s Amazon won the CIA-NSA cloud computing contract, vital to the US military. Bezos’s
most  profitable  operation  has  been  that  military  contract  —  it  is  allegedly  responsible  for
changing  Amazon  from  a  money-losing  to  a  profit-making  corporation.  The  money-
losing  Washington  Post  already  had  been,  under  Graham and  before,  a  longstanding
supporter of US armed invasions, which now require lots of cloud computing (and not only of
the types of weaponry that Lockheed Martin, Boeing, Raytheon, etc., supply). For example:
the WP  was gung-ho for regime-change in Iraq in 2002, as well  as, more recently, for
bombing Libya, Syria, and the bombing in Ukraine’s civil war after the coup. The main topic
at the next year’s, 2014, meeting of the Bilderberg group was the war in Ukraine, but other
wars were also on the agenda,  such as Syria,  and so were President Obama’s ’trade’
treaties: TPP, TTIP, and TISA. Luminaries present at that year’s secret discussions were
Timothy Geithner, Eric Schmidt, Robert Rubin, Lawrence Summers, Charles Murray, etc., and
Europeans such as Christine Lagarde and Anders Fogh Rasmussen. Perhaps some sales
were made there, too.

Meanwhile,  the  NYT  became  the  most-frequently-cited  mis-reporter  of  such  things  as
“Saddam’s WMD” during the years after the 2003 invasion on the basis of lies; and its
publisher,  Arthur  Ochs  Sulzberger  Jr.,  was  forced  quietly  to  fire  his  close  friend  and  star
White House stenographer (oops, ‘reporter’ — and she was even a Pulitzer-winning one!),
Judith Miller,  on account of the fraud-based Iraq War that she had so prominently and
exceptionally helped to promote in her ‘news’-stories.  Probably, Sulzberger’s successor,
Arthur G. Sulzberger, is happy that when on 14 December 2017 his father handed the
corporation’s  controls  over  to  him  (effective  on  January  1st),  the  NYT’s  position  as  the
nation’s  #1  PR-agent  for  US  invasions  has  now  been  taken  over  by  Jeff  Bezos’s  WP.

But,  of  course,  Sulzberger’s  profits  don’t  depend  nearly  as  much  on  America’s  MIC  as
Bezos’s do. The WP’s business plan is even more dependent upon war-promotion than the
rest  of  America’s  major  ‘news’media’s  are.  However,  if,  say,  a  firm  such  as  General
Dynamics were to buy out the Sulzbergers, then perhaps the NYT would become #1 in the
neoconservative league, once again. But, even when a major ‘news’medium, such as Mother
Jones, isn’t owned (like the WP now is) by someone who also largely owns (via Amazon) a
major military contractor, it still promotes invasions, and has deep connections to America’s

http://archive.is/a952B
http://archive.is/a952B
https://wikispooks.com/wiki/Bilderberg/2013
https://wikispooks.com/wiki/Bilderberg/2013
https://wikispooks.com/wiki/Bilderberg/2013
https://wikispooks.com/wiki/Bilderberg/2013
http://www.slate.com/blogs/moneybox/2013/08/05/jeff_bezos_buys_washington_post.html
http://www.slate.com/blogs/moneybox/2013/08/05/jeff_bezos_buys_washington_post.html
http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/07/the-details-about-the-cias-deal-with-amazon/374632/
http://archive.is/IQIiG
http://web.archive.org/web/20041212171630/http:/www.questionsquestions.net:80/feldman/feldman05.html
http://web.archive.org/web/20041212171630/http:/www.questionsquestions.net:80/feldman/feldman05.html
http://web.archive.org/web/20050209102308/http:/www.questionsquestions.net/gatekeepers.html


| 6

Deep State. You can count on the fingers of a fingerless hand the number of major American
newsmedia — online, print, or broadcast — that are not neoconservative. There are none —
right, left, or center. Today’s ‘respectable’ American purveyors of alleged news have some
ideological  diversity,  but  all  exist  within  the  framework  of  being  neoliberal  and
neoconservative.

*

Eric Zuesse is an American writer and investigative historian.

Featured image is from the author.

The original source of this article is Strategic Culture Foundation
Copyright © Eric Zuesse, Strategic Culture Foundation, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Eric Zuesse
About the author:

Investigative historian Eric Zuesse is the author, most
recently, of They’re Not Even Close: The Democratic
vs. Republican Economic Records, 1910-2010, and of
CHRIST’S VENTRILOQUISTS: The Event that Created
Christianity.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://web.archive.org/web/20050209102308/http:/www.questionsquestions.net/gatekeepers.html
https://www.strategic-culture.org/news/2018/01/07/how-jeff-bezos-wp-became-us-military-industrial-complex-chief-propagandist.html
https://www.globalresearch.ca/author/eric-zuesse
https://www.strategic-culture.org/news/2018/01/07/how-jeff-bezos-wp-became-us-military-industrial-complex-chief-propagandist.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/eric-zuesse
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

