
| 1

How Australia’s “Media Watch” Lost its Teeth,
Backing the War on Syria

By Prof. Tim Anderson
Global Research, April 02, 2014

Region: Middle East & North Africa,
Oceania

Theme: Media Disinformation, US NATO
War Agenda

In-depth Report: SYRIA

A turn to reactionary politics is nowhere more clearly seen than in a formerly independent
voice moving away from criticism of the high and mighty towards attacks on little people.
That is precisely what happened when Media Watch (the media watchdog of Australia’s
public broadcaster, the ABC) bought into the propaganda war on Syria.

Media Watch had gained a reputation for making corporate monopolies squirm when their
lies and manipulations were exposed. This was best done by lawyer Stuart Littlemore, who
started and presented the show for much of the 1990s. Since then the program, run by ABC
journalists, became tamer and more sensitive to political criticism.

The  ABC  itself  was  subject  to  a  witch-hunt  style  inquiry  in  2003,  after  the  Howard
Government accused it of biased reporting of the Iraq invasion. That inquiry upheld 17 of
the government’s 68 complaints. Several management reshuffles and a fair degree of self-
censorship later and the ABC is much less likely to ‘rock the boat’ over any new Washington-
led war.

Nevertheless,  it  was  surprising  to  see  the  near  compete  turn-around  in  ‘A  Syrian
Homecoming’  (Media  Watch),  ostensibly  the critique of  a  story  about  a  young Syrian-
Australian woman’s  visit  to  Syria,  published in  the Good Weekend magazine (‘Cry  my
father’s country’). In practice this was a savage personal attack on a young woman who
opposed the foreign-backed war.

The Good Weekend story profiled Reme Sakr, who visited Syria last December both to see
her father and to participate in an Australian solidarity delegation to Syria. This writer was
also part of that 11 member group. Freelance journalist Chris Ray, who accompanied the
delegation, wrote several articles on matters that emerged from our meetings with political,
religious and community leaders; but the Good Weekend article was commissioned as a
personal profile.

This long and well written piece covered Reme and her journey to visit her father in the
Druze area of Sweida, after her work with the delegation. Reme had gone to school there
and her father had returned home from Australia, after he retired. She was worried about
him and Sweida, after hearing of attacks on Sweida by the western-backed al Qaeda groups.

The story therefore humanised a young woman and her family in the context of a war which
has been characterised by many well-publicised atrocities by the western backed ‘rebels’,

https://www.globalresearch.ca/author/tim-anderson
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/oceania
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war


| 2

and a series of highly contested accusations of war crimes by the Syrian Army.

Media Watch researcher Emily Watkins asked Reme, Chris and the Good Weekend several
questions before the program, but the narrative by veteran journalist Paul Barry, was one-
eyed and relentless. Unusually, he focussed on subject of the story much more than the
journalist, attacking Reme for her support of the Syrian Government.

Paul Barry, a journalist who made a fair amount of money on the side writing tame books on
Australian media moguls Rupert Murdoch and Kerry Packer, seemed keen to re-ingratiate
himself with the Murdoch stable. He quoted The Australian and Prime Minister Tony Abbott,
as authority figures who had condemned Reme and her fellow travellers.

The program inexplicably attacked her for her minority Druze origins, falsely claimed she
had received special favours from the Syrian Government, falsely claimed the story had
covered up her active opposition to the war on Syria, and falsely claimed she was part of a
group which was personally committed to President Assad and had covered up war crimes.

Media Watch also criticised the Good Weekend story for ‘sidestepping’ the alleged crimes of
the ‘Syrian regime’ and for ignoring the ‘moderate Syrian opposition’. However author Chris
Ray  responded in  a  letter:  “I  wrote  about  and identified  rebel  groups  who attacked Malek
Sakr’s district and the road between Damascus and Druze territory in Sweida. Should I have
written about other rebels who did not attack Druze territory? … Who is the moderate
opposition anyway? The rebellion is dominated by Islamists who differ mainly in the extent
of their sectarian intolerance.”

Outraged by the misrepresentations of the story, Reme wrote a two page reply to Media
Watch; at the time of writing this letter was not posted on their website.

To the disgrace of the ABC, in the course of trying to de-humanise Reme and re-assert the
western media line on Syria, presenter Paul Barry told several lies.

1. Barry said: “A couple of things seemed not right. The father turned out to be a leader of
the minority Druze community”. This was both false and an ethnic slur. As Reme said in her
letter ‘It is simply not true – and a complete fabrication on your part – to claim my father is a
leader of the Druze. He is a religious man, an ‘Uqqal’ … [but] in no way is he a community
leader … And why does belonging to the Druze, a religious minority, seem “not quite right”
to you? Does it devalue my family’s story or our position regarding the conflict in Syria?’

2. Paul Barry said: “Reme Sakr clearly received special favours on her trip”, referring to a
letter of safe passage she had from the government, when travelling to Sweida. This ‘special
favour’ claim was untrue; and the Media Watch researcher didn’t even bother to ask Reme
about it.  In  fact,  as her Syrian ID card had expired,  she needed a temporary identity
document to travel through areas with many army checkpoints. Providing her with such a
travel  document  and assisting with  her  safety,  in  these circumstances,  is  a  duty  that
governments owe to their citizens.

3.  The  Media  Watch  presenter  said  Reme  was  “a  leading  light  in  Hands  off  Syria,  which
backs President Assad, refuses to admit he’s used chemical weapons.” This was another
deception. Reme has publicly spoken out against the war on Syria and the Good Weekend
story noted that her delegation had met with several Syrian ministers, including the Prime
Minister and the President. Reme responded: “Since when did speaking out in support of a



| 3

cause we believe in ever make us … less deserving to have our stories told?” The false
suggestion was that Reme or the story had somehow covered up her anti-war activism.

Hands off Syria for its part, has always made it clear that it supports the Syrian people and
their  nation,  not any particular political  leader.  Barry repeatedly misrepresented Hands off
Syria and the delegation as “backing Assad” or expressing “solidarity with Assad”. Reme
responded: “While many Syrian-Australians do back President Assad, Hands off Syria as an
organisation supports principles rather than personalities – especially the principle that Syria
has the right to self-determination free from aggressive interference by foreign powers and
foreign-backed terrorists.” That distinction was lost on Media Watch.

4. In an effort to back up its claim that Hands off Syria and Reme “paint the popular uprising
as a foreign invasion”, Media Watch showed three video clips of Reme speaking at rallies
and referring to “foreign militants” and “foreign militants who are destroying the country of
my mother and father”. The evidence presented does not support the deceptive claim that
she suggested a Bush-style “invasion” was underway. Further, no evidence was cited to
back the claim that the sectarian Islamist groups were part of a “popular uprising”. Indeed
analysts for NATO, after more than two years of war, said President Assad probably had 70%
support.  The sectarian groups themselves  have admitted that  they have little  popular
support.  Paul  Barry’s  claim  that  there  was  a  “popular  uprising”  was  baseless  war
propaganda.

5.  Barry  twice  claimed  that  President  Assad  and  his  government  had  used  chemical
weapons, and that Hands off Syria and Reme had tried to cover this up. He cited a UN report
from February 2014. This is highly misleading. While it is true that UN investigators (in most
case conducting interviews from outside Syria) have “accused both sides of war crimes”,
they have not accused individuals nor have they moved into any prosecutions. Further, no
UN body has  accused the Syrian  Government  of  using chemical  weapons.  Indeed the
available evidence is quite the reverse. It  was the Syrian Government that first invited UN
inspectors to visit and investigate chemical weapon use in Syria, after several attacks on
Syrian soldiers and civilians. The NATO-backed groups tried to turn that around with the
East Ghouta incident, launching an attack precisely when the inspectors were in Damascus.
The UN’s report of December 2013 was not mandated to allocate blame, but did conclude
that 3 of the 5 attacks were “against soldiers” as well as civilians – that is, they were attacks
carried out by opponents of government soldiers. The February 2014 report said: “In no
incident was the commission’s evidentiary threshold met with respect to the perpetrator”.

The independent evidence, which Media Watch ignores, was stronger. With the exception of
the  Washington-based  Human  Rights  Watch  (in  lock  step  with  the  Washington
establishment,  as  regards  Syria),  almost  all  independent  reports  on  chemical  weapon
attacks  in  Syria  tell  a  very  different  story.  Gavlak  and  Ababneh  (MINT  PRESS,  29  Aug)
reported that residents in East Ghouta blamed the Saudis for providing chemical weapons to
untrained  ‘rebels’.  The  ISTEAMS  group  led  by  Mother  Agnes-Mariam  provided  a  17
September report which analysed video evidence of the attacks and said the massacre
videos preceded the attack, and that staged and fake images were used. Seymour Hersh,
the famous US journalist, wrote on 19 December that US intelligence was fabricated “to
justify a strike” on Syria. The Peace Association and Lawyers for Justice group in Turkey
issued a report in December saying that “most of the crimes” against Syrian civilians,
including the East Ghouta attack, were committed by “armed rebel forces in Syria”. The
New York Times in December retreated from its telemetry evidence claims, admitting the



| 4

earlier vector analysis was ‘speculative’; and MIT investigators Lloyd and Postol reported on
14 January that sarin gas “could not possibly have been fired … from government controlled
areas”. In its zeal to back the war on Syria, Media Watch covered up all these reports.

The scale of independent reporting which undermines claims against the Syrian Government
stands in stark contrast to the open and boastful publicity given to atrocities (beheadings,
mutilations, public executions including executions of children for blasphemy, launching of
chemical canisters on rockets, attacks on civilian airliners, bombing of hospitals, destruction
of mosques and churches) committed on an almost daily basis by the western backed
terrorist groups.

6. Finally Paul Barry, who quoted The Australian to label the Syrian President “dictator and
accused war criminal Bashar al-Assad”, took it one step further. He wrapped up by saying
that the Syrian President was “a man the UN has branded a war criminal”. This is false and
must be a deliberate lie. No UN body has “branded” President Bashar al Assad “a war
criminal”. This may be wishful thinking, but dishonest journalism.

In her unpublished letter, Reme Sakr concludes:

“Contrary to what you tried to imply, I have no ulterior agenda in supporting one side or
another in this war, but unlike you … I see Syria being pillaged and burnt to the ground by
foreign-sponsored terrorists, I see my family fearing for their lives every time they leave
their homes, and I see young women, just like me, being raped and made to watch as their
fathers and brothers are beheaded.”

 If  Reme  and  Hands  off  Syria  really  have  served  as  “useful  propaganda  for  the  Syrian
Government” then, equally, Paul Barry and Media Watch have served as useful propaganda
for the al Qaeda groups, which boast of their atrocities, often blaming them on the Syrian
Government.

There was no hint of any controversy over the atrocity claims, in the Media Watch polemic.
Given their experience and the time they had to investigate, we can safely conclude that
Paul Barry lied repeatedly, as an exercise in war propaganda which served to cover up the
crimes of western-backed al Qaeda style forces.

Far  from  the  action  of  a  media  watchdog,  this  was  the  pits  of  tabloid,  propaganda
journalism. Rupert Murdoch’s media dynasty will  be well pleased to see that the ABC’s
former ‘watchdog’, on this particular dirty war, has pulled its own teeth.

References

 Cosimer Marrina (2003) ABC loses points in Alston’s ‘bias’ plea, SMH, online:
http://www.smh.com.au/articles/2003/10/10/1065676163446.html

 Chris Ray (2014) ‘Cry my father’s country’, 1 March, online:
http://www.smh.com.au/national/cry-my-fathers-country-20140224-33b69.html

 Media Watch (2014) A Syrian Homecoming (and see the published responses), ABC, 24 march
online: http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s3970590.htm

 Paul Barry (2013) Breaking News: Sex, lies and the Murdoch succession, Allen and Unwin

http://www.smh.com.au/articles/2003/10/10/1065676163446.html
http://www.smh.com.au/national/cry-my-fathers-country-20140224-33b69.html
http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s3970590.htm


| 5

 Peace Association and Lawyers for Justice in Turkey (2013) War Crimes Committed Against the
People of Syria, December, online:
http://www.barisdernegi.org/en/war-crimes-committed-against-people-syria-report-peace-association
-turkey-and-lawyers-justice

Human Rights Watch (2013) ‘Attacks on Ghouta: Analysis of Alleged Use of Chemical Weapons in
Syria’, 10 September, online: http://www.hrw.org/reports/2013/09/10/attacks-ghouta-0

 Robert Parry (2013) ‘NYT Backs Off Its Syria-Sarin Analysis’, Global Research, 30 December, online:
http://www.globalresearch.ca/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/5363023

 ISTEAMS (2013) ‘Independent Investigation of Syria Chemical Attack Videos and Child Abductions’,
15 September, online:
http://www.globalresearch.ca/STUDY_THE_VIDEOS_THAT_SPEAKS_ABOUT_CHEMICALS_BETA_VERSIO
N.pdf

 Seymour M. Hersh (2013) ‘Whose Sarin?’, London Review of Books, Vol. 35 No. 24, 19 December,
9-12, online: http://www.lrb.co.uk/v35/n24/seymour-m-hersh/whose-sarin

 Dale Gavlak and Yahya Ababneh (2013) ‘EXCLUSIVE: Syrians In Ghouta Claim Saudi-Supplied Rebels
Behind Chemical Attack’, MINT PRESS, August 29, online:
http://www.mintpressnews.com/witnesses-of-gas-attack-say-saudis-supplied-rebels-with-chemical-we
apons/168135/

 Richard Lloyd and Theodore A. Postol (2014) ‘Possible Implications of Faulty US Technical
Intelligence in the Damascus Nerve Agent Attack of August 21, 2013’, Jan 14, online:
http://www.mcclatchydc.com/2014/01/15/214656/new-analysis-of-rocket-used-in.html

 

The original source of this article is Global Research
Copyright © Prof. Tim Anderson, Global Research, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Prof. Tim
Anderson

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted

http://www.barisdernegi.org/en/war-crimes-committed-against-people-syria-report-peace-association-turkey-and-lawyers-justice
http://www.barisdernegi.org/en/war-crimes-committed-against-people-syria-report-peace-association-turkey-and-lawyers-justice
http://www.hrw.org/reports/2013/09/10/attacks-ghouta-0
http://www.globalresearch.ca/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/5363023
http://www.globalresearch.ca/STUDY_THE_VIDEOS_THAT_SPEAKS_ABOUT_CHEMICALS_BETA_VERSION.pdf
http://www.globalresearch.ca/STUDY_THE_VIDEOS_THAT_SPEAKS_ABOUT_CHEMICALS_BETA_VERSION.pdf
http://www.lrb.co.uk/v35/n24/seymour-m-hersh/whose-sarin
http://www.mintpressnews.com/witnesses-of-gas-attack-say-saudis-supplied-rebels-with-chemical-weapons/168135/
http://www.mintpressnews.com/witnesses-of-gas-attack-say-saudis-supplied-rebels-with-chemical-weapons/168135/
http://www.mcclatchydc.com/2014/01/15/214656/new-analysis-of-rocket-used-in.html
https://www.globalresearch.ca/author/tim-anderson
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/tim-anderson
https://www.globalresearch.ca/author/tim-anderson
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 6

material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

