
| 1

History of US-NATO’s “Covert War” on Syria: Daraa
March 2011
Another Islamist Insurrection

By Prof. Tim Anderson
Global Research, November 29, 2015

Region: Middle East & North Africa
Theme: US NATO War Agenda

In-depth Report: SYRIA

The following text is Chapter IV of  Professor Anderson’s forthcoming book entitled The
Dirty War on Syria, Global Research Publishers, Montreal, 2016 (forthcoming).

Image. Arms seized by Syrian security forces at al Omari mosque in Daraa, March 2011. The
weapons had been provided by the Saudis. Photo: SANA

“The protest  movement  in  Syria  was  overwhelmingly  peaceful  until  September  2011”-
Human Rights Watch, March 2012, Washington

“I have seen from the beginning armed protesters in those demonstrations … they were the
first to fire on the police. Very often the violence of the security forces comes in response to
the brutal violence of the armed insurgents” – the late Father Frans Van der Lugt, January
2012, Homs Syria

“The claim that armed opposition to the government has begun only recently is a complete
lie. The killings of soldiers, police and civilians, often in the most brutal circumstances, have
been going on virtually since the beginning”. – Professor Jeremy Salt, October 2011, Ankara
Turkey

https://www.globalresearch.ca/author/tim-anderson
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war


| 2

A
double story began on the Syrian conflict, at the outset of the armed violence in 2011, in the
southern border town of Daraa. The first story comes from independent witnesses in Syria,
such as the late Father Frans Van der Lugt in Homs. They say that armed men infiltrated the
early political reform demonstrations to shoot at both police and civilians. This violence
came from sectarian Islamists. The second comes from the Islamist groups (‘rebels’) and
their western backers. They claim there was ‘indiscriminate’ violence from Syrian security
forces to repress political rallies and that the ‘rebels’ grew out of a secular political reform
movement.

Careful study of the independent evidence, however, shows that the Washington-backed
‘rebel’  story,  while  widespread,  was  part  of  a  strategy  to  delegitimise  the  Syrian
Government, with the aim of fomenting ‘regime change’. To understand this it is necessary
to observe that, prior to the armed insurrection of March 2011 there were shipments of
arms from Saudi Arabia to Islamists at the al Omari mosque. It is also useful to review the
earlier Muslim Brotherhood insurrection at Hama in 1982, because of the parallel myths that
have grown up around both insurrections.

US intelligence (DIA 1982) and the late British author Patrick Seale (1988) give independent
accounts of what happened at Hama. After years of violent, sectarian attacks by Syria’s
Muslim Brotherhood, by mid-1980 President Hafez al Assad had ‘broken the back’ of their
sectarian  rebellion,  which  aimed  to  impose  a  Salafi-Islamic  state.  One  final  coup  plot  was
exposed and the Brotherhood ‘felt pressured into initiating’ an uprising in their stronghold of
Hama. Seale describes the start of that violence in this way:

http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/11/father-Fran-Van-der-Lugt.png


| 3

At 2am on the night of 2-3 February 1982 an army unit combing the old city
fell  into an ambush. Roof top snipers killed perhaps a score of soldiers …
[Brotherhood leader] Abu Bakr [Umar Jawwad] gave the order for a general
uprising … hundreds of Islamist fighters rose … by the morning some seventy
leading Ba’athists had been slaughtered and the triumphant guerrillas declared
the city ‘liberated’ (Seale 1988: 332).

However the Army responded with a huge force of about 12,000 and the battle raged for
three weeks. It was a foreign-backed civil war, with some defections from the army. Seale
continues:

As the tide turned slowly in the government’s favour, the guerrillas fell back
into the old quarters … after heavy shelling, commandos and party irregulars
supported  by  tanks  moved  in  …  many  civilians  were  slaughtered  in  the
prolonged mopping up, whole districts razed (Seale 1988: 333).

Two months later a US intelligence report said: ‘The total casualties for the Hama incident
probably number about 2,000. This includes an estimated 300 to 400 members of the
Muslim Brotherhood’s elite ‘Secret Apparatus’ (DIA 1982: 7).

Seale  recognises  that  the  Army  also  suffered  heavy  losses.  At  the  same  time,  ‘large
numbers died in the hunt for the gunmen … government sympathizers estimating a mere
3,000  and  critics  as  many  as  20,000  … a  figure  of  5,000  to  10,000  could  be  close  to  the
truth’ He adds:

‘The guerrillas were formidable opponents. They had a fortune in foreign money … [and] no
fewer  than  15,000  machine  guns’  (Seale  1988:  335).  Subsequent  Muslim Brotherhood
accounts have inflated the casualties, reaching up to ‘40,000 civilians’,  thus attempting to
hide their insurrection and sectarian massacres by claiming that Hafez al Assad had carried
out a ‘civilian massacre’ (e.g. Nassar 2014). The then Syrian President blamed a large scale
foreign  conspiracy  for  the  Hama  insurrection.  Seale  observes  that  Hafez  was  ‘not
paranoical’, as many US weapons were captured and foreign backing had come from several
US collaborators: King Hussayn of Jordan, Lebanese Christian militias (the Israeli-aligned
‘Guardians of the Cedar’) and Saddam Hussein in Iraq (Seale 1988: 336-337).

The Hama insurrection helps us understand the Daraa violence because, once again in
2011, we saw armed Islamists using rooftop sniping against police and government officials,
drawing  in  the  armed  forces,  only  to  cry  ‘civilian  massacre’  when  they  and  their
collaborators came under attack from the Army. Although the US, through its allies, played
an important part in the Hama insurrection, when it  was all  over US intelligence dryly
observed  that:  ‘the  Syrians  are  pragmatists  who  do  not  want  a  Muslim  Brotherhood
government’ (DIA 1982: vii).

In the case of Daraa, and the attacks that moved to Homs and surrounding areas in April
2011, the clearly stated aim was once again to topple the secular or ‘infidel-Alawi’ regime.
The front-line US collaborators were Saudi Arabia and Qatar, then Turkey. The head of the
Syrian Brotherhood, Muhammad Riyad Al-Shaqfa, issued a statement on 28 March which left
no doubt that the group’s aim was sectarian. The enemy was ‘the secular regime’ and
Brotherhood members ‘have to make sure that the revolution will be pure Islamic, and with
that no other sect would have a share of the credit after its success’ (Al-Shaqfa 2011). While
playing down the initial role of the Brotherhood, Sheikho confirms that it ‘went on to punch



| 4

above  its  actual  weight  on  the  ground  during  the  uprising  … [due]  to  Turkish-Qatari
support’, and to its general organisational capacity (Sheikho 2013). By the time there was a
‘Free Syrian Army Supreme Military Council’ in 2012 (more a weapons conduit than any sort
of army command), it was said to be two-thirds dominated by the Muslim Brotherhood
(Draitser 2012). Other foreign Salafi-Islamist groups quickly joined this ‘Syrian Revolution’. A
US intelligence report in August 2012, contrary to Washington’s public statements about
‘moderate rebels’, said:

The Salafist, the Muslim Brotherhood and AQI [Al Qaeda in Iraq, later ISIS] are
the major forces driving the insurgency in Syria … AQI supported the Syrian
Opposition from the beginning, both ideologically and through the media (DIA
2012).

In  February  2011  there  was  popular  agitation  in  Syria,  to  some  extent  influenced  by  the
events  in  Egypt  and  Tunisia.  There  were  anti-government  and  pro-government
demonstrations,  and a genuine political  reform movement which for  several  years had
agitated against corruption and the Ba’ath Party monopoly. A 2005 report referred to ‘an
array of reform movements slowly organizing beneath the surface’ (Ghadry 2005), and
indeed the ‘many faces’ of a Syrian opposition, much of it non-Islamist, had been agitating
since about that same time (Sayyid Rasas 2013). These political opposition groups deserve
attention,  in  another  discussion  (see  Chapter  Five).  However  only  one section  of  that
opposition,  the  Muslim  Brotherhood  and  other  Salafists,  was  linked  to  the  violence  that
erupted in Daraa. Large anti-government demonstrations began, to be met with huge pro-
government demonstrations. In early March some teenagers in Daraa were arrested for
graffiti that had been copied from North Africa ‘the people want to overthrow the regime’. It
was reported that they were abused by local police, President Bashar al Assad intervened,
the local governor was sacked and the teenagers were released (Abouzeid 2011).

Yet the Islamist insurrection was underway, taking cover under the street demonstrations.
On 11 March, several days before the violence broke out in Daraa, there were reports that
Syrian forces had seized ‘a large shipment of weapons and explosives and night-vision
goggles … in a truck coming from Iraq’.  The truck was stopped at the southern Tanaf
crossing, close to Jordan. The Syrian Government news agency SANA said the weapons were
intended  ‘for  use  in  actions  that  affect  Syria’s  internal  security  and  spread  unrest  and
chaos.’  Pictures  showed  ‘dozens  of  grenades  and  pistols  as  well  as  rifles  and  ammunition
belts’. The driver said the weapons had been loaded in Baghdad and he had been paid
$5,000 to deliver them to Syria (Reuters 2011). Despite this interception, arms did reach
Daraa, a border town of about 150,000 people. This is where the ‘western-rebel’ and the
independent stories diverge, and diverge dramatically. The western media consensus was
that protestors burned and trashed government offices, and then ‘provincial security forces
opened  fire  on  marchers,  killing  several’  (Abouzeid  2011).  After  that,  ‘protestors’  staged
demonstrations  in  front  of  the  al-Omari  mosque,  but  were  in  turn  attacked.

The Syrian government, on the other hand, said there were unprovoked attacks on security
forces, killing police and civilians, along with the burning of government offices. There was
foreign corroboration of this account. While its headline blamed security forces for killing
‘protesters’,  the  British  Daily  Mail  (2011)  showed  pictures  of  guns,  AK47  rifles  and  hand
grenades that security forces had recovered after storming the al-Omari mosque. The paper
noted  reports  that  ‘an  armed gang’  had  opened fire  on  an  ambulance,  killing  ‘a  doctor,  a
paramedic and a policeman’. Media channels in neighbouring countries did report on the



| 5

killing of Syrian police, on 17-18 March. On 21 March a Lebanese news report observed that
‘Seven policemen were killed during clashes between the security forces and protesters in
Syria’ (YaLibnan 2011), while an Israel National News report said ‘Seven police officers and
at least four demonstrators in Syria have been killed … and the Baath party headquarters
and courthouse were torched’ (Queenan 2011). These police had been targeted by rooftop
snipers.

Even  in  these  circumstances  the  Government  was  urging  restraint  and  attempting  to
respond to the political reform movement. President Assad’s adviser, Dr Bouthaina Shaaban,
told a news conference that the President had ordered ‘that live ammunition should not be
fired,  even  if  the  police,  security  forces  or  officers  of  the  state  were  being  killed’.  Assad
proposed to address the political demands, such as the registration of political parties,
removing emergency rules and allowing greater media freedoms (al-Khalidi 2011). None of
that seemed to either interest or deter the Islamists.

Several  reports,  including  video  reports,  observed  rooftop  snipers  firing  at  crowds  and
police,  during funerals  of  those already killed.  It  was said to be ‘unclear  who was firing at
whom’ (Al Jazeera 2011a), as ‘an unknown armed group on rooftops shot at protesters and
security forces’ (Maktabi 2011). Yet Al Jazeera (2011b) owned by the Qatari monarchy, soon
strongly suggested that that the snipers were pro-government. ‘President Bashar al Assad
has sent thousands of Syrian soldiers and their heavy weaponry into Derra for an operation
the regime wants nobody in the word to see’, the Qatari channel said. However the Al
Jazeera suggestion that secret pro-government snipers were killing ‘soldiers and protestors
alike’ was illogical and out of sequence. The armed forces came to Daraa precisely because
police had been shot and killed.

Saudi Arabia, a key US regional ally, had armed and funded extremist Salafist Sunni sects to
move against the secular government. Saudi official Anwar Al-Eshki later confirmed to BBC
television that his country had sent arms to Daraa and to the al-Omari mosque (Truth Syria
2012).  From exile in Saudi  Arabia,  Salafi Sheikh Adnan Arour called for  a holy war against
the liberal Alawi Muslims, who were said to dominate the Syrian government: ‘by Allah we
shall  mince  [the  Alawites]  in  meat  grinders  and  feed  their  flesh  to  the  dogs’  (MEMRITV
2011). The Salafist aim was a theocratic state or caliphate. The genocidal slogan ‘Christians
to Beirut, Alawites to the grave’ became widespread, a fact reported by the North American
media as early as May 2011 (e.g. Blanford 2011). Islamists from the FSA Farouq brigade
would soon act on these threats (Crimi 2012). Canadian analyst Michel Chossudovsky (2011)
observed: ‘The deployment of armed forces including tanks in Daraa [was] directed against
an organised armed insurrection, which has been active in the border city since March
17-18.”

After those first few days in Daraa the killing of Syrian security forces continued, but went
largely  unreported  outside  Syria.  Nevertheless,  independent  analyst  Sharmine  Narwani
wrote about the scale of this killing in early 2012 and again in mid-2014. An ambush and
massacre of soldiers took place near Daraa in late March or early April. An army convoy was
stopped by an oil slick on a valley road between Daraa al-Mahata and Daraa al-Balad and
the  trucks  were  machine  gunned.  Estimates  of  soldier  deaths,  from government  and
opposition sources ranged from 18 to 60. A Daraa resident said these killings were not
reported because: ‘At that time, the government did not want to show they are weak and
the opposition did not want to show they are armed’. Anti-Syrian Government blogger, Nizar
Nayouf, records this massacre as taking place in the last week of March. Another anti-



| 6

Government writer, Rami Abdul Rahman (based in England, and calling himself the ‘Syrian
Observatory of Human Rights’) says:

‘It was on the first of April and about 18 or 19 security forces … were killed’ (Narwani 2014).
Deputy  Foreign  Minister  Faisal  Mikdad,  himself  a  resident  of  Daraa,  confirmed  that:  ‘this
incident was hidden by the government … as an attempt not to antagonize or not to raise
emotions  and  to  calm  things  down  –  not  to  encourage  any  attempt  to  inflame  emotions
which  may  lead  to  escalation  of  the  situation’  (Narwani  2014).

Yet  the  significance  of  denying  armed  anti-Government  killings  was  that,  in  the  western
media, all deaths were reported as (a) victims of the Army and (b) civilians. For well over six
months,  when a body count was mentioned in  the international  media,  it  was usually
considered acceptable to suggest these were all ‘protestors’ killed by the Syrian Army. For
example, a Reuters report on 24 March said Daraa’s main hospital had received ‘the bodies
of at least 37 protestors killed on Wednesday’ (Khalidi 2011). Notice that all the dead had
become ‘protestors’, despite earlier reports on the killing of a number of police and health
workers.

Another nineteen soldiers were gunned down on 25 April, also near Daraa. Narwani obtained
their names and details from Syria’s Defence Ministry, and corroborated these details from
another document from a non-government source. Throughout April 2011 she calculates
that eighty-eight Syrian soldiers were killed ‘by unknown shooters in different areas across
Syria’ (Narwani 2014). She went on to refute claims that the soldiers killed were ‘defectors’,
shot  by the Syrian army for  refusing to fire on civilians.  Human Rights Watch,  referring to
interviews with 50 unnamed ‘activists’, claimed that soldiers killed at this time were all
‘defectors’, murdered by the Army (HRW 2011b). Yet the funerals of loyal officers, shown on
the internet at that time, were distinct. Even Rami Abdul Rahman (the SOHR), keen to blame
the Army for killing civilians, said ‘this game of saying the Army is killing defectors for
leaving – I never accepted this’ (Narwani 2014). Nevertheless the highly charged reports
were confusing.

The violence spread north,  with the assistance of  Islamist  fighters from Lebanon, reaching
Baniyas and areas around Homs. On 10 April nine soldiers were shot in a bus ambush in
Baniyas. In Homs, on April 17, General Abdo Khodr al-Tallawi was killed with his two sons
and a nephew, and Syrian commander Iyad Kamel Harfoush was gunned down near his
home.  Two  days  later,  off-duty  Colonel  Mohammad  Abdo  Khadour  was  killed  in  his  car
(Narwani 2014). North American commentator Joshua Landis (2011a) reported the death of
his wife’s cousin, one of the soldiers in Baniyas. These were not the only deaths but I
mention them because most western media channels maintain the fiction, to this day, that
there was no Islamist insurrection and the ‘peaceful protestors’ did not pick up arms until
September 2011.

Al  Jazeera,  the  principal  Middle  East  media  channel  backing  the  Muslim  Brotherhood,
blacked out these attacks, as also the reinforcement provided by armed foreigners. Former
Al Jazeera journalist Ali  Hashem was one of many who resigned from the Qatar-owned
station (RT 2012), complaining of deep bias over their presentation of the violence in Syria.
Hashem had footage of armed men arriving from Lebanon, but this was censored by his
Qatari managers. ‘In a resignation letter I was telling the executive … it was like nothing
was happening in Syria.’ He thought the ‘Libyan revolution’ was the turning point for Al
Jazeera, marking the end of its standing as a credible media group (Hashem 2012).



| 7

Provocateurs were at work. Tunisian jihadist ‘Abu Qusay’ later admitted he had been a
prominent  ‘Syrian  rebel’  charged  with  ‘destroying  and  desecrating  Sunni  mosques’,
including  by  scrawling  the  graffiti  ‘There  is  no  God  but  Bashar’,  a  blasphemy  to  devout
Muslims.  This  was  then  blamed  on  the  Syrian  Army,  with  the  aim  of  creating  Sunni
defections from the Army. ‘Abu Qusay’ had been interviewed by foreign journalists who did
not notice by his accent that he was not Syrian (Eretz Zen 2014).

US Journalist Nir Rosen, whose reports were generally critical of the Syrian Government, also
attacked the western consensus over the early violence:

The issue of defectors is a distraction. Armed resistance began long before
defections  started … Every  day the opposition  gives  a  death  toll,  usually
without any explanation … Many of those reported killed are in fact dead
opposition  fighters  but  …  described  in  reports  as  innocent  civilians  killed  by
security  forces  …  and  every  day  members  of  the  Syrian  Army,  security
agencies … are also killed by anti-regime fighters (Rosen 2012).

A language and numbers game was being played to delegitimise the Syrian Government
(‘The Regime’) and the Syrian Army (‘Assad loyalists’), suggesting they were responsible for
all the violence. Just as NATO forces were bombing Libya with the aim of overthrowing the
Libyan  Government,  US  officials  began  to  demand  that  President  Assad  step  down.  The
Brookings Institution (Shaikh 2011) claimed the President had ‘lost the legitimacy to remain
in power in Syria’. US Senators John McCain, Lindsay Graham and Joe Lieberman said it was
time ‘to align ourselves unequivocally with the Syrian people in their peaceful demand for a
democratic government’ (FOX News 2011). Another ‘regime change’ campaign was out in
the open.

In June, US Secretary of State Hilary Clinton dismissed the idea that ‘foreign instigators’ had
been at work, saying that ‘the vast majority of casualties have been unarmed civilians’
(Clinton 2011).  In fact,  as Clinton knew very well,  her Saudi  Arabian allies had armed
extremists from the very beginning. Her casualty assertion was also wrong. The United
Nations (which would later abandon its body count) estimated from several sources that, by
early  2012,  there  were  more  than  5,000  casualties,  and  that  deaths  in  the  first  year  of
conflict included 478 police and 2,091 from the military and security forces (OHCHR 2012: 2;
Narwani  2014).  That  is,  more  than  half  the  casualties  in  the  first  year  were  those  of  the
Syrian  security  forces.  That  independent  calculation  was  not  reflected  in  western  media
reports. Western groups such as Human Rights Watch, along with US columnists (e.g. Allaf
2012) continued to claim, even after the early 2012 defeat of the sectarian Farouq-FSA in
Homs,  and well  into  2012,  that  Syrian security  forces had been massacring ‘unarmed
protestors’, that the Syrian people ‘had no choice’ but to take up arms, and that this ‘protest
movement’ had been ‘overwhelmingly peaceful until September 2011’ (HRW 2011a, HRW
2012). The evidence cited above shows that this story was quite false.

In  fact,  the  political  reform  movement  had  been  driven  off  the  streets  by  Salafi-Islamist
gunmen, over the course of March and April.  For years opposition groups had agitated
against corruption and the Ba’ath Party monopoly. However most did not want destruction
of what was a socially inclusive if  authoritarian state, and most were against both the
sectarian violence and the involvement of foreign powers. They backed Syria’s protection of
minorities, the relatively high status of women and the country’s free education and health
care, while opposing the corrupt networks and the feared political police (Wikstrom 2011;



| 8

Otrakji 2012).

In June reporter Hala Jaber (2011) observed that about five thousand people turned up for a
demonstration at Ma’arrat al-Numan, a small town in north-west Syria, between Aleppo and
Hama. She says several ‘protestors’ had been shot the week before, while trying to block
the  road  between  Damascus  and  Aleppo.  After  some negotiations  which  reduced  the
security forces in the town, ‘men with heavy beards in cars and pick-ups with no registration
plates’ with ‘rifles and rocket-propelled grenades’ began shooting at the reduced numbers
of security forces. A military helicopter was sent to support the security forces. After this
clash ‘four policemen and 12 of their attackers were dead or dying. Another 20 policemen
were wounded’. Officers who escaped the fight were hidden by some of the tribal elders who
had  participated  in  the  original  demonstration.  When  the  next  ‘demonstration  for
democracy’ took place, the following Friday, ‘only 350 people turned up’, mostly young men
and some bearded militants (Jaber 2011). Five thousand protestors had been reduced to
350, after the open Salafist attacks.

After months of media manipulations, disguising the Islamist insurrection, Syrians such as
Samer al Akhras, a young man from a Sunni family, who used to watch Al Jazeera because
he preferred it to state TV, became convinced to back the Syrian government. He saw first-
hand the fabrication of reports on Al Jazeera and wrote, in late June 2011:

I am a Syrian citizen and I am a human. After 4 months of your fake freedom …
You say peaceful demonstration and you shoot our citizen. From today … I am
[now] a Sergeant in the Reserve Army. If I catch anyone … in any terrorist
organization  working  on  the  field  in  Syria  I  am  gonna  shoot  you  as  you  are
shooting us. This is our land not yours, the slaves of American fake freedom (al
Akhras 2011).

References:

Abouzeid, Rania (2011) ‘Syria’s Revolt, how graffiti stirred an uprising’, Time, 22 March

Al Akhras, Samer (2011) ‘Syrian Citizen’, Facebook, 25 June, online:
https://www.facebook.com/notes/sam-al-akhras/syrian-citizen/241770845834062?pnref=story

Al Jazeera (2011a) ‘Nine killed at Syria funeral processions’, 23 April, online:
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2011/04/20114231169587270.html

Al Jazeera (2011b) ‘Deraa: A city under a dark siege’, 28 April, online:
http://www.aljazeera.com/indepth/features/2011/04/2011427215943692865.html

Al-Shaqfa, Muhammad Riyad (2011) ‘Muslim Brotherhood Statement about the so-called ‘Syrian
Revolution’’, General supervisor for the Syrian Muslim Brotherhood, statement of 28 March, online
at:
http://truthsyria.wordpress.com/2012/02/12/muslim-brotherhood-statement-about-the-so-called-syria
n-revolution/

Allaf, Rime (2012) ‘This Time, Assad Has Overreached’, NYT, 5 Dec, online:
http://www.nytimes.com/roomfordebate/2012/02/06/is-assads-time-running-out/this-time-assad-has-
overreached



| 9

Blanford, Nicholas (2011) ‘Assad regime may be gaining upper hand in Syria’, Christian Science
Monitor, 13 may, online:
http://www.csmonitor.com/World/Middle-East/2011/0513/Assad-regime-may-be-gaining-upper-hand-i
n-Syria

Chossudovsky, Michel (2011) ‘Syria: who is behind the protest movement? Fabricating a pretext for
US-NATO ‘Humanitarian Intervention’’, Global Research, 3 May, online:
http://www.globalresearch.ca/syria-who-is-behind-the-protest-movement-fabricating-a-pretext-for-a-
us-nato-humanitarian-intervention/24591

Clinton, Hilary (2011) ‘There is No Going Back in Syria’, US Department of State, 17 June, online:
http://www.state.gov/secretary/20092013clinton/rm/2011/06/166495.htm

Maktabi, Rima (2011) ‘Reports of funeral, police shootings raise tensions in Syria’, CNN, 5 April,
online: http://edition.cnn.com/2011/WORLD/meast/04/05/syria.unrest/

Crimi, Frank (2012) ‘Ethnic Cleansing of Syrian Christians’, Frontpagemag, 29 March, online:
http://www.frontpagemag.com/2012/frank-crimi/ethnic-cleansing-of-syrian-christians/

Daily Mail (2011) ‘Nine protesters killed after security forces open fire by Syrian mosque’, 24 March

DIA (1982) ‘Syria: Muslim Brotherhood Pressure Intensifies’, Defence Intelligence Agency (USA), May,
online:
https://syria360.files.wordpress.com/2013/11/dia-syria-muslimbrotherhoodpressureintensifies-2.pdf

DIA (2012) ‘Department of Defence Information Report, Not Finally Evaluated Intelligence, Country:
Iraq’, Defence Intelligence Agency, August, 14-L-0552/DIA/297-293, Levant report, online at:
http://levantreport.com/2015/05/19/2012-defense-intelligence-agency-document-west-will-facilitate-r
ise-of-islamic-state-in-order-to-isolate-the-syrian-regime/

Draitser, Eric (2012) ‘Unmasking the Muslim Brotherhood: Syria, Egypt and beyond’, Global
Research, 12 December, online:
http://www.globalresearch.ca/unmasking-the-muslim-brotherhood-syria-egypt-and-beyond/5315406

Eretz Zen (2014) ‘Tunisian Jihadist Admits: We Destroyed & Desecrated Mosques in Syria to Cause
Defections in Army’, Youtube Interview, 16 March, online:
https://www.youtube.com/watch?v=fQ8awN8GLAk

FOX News (2011) ‘Obama Under Pressure to Call for Syrian Leader’s Ouster’, 29 April, online:
http://www.foxnews.com/politics/2011/04/29/obama-pressure-syrian-leaders-ouster/

Ghadry, Farid N. (2005) ‘Syrian Reform: What Lies Beneath’, Middle East Quarterly, Vol 12 No 1,
Winter, online: http://www.meforum.org/683/syrian-reform-what-lies-beneath

Haidar, Ali (2013) interview with this writer, Damascus 28 December. [Ali Haidar was President of
the Syrian Social National Party (SSNP), a secular rival to the Ba’ath Party. In 2012 President Bashar
al Assad incorporated him into the Syrian government as Minister for Reconciliation.]

Hashem, Ali (2012) ‘Al Jazeera Journalist Explains Resignation over Syria and Bahrain Coverage’, The
Real News, 20 March, online:
http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=
8106



| 10

HRW (2011a) ‘We’ve never seen such horror: crimes against humanity by Syrian Security Forces’,
Human Rights Watch, June, online:
http://www.hrw.org/reports/2011/06/01/we-ve-never-seen-such-horror-0

HRW (2011b) Syria: Defectors Describe Orders to Shoot Unarmed Protesters’, Human Rights watch,
Washington, 9 July, online:
http://www.hrw.org/news/2011/07/09/syria-defectors-describe-orders-shoot-unarmed-protesters

HRW (2012) ‘Open Letter to the Leaders of the Syrian Opposition, Human Rights Watch, Washington,
20 March, online: http://www.hrw.org/news/2012/03/20/open-letter-leaders-syrian-opposition

Jaber, Hala (2011) ‘Syria caught in crossfire of extremists’, Sunday Times, 26 June, online:
http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/world_news/Middle_East/article657138.ece

Khalidi, Suleiman (2011) ‘Thousands chant ‘freedom’ despite Assad reform offer’, Reuters, 24 March,
online: http://www.reuters.com/article/2011/03/24/us-syria-idUSTRE72N2MC20110324

Landis, Joshua (2011a) ‘The Revolution Strikes Home: Yasir Qash`ur, my wife’s cousin, killed in
Banyas’, Syria Comment, 11 April, online:
http://www.joshualandis.com/blog/the-revolution-strikes-home-yasir-qashur-my-wifes-cousin-killed-in
-banyas/

Landis, Joshua (2011b) ‘Syria’s Opposition Faces an Uncertain Future’, Syria Comment, 26 June,
online: http://www.joshualandis.com/blog/syrias-opposition-faces-an-uncertain-future/

MEMRITV (2011) ‘Syrian Sunni Cleric Threatens: “We Shall Mince [The Alawites] in Meat Grinders”‘,
YouTube, 13 July, online: https://www.youtube.com/watch?v=Bwz8i3osHww

Nassar, Jessy (2014) ‘Hama: A rebirth from the ashes?’ Middle East Monitor, 11 July, online:
https://www.middleeastmonitor.com/articles/middle-east/12703-hama-a-rebirth-from-the-ashes

Narwani, Sharmine (2012) ‘Questioning the Syrian “Casualty List”, 28 Feb, online:
http://english.al-akhbar.com/content/questioning-syrian-%E2%80%9Ccasualty-list%E2%80%9D

Narwani, Sharmine (2014) Syria: The hidden massacre, RT, 7 May, online:
http://rt.com/op-edge/157412-syria-hidden-massacre-2011/

OHCHR (2012) ‘Periodic Update’, Independent International Commission of Inquiry established
pursuant to resolution A/HRC/S – 17/1 and extended through resolution A/HRC/Res/19/22, 24 may,
online:

http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/CoISyria/PeriodicUpdate24May2012.pdf

Otrakji, Camille (2012) ‘The Real Bashar al Assad’, Conflicts Forum, 2 April, online:
http://www.conflictsforum.org/2012/the-real-bashar-al-assad/

Queenan, Gavriel (2011) ‘Syria: Seven Police Killed, Buildings torched in protests’, Israel National
News, Arutz Sheva, March 21

Reuters (2011) ‘Syria says seizes weapons smuggled from Iraq’, 11 March, online:
http://www.reuters.com/article/2011/03/11/us-syria-iraq-idUSTRE72A3MI20110311?hc_location=ufi

Rosen, Nir (2012) ‘Q&A: Nir Rosen on Syria’s armed opposition’, Al Jazeera, 13 Feb, online:



| 11

http://www.aljazeera.com/indepth/features/2012/02/201221315020166516.html

RT (2012) ‘Al Jazeera exodus: Channel losing staff over ‘bias’’, 12 March, online:
http://rt.com/news/al-jazeera-loses-staff-335/

Salt, Jeremy (2011) Truth and Falsehood in Syria, The Palestine Chronicle, 5 October, online:
http://palestinechronicle.com/view_article_details.php?id=17159

Sayyid Rasas, Mohammed (2013) ‘From 2005 to 2013: The Syrian Opposition’s Many Faces’, Al
Akhbar, 19 March, online: http://english.al-akhbar.com/node/15287

Shaikh, Salman (2011) ‘In Syria, Assad Must Exit the Stage’, Brookings Institution, 27 April, online:
http://www.brookings.edu/research/opinions/2011/04/27-syria-shaikh

Sheikho, Youssef (2013) ‘The Syrian Opposition’s Muslim Brotherhood Problem’, Al Akhbar English,
April 10, online: http://english.al-akhbar.com/node/15492

Truth Syria (2012) ‘Syria – Daraa revolution was armed to the teeth from the very beginning’, BBC
interview with Anwar Al-Eshki, YouTube interview, video originally uploaded 10 April, latest version 7
November, online: https://www.youtube.com/watch?v=FoGmrWWJ77w

Seale, Patrick (1988) Asad: the struggle for the Middle East, University of California Press, Berkeley
CA

van der Lugt, Frans (2012) ‘Bij defaitisme is niemand gebaat’, from Homs, 13 January, online:
https://mediawerkgroepsyrie.wordpress.com/2012/01/13/bij-defaitisme-is-niemand-gebaat/

Wikstrom, Cajsa (2011) Syria: ‘A kingdom of silence’, Al Jazeera, 9 Feb, online:
http://www.aljazeera.com/indepth/features/2011/02/201129103121562395.html

YaLibnan (2011) ‘7 Syrian policemen killed in Sunday clashes’, 21 March, online:
http://yalibnan.com/2011/03/21/7-syrian-policemen-killed-in-sunday-clashes-report/

Dr Tim Anderson is a Senior Lecturer in Political Economy at the University of Sydney. He
researches and writes on development, rights and self-determination in Latin America, the
Asia-Pacific and the Middle East. He has published many dozens of chapters and articles in a
range of academic books and journals. His last book was Land and Livelihoods in Papua New
Guinea (2015).

The original source of this article is Global Research
Copyright © Prof. Tim Anderson, Global Research, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Prof. Tim
Anderson

https://www.globalresearch.ca/author/tim-anderson
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/tim-anderson
https://www.globalresearch.ca/author/tim-anderson


| 12

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

