
| 1

Half-truth and Falsehoods in PBS Series “Inside
Putin’s Russia”

By Rick Sterling
Global Research, July 29, 2017

Region: Russia and FSU
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda

The  US  government  supported  Public  Broadcasting  System  (PBS)  recently  ran  a  five  part
series dubbed “Inside Putin’s Russia”. With a different theme each night, it purports to give
a realistic look at Russia today. The image conveyed is of a Russia that is undemocratic with
widespread state repression, violence and propaganda. Following are significant distortions
and falsehoods in the five part documentary. 

Episode 1: “How Putin Redefined what it means to be Russian”

In this episode, the documentary:

Claims that Russian identity is based on “projection of power”. In reality,
“projection of power” characterizes the US much more than Russia. For the past
two centuries the United States has expanded across the continent and globe.
The last century is documented in the book “Overthrow: American’s Century of
Regime Change from Hawaii to Iraq”. The US currently has nearly 800 foreign
military bases in over 70 countries. In contrast, Russia has military bases in only
two countries beyond the former Soviet Union: Syria and Vietnam.
Ignores crucial information about events in Ukraine. Russian involvement
in eastern Ukraine and Crimea are presented as examples of  “projection of
power”. However, basic facts are omitted from the documentary. There is no
mention of  the  violent  February  2014 coup in  Kiev  nor  the  involvement  of
neoconservatives such as Sen McCain  and US Assistant  Secretary of  State
Victoria Nuland.  In a December 2013 speech,  Nuland outlined her intense
involvement  in  Ukraine  including  US  “requirements”  that  Ukraine  choose  a
“European future” since  the US had “invested $5 billion to assist”. Days before
the  coup  in  February  2014  Nuland  was  captured  on  audio  planning  the
composition of the coup leadership.

Ignores  Crimea’s  historic  connections  with  Russia  and  Ukrainian
violence. The documentary says “In 2014 in Crimea, Russia helped install
separatist  leaders  who  rushed  through  a  referendum  that  led  to
Crimea’s  annexation.”  This  gives  the  misleading  impression  the
decision was Russian not Crimean.  Even the NY Times report on March
16,  2014 acknowledged that,  “The  outcome,  in  a  region  that  shares  a
language and centuries of history with Russia, was a foregone conclusion even
before exit polls showed more than 93 percent of voters favoring secession.” The

https://www.globalresearch.ca/author/rick-sterling
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://www.pbs.org/newshour/tag/inside-putins-russia/
https://en.wikipedia.org/wiki/Overthrow_(book)
https://www.youtube.com/watch?v=U2fYcHLouXY#t=504
http://www.bbc.com/news/world-europe-26079957
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/01/putin-nato-russia-ukraine_si.jpg
https://www.nytimes.com/2014/03/17/world/europe/crimea-ukraine-secession-vote-referendum.html


| 2

documentary fails to mention the fear of violence after Crimean travelers to Kiev
were beaten and killed by Ukrainian hyper-nationalists. One of the first decisions
of the Kiev coup government was to declare that Russian would no longer be an
official language. A good overview including video interviews with Crimeans is in
this video, contrasting sharply with the implications of the PBS documentary.
Trivializes  Russian  opposition  to  NATO  expansion.  The  documentary
suggests Russians feel “humiliated” by NATO expanding to their borders. This
distorts a serious military concern into a subjective, emotional issue. In 2002, the
US  unilaterally  withdrew  from  the  Anti-Ballistic  Missile  Treaty  and  started
construction of missile defense systems which could be used in tandem with a
nuclear first strike. In recent years, NATO troops and missiles have been installed
at Russia’s borders. Imagine the response if Russian troops and missiles were
placed at the US border in Canada and Mexico.
Falsely claims that coup violence in Odessa was “exaggerated”. The
documentary says that Russians who went to help defend civilians in
eastern  Ukraine  were  convinced  by  Russian  “propaganda”  where
“dozens  of  pro-Russian  separatists  died  in  Odessa,  Ukraine”  but
“Russian media exaggerated the attack”. In reality, the  Odessa attack
killed  at  least  42  people  and  injured  100.   This  video  shows  the
sequence  of  events  with  the  initial  attack  on  peaceful  protesters
followed  by  fire-bomb  attacks  in  the  building.  Fire  trucks  were
prevented  from  reaching  the  building  to  put  out  the  fire  and  rescue
citizens  inside.  

Episode 2: “Inside Russia’s Propaganda Machine”.

In this episode, the documentary:

Suggests  Russians  are  aggressive  and threatening.  The  documentary
highlights a Russian TV broadcaster who is translated to say, “Russia is the only
country in the world that is realistically capable of turning the United States into
radioactive ash.” and later “If you can persuade a person, you don’t need to kill
him … if you aren’t able to persuade, then you will have to kill.” We do not know
the context or accuracy of these translated statements. However on the basis of
my own travels in Russia and the experience of many other Americans,  these
statements are strange and uncharacteristic. At the popular and government
level, Russians are typically at pains to call the US a “partner” and to wish for
peace and better relations. With 27 million killed in World War 2, most
Russians are very conscious of the consequences of war and deeply
want peace. Russians vividly recall the Russia – US alliance during WW2 and
seek a return to friendly collaboration. The film producers must have heard this
message and desire for peace expressed by many Russians many times. But the
documentary only presents this uncharacteristic aggressive message.
Inaccurately suggests that producers of a private TV network received
angry  public  messages  because  they  were  exposing  corruption.  In
reality, the angry public response was because the TV station ran a poll
asking viewers if the Soviet Union should have surrendered to Nazi
Germany to save lives during the siege of Leningrad. 

https://www.youtube.com/watch?v=loKajkXoTBU
https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_2331644629&feature=iv&src_vid=mfgg_e7FIBs&v=S5En31xjLeY
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Ballistic_Missile_Treaty
https://www.youtube.com/watch?v=s9AMjLBIliw


| 3

Falsely suggests that RT (Russia Today TV) typically features Holocaust deniers
and neo-Nazis. This is a grotesque distortion Anyone who watches RT will know
that American personalities such as Chris Hedges, Larry King and Ed Schultz are
regulars on RT. Interviewees on international affairs generally come from the left
side of the political spectrum – the opposite of what is suggested.
Uncritically  repeats  the  conspiracy  theory  that  Russia  hacked  the
Democratic National Committee (DNC) and Hillary Clinton emails.  The
findings  have  been  disputed  by  the  publisher  of  the  emails,  Julian  Assange  of
Wikileaks ,  as well  as Veteran Intelligence Professionals for Sanity.  A recent
forensic examination confirms that this was a leak not a hack (inside job done by
local data transfer NOT a hack over the internet) and points to “Guccifer 2.0”,
the presumptive ‘hacker’, being a hoax intentionally created to implicate Russia.
Falsely suggests that anti-Clinton social media messaging during 2016
was significantly caused by Russian government trolls .  Hillary Clinton
was strongly opposed by significant portions of both the left and right .
There were probably hundreds of  thousands of  Americans who shared anti-
Clinton social media messages.
Claims that research showing a Google search engine bias in favor of
Hillary Clinton was “quickly debunked”. The documentary ignores the
original  article  describing  the  potential  effect  of  search  engine  bias
which was published in the prestigious Proceedings of the National
Academy of Sciences. The author is Dr. Robert Epstein, former editor-
in-chief of Psychology Today  magazine. Contradicting the claim that
this research was “debunked”, this academic article estimates the effect
of the Google bias and how the bias went away AFTER the election. The
response  from  Google  and  very  shallow  Snopes  “fact  check”  are  effectively
rebutted by the lead author here. In neo-McCarthyist style, the documentary
smears the findings and claims they were “laundered” after being published by
the Russian “Sputnik” media.
Suggests the “idea that President Kennedy was killed by the CIA” was
“planted”  by  the  Soviet  intelligence  agency  KGB.  Many  impressive
American books have been written supporting this contention, from New Orleans
District  Attorney  Jim  Garrison’s  book  to  David  Talbot’s  2015  book  “Devil’s
Chessboard:  Allen Dulles, the CIA and Deep State”. Claiming that this accusation
is  based  on  KGB “disinformation”  is  another  grotesque  distortion.  It  is  not
revealing disinformation; this is an example of disinformation.

Episode 3: “Why are so many from this Russian republic fighting for Isis?”

http://www.cnn.com/2017/01/04/politics/assange-wikileaks-hannity-intv/index.html
https://consortiumnews.com/2016/12/12/us-intel-vets-dispute-russia-hacking-claims/
https://consortiumnews.com/2017/07/24/intel-vets-challenge-russia-hack-evidence/
https://consortiumnews.com/2017/07/24/intel-vets-challenge-russia-hack-evidence/
https://en.wikipedia.org/wiki/Guccifer_2.0
http://www.pnas.org/content/112/33/E4512.full.pdf?with-ds=yes
http://aibrt.org/downloads/EPSTEIN_et_al_2017-SUMMARY-WPA-A_Method_for_Detecting_Bias_in_Search_Rankings.pdf
http://www.snopes.com/google-manipulate-hillary-clinton/
http://www.zerohedge.com/print/572112


| 4

In this episode, the documentary:

Rationalizes and almost justifies Russian Muslims traveling to join ISIS.
The documentary suggests that religious repression and discrimination
is a cause of ISIS recruitment and that “Dagestanis who fought for ISIS
continue a decades-old legacy here of radicalism and militancy.” 
Ignores the role of the U.S., Saudi Arabia and Pakistan in promoting
Islamist fundamentalism in Dagestan.  As described by Robert Dreyfus
in  the book “Devil’s  Game:  How the United States Helped Unleash
Fundamentalist Islam”:

“the Casey-ISI (CIA and Pakistan Secret Service) actions aided the
growth of a significant network of right-wing, Islamist extremists who,
to this day, plague the governments of the former Soviet republics …
In  particular,  the  Islamic  Movement  of  Uzbekistan,  the  Islamic
Liberation  Party,  the  powerful  Islamist  groups  in  Chechnya  and
Dagestan”

Ignores the role of the US and allies in facilitating ISIS. As journalist
Patrick Cockburn has written, “In the 20 years between 1996 and 2016, the
CIA and British security and foreign policy agencies have consistently given
priority to maintaining their  partnership with powerful  Sunni  states over the
elimination of terrorist organizations such as al-Qaeda and Isis.” 

Journalist  Nafeez Ahmed exposed the role of Turkey here,  “A former
senior counter-terrorism official in Turkey has blown the whistle on President
Recep Tayyip Erdogan’s deliberate sponsorship of the Islamic State (ISIS) as
a  geopolitical  tool  to  expand  Turkey’s  regional  influence  and  sideline  his
political  opponents  at  home.”

Elements of the US military/intelligence suggested the establishment of ISIS to
“isolate the Syrian regime”. This was revealed in the classified 2012 report of
the  Defense  Intelligence  Agency  that  “THERE  IS  THE  POSSIBILITY  OF
ESTABLISHING  A  DECLARED  OR  UNDECLARED  SALAFIST  PRINCIPALITY  IN
EASTERN SYRIA (HASAKA AND DER ZOR), AND THIS IS EXACTLY WHAT THE
SUPPORTING POWERS TO THE OPPOSITION WANT, IN ORDER TO ISOLATE THE
SYRIAN REGIME”  

In short, ISIS recruitment from Muslim communities in Russia and world wide
has been spurred by the policies and actions of the US and allies such as Saudi
Arabia and Turkey. This is what Dreyfus calls “The Devil’s Game” but is ignored
in the documentary.

Episode 4: “The Deadly Risk of Standing up to Putin”

In this episode, the documentary:

Suggests  that  critics  of  Putin  and  the  Russian  government  face
“consequences” including death.  These accusations are widespread in
the  West  but  largely  based  on  the  claims  of  different  US  supported
“activists”.  One of the most famous cases, and the one on which US
Congressional  sanctions against Russia are based, is  that of  Sergei
Magnitsky. Magnitsky’s death was the subject of a documentary which

http://www.independent.co.uk/voices/confused-about-the-us-response-to-isis-in-syria-look-to-the-cias-relationship-with-saudi-arabia-a7087791.html
https://medium.com/insurge-intelligence/former-turkish-counter-terror-chief-exposes-governments-support-for-isis-d12238698f52
https://levantreport.com/2015/05/19/2012-defense-intelligence-agency-document-west-will-facilitate-rise-of-islamic-state-in-order-to-isolate-the-syrian-regime/


| 5

has  been  effectively  banned  in  the  US.  In  the  course  of  researching
what  happened,  the  film-maker  learned  that  the  truth  was  very
different than has been told. Gilbert Doctorow outlines what happens in
his review of the movie here:

“Magnitsky  Act:  Behind  the  Scenes’  is  an  amazing  film  which  takes  us
through  the  thought  processes,  the  evidence  sorting  of  the  well-known
independent film maker Andrei Nekrasov as he approached an assignment that
was at  the outset  meant  to  be one more public  confirmation of  the narrative
Browder has sold to the US Congress and to the American and European
political elites. That story was all about a 36 year old whistle-blower “attorney”
(actually a bookkeeper) named Sergei Magnitsky who denounced on Browder’s
behalf the theft of  Russian taxes to his boss’s companies amounting to $230
million and who was rewarded for his efforts by arrest,  torture and murder in
detainment by the officials who perpetrated the theft. This shocking tale drove
legislation that was a major landmark in the descent of US-Russian relations
under President Barack Obama to a level rivaling the worst days of the Cold
War.   

At the end of the film we understand that this story was concocted by William
Browder to cover up his own criminal theft of the money in question, that
Magnitsky was not a whistleblower, but on the contrary was likely an assistant
and abettor to the fraud and theft that Browder organized, that he was not
murdered by corrupt Russian police but died in prison from banal neglect of his
medical condition. ”

The documentary quotes an opposition leader, Vladimir Kara-Murza, saying
“We have no free and fair elections. We have censorship in the media. We
have  political  prisoners,  more  than  100  political  prisoners  now in  Russia,
today.” Kara-Murza now lives in Washington “for his safety” but returns to
Russia periodically. He claims to have been poisoned several times. Opponents
of the Russian government are quick to accuse but the evidence is largely
hearsay and speculation. Public polls of citizens in Russia repeatedly indicate
that Putin and the government have widespread popularity, in contrast with
the  accusations  in  this  documentary  that  they  rule  by  intimidation  and
violence.

Episode 5: “What Russians think about Trump and the U.S.”                               
                 

Based  on  the  content,  the  final  episode  should  be  titled  “What  the  US  establishment  and
media thinks of Putin and Russia”. In this episode, the documentary:

Features  accusations  by  CIA  Director  Mike  Pompeo  that  Russian
President Putin, “is a man for whom veracity doesn’t translate into
English.” An objective documentary would take CIA claims about “veracity”
with a healthy dose of  skepticism. Just  a few years ago,  former Director of
National  Intelligence  James  Clapper  was  confirmed  to  have  lied  under  oath  to
Congress.  Former  CIA  Director  James  Angleton  said  in  his  dying  days,
“Fundamentally, the founding fathers of U.S. intelligence were liars. The better
you lied and the more you betrayed, the more likely you got promoted.” So it is
curious to see the PBS documentary uncritically presenting the new CIA director
as a judge of veracity.
Implies  that  President  Trump  is  out  of  line  to  question  “the  US

http://usforeignpolicy.blogs.lalibre.be/archive/2016/06/18/a-film-review-andrei-nekrasov-the-magnitsky-act-behind-the-s-1151743.html
https://consortiumnews.com/2017/06/15/clappers-unhinged-russia-bashing/
https://books.google.com/books?id=ws90BQAAQBAJ&pg=PA391&lpg=PA391&dq=


| 6

intelligence community’s  unanimous assessment that  Russia  hacked
the  2016  election.”  It  has  been  recently  exposed  that  the  “unanimous
assessment” was by four agencies not seventeen and one of the four did NOT
have “high confidence” in a key finding. The ‘assessment’ was by a hand picked
set  of  analysts  and  based  on  the  findings  of  the  Crowdstrike  company  and
dubious Christopher Steele dossier. In March 2017 Crowdstrike was found to
have made false claims. Neither the CIA nor FBI examined the DNC computers. If
the issue was important, as it obviously has become, the FBI should have issued
a subpoena to do its own examination. Why the DNC rejected the FBI request,
and why the FBI did not insist, raises serious questions given the enormous
publicity and accusations that have followed.
Uncritically features two US politicians making loose accusations and
effectively  criminalizing  “contacts”  with  Russians.  Senator  James
Lankford  says  President  Trump  is  “pushing  out  some  messages  that  are
consistent with the Kremlin policies … there’s no question that the Russians were
trying  to  hack  into  our  elections”.  On  the  contrary,  some  very  sharp  and
experienced  people  have  recently  presented  evidence  contradicting  the
accusations.  Senator  Mark  Warner  indicates  the  senate  investigation  has
reached its conclusion before it begins. He says, “The goal of this investigation is
not  only  to  reconfirm  Russian  intervention  and  explain  that  to  the  American
public,  but  to  also see if  there were any contacts  between Trump and the
Russians”. In the current environment, to have “contacts” with Russians has
been criminalized. Instead of questioning the validity or wisdom of this position,
the documentary presents it with seeming approval.

Sen. James Lankford (Source:
lankford.house.gov)

Uncritically  promotes false  statements  and reckless  threats.  Senator
Lankford says “We believe strongly that what Russia continues to do to be able
to threaten Ukraine, threaten its neighbors, threaten NATO, to continue to pry
into not only our elections, but other elections, is destabilizing, and it demands a
response. They have yet to have a consequence to what they did in the election
time. And they should.” Lankford’s assertions are presented as facts but are
debatable or false.  For example, security services in Germany, France and the
UK all found that – despite the international accusations – there was NO evidence
of Russian interference in their recent elections.
Justifies and promotes “punishment” of  Russia.  The  belligerent  approach

https://consortiumnews.com/2017/06/29/nyt-finally-retracts-russia-gate-canard/
https://www.voanews.com/a/cyber-firm-rewrites-part-disputed-russian-hacking-report/3781411.html
https://consortiumnews.com/2017/07/24/intel-vets-challenge-russia-hack-evidence/
https://en.wikipedia.org/wiki/James_Lankford#/media/File:James_Lankford.jpg
http://www.newsweek.com/germany-russia-interference-elections-fake-news-553593
https://www.apnews.com/fc570e4b400f4c7db3b0d739e9dc5d4d/The-Latest:-France-says-no-trace-of-Russian-hacking-Macron
https://www.usnews.com/news/world/articles/2017-06-16/british-say-election-was-free-of-russian-meddling


| 7

of  Lankford  and  Warren  is  continued  by  PBS  host  Judy  Woodruff  and  narrator
Nick Schifrin. The U.S. is portrayed as a vulnerable victim with a future that is
“foreboding”. Russia is portrayed as threatening and needing some punishment
soon: “The Russian government doesn’t feel like the United States government
really  penalized  them  for  what  happened  last  year….  a  lot  of  officials  here  in
Washington agree with that… Russia should have paid for what they did last
year.” 

This threatening talk is then followed by the following assessment from the
narrator:…. “There are analysts in Moscow who think the only thing we can
hope is that we avoid war.”

Conclusion

In 2002-3 American media failed to question or challenge the assertions of the CIA and
politicians pushing for the invasion of Iraq. At that time, the false pretense was that Iraq had
weapons of mass destruction and posed a threat to the US.

Much of  the  media  and  many of  the  same politicians  are  now claiming  Russia  is  an
adversary that has “attacked us”. This claim is being widely made without serious question
or challenge. “Liberal” media seems to be in alliance with hawkish neoconservatives on this
issue. Virtually any accusation against Russia and its leader can be made with impunity and
without serious evidence.

The documentary “Inside Putin’s Russia” aims to expose Russian repression, aggression and
disinformation. As shown in the many examples above, the five part documentary is highly
biased  and  inaccurate.  While  it  shows  some features  of  Russia,  it  also  demonstrates
American propaganda in the current tumultuous times.

Rick Sterling is an investigative journalist based in northern California. He can be
contacted at rsterling1@gmail.com

Featured image is from PBS NewsHour.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Rick Sterling, Global Research, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Rick Sterling

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are

mailto:rsterling1@gmail.com
http://www.pbs.org/newshour/tag/inside-putins-russia/
https://www.globalresearch.ca/author/rick-sterling
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/rick-sterling


| 8

acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

