® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

The Guardian’s Deceit-riddled New Statement
Betrays Both Julian Assange and Journalism

By Jonathan Cook Region: USA
Global Research, September 28, 2020 Theme: Law and Justice, Media

Disinformation

In my recent post on the current hearings at the Old Bailey over Julian Assange’s
extradition to the United States, where he would almost certainly be locked away for the
rest of his life for the crime of doing journalism, | made two main criticisms of the Guardian.

A decade ago, remember, the newspaper worked closely in collaboration with Assange and
Wikileaks to publish the Iraq and Afghan war diaries, which are now the grounds on which
the US is basing its case to lock Assange behind bars in a super-max jail.

My first criticism was that the paper had barely bothered to cover the hearing, even though
it is the most concerted attack on press freedom in living memory. That position is
unconscionably irresponsible, given its own role in publishing the war diaries. But sadly it is
not inexplicable. In fact, it is all too easily explained by my second criticism.

A journalist due to testify at Julian Assange's extradition hearing makes a very
pertinent point. This is the biggest attack on press freedom in our lifetimes.
Why are UK editors not demanding to be heard at the Old Bailey? Where are
they? Where is the Guardian? https://t.co/fFRFvGpYdi

— Jonathan Cook (@Jonathan_K Cook) September 8, 2020

That criticism was chiefly levelled at two leading journalists at the Guardian, former
investigations editor David Leigh and reporter Luke Harding, who together wrote a book in
2011 that was the earliest example of what would rapidly become a genre among a section
of the liberal media elite, most especially at the Guardian, of vilifying Assange.

In my earlier post | set out Leigh and Harding’s well-known animosity towards Assange - the
reason why one senior investigative journalist, Nicky Hager, told the Old Bailey courtroom
the pair's 2011 book was “not a reliable source”. That was, in part, because Assange had
refused to let them write his official biography, a likely big moneymaker. The hostility had
intensified and grown mutual when Assange discovered that behind his back they were
writing an unauthorised biography while working alongside him.

But the bad blood extended more generally to the Guardian, which, like Leigh and Harding,
repeatedly betrayed confidences and manoeuvred against Wikileaks rather the cooperating
with it. Assange was particularly incensed to discover that the paper had broken the terms
of its written contract with Wikileaks by secretly sharing confidential documents with
outsiders, including the New York Times.


https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.jonathan-cook.net/blog/2020-09-22/guardian-silent-assange-trial/
https://t.co/fFRFvGpYdi
https://twitter.com/Jonathan_K_Cook/status/1303261218292011008?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.sbs.com.au/ondemand/video/11763267503/extended-interview-with-julian-assange

When lawyers for the US yet again quote from a book by the Guardian's David
Leigh in a desperate bid to bolster their flimsy case against Julian Assange,
investigative journalist Nicky Hager replies: 'l would not regard that [book] as a

reliable source' https://t.co/uPk8wVX5RF
— Jonathan Cook (@Jonathan_K Cook) September 20, 2020

Leigh and Harding’'s book now lies at the heart of the US case for Assange’s extradition to
the US on so-called “espionage” charges. The charges are based on Wikileaks' publication of
leaks provided by Chelsea Manning, then an army private, that revealed systematic war
crimes committed by the US military.

Inversion of truth

Lawyers for the US have mined from the Guardian book claims by Leigh that Assange was
recklessly indifferent to the safety of US informants named in leaked files published by
Wikileaks.

Assange’s defence team have produced a raft of renowned journalists, and others who
worked with Wikileaks, to counter Leigh’s claim and argue that this is actually an inversion
of the truth. Assange was meticulous about redacting names in the documents. It was they -
the journalists, including Leigh - who were pressuring Assange to publish without taking full
precautions.

Prof Sloboda, of Iraq Body Count, joins others in offering first-hand evidence
that Assange was scrupulous in redacting names. He 'resisted pressure from
media partners [Guardian?] to speed up the process. Assange always
meticulously insisted on redaction' https://t.co/vD2TgDVmID

— Jonathan Cook (@Jonathan_K Cook) September 18, 2020

Of course, none of these corporate journalists - only Assange - is being put on trial,
revealing clearly that this is a political trial to silence Assange and disable Wikileaks.

But to bolster its feeble claim against Assange - that he was reckless about redactions - the
US has hoped to demonstrate that in September 2011, long after publication of the Iraq and
Afghan diaries, Wikileaks did indeed release a trove of documents - official US cables - that
Assange failed to redact.

This is true. But it only harms Assange’s defence if the US can successfully play a game of
misdirection - and the Guardian has been crucial to that strategy’s success. Until now the
US has locked the paper into collaborating in its war on Assange and journalism - if only
through its silence - by effectively blackmailing the Guardian with a dark, profoundly
embarrassing secret the paper would prefer was not exposed.

In fact, the story behind the September 2011 release by Wikileaks of those unredacted
documents is entirely different from the story the court and public is being told. The
Guardian has conspired in keeping quiet about the real version of events for one simple
reason - because it, the Guardian, was the cause of that release.


https://t.co/uPk8wVX5RF
https://twitter.com/Jonathan_K_Cook/status/1307766877343580166?ref_src=twsrc%5Etfw
https://t.co/vD2TqDVmlD
https://twitter.com/Jonathan_K_Cook/status/1306878668476755976?ref_src=twsrc%5Etfw

Betrayal of Assange and journalism

Things have got substantially harder for the paper during the extradition proceedings,
however, as its role has come under increasing scrutiny - both inside and outside the
courtroom. Now the Guardian has been flushed out, goaded into publishing a statement in
response to the criticisms.

It has finally broken its silence but has done so not to clarify what happened nine years ago.
Rather it has deepened the deception and steeped the paper even further in betrayal both
of Assange and of press freedom.

The February 2011 Guardian book the US keeps citing contained something in addition to
the highly contentious and disputed claim from Leigh that Assange had a reckless attitude
to redacting names. The book also disclosed a password - one Assange had given to Leigh
on strict conditions it be kept secret - to the file containing the 250,000 encrypted cables.
The Guardian book let the cat out of the bag. Once it gave away Assange’s password, the
Old Bailey hearings have heard, there was no going back.

Assange's lawyers are noting the long-known fact that Guardian journalists
made the unredacted cables accessible through incompetence - they
published the file's password. The point is: If anyone should be in the dock (and
no one should be!), it would be the Guardian, not Assange

https://t.co/4fQIUEXLTP
— Jonathan Cook (@Jonathan_K Cook) February 25, 2020

Any security service in the world could now unlock the file containing the cables. And as
they homed in on where the file was hidden at the end of the summer, Assange was forced
into a desperate damage limitation operation. In September 2011 he published the
unredacted cables so that anyone named in them would have advance warning and could
go into hiding - before any hostile security services came looking for them.

Yes, Assange published the cables unredacted but he did so - was forced to do so - by the
unforgivable actions of Leigh and the Guardian.

But before we examine the paper’s deceitful statement of denial, we need to interject two
further points.

First, it is important to remember that claims of the damage this all caused were
intentionally and grossly inflated by the US to create a pretext to vilify Assange and later to
justify his extradition and jailing. In fact, there is no evidence that any informant was ever
harmed as a result of Wikileaks’ publications - something that was even admitted by a US
official at Manning’s trial. If someone had been hurt or killed, you can be sure that the US
would be clamouring about it at the Old Bailey hearings and offering details to the media.

Second, the editor of a US website, Cryptome, pointed out this week at the hearings that he
had published the unredacted cables a day before Wikileaks did. He noted that US law
enforcement agencies had shown zero interest in his publication of the file and had never
asked him to take it down. The lack of concern makes explicit what was always implicit: the
issue was never really about the files, redacted or not; it was always about finding a way to


https://t.co/4fQlUEXLTP
https://twitter.com/Jonathan_K_Cook/status/1232297893450698752?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.theguardian.com/world/2013/jul/31/bradley-manning-sentencing-hearing-pentagon

silence Assange and disable Wikileaks.

Cryptome and another website published unredacted cables, and only after
this did @WikiLeaks republish the already published documents. The US
prosecution is trying to confuse the chain of events.
pic.twitter.com/zmjVMui8Ev

— Don't Extradite Assange (@DEAcampaign) September 21, 2020

The Guardian’s deceptions

Every time the US cites Leigh and Harding’s book, it effectively recruits the Guardian against
Assange and against freedom of the press. Hanging over the paper is effectively a threat
that - should it not play ball with the US campaign to lock Assange away for life - the US
could either embarrass it by publicly divulging its role or target the paper for treatment
similar to that suffered by Assange.

And quite astoundingly, given the stakes for Assange and for journalism, the Guardian has
been playing ball - by keeping quiet. Until this week, at least.

Under pressure, the Guardian finally published on Friday a short, sketchy and highly
simplistic account of the past week’s hearings, and then used it as an opportunity to
respond to the growing criticism of its role in publishing the password in the Leigh and
Harding book.

The Guardian’s statement in its report of the extradition hearings is not only duplicitous in
the extreme but sells Assange down the river by evading responsibility for publishing the
password. It thereby leaves him even more vulnerable to the US campaign to lock him up.

Here is its statement:

“The Guardian has made clear it is opposed to the extradition of Julian
Assange. However, it is entirely wrong to say the Guardian’s 2011
WikiLeaks book led to the publication of unredacted US government
files,” a spokesman said.

“The book contained a password which the authors had been told by
Julian Assange was temporary and would expire and be deleted in a
matter of hours. The book also contained no details about the
whereabouts of the files. No concerns were expressed by Assange or
WikiLeaks about security being compromised when the book was
published in February 2011. WikiLeaks published the unredacted files
in September 20117

Let’s highlight the deceptions:

1. The claim that the password was “temporary” is just that - a self-exculpatory claim by
David Leigh. There is no evidence to back it up beyond Leigh’s statement that Assange said
it. And the idea that Assange would say it defies all reason. Leigh himself states in the book

| 4


https://twitter.com/wikileaks?ref_src=twsrc%5Etfw
https://t.co/zmjVMui8Ev
https://twitter.com/DEAcampaign/status/1308044268041371650?ref_src=twsrc%5Etfw
https://web.archive.org/web/20200925212101/https://amp.theguardian.com/media/2020/sep/24/us-never-asked-wikileaks-rival-cryptome-remove-leaked-cables-court-told-assange
https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2020/09/thumbnail-2.jpeg

that he had to bully Assange into letting him have the password precisely because Assange
was worried that a tech neophyte like Leigh might do something foolish or reckless. Assange
needed a great deal of persuading before he agreed. The idea that he was so concerned
about the security of a password that was to have a life-span shorter than a mayfly is simply
not credible.

It is strictly false that the Guardian was told the password or file were
temporary, hence the elaborate password handover method.

— WikiLeaks (@wikileaks) September 1, 2011

2. Not only was the password not temporary, but it was based very obviously on a complex
formula Assange used for all Wikileaks’ passwords to make them impossible for others to
crack but easier for him to remember. By divulging the password, Leigh gave away
Assange’s formula and offered every security service in the world the key to unlocking other
encrypted files. The claim that Assange had suggested to Leigh that keeping the password
secret was not of the most vital importance is again simply not credible.

3. But whether or not Leigh thought the password was temporary is beside the point. Leigh,
as an experienced investigative journalist and one who had little understanding of the tech
world, had a responsibility to check with Assange that it was okay to publish the password.
Doing anything else was beyond reckless. This was a world Leigh knew absolutely nothing
about, after all.

But there was a reason Leigh did not check with Assange: he and Harding wrote the book
behind Assange’s back. Leigh had intentionally cut Assange out of the writing and
publication process so that he and the Guardian could cash in on the Wikileak founder’s
early fame. Not checking with Assange was the whole point of the exercise.

4. It is wrong to lay all the blame on Leigh, however. This was a Guardian project. | worked
at the paper for years. Before any article is published, it is scrutinised by backbench editors,
sub-editors, revise editors, page editors and, if necessary, lawyers and one of the chief
editors. A Guardian book on the most contentious, incendiary publication of a secret cache
of documents since the Pentagon Papers should have gone through at least the same level
of scrutiny, if not more.

So how did no one in this chain of supervision pause to wonder whether it made sense to
publish a password to a Wikileaks file of encrypted documents? The answer is that the
Guardian was in a publishing race to get its account of the ground-shattering release of the
Iraq and Afghan diaries out before any of its rivals, including the New York Times and Der
Spiegel. It wanted to take as much glory as possible for itself in the hope of winning a
Pulitzer. And it wanted to settle scores with Assange before his version of events was given
an airing in either the New York Times or Der Spiegel books. Vanity and greed drove the
Guardian’s decision to cut corners, even if it meant endangering lives.

5. Nauseatingly, however, the Guardian not only seeks to blame Assange for its own mistake
but tells a glaring lie about the circumstances. Its statement says: “No concerns were
expressed by Assange or WikiLeaks about security being compromised when the book was
published in February 2011. WikiLeaks published the unredacted files in September 2011.”


https://twitter.com/jaraparilla/status/1309464758156845058
https://twitter.com/wikileaks/status/109386723066257409?ref_src=twsrc%5Etfw

It is simply not true that Assange and Wikileaks expressed no concern. They expressed a
great deal of concern in private. But they did not do so publicly - and for very good reason.

Computer expert at Assange hearing calls the Guardian's David Leigh 'a bad
faith actor' over his publishing a Wikileaks password that opened the door to
every security service in the world being able to access 250,000 encrypted
cables https://t.co/QL]j1McNr]

— Jonathan Cook (@Jonathan_K Cook) September 22, 2020

Any public upbraiding of the Guardian for its horrendous error would have drawn attention
to the fact that the password could be easily located in Leigh’s book. By this stage, there
was no way to change the password or delete the file, as has been explained to the Old
Bailey hearing by a computer professor, Christian Grothoff, of Bern University. He has called
Leigh a “bad faith actor”.

So Assange was forced to limit the damage quietly, behind the scenes, before word of the
password’s publication got out and the file was located. Ultimately, six months later, when
the clues became too numerous to go unnoticed, and Cryptome had published the
unredacted file on its website, Assange had no choice but to follow suit.

This is the real story, the one the Guardian dare not tell. Despite the best efforts of the US
lawyers and the judge at the Old Bailey hearings, the truth is finally starting to emerge. Now
it is up to us to make sure the Guardian is not allowed to continue colluding in this crime
against Assange and the press freedoms he represents.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

This essay first appeared on Jonathan Cook’s blog: https.//www.jonathan-cook.net/blog/

Jonathan Cook won the Martha Gellhorn Special Prize for Journalism. His books include
“Israel and the Clash of Civilisations: Iraq, Iran and the Plan to Remake the Middle East”
(Pluto Press) and “Disappearing Palestine: Israel’s Experiments in Human Despair” (Zed
Books). His website is www.jonathan-cook.net. He is a frequent contributor to Global
Research.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Jonathan Cook, Global Research, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Jonathan Cook



https://t.co/QLJj1McNrJ
https://twitter.com/Jonathan_K_Cook/status/1308342624428883969?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.jonathan-cook.net/blog/
http://www.jonathan-cook.net/
https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: lication

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: lication lobalr rch.

| 7


mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

