
| 1

“Freedom of Speech in Ukraine”: Neo-Nazi Svoboda
Party MP Threatens Head of Ukraine National TV

By RT
Global Research, March 19, 2014
rt

Region: Russia and FSU
Theme: Police State & Civil Rights
In-depth Report: UKRAINE REPORT

A Ukrainian nationalist MP assisted by a group of helpers abused and threatened interim
head of Ukraine’s National TV.

They accused him of  being anti-Ukrainian and bullied him into signing his  resignation,
claiming to be members of a new media regulator.

The  office  of  the  acting  CEO  of  the  National  Television  Company  of  Ukraine,  Aleksandr
Panteleymonov, was stormed by people who claimed to be members of the freedom of
speech  and  information  committee.  Among  them  were  Ukrainian  Svoboda  MP  Igor
Miroshnynchenko and party ideologist Andrey Ilyenko.

What began as a loud conversation quickly turned into a fight.

  Still from video by Svoboda Party

NTU is state-run and operates the nation’s largest public broadcaster, Pershyi Natsionalnyi.

Svoboda (Freedom) party members yelled at the interim CEO and beat him in the face,
accusing the channel of a lack of nationalism and forcefully demanding his resignation.

“Write your resignation!” Sit down! I told you, sit down!,” yelled one of the members while
throwing punches and pushing Panteleymonov.

“You are feasting in my Ukraine!…Here is a paper, pen, write the resignation now quickly,
you animal…You are Moskal (a derogatory term for Russian) garbage!”

He replied to  the men,  saying:  “I  am not  Russian,  I  am Ukrainian.”  But  to  that  they
responded: “You are Ukrainian? You are sh*t! You campaigned for Moscow, you lied to
Ukrainians for our money!”

Image from facebook.com/oleksandr.aronets

The Svoboda party’s press secretary, Aleksandr Aronets, said on his Facebook page that

https://www.globalresearch.ca/author/russia-today
http://rt.com/news/ukraine-forced-resignation-nationalism-674/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report


| 2

they  “forced  the  head of  the  Pershyi  Natsionalnyi  Panteleymonov to  write  a  letter  of
resignation.” As proof, he attached a picture of the paper.

“During  Yanukovich’s  [presidency]  he  was  a  deputy  for  information  policy  of  Egor
Benkendorf [former NTU CEO and now the chairman of TV channel ‘Inter’],  i.e. he was
personally behind brainwashing the Ukrainians and was convincing them that improvements
have happened already, and when people were getting killed, he was showing a TV series
about the Russian army. For the last year he has been the head of the channel,” reads the
statement.

The Svoboda party is a far-right Ukrainian nationalist party, which is currently one of the five
largest parties in the country. The event comes amid a wide, vocal presence of far-right
groups in Ukrainian politics.

Meanwhile, a number of Russian channels have been banned in Ukraine, and a satellite
provider that used to provide services for RT was threatened by unknown gunmen.

Just last week, the Organization for Security and Co-operation in Europe criticized Kiev’s
“repressive” move to shut down the broadcasting of Russian TV channels after the media
watchdog  reported  that  over  50  percent  of  providers  have  already  fulfilled  the  order
allegedly  aimed  at  “ensuring  national  security  and  sovereignty.”

“As of 11:00 GMT, March 11th, 50 percent of providers throughout Ukraine have disabled
broadcasting of foreign channels” and others are preparing to follow, the National Television
and Radio Broadcasting Council of Ukraine said on its website.

This  was  not  the  first  time that  nationalist  radicals  coerced  individuals  to  sign  resignation
letters  by using violence and threats.  Far-right  radicals  wearing masks stormed a city
council meeting last week, armed with bats and hammers.

The original source of this article is rt
Copyright © RT, rt, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: RT

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

http://rt.com/news/ukraine-forced-resignation-nationalism-674/
https://www.globalresearch.ca/author/russia-today
http://rt.com/news/ukraine-forced-resignation-nationalism-674/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/russia-today
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 3

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

