
| 1

Fox News Says Refugee Crisis Is “Putin’s Scheme”.
The Backstory

By Eric Zuesse
Global Research, September 11, 2015

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Media Disinformation

The show aired on September 5th, and interviewed their contracted expert: 

TRANSCRIPT, starting at 4:45pm:

4:45, Interviewer: The other place that nobody seems to want to go these days is Russia and
China, and Russia and China are both the two countries that have really gotten behind
Assad, and certainly try to prop him up and those kinds of things; and as we look at pictures
from China’s military day parade [posted onscreen], how much of this is Russia and China
trying to slough off these refugees on Europe and everybody else … to try to gain political
and global capital?

McFARLAND: Well, in China I think less so, but Russia, certainly, because we’ve seen even in
the last week that Russia has increased its military presence in Syria. Russia is trying to
prop up the Assad government, like the Iranians are; and so Russia is sending military
equipment; it’s sending it by sea, it’s sending it overland, it’s sending it by air, to try to prop
up the Assad government to continue the fighting.

Q: To continue the refugee crisis?

MCFARLAND: Oh, sure, exactly.

http://video.foxnews.com/v/4466018186001/european-union-leaders-struggle-to-deal-with--
migrant-crisis/?#sp=show-clips

THE BACKSTORY:

Whereas back in 2002 and 2003, the U.S. aristocracy’s biggest push for “regime change”
was to remove Saddam Hussein from power in Iraq; and whereas in 2011 the biggest push
for “regime change” was to remove Muammar Gaddaffi from power in Libya; and whereas
next in 2011 the biggest push for “regime change” became to remove Bashar al-Assad from
power in Syria; and whereas in 2013 the biggest push for “regime change” became to
remove Viktor Yanukovych from power in Ukraine; the biggest push for “regime change”
now is to remove Vladimir Putin from power in Russia.

Media-lies have been crucial to them all.

On  2  October  2003,  the  media-watch  organization,  worldpublicopinion.org,  headlined

https://www.globalresearch.ca/author/eric-zuesse
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://video.foxnews.com/v/4466018186001/european-union-leaders-struggle-to-deal-with-migrant-crisis/?#sp=show-clips
http://video.foxnews.com/v/4466018186001/european-union-leaders-struggle-to-deal-with-migrant-crisis/?#sp=show-clips
http://worldpublicopinion.org/


| 2

“Misperceptions, the Media and the Iraq War: Study Finds Widespread Misperceptions on
Iraq Highly Related to Support for War: Misperceptions Vary Widely Depending on News
Source: Fox Viewers More Likely to Misperceive, PBS-NPR Less Likely.” In fact, the people
who  received  their  news  primarily  through  NPR  or  PBS  exhibited  the  lowest  rate  of
misperceptions, and Fox News Channel viewers exhibited the highest misperceptions-rate:
Whereas 77% of NPR/PBS listeners/viewers gave correct answers on all three factual news
questions asked, only 20% of Fox News Channel viewers did; and whereas only 23% of the
NPR/PBS audience got one or more of these three factual questions wrong, 80% of Fox
viewers did.

So, the George W. Bush Administration forced NPR and PBS to adhere more fully to Bush’s
(the U.S. aristocracy’s) line.

NPR’s David Folkenflik reported, on NPR’s “Morning Edition” 20 May 2005, that, the “culture
gap became evident as long as two years ago. At one closed board meeting, according to
two  former  CPB  officials,  Tomlinson  suggested  bringing  in  Fox  News  Channel  anchor  Brit
Hume to talk to public broadcasting officials about how to create balanced news programs.”

This Bush gang had no objection whatsoever to moving toward fascism; after all, it’s where
they had personally come from. Eric Boehlert headlined at salon.com on May 26th, “‘Fair
and Balanced’ — the McCarthy Way,” and he reported:

“CPB head Kenneth Tomlinson, who is leading a jihad against ‘liberal bias’ in
public broadcasting, and one of his two new ombudsmen both worked for the
late Fulton Lewis,  a  reactionary radio personality  associated with Sen.  Joe
McCarthy.”

Tomlinson, in fact, had “worked as an intern for Lewis,” and the new Tomlinson-appointed
ombudsman, William Schulz, was an executive colleague of Tomlinson’s at Readers Digest,
and before that,  “was a writer  for  Lewis.”  These two men had,  in  fact,  first  met nearly  60
years ago, as acolytes of this fascist radio commentator, who was comparable to today’s
Rush Limbaugh. “In 1949, the New Republic noted that Lewis’ ‘wild charges were part of his
campaign over  many years  to  smear  in  every  way possible  the [FDR]  New Deal,  the
[Truman] Fair Deal, and everybody not in accord with the most reactionary political beliefs.”
Furthermore,  “According  to  a  flattering  1954  biography  of  the  broadcaster,  ‘Praised  and
Damned: The Story of Fulton Lewis, Jr.,’ Lewis was ‘as close to Senator Joseph R. McCarthy
as any other man in the national  scene.’  Look  magazine agreed,  calling Lewis one of
McCarthy’s ‘masterminds.’”

That,  of  course,  positioned Lewis — and, by extension,  Tomlinson and one of  the two
PBS/NPR ombudsmen — far  to  the right  of  the then-mainstream Republicans,  such as
Dwight D. Eisenhower. Of course, George W. Bush himself represented this very same far-
Right  Republican  Party  contingent,  which  —  thanks  to  decades  of  financial  contributions
from aristocrats  like Scaife  and Coors,  building the fascist  intellectual  infrastructure —
subsequently became today’s Republican mainstream.

Word was now out, among journalists throughout the world, that President Bush aimed to
turn his country’s public broadcasting system into a domestic propaganda organ; and so, on
May  30th,  The  New  York  Times  headlined  “Ombudsmen  Rebuff  Move  by  Public
Broadcasting,” and reported — datelinedMay 27th from London — that: “An [international]

http://salon.com/


| 3

association of news ombudsmen has rejected an attempt by two ombudsmen from the
Corporation  for  Public  Broadcasting  to  join  their  organization  as  full-fledged  members,
questioning their independence. The Organization of News Ombudsmen, which represents
nearly a hundred print and broadcast ombudsmen from around the world, more than half of
them from the United States, voted at its annual conference here last week to change its
bylaws to allow full membership only to those who work for news organizations,” which
excluded representatives from CPB, because “it does not itself gather or produce news.”
Observed one member, who happened to be the ombudsman from NPR, “We want members
who are responsive to readers, not to governments or lobby groups.”

The Los Angeles Times media critic David Shaw took a broad historical view of this matter,
headlining May 29th“There’s a ‘Nuclear Option’ for PBS’ Woes,” opining that no PBS at all
would be better than a PBS that’s a propaganda organ for the White House, and reminding
readers:

“The Bush administration is not the first to challenge the independence of PBS.
Back in the 1970s, the Nixon administration was so estranged by PBS coverage
of Watergate and the Vietnam War that it stacked the board of the Corporation
for  Public  Broadcasting  with  Nixon  sympathizers.  ‘There  were  tremendous
fights,  with  the  Nixon  administration  trying  to  prevent  public  television  from
doing any public  affairs  programming at  all,’  Lawrence Grossman,  the former
president  of  PBS,  subsequently  told  the  New  York  Times.  The  Bush
administration,  which  has  already  accomplished  the  heretofore  seemingly
impossible  by  becoming  even  more  media-averse  than  the  Nixon
administration,  seems  determined  to  surpass  the  wizard  of  Whittier  and
Watergate in bringing the CPB to heel as well.”

Mr. Shaw, like other major-media commentators about the national media, had previously
stood by in silence, during 2002 and 2003, while America’s major media cavalierly spread
amongst the U.S. public, as virtually unchallenged, the false rumors coming from the Bush
Administration, and from its allies such as the Bush-Administration-financed group of exiles,
the Iraqi National Congress, saying that Iraq’s leader Saddam Hussein had been proven to
be storing huge quantities of weapons of mass destruction and to be working in cahoots
with Al Qaeda to threaten the United States. However, now, just a few years later, these
very same “news” media were so frightened at the rising extent of this Administration’s
control over their “news,” that these commentators were publicizing what those fascists
were doing to force them, ‘journalists,’ into a military lock-step. This change in atmosphere
was stunning; America’s press were now trying to extricate themselves from the prison they
had only recently helped to construct for themselves. They didn’t think that they might get
caught up in the prison that they had helped construct to contain the general public.

On 9 May 9 2005, Eric Alterman headlined in The Nation, “Bush’s War on the Press,” and he
observed that, contrary to conservative cant, “Media insiders appear to like Bush a great
deal more than the public does.” He was correct there (Bush’s public approval ratings were
then  around  45%),  and  likewise  correct  in  concluding  that,  “The  press  may  be  the
battleground, but the target is democracy itself.” Even if conservatives had hired the major
media’s  executives,  there  was  a  growing  discordancy  between  the  objectives  of  this
government and of the press, and worries were thus rising within the press that things were
now perhaps going too far.

On Friday June 10th, the New York Times headlined “Panel Would Cut Public Broadcasting



| 4

Aid,” and reported:

“A House Appropriations panel  on Thursday approved a spending bill  that
would cut the budget for public television and radio nearly in half. … The cuts
in financing went significantly beyond those requested by the White House.”

Republicans  said  that  this  was  necessary  “at  a  time  of  growing  deficits,”  but  Democrats
“took  a  different  view.”  In  any  event,  this  move  proved  that  the  assault  on  public
broadcasting wasn’t just a Bush initiative; it was a Republican Party Crusade, going even
beyond the Republican President’s thrust. Democrats managed to reverse most of the cuts.
However,  the  overtly  conservative  media  cited  this  restoration  as  ‘proof’  that  public
broadcasting was in bed with the Democratic Party, just as Kenneth Tomlinson and the rest
of the Bush team were claiming.

On June 25th, Sam Singer, of the overtly conservative Chicago Tribune, headlined “Battle
Lines Are Forming Over Public TV, Radio,” and reported that

“the Corporation for Public Broadcasting” (which was, in a sense, misleading — the actual
targets here were instead PBS and NPR) was “reeling from a House effort to cut its funding
and a series of attacks over perceived political bias.”

Singer, slyly using there the passive tense, didn’t note that this supposedly “perceived” bias
was being “perceived” by the Bush Administration.  However, he did observe that “CPB
Chairman Kenneth Tomlinson, an outspoken critic of PBS’ content, seems determined to
force changes at PBS and NPR,” and that “Democrats and others are waging a battle … to
curtail Tomlinson’s influence.” Singer’s article implicitly agreed with Tomlinson’s charge that
this conflict was simply between “Democrats” versus “Republicans”; it wasn’t at all between
democracy versus fascism. Karl Rove could have written this article: its implicit viewpoint
was that public broadcasting ought to represent the party in power, and that this party used
to be Democrats, but was now Republicans, and so Republicans were now simply claiming
what  was  theirs,  no  different  than  Democrats  had  previously  done.  Perhaps  this  kind  of
fraudulent  ‘reporting’  was  what  Kenneth  Tomlinson  meant  by  ‘balance’;  but  what  the
Republicans were now doing had actually no precedent whatsoever in anything that any
Democratic presidential administration had ever done — such a view of ‘history’ was merely
a lie, more conservative mythmaking.

The Chicago Tribune’s ‘reporter’ mentioned, in passing, that “Tomlinson also has come
under questioning for naming Patricia Harrison, a former co-chairwoman of the Republican
National Committee, to head CPB. Democrats argue Tomlinson is guaranteeing it will have a
partisan nature by bringing in a former GOP partisan.” The false idea here was that Harrison
was  merely  “a  former”  partisan,  and  that  there  was  nothing  unprecedented  about
appointing such a partisan political hack as the head of CPB. These lies were all deception
by  implication,  rather  than  by  assertion;  the  technique  is  classic  propaganda  — very
professional, but not as journalism, professional only as propaganda.

The Republican Party’s takeover of the CPB then faded from the news, for three months,
until Paul Farhi headlined, but buried deep inside the Washington Post, on 27 September
2005,  “CPB  Taps  Two  GOP  Conservatives  for  Top  Posts,”  and  reported:  “A  leading
Republican  donor  and  fundraiser  was  elected  chairman  of  the  Corporation  for  Public
Broadcasting yesterday, tightening conservative control over the agency that … is supposed



| 5

to  act  as  a  buffer  against  outside  political  influence.  …  The  board  also  elected  another
conservative … as its vice chairman. … With the changes, conservatives with close ties to
the Bush administration have assumed control of every important position at the agency. …
‘It’s mind-boggling,’ Ernest J. Wilson II, one of two Democrats on the eight-member board,
said in an interview.”

On October 30th, three groups — Common Cause, The Free Press, and the Center for Digital
Democracy — jointly issued a press release headlined “Cronyism and Secrecy Run Rampant
at  Corporation  for  Public  Broadcasting:  New  president  fills  the  CPB  offices  with  partisan
propagandists; Inspector General’s report on political meddling by ex-chairman [Kenneth
Tomlinson] kept from the public.” The viewpoint expressed was: “The CPB is being governed
more like a private, secret society than an agency supported by taxpayers.” For more than a
year, there was a pause regarding the Republican war against PBS. Then, on 5 February
2007, tvweek.com bannered “Bush Proposes Steep Cut to PBS Funding,” and Ira Teinowitz
reported  that,  “President  Bush  is  reopening  the  fight  over  government  support  of  public
television,  unveiling  a  2007 government  fiscal  year  budget  that  would  cut  federal  funding
for the Corporation for Public Broadcasting by nearly 25 percent.” This cut would be 31%
“when cuts in related programs are added.” Leaving PBS and NPR to depend more and more
on support from the large corporations, which were controlled by executives who donated
overwhelmingly to the Republican Party, would virtually compel those networks to become
even more politically compliant than they already were. (And this is what happened.)

If anything, the Bush Administration’s war against public broadcasting was due to public
broadcasting being not sufficiently biased, rather than to its being too biased. OnThursday
November 10th, of 2005, the trade journal, Broadcasting & Cable, had headlined “Survey
Says: Noncom[mercial] News Most Trusted,” and opened: “Some Republicans … have griped
about the fairness and balance of public broadcasting’s news, but … A Harris telephone
survey commissioned by the Public Relations Society of America and released Thursday
found that 61% of the general public generally trusted news on PBS and NPR, while 56%
trusted papers like the Washington Post, Wall Street Journal or New York Times, and 53%
trusted the commercial broadcast and cable news operations.” Bush’s war against public
broadcasting  reflected  nothing  but  his  desire  to  increase,  even  further,  the  ratio  of
propaganda to news. Despite PBS being slanted toward the Right, it was less so than was
commercial broadcasting. (That’s no longer the case.)

Six days later, on November 16th of 2005, the Wall Street Journal headlined (also buried
inside the paper) “Report Concludes Tomlinson Broke Law Involving PBS,” and reported:
“The former  head of  the  Corporation  for  Public  Broadcasting  violated  federal  law and
internal  ethical  guidelines by improperly  interfering with programming to include more
shows featuring conservatives and by using ‘political tests’ in hiring decisions, according to
CPB’s inspector general.” Just the day before that, on the 15th — which was the very same
day  when  the  IG’s  report  was  released  —  the  media  blogger  Timothy  Karr,  at
mediacitizen.blogspot, had headlined “CPB Report Tells Only Part of Story,” and he stated:
“Missing  from  the  report  is  email  traffic  between  Tomlinson  and  White  House  political
advisor Karl Rove, reportedly provided to Inspector General Kenneth Konz by investigators
at  the  State  Department.  This  evidence,  which  reveals  the  White  House’s  hand  in
manipulations of public broadcasting programming [and this involved the State Department;
it  was  about  international  matters,  which  are  the  category  of  national  affairs  that  an
aristocracy  is  more  concerned  about  than  any  other,  because  aristocrats  control
international  corporations],  is  still  under  lock  and  key  at  the  heavily  partisan  CPB.”

http://tvweek.com/


| 6

On  30  August  2006,  the  Washington  Post  bannered  “Tomlinson  Cited  For  Abuses  at
Broadcast Board: CPB Ex-Chief Put Friend on Payroll, State Dept. Says.” Paul Farhi reported
that,

“A year-long State Department investigation has found the chairman of the
agency that oversees Voice of America and other government broadcasting
operations  improperly  used  his  office,  putting  a  friend  on  the  payroll  and
running a ‘horse-racing operation’ with government resources. … Although the
Broadcasting Board of Governors and the Corporation for Public Broadcasting
are unrelated entities, Tomlinson’s alleged violations overlapped both federal
agencies. He conducted CPB work and ‘personal matters’ while working for the
Broadcasting Board,  and directed BBG employees to do the same. … The
investigation also found that Tomlinson — a former Reader’s Digest editor and
longtime Republican ally of White House political adviser Karl Rove — helped
hire a friend as a BBG contractor without the knowledge of other board or staff
members. … The most sensational complaint against Tomlinson might be that
he  used  government  resources  to  support  his  stable  of  thoroughbred
racehorses, potentially violating federal embezzlement laws. … A White House
spokeswoman,  Emily  Lawrimore,  said  Bush continues continues to  support
Tomlinson’s pending renomination as BBG chairman.”

America’s major commercial  media were especially concerned about Bush’s attempt to
enslave  public  broadcasting,  because  any  success  in  that  effort  would  mean  that
commercial “news” media would have even less freedom-of-action than they currently did
— which already was not much.

On 4 October 2006, Fairness & Accuracy In Reporting headlined “Study: Lack of Balance,
Diversity, Public at PBS NewsHour,” and reported:

“The  NewsHour  with  Jim  Lehrer,  PBS’s  flagship  news  program,  …  fails  to
provide either balance or diversity of perspectives — or a true … alternative to
its corporate competition.” For example, “Republians outnumbered Democrats
by 2-to-1” among their guestlist. A news story from the AP on this study noted
that it found that, “In stories about the Iraq war, people who advocate a U.S.
withdrawal were outnumbered by more than five-to-one.”

The FAIR study covered the period between October 2005 and March 2006; throughout that
period almost exactly half of respondents to the ongoing USAToday/Gallup Poll, when they
were asked, “Do you think the U.S. should keep military troops in Iraq until the situation is
stabilized, or do you think the U.S. should bring its troops home as soon as possible?” chose
the latter.  So,  approximately  half  of  the  guests  on PBS should  have been advocating
withdrawal,  too.  But  obviously,  Republican  thuggery  was  having  its  intended  effect  upon
PBS: a pronounced conservative slant. Perhaps this slant wasn’t as conservative as was that
of the corporate media, but it was still conservative.

If fascism ever is, or becomes, the reality in the U.S., then the nation’s media won’t even
call it “fascism”; it’ll be called merely “conservatism,” and its practitioners won’t be called
“fascists,” but simply “Republicans” — the American public will never be informed, by their
“news” media, what has actually happened to their country. (And they weren’t.)

This struggle between the press and this Administration was subterranean, and it occurred
on many different  fronts.  The very  ability  of  the “news” media  to  function as  news media



| 7

was now being eroded away, and so the presslords inevitably recognized that even they
were now losing their freedom. They didn’t like this. On 24 April 2005, the Boston Globe
headlined “In War’s Name, Public Loses Information,” and reported that, “Federal agencies
under the Bush administration are sweeping vast amounts of public information behind a
curtain of secrecy in the name of fighting terrorism, using 50 to 60 loosely defined security
designations that can be imposed by officials as low-ranking as government clerks. … There
is no system for tracking who stamped it, for what reason, and how long it should stay
secret.  There  is  no  process  for  appealing  a  secrecy  decision.”  One  of  these  classifications
was “Not  for  Public  Dissemination.”  Another  was “For  Official  Use Only.”  The provisions of
the Freedom of Information Act could now be ignored at will, merely by employing one of
these 50 to 60 classifications.

On  21  June  2007,  americanprogressaction.orgheadlined  “Conservatives  Dominate  The
Airwaves” and linked to a joint study by the Center for American Progress and the Free
Press, titled “The Structural Imbalance of Political Talk Radio.” It documented that radio had
a higher penetration than any other medium in the U.S., that talkradio was second only to
country music as the dominant radio format, and that “91 percent of the total weekday talk
radio  programming  is  conservative,  and  9  percent  is  progressive.”  Furthermore,  it
documented that  this  fascism wasn’t  due to talkradio audiences being overwhelmingly
conservative (they were only slightly to the right of the general American public), but rather
to the takeover of radio stations by huge chains of radio stations, which were far more
conservative than the public: Salem, Cumulus, Citadel, and Clear Channel. Even the most
liberal  of the big chains, CBS, was 74% conservative and only 26% progressive in the
programs it aired. Salem, Cumulus and Citadel were 100% conservative. The largest chain,
Clear Channel, was 86% conservative. The fascist propaganda pouring out of America’s
highly concentrated “news” media was a veritable ocean to drown any truth.

Nor was this President backing down from his bald program to use tax dollars to produce
propaganda packaged and given away to “news” media as “news” stories. This program just
expanded. On 18 July 2005, the New York Times headlined “Public Relations Campaign for
Research  Office  at  E.P.A.  May  Include  Ghostwritten  Articles,”  and  reported,  “The  Office  of
Research and Development at  the Environmental  Protection Agency is  seeking outside
public relations consultants, to be paid up to $5 million per year” to “ghost-write articles ‘for
publication  in  scholarly  journals  and  magazines.’  The  strategy  … includes  writing  and
placing ‘good stories’ about the E.P.A.’s research office in consumer and trade publications.”
The reporter, Felicity Baringer, asked the editor of Science magazine what he thought of
this:  “He  found  the  idea  of  public  relations  firms  ghostwriting  for  government  scientists
‘appalling.’”

After  Bush’s  2004  “electoral”  win,  the  boom  was  finally  coming  down  on  American
democracy. On 8 August 2005, Todd Shields, at mediaweek.com, headlined “FCC Hires
Conservative Indecency Critic,” and opened, “The Federal Communications Commission has
hired an anti-pornography activist and former lobbyist for groups that push for Christian
precepts in public policy.” They had employed, “as a special advisor in the FCC’s Office of
Strategic Planning and Policy Analysis,” Penny Nance, a board member of Beverly LaHaye’s
Concerned Women for America. The group “describes its mission as ‘helping … to bring
Biblical principles into all levels of public policy.’”

Politically  organized  Christians  had  floated  this  “compassionate  conservatism”  into  office
upon a sea of aristocratic money, which wasn’t really compassionate at all, and the regime
was now baring its theocratic/aristocratic fascist teeth, even over the presslords.

http://americanprogressaction.org/
http://mediaweek.com/


| 8

The result was sometimes unpredictable. For example, the Washington Post’s columnist
David Broder had a long history of serving up pablum to his readers, as bland as can be.
However, after the House restored $100 million to the budget for the Corporation for Public
Broadcasting to support NPR and PBS, Broder headlined on 30 June 2005, “The Price Of
Public TV’s Win,” and he boldly noted that Republicans had taken this money out of the
hides of poor children. “As Ralph Regula, the Ohio Republican who heads the Appropriations
subcommittee that drafted the bill, said, ‘That takes away from young people’s training
opportunities’ … to gain … living-wage jobs.” Broder also noted that the Democrats had
tried, but failed, to restore this $100 million via eliminating some of the recent tax-cuts for
millionaires, and that “It was defeated on a party-line vote.” Broder was even so bold as to
close by saying: “It’s one more instance of the prevailing political culture — controlled by a
budgetary and tax system that puts the lowest value on the needs of those who are the
most vulnerable.” The difference between that statement, and saying that the United States
had become a fascist country, was merely terminological; he chose not to use the clear
terminology.

The  United  States  had  entered  historic  new  territory  after  nearly  50  years  of
aristocratic/theocratic mass-indoctrination of the American people, which had occurred with
the full support and cooperation of the nation’s presslords. There was now doubt; the old
arrangements finally started to become questioned. Things were no longer settled. This was
a real change of mentality. Only recently, there had been a total passivity of the U.S. press:
it propagandized for the President’s Medicaid prescription drug plan; it propagandized for
his fabricated accusations against “Saddam’s weapons of mass destruction”; it served as an
extension  of  the  White  House  press  office  on  many  other  of  the  President’s  fraud-based
programs. But this passivity was now finally replaced by a rising fear within the press, that
the U.S. might be transforming into a fascist state, which could threaten the press itself. The
presslords themselves were at last becoming disturbed.

However,  this  President  was  already  near  to  his  goal  of  a  totalitarian  lock-down.
Consequently, what could the press do, at such a late date? They had already given him the
rope to hang not just the public,  but themselves. He took it.  The American press that
stenographically  transmitted  to  the  American  public  the  U.S.  government’s  lies  about
“Saddam’s  WMD” is  continuing  as  if  it  hadn’t  been sufficiently  compliant.  America’s  great
victories  in  overthrowing  Gaddafi  and  Yanukovych  are  now  supposed  to  be  followed  by
Assad,  and  then  Putin.

And European nations take this leadership as their own, instead of abandoning the U.S.,
abandoning  NATO,  and  abandoning  the  U.S.-controlled  EU;  abandoning  all  the  mega-
corporate,  U.S.-aristocracy-controlled,  international-corporate  fascist  system — and now
they willingly take in the millions of refugees from the bombs that the U.S. had dropped in
Libya and Syria, and that the U.S.-installed rabidly anti-Russian government in Ukraine is
dropping onto the areas of the former Ukraine that have rejected the U.S.-imposed (in
February 2014) government in Kiev.

And the next target is Putin.

So: that’s the backstory behind the lie that Putin instead of Obama caused those millions of
refugees pouring into Europe.

And, in German ‘news’ media, Bashar al-Assad and ISIS are being blamed for it, because
practically no German is so media-deluded (like America’s conservatives are) as to think

https://www.youtube.com/watch?v=8-RyOaFwcEw
https://www.youtube.com/watch?v=8-RyOaFwcEw
http://rinf.com/alt-news/editorials/obamas-ukrainian-stooges/


| 9

that Putin is to blame for it; and here is a German who states in very clear terms how rotten
he thinks Germany’s ‘news’ media are (though America’s obviously are even worse).

Investigative historian Eric Zuesse is the author, most recently, of They’re Not Even Close:
The  Democratic  vs.  Republican  Economic  Records,  1910-2010,  and  of  CHRIST’S
VENTRILOQUISTS:  The  Event  that  Created  Christianity.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Eric Zuesse, Global Research, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Eric Zuesse
About the author:

Investigative historian Eric Zuesse is the author, most
recently, of They’re Not Even Close: The Democratic
vs. Republican Economic Records, 1910-2010, and of
CHRIST’S VENTRILOQUISTS: The Event that Created
Christianity.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://off-guardian.org/2015/09/10/video-german-man-could-not-bear-media-lies-about-refugees/
http://off-guardian.org/2015/09/10/video-german-man-could-not-bear-media-lies-about-refugees/
http://www.amazon.com/Theyre-Not-Even-Close-Democratic/dp/1880026090/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1339027537&sr=8-9
http://www.amazon.com/Theyre-Not-Even-Close-Democratic/dp/1880026090/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1339027537&sr=8-9
http://www.amazon.com/dp/B007Q1H4EG
http://www.amazon.com/dp/B007Q1H4EG
https://www.globalresearch.ca/author/eric-zuesse
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/eric-zuesse
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

