
| 1

A Close Look at Efforts of Pro-NATO Propaganda
Units Behind the Scenes of South Front Censorship

By South Front
Global Research, May 13, 2020
South Front 12 May 2020

Region: USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation,

Police State & Civil Rights

Pro-NATO propaganda units have broadcasted a new episode of their censorship
excuse series.

On May 5th, the Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab (DFRLab), published a new
piece  designed  to  label  SouthFront  as  official  Russian  propaganda.  (LINK)  The  article
employs a twisted, yet sophisticated, style of mixing words, pictures and public facts in
order to support the Atlantic Council’s agenda. It largely attempts to build an association
between SouthFront and News Front, and in so doing, relies heavily, if not entirely on guilt
by association, to label SouthFront as official Russian propaganda. Throughout its report, the
DFRLab fails  to provide a single example of  any association between the two entities,
providing zero evidence.

The DFRLab “hit piece” fully confirms the conclusions reached by our analysis “An In-Depth
Look Behind the Scenes of SouthFront Censorship”, published last week. Thus, we would like
to extend a big thank you to the team of DFRLab. Thanks to their incompetence, they
provided us with overwhelming evidence for the upcoming court case against Facebook and
YouTube.

Screenshot: Medium

Let’s take a closer look at the DFRLab’s published “report”. As we have already pointed out,
in  order  to  label  SouthFront  as  official  Russian  propaganda,  NATO  propagandists  first
identify  another  media  site  with  a  similar  name,  and then proceed to  emphasize  the
similarity of the two brands.

The name of this organization is “News Front”, which indeed shares the word
“Front”  in  its  name,  yet  the  similarities  end  there.  News  Front  is  an  official
Russian organization that is located in Crimea and publicly pursues an acute
pro-Russian patriotic informational agenda for a Russian speaking audience.

During the entire article, DFRLab proceeds to regularly put the SouthFront name next to that
of News Front, as if in a crime witness line-up, and yet 90% of the text is dedicated to News
Front. The first 12 paragraphs are dedicated to an overview of open data about the founders
and editors of News Front. In order to paint a picture of the supposed malign behavior of
News Front, the DFLab authors added to the report such names as RT, Sputniknews, Mehr,
Press TV. In other words, media sites whose affiliation with state governments is a declared

https://www.globalresearch.ca/author/southfront
https://southfront.org/a-close-look-at-efforts-of-pro-nato-propaganda-units-behind-the-scenes-of-southfront-censorship/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841
https://southfront.org/an-in-depth-look-behind-the-scenes-of-southfront-censorship/
https://southfront.org/an-in-depth-look-behind-the-scenes-of-southfront-censorship/
https://a4s8y4u2.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2020/05/Screenshot_1-34.jpg
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841


| 2

matter of public record.

SouthFront is only sparingly mentioned during this entire segment. For example, the authors
added a single screenshot of the deleted Facebook page of SouthFront claiming that “Most
of the assets that DFRLab had access to did not hide their connection to South Front or
News Front.”

Screenshot: Medium

Any reader, even the most loyal of DFRLab followers, would be surprised by such
an almost subliminal attempt to conflate the two organizations. What is the aim
of the authors in presenting to the audience this screenshot? If they were trying
to display their deep investigative research in concluding that the screenshot
belongs to SouthFront, then we can only say, thank you Captain Obvious.

At this point, this brilliant investigation once again forgets about SouthFront all together and
focuses on publishing screenshots demonstrating that News Front’s various Facebook pages
were linked with one another. All Facebook pages run by a single organization are linked.
What a surprise! Bravo DFRLabs for this brilliant deduction.

Screenshot: Medium

We do not know if there are any violations of journalistic norms or Facebook’s Terms of
Service on the part of News Front. In any case, it remains unclear how the big international
team of authors working under the brand of SouthFront: Analysis & Intelligence is linked to
News Front in any way. Instead the   DFRLab authors resort to a little bit of journalistic
“sleight of hand.”

“Though the DFRLab did not find that the accounts involved used inauthentic
means at scale, there were clear attempts to use sockpuppet accounts to push
content, especially in promoting News Front and South Front stories.”

From this quote, it becomes clear that they accuse SouthFront’s Facebook page
(see  this)  of  using  “sockpuppet”  accounts  to  push  content;   however,  they
decline  to  provide  any  evidence  to  confirm  this  claim,  because  it  is  simply  a
blatant  lie.

At this point in the article, DFRLab focuses on juggling screenshots of News Front and Anna
News accounts related to various aspects of the pro-Russian agenda they are trying to
peddle to the reader. Vague conspiracy reasoning of the authors regarding News Front and
Anna News continues almost until the end of the article. After this, they once again, without
any pretext, mention SouthFront.

“South Front features similar content to News Front, but the former mostly
posts military-related analysis.”

https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841
https://www.facebook.com/southFrontEnTwo/


| 3

Screenshot: Medium

This claim demonstrates that DFRLab team members have never actually read any of the
content available on southfront.org and know nothing about SouthFront’s long history of
accomplished work, content and editorial policy. Instead, they resort to simple dishonesty.
To push their stated agenda, they enlist the aid of our old acquaintances from EUvsdisinfo:

“According to EUvsDisinfo, the outlet shares Russian talking points “verbatim”
and is “frequently featured in [its] database of cases of disinformation.”

If EUvsdisinfo is the only source of DFRLab’s revelations about SouthFront, this explains the

poor quality of the article. On May 6th, SouthFront released an in-depth look at claims made
by EUvsdidinfo regarding SouthFront. In its recent article vilifying SouthFront, this pro-NATO
propaganda  unit  cherry-picks  a  mere  3  of  approximately  3,000  articles  released  by
SouthFront since the start of the year.

Near the end of the report, having realized that their ‘investigation’ is long on inuendo and
short on facts implicating SouthFront in their imaginary conspiracy, DFRLabs presented the
coup de grace. They found two Facebook pages “ZuidFront” and “South Front Netherlands”
and published 3 screenshots of posts from these pages dated 2015, 2016 and 2017. The
Facebook  post  of  “ZuidFront”  demonstrates  the  position  of  then  DPR head  Alexander
Zakharchenko towards Brexit, while two SouthFront Netherlands posts are dedicated to the
MH17 case. The DFRLab article then presents a screenshot of the “South Front Netherlands”
description which states that the page is run by a group of Dutch citizens that translate
content of SouthFront and other media organizations.

The screenshots posted by DFRLab are below:

Screenshot: Medium

Screenshot: Medium

Screenshot: Medium

SouthFront:  Analysis  & Intelligence is  an independent group of  authors from
around the world that focuses on issues of international relations, armed conflicts
and crises. The individuals that run “ZuidFront” and “South Front Netherlands”
made use of the umbrella brand of SouthFront, but operated independently. We
regularly receive emails and messages from people that want to contribute their
efforts to share and promote an independent point of view on key developments
around the world. SouthFront always tries to provide them with technical help,
advice and other assistance. We have repeatedly done this in the past and will
continue to do this.

Another ridiculous attempt by the DFRLab authors to link SouthFront with News Front is

https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841
https://southfront.org/an-in-depth-look-behind-the-scenes-of-southfront-censorship/
https://southfront.org/an-in-depth-look-behind-the-scenes-of-southfront-censorship/
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841


| 4

through the use of various screenshots and statistics regarding the posting of content on
News  Front’s  Facebook  page.  The  main  point  is  that  News  Front  published  some
southfront.org content on their Facebook page.

Until recently, and largely as a result of this issue, the SouthFront team knew very little
about News Front. The only contact that we had with any of the other sites mentioned was
with Anna News in 2016, when Anna News translated several SouthFront videos into Russian
on their own initiative. These examples are the few meager “contacts” that SouthFront has
had with the group of nefarious Russian organizations mentioned in the DFLab hit piece.
Furthermore,  DFRLab  failed  to  specify  how  many  News  Front  articles  were
published  by  SouhFront’s  Facebook  page.  Why?  The  answer  is  simple:  the
SouthFront Facebook page has never posted News Front articles.  All  content
published on our Facebook page originated from southfront.org.

SouthFront  is  also  mentioned  again  in  the  conclusion  of  the  DFRLab  piece.  The
incompetence of  the authors  is  perplexing,  as  they assert  that  in  general,  SouthFront
specializes in covering the conflict in Ukraine.

Screenshot: Medium

The conflict in eastern Ukraine is just one among the many conflicts covered by SouthFront.
In the recent years, accounting for only 1.5% of SouthFront content. Now that we realize
how especially concerned the pro-NATO propagandists are by alternative coverage of the
conflict in Ukraine, we promise to contribute far more time and energy in our efforts to cover
developments in Ukraine and Eastern Europe in general.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Support South Front in its endeavors. If you’re able, and if you like our content and
approach, please support the project. Our work wouldn’t be possible without your help:
PayPal: southfront@list.ru or via: http://southfront.org/donate/ or
via: https://www.patreon.com/southfront

The original source of this article is South Front
Copyright © South Front, South Front, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: South Front

https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-51fbe2f6b841
http://southfront.org/donate/
https://www.patreon.com/southfront
https://southfront.org/a-close-look-at-efforts-of-pro-nato-propaganda-units-behind-the-scenes-of-southfront-censorship/
https://www.globalresearch.ca/author/southfront
https://southfront.org/a-close-look-at-efforts-of-pro-nato-propaganda-units-behind-the-scenes-of-southfront-censorship/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/southfront


| 5

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

