
| 1

Ecuador: Correa pushes free speech, challenges
‘media dictatorship’

By Federico Fuentes
Global Research, September 03, 2012
Green Left Weekly

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

The  decision  by  WikiLeaks  editor  Julian  Assange  to  seek  asylum in  Ecuador’s  London
Embassy triggered an international media campaign that highlighted the “hypocrisy” of his
decision to choose a country condemned for supposed attacks on press freedom.

The campaign reached a fever pitch following Ecuador’s decision to grant the dissident
journalist asylum on August 16. Commentators used the opportunity to stick the boot into
both Ecuador and Assange.

Peter Hartcher, the political editor of the Sydney Morning Herald, headlined his August 21
attack: “Hypocrisy ends hero’s freedom to preach.”

Assange was previously a “principled and plucky champion of freedom of speech”, Hartcher
said, but “the moment Assange decided to seek shelter in Ecuador … he betrayed the
principles he claimed to represent …

“Why?  Because  Ecuador,  under  its  President  of  the  last  five  years,  Rafael  Correa,  has
become  one  of  the  world’s  leading  oppressors  of  free  speech.”

This showed that “the cause of principle was just a flag of convenience for Assange. He is
now just a sad and desperate fugitive.”

However, as Correa has noted, the very fact that Assange has had to seek refuge in Ecuador
shows up the claims of respect for free speech by so-called democratic Western countries
such as the United States, Britain and Australia.

A closer look at the international media campaign against Ecuador shows has “free speech”
is being used, again, as a smoke screen to protect powerful interests ― in this case, a media
dictatorship.

Like the campaign against Assange, the corporate media campaign against Correa is driven
by the threat the example of his government poses to the powerful.

Hartcher trotted out the same smears repeated ad nauseam ― without the slightest attempt
to investigate their veracity or explain the real circumstances surrounding the allegations.

Hartcher  accuses  Correa  of  having  shut  down  media  outlets  willing  to  criticise  his
government. Yet no radio station, television channel or newspaper has ever been closed by
Correa for what they said.

Some have had their  broadcasting licences revoked because they refused to pay their

https://www.globalresearch.ca/author/federico-fuentes
http://www.greenleft.org.au/node/52127
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

licence fee or were operating outside their legally allotted frequency.

Hartcher  also  refered to  a  libel  suit  pursued by Correa against  a  journalist  and three
executives from the El Universo newspaper, but makes no mention of what was at stake in
the case.

After  years  of  constant  media  barrage  accusing  Correa  of  everything  imaginable,  the
Ecuadoran president finally demanded last year a retraction and apology for an article that
not  only  stated  he  was  a  “dictator”,  but  falsely  accused  him of  ordering  soldiers  to
indiscriminately fire upon innocent civilians in a hospital.

The article referred to events that occurred on September 30, 2010, and which at the time
was widely denounced by governments across the region as a coup attempt against Correa.

In the days leading up to the failed coup, various media outlets ― including El Universo ―
had  called  on  police  officers  to  rebel  against  the  government,  with  the  hope  that  these
actions  could  bring  down  the  democratically  elected  president.

When a police mutiny erupted on September 30, Correa was taken hostage by rebel police
officers. In response, many poor Ecuadorans ― who have benefited from the rise on social
spending under Correa ― marched to support the president they placed in office.

Loyal soldiers finally broke into the hospital where Correa was being held hostage.

Unsurprisingly,  Ecuador’s independent judiciary ruled the accusation that Correa ― the
victim of a coup plot ― was in fact the culprit, was libelous.

Under the guise of standing up for free speech, Hartcher defends the right of media outlets
to illegally avoid licence fees, and having no accountability for lies they disseminate.

As is often the case, such journalists use the banner of “free speech” to defend a media
dictatorship. In this case, the domination of Ecuador’s media by the oligarchy, which is bent
on monopolising control of information for its own economic and political interests.

On the other hand, Correa and the Ecuadorian people have not been afraid to challenge this
media dictatorship.

Far  from  restrict  free  speech,  the  Correa  government  has  sought  to  extend  it  by
democratising the media.

He explained in an interview with Assange on Russia Today, that his government’s media
policy is not anti-free speech.

Rather, it opposes media corporations that, through their monopoly on information, have
tried to “destabilise our government to avoid any change in our region and lose the power
that they have always flaunted”.

“The private media are big business with lucrative aims,” Correa said. “They have always
attacked governments who want to change, governments who seek justice and equity.”

Such views were, in part, shared by the US embassy in Ecuador.

A US embassy cable from March 2009 released by WikiLeaks said there was some truth to



| 3

Correa’s claim that “the Ecuadorian media play a political role, in this case the role of the
opposition”.

The reason was evident: “Many media outlet owners come from the elite business class that
feels threatened by Correa’s reform agenda, and defend their own economic interests via
their outlets.”

Faced with this scenario, the Correa government, with the backing of its people, has sought
to break this monopoly.

One way has been through the establishment of a public TV channel and giving support to
community-based  media  outlets.  This  has  been  done  via  granting  them licences  and
providing them with necessary equipment.

Another has been to democratise the existing media set-up.

In 2008, Ecuadorians voted overwhelmingly for a new constitution that, among other things,
bans bank owners from having business interests in the media industry.

Last year, voters approved changes to the constitution that prohibits media corporations
from owning or having shares in business interests in other industries, thereby avoiding
potential conflicts of interest in reporting news.

The government has also tried to pass a new media law that would break up the corporate
media monopoly. The law is being blocked by right-wing forces in parliament.

Under the new law, private media ownership would be restricted to 33% of all media outlets,
with the state controlling a further 33% and community media having the largest share ―
34%.

It is these attempts to break the media dictatorship, democratise the right to information
and ensure media corporations are not beyond the law, that explain the international media
campaign to brand his government an “enemy of free speech”.

That Hartcher, like many other journalists across the globe, would come out against Correa
and in defence of this media dictatorship is no surprise, as Ecuador’s media is merely a
reflection of media ownership everywhere.

The SMH likes to portray itself as the intelligent and balanced alternative to the News Ltd
media empire that controls 70% of Australia’s metropolitan press. But they are simply one
more pillar of Australia’s profit-driven media dictatorship.

One example is SMH’s dealings with WikiLeaks itself.

When  SMH signed  an  agreement  with  WikiLeaks  to  have  exclusive  access  to  leaked
embassy cables, the newspaper’s editor-in-chief Peter Fray justified its decision to withhold
the cables and the information contained in them on the grounds that “to put the material
online would be to give access to our competitors in the local market”.

SMH’s right to make money trumped any right of the rest of society has to access the
information.



| 4

This  was  not  an  exception.  Fairfax’s  director  of  organisational  effectiveness,  Mark  Scott,
explained in 2002, the driving philosophy behind the Fairfax media empire was its “strategy
to create editorial to support maximising revenues from display advertising”.

Above freedom of information and speech, comes freedom to make as much money as
possible, no matter what.

That is why, just as the US hates Assange for releasing information they wanted to keep
secret, media corporations hate Ecuador for challenging their right to control information.

As long as a tiny handful of media corporations control this information and use it to pursue
their own economic or political interests, their cries of “free speech” will continue to ring
hollow.

The original source of this article is Green Left Weekly
Copyright © Federico Fuentes, Green Left Weekly, 2012

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Federico
Fuentes

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.greenleft.org.au/node/52127
https://www.globalresearch.ca/author/federico-fuentes
http://www.greenleft.org.au/node/52127
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/federico-fuentes
https://www.globalresearch.ca/author/federico-fuentes
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

