4 GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Dirty Money: Whistle-blower site taken offline

By Global Research Theme: Global Economy

Global Research, February 19, 2008
BBC 19 February 2008

A controversial website that allows whistle-blowers to anonymously post
government and corporate documents has been taken offline in the US.

Wikileaks.org, as it is known, was cut off from the internet following a California court ruling,
the site says.

The case was brought by a Swiss bank after “several hundred” documents were posted
about its offshore activities.

Other versions of the pages, hosted in countries such as Belgium and India, can still be
accessed.

However, the main site was taken offline after the court ordered that Dynadot, which
controls the site’s domain name, should remove all traces of wikileaks from its servers.

The court also ordered that Dynadot should “prevent the domain name from resolving to the
wikileaks.org website or any other website or server other than a blank park page, until
further order of this Court.”

Other orders included that the domain name be locked “to prevent transfer of the domain
name to a different domain registrar” to prevent changes being made to the site.

Wikileaks claimed that the order was “unconstitutional” and said that the site had been
“forcibly censored”.

Web names

The case was brought by lawyers working for the Swiss banking group Julius Baer. It
concerned several documents posted on the site which allegedly reveal that the bank was
involved with money laundering and tax evasion.

The documents were allegedly posted by Rudolf EImer, former vice president of the bank’s
Cayman Island’s operation.

A spokesperson for Julius Baer said he could not comment on the case because of “pending
legal proceedings”.

The BBC understands that Julius Baer asked for the documents to be removed because they
could have an impact on a separate legal case ongoing in Switzerland.

The court hearing took place last week and Dynadot blocked access from Friday evening.

| 1


https://www.globalresearch.ca/author/admin
https://www.globalresearch.ca/theme/global-economy

Wikileaks says it was not represented at the hearing because it was “given only hours
notice” via e-mail.

A document signed by Judge Jeffery White, who presided over the case, ordered Dynadot to
follow six court orders.

As well as removing all records of the site form its servers, the hosting and domain name
firm was ordered to produce “all prior or previous administrative and account records and
data for the wikileaks.org domain name and account”.

The order also demanded that details of the site’s registrant, contacts, payment records and
“IP addresses and associated data used by any person...who accessed the account for the
domain name” to be handed over.

Wikileaks allows users to post documents anonymously.
Information bank

The site was founded in 2006 by dissidents, journalists, mathematicians and technologists
from the US, Taiwan, Europe, Australia and South Africa.

It so far claims to have published more than 1.2 million documents.

It provoked controversy when it first appeared on the net with many commentators
questioning the motives of the people behind the site.

It recently made available a confidential briefing document relating to the collapse of the
UK’s Northern Rock bank.

Lawyers working on behalf of the bank attempted to have the documents removed from the
site. They can still be accessed.

Dynadot was contacted for this article but have so far not responded to requests for
comment

The original source of this article is BBC
Copyright © Global Research, BBC, 2008

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Global Research

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca



https://www.globalresearch.ca/author/admin
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/admin
mailto:publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 3


https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

