
| 1

“Creating Discord and Distrust”: US Support for
Propaganda TV Stations in Syria: State Department
Cables

By Brandon Turbeville
Global Research, September 26, 2018
Activist Post 24 September 2018

Region: Europe, Middle East & North Africa
Theme: Intelligence, Media Disinformation,

US NATO War Agenda
In-depth Report: SYRIA

Recently,  I  wrote an article entitled “Secret US 2006 Gov’t  Document Reveals Plan To
Destabilize Syria By Using Extremists, Muslim Brotherhood, Elections,” where I detailed the
2006 revelations made by TIME Magazine revealing a leaked two-page document circulated
among  key  figures  in  the  Bush  administration  that  openly  stated  that  the  U.S.  was
“supporting regular  meetings  of  internal  and diaspora Syrian activists”  in  Europe.  The
document made no bones about expressing hope that “these meetings will facilitate a more
coherent strategy and plan of actions for all anti-Assad activists.”

The document was a plan to destabilize the Syrian government by creating discord and
distrust over the integrity of Syrian elections as well as by using extremists and Muslim
Brotherhood activists to break the Syrian government apart and install a more “cooperative”
regime in its place.

This document, however, dovetails with a report regarding classified documents released by
WikiLeaks in 2011 which revealed a US State Department program of funding and operating
anti-Syrian government television channels in order to sow the seeds of destabilization
among the population long before the proxy war of Western-backed terrorists and open
violence began to take shape in 2011.

Surprisingly,  CBS News actually  covered the revelation in  an article  by  Craig Whitlock
entitled “WikiLeaks: U.S. Secretly Backed Syrian Opposition.” In this article, Whitlock wrote,

The State Department has secretly financed Syrian political opposition groups
and  related  projects,  including  a  satellite  TV  channel  that  beams  anti-
government  programming  into  the  country,  according  to  previously
undisclosed  diplomatic  cables.

The London-based satellite channel, Barada TV, began broadcasting in April
2009 but has ramped up operations to cover the mass protests in Syria as part
of  a  long-standing campaign to  overthrow the country’s  autocratic  leader,
Bashar al-Assad. Human rights groups say scores of people have been killed by
Assad’s security forces since the demonstrations began March 18; Syria has
blamed the violence on “armed gangs.”

Barada TV is closely affiliated with the Movement for Justice and Development,
a  London-based  network  of  Syrian  exiles.  Classified  U.S.  diplomatic  cables
show that the State Department has funneled as much as $6 million to the

https://www.globalresearch.ca/author/brandon-turbeville
https://www.activistpost.com/2018/09/state-dept-cables-show-us-support-for-propaganda-television-stations-in-syria.html
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
http://www.brandonturbeville.com/2018/07/secret-us-2006-govt-document-reveals.html
http://www.brandonturbeville.com/2018/07/secret-us-2006-govt-document-reveals.html
https://www.cbsnews.com/news/wikileaks-us-secretly-backed-syria-opposition/


| 2

group since 2006 to operate the satellite channel and finance other activities
inside Syria.  The channel  is  named after  the Barada River,  which courses
through the heart of Damascus, the Syrian capital.

The  funding,  like  the  document  referenced  previously,  was  actually  prepared  and
implemented  under  the  Bush  Administration,  once  again  proving  that  the  attempt  to
sabotage and overthrow the Syrian government was not merely an Obama administration
plan but one that has been implemented through at  least  three American presidential
administrations though attempts to overthrow and/or weaken the Syrian government go as
far back as 1983.

Whitlock also wrote,

The  U.S.  money  for  Syrian  opposition  figures  began  flowing  under  President
George W. Bush after he effectively froze political ties with Damascus in 2005.
The  financial  backing  has  continued  under  President  Obama,  even  as  his
administration sought to rebuild relations with Assad. In January, the White
House posted an ambassador to Damascus for the first time in six years.

The cables, provided by the anti-secrecy Web site WikiLeaks, show that U.S.
Embassy officials in Damascus became worried in 2009 when they learned that
Syrian intelligence agents were raising questions about U.S. programs. Some
embassy  officials  suggested  that  the  State  Department  reconsider  its
involvement,  arguing  that  it  could  put  the  Obama  administration’s
rapprochement  with  Damascus  at  risk.

Syrian authorities “would undoubtedly view any U.S.  funds going to illegal
political groups as tantamount to supporting regime change,” read an April
2009 cable signed by the top-ranking U.S. diplomat in Damascus at the time.
“A reassessment of current U.S.-sponsored programming that supports anti-
[government] factions, both inside and outside Syria, may prove productive,”
the cable said.

It is unclear whether the State Department is still funding Syrian opposition
groups,  but  the  cables  indicate  money  was  set  aside  at  least  through
September 2010. While some of that money has also supported programs and
dissidents inside Syria, The Washington Post is withholding certain names and
program details at the request of the State Department, which said disclosure
could endanger the recipients’ personal safety.

Syria, a police state, has been ruled by Assad since 2000, when he took power
after his father’s death. Although the White House has condemned the killing
of protesters in Syria, it has not explicitly called for his ouster.

The State Department declined to comment on the authenticity of the cables
or answer questions about its funding of Barada TV.

Tamara  Wittes,  a  deputy  assistant  secretary  of  state  who  oversees  the
democracy  and  human  rights  portfolio  in  the  Bureau  of  Near  Eastern  Affairs,
said the State Department does not endorse political parties or movements.

“We back a set of principles,” she said. “There are a lot of organizations in
Syria and other countries that are seeking changes from their government.
That’s an agenda that we believe in and we’re going to support.”

The State Department often funds programs around the world that promote
democratic ideals and human rights, but it usually draws the line at giving



| 3

money to political opposition groups.

In February 2006, when relations with Damascus were at a nadir, the Bush
administration  announced  that  it  would  award  $5  million  in  grants  to
“accelerate the work of reformers in Syria.”

But no dissidents inside Syria were willing to take the money, for fear it would
lead to their arrest or execution for treason, according to a 2006 cable from
the U.S. Embassy, which reported that “no bona fide opposition member will be
courageous enough to accept funding.”

Around the same time, Syrian exiles in Europe founded the Movement for
Justice  and  Development.  The  group,  which  is  banned  in  Syria,  openly
advocates for Assad’s removal.  U.S. cables describe its leaders as “liberal,
moderate Islamists” who are former members of the Muslim Brotherhood.

Barada TV is, of course, at the center of the WikiKeaks report. Whitlock wrote,

It is unclear when the group began to receive U.S. funds, but cables show U.S.
officials  in  2007  raised  the  idea  of  helping  to  start  an  anti-Assad  satellite
channel.

People  involved  with  the  group  and  with  Barada  TV,  however,  would  not
acknowledge taking money from the U.S. government.

“I’m  not  aware  of  anything  like  that,”  Malik  al-Abdeh,  Barada  TV’s  news
director, said in a brief telephone interview from London.

Abdeh  said  the  channel  receives  money  from  “independent  Syrian
businessmen”  whom  he  declined  to  name.  He  also  said  there  was  no
connection  between  Barada  TV  and  the  Movement  for  Justice  and
Development,  although  he  confirmed  that  he  serves  on  the  political  group’s
board. The board is chaired by his brother, Anas.

“If  your  purpose  is  to  smear  Barada  TV,  I  don’t  want  to  continue  this
conversation,” Malik al-Abdeh said. “That’s all I’m going to give you.”

Other dissidents said that Barada TV has a growing audience in Syria but that
its  viewer  share  is  tiny  compared  with  other  independent  satellite  news
channels such as al-Jazeera and BBC Arabic. Although Barada TV broadcasts 24
hours a day, many of its programs are reruns. Some of the mainstay shows are
“Towards Change,” a panel discussion about current events, and “First Step,” a
program produced by a Syrian dissident group based in the United States.

Ausama Monajed, another Syrian exile in London, said he used to work as a
producer for Barada TV and as media relations director for the Movement for
Justice and Development but has not been “active” in either job for about a
year.  He  said  he  now devotes  all  his  energy  to  the  Syrian  revolutionary
movement, distributing videos and protest updates to journalists.

He said  he “could  not  confirm” any U.S.  government  support  for  the satellite
channel,  because  he  was  not  involved  with  its  finances.  “I  didn’t  receive  a
penny  myself,”  he  said.

Several U.S. diplomatic cables from the embassy in Damascus reveal that the
Syrian exiles received money from a State Department program called the
Middle  East  Partnership  Initiative.  According  to  the  cables,  the  State
Department funneled money to the exile group via the Democracy Council, a



| 4

Los  Angeles-based  nonprofit.  According  to  its  Web  site,  the  council  sponsors
projects  in  the  Middle  East,  Asia  and  Latin  America  to  promote  the
“fundamental elements of stable societies.”

The council’s founder and president, James Prince, is a former congressional
staff member and investment adviser for PricewaterhouseCoopers. Reached by
telephone, Prince acknowledged that the council administers a grant from the
Middle East Partnership Initiative but said that it was not “Syria-specific.”

Prince said he was “familiar with” Barada TV and the Syrian exile group in
London, but he declined to comment further, saying he did not have approval
from his board of directors. “We don’t really talk about anything like that,” he
said.

The April  2009 cable from the U.S.  Embassy in Damascus states that the
Democracy Council received $6.3 million from the State Department to run a
Syria-related program called the “Civil Society Strengthening Initiative.” That
program  is  described  as  “a  discrete  collaborative  effort  between  the
Democracy  Council  and  local  partners”  to  produce,  among  other  things,
“various  broadcast  concepts.”  Other  cables  make clear  that  one of  those
concepts was Barada TV.

It is notable that the “exiles” received much of their funding through the State Department
funded Middle East Partnership Initiative, the same organization that was slated to be used
for “election monitoring” in the 2006 document covered by TIME.

The question regarding the funding of Barada TV and other initiatives were confirmed by the
cables and by the statements of State Department officials. The only real question regarding
them, however, is their scale. Whitlock explained further when he wrote,

Edgar  Vasquez,  a  State  Department  spokesman,  said  the  Middle  East
Partnership Initiative has allocated $7.5 million for Syrian programs since 2005.
A cable from the embassy in Damascus, however, pegged a much higher total
— about $12 million — between 2005 and 2010.

The cables report  persistent  fears among U.S.  diplomats that  Syrian state
security agents had uncovered the money trail from Washington.

A  September  2009  cable  reported  that  Syrian  agents  had  interrogated  a
number of people about “MEPI operations in particular,” a reference to the
Middle East Partnership Initiative.

“It is unclear to what extent [Syrian] intelligence services understand how USG
money enters Syria and through which proxy organizations,” the cable stated,
referring to funding from the U.S. government. “What is clear, however, is that
security agents are increasingly focused on this issue.”

U.S. diplomats also warned that Syrian agents may have “penetrated” the
Movement for Justice and Development by intercepting its communications.

A June 2009 cable listed the concerns under the heading “MJD: A Leaky Boat?”
It reported that the group was “seeking to expand its base in Syria” but had
been “initially lax in its security, often speaking about highly sensitive material
on open lines.”

The cable cited evidence that the Syrian intelligence service was aware of the
connection between the London exile group and the Democracy Council in Los



| 5

Angeles. As a result,  embassy officials fretted that the entire Syria assistance
program had been compromised.

“Reporting in other channels suggest the Syrian [Mukhabarat] may already
have penetrated the MJD and is using the MJD contacts to track U.S. democracy
programming,” the cable stated. “If the [Syrian government] does know, but
has  chosen  not  to  intervene  openly,  it  raises  the  possibility  that  the
[government] may be mounting a campaign to entrap democracy activists.”

Barada TV was also one of  the staging grounds for  the infamous attempt by Western
governments  to  hijack  the  Syrian  airwaves  and  broadcast  filmed  images  of  successful
revolution across the screens of the Syrian people in order to break their will and convince
them the “revolutionaries” had won before the battles had even gotten off the ground.

This plan was thoroughly exposed by Thierry Meyssan of Voltaire Net who described the
plan as follows:

The  first  meeting  assembled  PSYOP  officers,  embedded  in  the  satellite  TV
channels of Al-Arabiya, Al-Jazeera, BBC, CNN, Fox, France 24, Future TV and
MTV.  It  is  known  that  since  1998,  the  officers  of  the  US  Army  Psychological
Operations  Unit  (PSYOP)  have  been  incorporated  in  CNN.  Since  then  this
practice has been extended by NATO to other strategic media as well.

They fabricated false information in advance, on the basis of a ‘story-telling’
script  devised by Ben Rhodes’s team at the White House. A procedure of
reciprocal validation was installed, with each media quoting the lies of the
other media to render them plausible for TV spectators. The participants also
decided not  only  to  requisition  the  TV channels  of  the  CIA  for  Syria  and
Lebanon (Barada, Future TV, MTV, Orient News, Syria Chaab, Syria Alghad) but
also about 40 religious Wahhabi TV channels to call for confessional massacres
to the cry of ‘Christians to Beyrouth, Alawites into the grave!’

The  second  meeting  was  held  for  engineers  and  technicians  to  fabricate
fictitious  images,  mixing  one  part  in  an  outdoor  studio,  the  other  part  with
computer generated images. During the past weeks, studios in Saudi Arabia
have been set up to build replicas of the two presidential palaces in Syria and
the main squares of Damascus, Aleppo and Homs. Studios of this type already
exist in Doha (Qatar), but they are not sufficient.

The third meeting was held by General James B. Smith, the US ambassador, a
representative  of  the  UK,  prince  Bandar  Bin  Sultan  (whom  former  U.S.
president George Bush named his adopted son so that the U.S. press called
him ‘Bandar Bush’). In this meeting the media actions were coordinated with
those of the Free ‘Syrian’ Army, in which prince Bandar’s mercenaries play a
decisive role.

This plan was, of course,  eerily familiar to the false broadcast of the Green Square in Tripoli,
Libya which turned out to be faked film footage created on a film set in Qatar.

At the end of the day, the CBS report regarding American funding of anti-Syrian propaganda
television networks only confirms the fact that the trail of documentation and the manner in
which  the  overarching  agenda  of  world  hegemony  on  the  behalf  of  corporate-financier
interests has continued apace regardless of party and seamlessly through Republican and
Democrat  administrations  serves  to  prove  that  changing  parties  and  personalities  do

https://www.globalresearch.ca/sectarian-genocide-in-syria-us-nato-and-the-gcc-preparing-a-coup-d-tat/31373
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=26710


| 6

nothing to stop the onslaught of imperialism, war, and destruction being waged across the
world today and in earnest ever since 2001. Indeed, such changes only make adjustments
to the appearance and presentation of a much larger Communo-Fascist system that is
entrenching itself by the day, particularly in the Western world.

*

Note to readers: please click the share buttons above. Forward this article to your email
lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Brandon Turbeville writes for Activist Post – article archive here – He is the author of seven
books, Codex Alimentarius — The End of Health Freedom, 7 Real Conspiracies, Five Sense
Solutions and Dispatches From a Dissident, volume 1 and volume 2, The Road to Damascus:
The Anglo-American Assault on Syria, The Difference it Makes: 36 Reasons Why Hillary
Clinton Should Never Be President, and Resisting The Empire: The Plan To Destroy Syria And
How The Future Of The World Depends On The Outcome. Turbeville has published over 1000
articles on a wide variety of subjects including health, economics, government corruption,
and civil liberties. Brandon Turbeville’s radio show Truth on The Tracks can be found every
Monday night 9 pm EST at UCYTV. His website is BrandonTurbeville.com He is available for
radio and TV interviews. Please contact activistpost (at) gmail.com. He is a frequent
contributor to Global Research. 

Featured image is from the author.

The original source of this article is Activist Post
Copyright © Brandon Turbeville, Activist Post, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Brandon
Turbeville

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.activistpost.com/tag/brandon-turbeville
http://www.thebookpatch.com/BookStoreDetails.aspx?BookID=829&ID=e78aa577-49b0-493b-aa44-c84db9d0c8cf
http://www.thebookpatch.com/BookStoreDetails.aspx?BookID=2235&ID=c3a655cd-5dc7-421a-8a8b-cf74c194ffc5
http://www.thebookpatch.com/BookStoreDetails.aspx?BookID=2800&ID=155692ca-65ff-418c-b267-5ea8549d93a7
http://www.thebookpatch.com/BookStoreDetails.aspx?BookID=2800&ID=155692ca-65ff-418c-b267-5ea8549d93a7
http://www.activistpost.com/2012/05/dispatches-from-dissident-articles-from.html
http://www.thebookpatch.com/BookStoreDetails.aspx?BookID=19038&ID=6318fa2d-7ac3-42c0-b510-b6aeadfa93db
http://www.thebookpatch.com/BookStoreDetails.aspx?BookID=23813&ID=e489793f-d003-471a-9a4c-02f7e3df4d77
http://www.thebookpatch.com/BookStoreDetails.aspx?BookID=23813&ID=e489793f-d003-471a-9a4c-02f7e3df4d77
http://www.thebookpatch.com/BookStore/the-difference-it-makes-36-reasons-hillary-clinton-should-never-be-president/f41a75c2-a316-4932-b4eb-e7efdb9f6a5a
http://www.thebookpatch.com/BookStore/the-difference-it-makes-36-reasons-hillary-clinton-should-never-be-president/f41a75c2-a316-4932-b4eb-e7efdb9f6a5a
https://www.activistpost.com/product/1541205626/US/permacultucom-20/?cart=y
https://www.activistpost.com/product/1541205626/US/permacultucom-20/?cart=y
http://ucy.tv/TT
http://www.brandonturbeville.com/
http://gmail.com/
https://www.activistpost.com/2018/09/state-dept-cables-show-us-support-for-propaganda-television-stations-in-syria.html
https://www.globalresearch.ca/author/brandon-turbeville
https://www.activistpost.com/2018/09/state-dept-cables-show-us-support-for-propaganda-television-stations-in-syria.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/brandon-turbeville
https://www.globalresearch.ca/author/brandon-turbeville
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

