® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Corporate Sector Overwhelmingly Dominates Public
TV Governing Boards

By Aldo Guerrero Region: USA
Global Research, October 07, 2014 Theme: Media Disinformation

FAIR 1 October 2014

The corporate and financial sectors have an overwhelming presence on the governing
boards of major public television stations, a new FAIR study finds.

The study looked at the occupations of the current trustees of WNET (New York
City/Newark), WGBH (Boston), WETA (Washington, DC), WTTW (Chicago) and KCET (Los
Angeles).

Out of these boards’ 182 total members, 152—or 84 percent—have corporate backgrounds,
including 138 who are executives at elite businesses. Another 14 members appear to be on
the board because of their families’ corporate-derived wealth, often with a primary affiliation
as an officer of a family charitable foundation.

Many board members are affiliated with major corporations like Boeing, Wells Fargo and
Citigroup. Seventy-five board members, nearly half of all those with corporate ties, are
financial industry executives. Another 24 are corporate lawyers.

Public TV board members without corporate ties were few and far between. Of these,
nine are categorized as academics, while six are affiliated with nonprofit groups (not
counting family grant-making foundations). There are three former government officials, two
non-corporate lawyers, two journalists, one religious educator and a former principal of a
magnet school. Six board members are station insiders.

WNET, WGBH and WETA are considered to be the “big three” PBSaffiliates, producing a
large share of programming for PBS nationally. WTTWand KCET were included because
they serve two of the largest US metropolitan areas. Four of these stations are affiliated
with PBS; KCET disaffiliated in 2010, but remains a prominent regional public television
station.

The boards range in size from WTTW'’s 63 members to KCET's 20. WTTWand WNET have
the most corporate representation on their boards, each at 92 percent. KCET's board is 80
percent corporate-affiliated, while DC's WETA is at 73 percent. Corporate-tied board
members were least common at WGBH,where they still made up two-thirds of the board.

One hundred sixteen members (64 percent) are male. It was not possible to do a breakdown
of board members’ ethnicities.


https://www.globalresearch.ca/author/aldo-guerrero
http://fair.org/extra-online-articles/who-rules-public-tv/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation

Combined Total WITW
" Corporate “ Corporate
“Non- “Non-
Corporate Corporate
WGBH
" Corporate " Corporate
“Non- “Non-
Corporate Corporate
WETA KCET
" Corporate " Corporate
“Non- “Non-
Corporate Corporate

Last year, the issue of corporate influence over public television was thrust into the
spotlight when the film Park Avenue: Money, Power and the American Dream was broadcast
by PBS affiliate WNET (New Yorker, 5/27/13; FAIR Blog, 5/21/13). The film examined the
concentration of wealth and power in the United States by looking at the super-rich
residents of 740 Park Avenue—who included then-WNET board member and major station
donor David Koch, a billionaire industrialist well known for his donations to right-wing
causes.


http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2014/10/corporate-public-tv-board.jpg
http://www.newyorker.com/reporting/2013/05/27/130527fa_fact_mayer?printable=true&currentPage=all
http://www.fair.org/blog/2013/05/21/problems-at-pbs-from-rose-to-koch/

'

, \
—

i
DAUDKOCH,
&

, Koch Industries uy
i %

WNET president Neil Shapiro was said to be “concerned” about a film critical of one of his
biggest funders. WNET ended up not receiving a large donation from Koch—potentially in
the seven-figure range—becausePark Avenue was broadcast, the New Yorker’s Jane Mayer
reported.

PBS then preemptively pulled the plug on Citizen Koch, another film that examined the
Koch family’s political influence—apparently practicing self-censorship in an attempt to
placate a wealthy donor. Koch would eventually resign from the WNET board of trustees.
Since then, acampaign has been launched demanding that Koch also resign from the board
of Boston’s WGBH, where he is still a trustee.

Public television stations depend on underwriting from the corporate sector, which is
undoubtedly why executives and their families so dominate public TV's boards. Over the
years, FAIR has found public TV displaying bias and favoritism towards corporations (Press
Release, 10/19/10; Action Alert,4/23/12).

Some individuals within public TV acknowledge the problem of such influence. In a leaked
farewell address, former PBS producer Sam Topperoff (Gawker,5/24/10) was scathing
about the state of New York public television, includingWNET:

| see our general programming for the wider public as elitist and offensive in
the extreme.... But, of course, when stations run on very rich people’s and
corporate money, how could it be otherwise? And when the corporation is
directed by those very clever and very ambitious fellows whose careers will
float them to good places no matter what, what else could we reasonably
expect?

Controlling the board means wielding ultimate power over the direction and character of a
public television station. Boards have the power to elect top executives (presidents, CEOs,
CFOs, etc.), manage the station’s finances and, of course, oversee the programming that
their stations produce.

To join a public television board, an individual must be elected by existing board members.
What sort of people are these business-dominated boards likely to select? They will likely
perpetuate the corporate culture, rendering the “public” in Public Broadcasting
Service an ironic anachronism.

The original source of this article is FAIR
Copyright © Aldo Guerrero, FAIR, 2014



http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2014/10/koch.jpg
http://forecastthefacts.org/climate-truth/
http://fair.org/press-release/taking-the-public-out-of-public-tv/
http://fair.org/take-action/action-alerts/is-america-revealed-or-pbs/
http://gawker.com/5546402/scathing-goodbye-email-pbs-station-management-is-comically-grotesque#
http://fair.org/extra-online-articles/who-rules-public-tv/
https://www.globalresearch.ca/author/aldo-guerrero
http://fair.org/extra-online-articles/who-rules-public-tv/

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Aldo Guerrero

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/aldo-guerrero
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

