
| 1

Corporate Media Bias in America: It sounds like
“Apple Pie” and “Motherhood”
Wall Street Journal and New York Times Attack Journalism

By Stephen Lendman
Global Research, April 11, 2007
11 April 2007

Region: USA
Theme: Media Disinformation

This article addresses two of the writer’s favorite corporate media targets – the Wall Street
Journal’s far-right editorial page and New York Times on every page. Both broadsheets were
recently in attack mode taking on two Latin American leaders deserving praise but never
getting any other than occasional backhanded kinds from papers devoted to one dual core
mission – supporting the power elite and their own bottoms lines. First, the Journal.

Readers need a strong stomach and nerves of steel venturing onto the Wall Street Journal’s
editorial page any time, but especially on days when self-styled “Latin American expert”
Mary Anastasia O’Grady’s columns appear. This writer has tangled with her a time or two
before. In a response last fall, it was suggested she one day risks a serious back problem,
the result of her permanent position of genuflection to the far-right extremists she pledges
allegiance  to.  Based  on  her  latest  offering,  nothing  has  changed,  but  readers  be  warned.
Those accepting how she views Latin America won’t ever know the way it really is.

Her latest April 9 column titled “Sharp Left Turn in Ecuador” makes the case. It demands
another go at her at least to set the record straight she never does except for those
preferring her kind of vitriol and fiction to fact. First off, a reminder of O’Grady’s background
to understand where she’s coming from. She earlier worked as an options strategist for
Advest, Inc., Thompson McKinnon Securities, and Merrill Lynch & Co. She was also employed
once at the far-right Heritage Foundation think tank that never met a regressive corporate-
friendly  policy  or  US  war  of  aggression  it  didn’t  support  or  a  populist  progressive
independent head of state it didn’t denounce as a threat to national security or worse.

O’Grady was also awarded the private media Inter-American Press Association’s (IAPA – for
private media corporations) Daily Gleaner Award for editorial  commentary in 1997 and
received an honorable mention in IAPA’s opinion award category for 1999. In addition, she
won first prize in the 2005 Annual Bastiat Prize for Journalism. The prize was established and
run by the International Policy Network (IPN – a UK based NGO) to “encourage and reward
writers whose published works promote the institutions of a free society” according to how
its patron saint,  19th century French-born Frederic Bastiat,  saw things. He had a deep
distrust  of  government  in  any  form  and  thought  regulation  and  control  were  inefficient,
economically  destructive  and  morally  wrong,  or  as  IPN  puts  it:  It  supports  “limited
government,  rule  of  law  brokered  by  an  independent  judiciary,  protection  of  private
property, free markets, free speech, and sound science.”

It sounds like apple pie and motherhood, but IPN doesn’t explain those things are in the eye
of the beholder, and high-sounding language can easily brush over policies of another kind.

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

One nation’s free markets doesn’t mean they’re fair and private property rights have no
right infringing on the public commons. They’re for everyone equally, not just the elitist
ones  IPN  refers  to  reflecting  its  membership  encouraging  what  it  calls  “better  public
understanding of the role of the institutions of the free society in social and economic
development.”

O’Grady launches her attack with what she calls “the constitutional crisis that Ecuador finds
itself in today (facing a) modern day plunder frenzy (pitting) President Raphael Correa, an
outspoken admirer of Venezuelan Hugo Chavez, against members of Congress who wish to
preserve the country’s institutional balance of power. At stake is the future of democracy,
with 13 million Ecuadoreans facing the prospect of life under a soft dictatorship allied with
the Venezuelan strongman.”

It’s enough to take your breath away, and a little translation is in order to set the record
straight O’Grady never does. Remember where she’s coming from, who she writes for, and
above all whom she represents – the nation’s power elite, not the people of Ecuador who
elected Correa last November in a run-off presidential election. He decisively bested bible-
toting, billionaire oligarch and banana tycoon Alvaro Noboa 58% to 42% in a race pitting
progressive populism against more of the same meaning status quo in a country long ruled
for the interests of capital with no regard for the public welfare.

Correa took office January 15 making impressive promises he’s so far trying to keep. That
arouses O’Grady’s  ire  so  she oxymoronically  refers  to  “non-democratic  Ecuador”  while
admitting, at the same time, Correa “was elected fair and square.” The people of Ecuador,
70% of whom live in poverty, were crying for change as do most others in Latin America
where free elections are as rare as an early Chicago spring, and “demonstration” fake ones
are nearly all they get. They’re stage-managed to look democratic but usually turn out
leaving power in the hands of the powerful, never the people they rule with disdain and
indifference. Today they’re run the same way in the US in the age of George Bush gifted his
office  twice  through  “electoral  engineering,”  winning  it  neither  time  fair  and  square  like
Correa  did  in  spite  of  great  efforts  to  prevent  it.

Early on, Correa campaigned like George Bush never did promising real change including
using  the  country’s  oil  revenue  (Ecuador  is  the  hemisphere’s  fifth  largest  producer)  for
critically needed social services Ecuadoreans never got before from right wing governments
unwilling to provide them. He promised a “citizens’ revolution” beginning by drafting a new
Constitution in a Constituent Assembly with a national  referendum on it  scheduled for
Sunday, April 15 following the same pattern his ally Hugo Chavez chose in 1999 following
his  first  election  as  Venezuela’s  president  in  December,  1998.  With  popular  support  for  it
overwhelming  (85% according  to  government  polls,  likely  very  accurate),  it’s  virtually
certain to pass, again arousing O’Grady’s ire calling this democratic process a “power grab”
intended to “rewrite the highest law of the land, crush the opposition and make himself
(Correa) ruler for life (sparking a) constitutional crisis.” For the kleptocracy maybe, not for
the long-exploited people.

O’Grady is right about one thing. Only the country’s unicameral legislature can call for a
national constitutional referendum, but that’s precisely what it did by a vote of 54 – 1 with
two abstentions after most opposition Christian Democratic Union (UDC) deputies walked
out facing overwhelming popular sentiment for it and their likely defeat.

Here’s O’Grady’s account of things, all  false and pure nonsense: “Mr. Correa (got) the



| 3

electoral court (Ecuador’s Supreme Electoral Council – TSE) to ‘expel’ 57 of his opponents
(only 43 walked out) from the 100-seat unicameral legislature (they left on their own) and
enlist(ed) the police to enforce the expulsions (false – there were none). He then called in
his  ‘militias’  (and)  in  recent  days  the  streets  of  Quito  (the  capital)  have  been  flush  with
violent  activists  (mass  public  supporters)  sending  a  message  in  favor  of  the  Correa
plebiscite….Mr. Correa (with) an approval rating of about 60% (around 70%, in fact) seems
to believe he has carte blanche to make the law wherever he decides it is.” Ecuadoreans will
decide it, not Raphael Correa as O’Grady knows but won’t say. Her job is delivering red
meat for the faithful and pure baloney to her readers for the powerful interests she serves
deferentially.

She goes on pathetically calling the people of Ecuador a “mobocracy” in a country led by a
“caudillo” (strongman). Disingenuously she says Sunday’s referendum is “outside the law”
referring to the democratic voice of the people as “lawful plunder.” She then improperly
quotes  her  apparent  patron  saint  Frederic  Bastiat  at  the  end  saying:  “Woe  to  the
nation….when the mass victims (the exploited masses) of lawful plunder….in turn seize the
power to make laws.” In fact, they seized nothing. They’re democratically voting for it to get
what  negates  O’Grady’s  final  comment  that  “The  losers,  of  course,  will  be  the  majority  of
Ecuadoreans.” The people feel otherwise.

Here’s why. Ecuadoreans look north and elected Raphael Correa to do for them what Hugo
Chavez continues doing for the Venezuelan people. Venezuelans showed their admiration by
reelecting  Chavez  in  December  by  a  nearly  two to  one  margin  over  his  only  serious
Washington-backed  and  financially  supported  opponent.  Correa  promised  and  appears  set
on  delivering  the  same kind  of  social  democratic  agenda Venezuelans  now have  and
embrace. At its core is a true democratic process and kinds of progressive social programs
Chavez  gave  his  people.  To  move  forward,  he  first  needs  popular  approval  to  rewrite  the
country’s Constitution he surely will get this Sunday.

With it, Ecuador should have a new Constitution later this year which will likely again be put
to a popular referendum to let the people decide on it, not the politicians. If it’s anything like
the 1999 Constitucion de la Republica Bolivariana de Venezuela, it will be a cornucopia of
progressive social policies written into law that may include state-delivered health care,
education and other benefits for all Ecuadoreans Correa promised to serve. Correa already
said he wants freedom from debt slavery under IMF/World Bank Washington Consensus
neoliberal rules by renegotiating the country’s debt to eliminate the odious part of it, the
result of previous governments’ corrupt dealings at the expense of the people.

Correa is also negotiating bilateral and other economic deals with Hugo Chavez and other
Latin leaders based on Venezuela’s Bolivarian Alternative for the Americas or ALBA model.
It’s the mirror-opposite of FTAA/NAFTA-type one-way pacts sucking wealth from developing
states  to  benefit  Global  North  ones,  mostly  the  US.  ALBA  is  based  on  sound  principles  of
complementarity, solidarity and cooperation aimed at comprehensive integration among
Latin American nations to build their social states in contrast to US-type deals wanting to
destroy  them  for  profit.  Correa  also  promised  100,000  low-cost  homes,  a  raise  in  the
minimum wage, and doubling the small “poverty bonus” 1.2 million poor Ecuadoreans get
each month. Still more is likely to follow if Correa is true to his word and has constitutional
authority to act.

He won’t need it to follow through on his promise to close the major US military base at



| 4

Manta when the ten year lease authorizing it expires in 2009. O’Grady didn’t mention it, but
it’s got the Pentagon concerned as it’s the largest US base on South America’s Pacific coast,
expensive to build, and one they want to hold onto but likely won’t.

Pentagon  issues  aside,  all  else  terrifies  people  like  Mary  O’Grady  who  feel  benefits  for
ordinary people mean less of them for the rich and powerful ones she represents who give
her Wall  Street  Journal  editorial  space for  it  weekly.  She knows the side her bread is
buttered on, and for her lying is just business as usual and part of the job serving the
powerful.

The New York Times Weighs in on Venezuela’s Oil Policy

Not about to let the Wall Street Journal one-up it, the New York Times assaulted Hugo
Chavez in its April 10 Simon Romero/Clifford Krauss article titled “High Stakes: Chavez Plays
the Oil Card.” First a brief explanation of the facts, and then the way the Times skews them.

Hugo Chavez made it clear to foreign investors the old way of doing business in Venezuela
is over based on corporate exploitation of the country’s resources at the expense of the
Venezuelan people.  The new rules are fair  ones,  the same kinds foreign oil  and other
investors agree to in deals with Global North countries but don’t have to in relations with
developing ones. Henceforth, if Big Oil and other corporate giants want to do business in
Venezuela, they’ll have to deal with Hugo Chavez the same way they do with Tony Blair,
Angela Merkel and Vladimir Putin – fairly.

On  the  matter  of  oil,  Chavez  wants  a  bigger  share  of  joint-venture  profits  Venezuela  is
entitled to from its own resources and majority state control  over Orinoco River basin
lucrative oil  projects believed to hold the world’s largest undeveloped oil  reserves.  It’s
where  Big  US  and  other  oil  companies  now  operate  including  Chevron,  BP  Amoco,
ConocoPhillips and Exxon Mobil. In February, Chavez announced state oil company PDVSA
will become the majority shareholder on May 1 in four basin projects with minimum 60%
ownership  with  foreign  joint-venture  partners.  Earlier,  he  raised  taxes  on  foreign  oil
companies and other outside investors requiring them henceforth to pay a more equitable
amount of their lucrative profit back to the people of Venezuela.

So far, Exxon Mobil and ConocoPhillips are holding out for a better deal they won’t get while
Chevron is more willing to go along understanding less of a huge profit is better than none
at all. In the end, the holdouts may come around to that view as well. All this has the Times
very upset, so it’s on the attack as de facto cheerleader for Big Oil.

Mentioning the looming May 1 deadline, it attacks Hugo Chavez with charged language like
negotiating with “revolutionary flourish” and his “ambitious” plan (no different from Global
North ones) to “wrest control of several major oil projects from American and European
companies (with a) showdown (ahead) over access to some of the most coveted energy
resources outside the Middle East.” If instead of dealing with Venezuela under Hugo Chavez,
negotiations were between Big Oil and Canada, Norway, the UK, or even Russia, despite
current strained relations between Putin and Bush, it’s unimaginable this article would have
been written.

In it, the Times refers to empty Chavez threats to cut off oil exports to the US because he
wants to diversify into more markets by selling more to countries like China and India. It also
sees a problem where none exists if  Venezuela’s state oil  company PDVSA sells its US



| 5

refineries quoting oil  analyst Pietro Pitts saying “Chavez is playing a game of chicken with
the largest oil companies in the world….And for the moment he is winning.” The article
seems to imply Chavez wants to dismantle the refineries preventing their use to supply US
markets while ignoring it hardly matters who owns them as long as they operate which they
will under any owner as long as they’re profitable.

The article continues with scare-talk saying Chavez’s “confrontation could easily end up with
everyone losing” meaning if Big Oil leaves and Venezuela and other oil producers come in
along with PDVSA, “Venezuela risks undermining the engine behind Mr. Chavez’s socialist-
inspired revolution by hampering its ability to transform the nation’s newly valuable heavy
oil into riches for years to come.”

Nonsense. If Big Oil leaves, which is very doubtful, it will be the loser and Venezuelan oil
production  will  continue  under  new  joint-venture  partnerships.  Because  the  country’s
potential is so huge, it’s highly likely Big Oil’s current posture is just its way to hold out as
long as possible for the best deal its members can get and in the end take what Hugo
Chavez gives the ones agreeing to it. It’s too sweet a deal to walk away from, and most
likely won’t despite their wailing and moaning with help from the New York Times acting as
their mouthpiece. And if any do, they’ll be willing takers ready to sign deals to pick up where
those exiting left off.

Nonetheless, it gets still more heated quoting oil analyst Michael Economides saying “We
are on a collision course with Chavez over oil”  in an article he wrote comparing “Mr.
Chavez’s populist appeal in Latin America with the pan-Arabism of Col. Muammar el-Qaddafi
of Libya two decades ago” when he was persona non grata in the West, and Ronald Reagan
bombed him in 1986 killing his adopted daughter. He continues saying “Chavez poses a
much bigger threat to America’s energy security than Saddam Hussein ever did” – language
so hostile it’s practically a declaration of war and 100% nonsense.

But there’s more. The Times accuses Chavez of allowing “politics and ideology” to drive the
confrontation  and  seek  “to  limit  American  influence  around  the  world,  starting  in
Venezuela’s oil fields.” Unmentioned is that the “oil fields” belong to Venezuela, not the US,
and the Times writers need to brush up on recent Middle East events where American
influence is already on life support because of Bush administration blundering. It’s made this
country persona non grata in a part of the world most crucial by far to US energy security
having 60% or more of the world’s proved reserves, and with all Muslim nations combined
the total is between two-thirds to three-quarters of it.

The Times also dismisses out of hand Chavez’s right to view the US as a threat simply
because Washington tried and failed deposing him three times, not once as NYT claims.
Instead it stresses the US remains Venezuela’s largest customer (supplying 10 – 12% of this
country’s energy needs and isn’t likely to cut off). So the scare tactics continue saying if Big
Oil pulls out, with it goes vitally needed expertise. Again, nonsense, but it sounds good
coming  from two  reporters  who  don’t  know  what  they’re  talking  about,  nor  do  they
understand Big Oil is likely to stay, not leave, whatever deal its members are offered. And,
again, if one member does leave, Exxon Mobil being the most likely possibility, another oil
giant will come in to replace it to reap the big profits every oil producer should be grateful to
get and most are.

Some Conclusions Left Out of the Wall Street Journal and New York Times Articles



| 6

The Wall Street Journal and New York Times attacked two Latin American leaders unwilling
to surrender their nations’ sovereignty to ours with Hugo Chavez being boldly vocal about it.
Since elected in 1998, Chavez charted his own independent course building a new mass
social and political revolutionary movement based on participatory democratic social equity
and justice. It began as his Bolivarian Revolution inspired by the vision of 18th century
liberator Simon Bolivar to end what Bolivar called an imperial curse “to plague Latin America
with misery in the name of liberty.” In eight years in office, Chavez went a long way toward
achieving it but knows there’s much more needed to move things to the next level toward a
“new socialism of the 21st century” based on humanistic democratic principles of solidarity
and respect for political, economic, social and cultural human and civil rights built from the
bottom up.

It’s working socially, politically and economically as well with poverty levels falling from a
high in 2003 of 62% following the crippling 2002-03 “management lockout/oil strike” and
destabilizing  effects  of  the  2002  two-day  aborted  coup  to  levels  near  one-third  today
because of Venezuela’s booming economy. It’s grown at least 10% three straight years,
including 10 of the last 11 quarters lifting personal incomes, sparking overall consumer
demand,  and  raising  corporate  profits  to  high  levels  that  were  so  impressive  for  financial
firms  last  year  the  Financial  Times  wrote  bankers  were  having  a  “party”  in  Venezuela
because “rather than ‘nationalise’ banks, the ‘revolutionary’ distribution of oil money has
spawned wealthy individuals who are increasingly making Caracas a magnet for Swiss and
other international bankers.”

With comments like that, you’d think the Wall Street Journal and New York Times would take
note and praise Chavez instead of condemning him. They don’t because Washington diktats
demand otherwise. They also ignore Venezuela’s impressive drop in unemployment from a
high  of  20% in  early  2003 to  8.4% in  December,  2006  and  likely  to  keep  falling  as
Venezuela’s economy continues strong.

And one other piece of good economic news just came out showing Venezuela’s March
inflation  rate  was  a  negative  –  0.7%,  the  lowest  in  19  years,  thanks  to  government  anti-
inflation  policies  like  reducing  the  value-added  tax  (VAT)  from  14%  to  11%.  Other
constructive efforts included government actions to curb speculation in scarce private sector
goods and the sale of government savings bonds. In February, the Chavez government,
along with Argentina, launched a second round of Bonds of the South amounting to $1.5
billion.  Then  in  March,  PDVSA  sold  $5.5  billion  worth  of  bonds  that  along  with  the
government sale removed cash from the economy serving to reduce inflationary pressures.

These  positive  developments  are  happening  in  a  socially  democratic  state  where
constitutional  law and government  policies  require  redistributing  much of  the  nation’s
wealth back to the people, and it’s lifting all boats. The result is mirror opposite of what
happened throughout Latin America when regional GDP from 1980 – 2000 grew 9% under
Washington Consensus neoliberal rules and 4% from 2000 – 2005, compared to 82% growth
from 1960 -1980  before  they  were  imposed.  They’re  not  allowed in  Venezuela  under
Chavez, and the results speak for themselves.

Raphael Correa understands them as a former finance minister and trained economist with
a doctorate in economics earned in 2001 at the University of Illinois. He’s also a social
democrat wanting to do for Ecuadoreans what Hugo Chavez did for Venezuelans and is off to
a good start to the chagrin of the Wall Street Journal and Washington. It’s editorial writer
fears he may succeed making her and her paper look more foolish than they already do.



| 7

What counts are Ecuadoreans’ feelings, and they’ll have a chance Sunday to express them
in the nation’s first national referendum on whether to draft a new Constitution sure to pass.

The same is true for the New York Times, savaging Hugo Chavez, disingenuously calling him
“divisive” and a “ruinous demogogue,” and they were just getting warmed up. The Times
championed the aborted 2 day coup toppling him briefly calling it a “resignation” and saying
Venezuela was “no longer threatened by a would-be dictator.” Instead of calling the coup
what it was, the Times lied saying Chavez “stepped down (and was replaced by a) respected
business leader” (Pedro Carmona) never mentioning he was hand-picked by Washington to
do its  bidding.  He lasted two days,  suspended democratically  elected members of  the
National Assembly, and temporarily wrecked the Bolivarian Revolution quickly reconstituted
when Chavez returned to office as Carmona fled finding refuge in neighboring Colombia. The
Times is never deterred so its latest assault on Chavez’s oil policy shows the same mean
spirit as all other broadsides it unleashed on the Venezuelan leader from the start.

It’s not working as the spirit of social democracy proves it can trump Washington Consensus
alternatives of economic ruin and vast human misery from it. Venezuelans know it, and
hopefully Ecuadoreans soon will as well. But we’ll never hear about it on the pages of the
Wall Street Journal and New York Times continuing their drumbeat support for failed policies
heading one day for the dustbin of history with room there to spare for these papers sure
eventually to follow.

Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at  lendmanstephen@sbcglobal.net.

Also visit his blog site at www.sjlendman.blogspot.com and listen each Saturday to the
Steve  Lendman  News  and  Information  Hour  on  The  Micro  Effect.com  at  noon  US  central
time.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen
Lendman About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio

mailto:lendmanstephen@sbcglobal.net
http://www.sjlendman.blogspot.com/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman


| 8

Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

