

Corporate Lobbyists and Public Relations Firms behind Cable News Outlets

By <u>Sherwood Ross</u> Global Research, March 01, 2010 1 March 2010 Region: <u>USA</u> Theme: <u>Media Disinformation</u>

Since 2007, at least 75 registered lobbyists, public relations representatives and corporate officials have appeared on cable news broadcasts "with no disclosure of the corporate interests that paid them," *The Nation* magazine (March 1) reveals.

Many of these people are "paid by companies and trade groups to manage their public image and promote their financial and political interests," writes the magazine's Sebastian Jones, a freelance reporter after a four-month-long probe.

"Many have been regulars on more than one of the cable networks, turning in dozens—and in some cases hundreds—of appearances," Jones reports.

For example, Tom Ridge, identified as the former governor of Pennsylvania, appeared on MSNBC's *Hardball With Chris Matthews* urging the White House to "create nuclear power plants." What viewers were not told, though, is that Ridge since 2005 has pocketed \$530,659 in executive compensation for serving on the board of Exelon, the nation's biggest nuclear power company, Jones writes.

On the same day, last Dec. 4th, retired general Barry McCaffrey, told MSNBC viewers the war in Afghanistan would require a three-to-ten-year effort and "a lot of money." Unmentioned, Jones says, was the fact DynCorp paid McCaffrey \$182,309 in 2009 alone and that DynCorp has a five-year, \$5.9 billion deal to aid U.S. forces in Afghanistan.

Jones describes MSNBC as "the cable network with the most egregious instances of airing guests with conflicts of interest." He notes, "Only on MSNBC was a prime-time program, *Countdown*, hosted by public relations operative Richard Wolffe and later by a pharmaceutical company consultant, former Governor Howard Dean, with no mention of the outside work either man was engaged in. And MSNBC has yet to introduce DynCorp's Barry McCaffrey as anything but a 'military analyst.'"

Moreover, last January 22nd, MSNBC's *Morning Joe* audience saw Mark Penn, identified only as a Clinton administration pollster, suggest the Obama administration put healthcare reform on ice. Unmentioned, says Jones, was "Penn's role as worldwide CEO of Burson-Marsteller, which has an entire healthcare division devoted to helping clients like Eli Lilly and Pfizer 'create and manage perceptions that deliver positive business results.'"

Jones reports that what transpires on MSNBC also occurs on Fox News, Fox Business Network, CNN and CNBC. These outlets "eager to fill time and afraid of upsetting the political elite, have often looked the other way (and)at times...have even disregred their

own written ethics guidelines." MSNBC may be the most flagrant example of deception but the other networks do not appear far behind.

During a Sept. 18, 2008, Fox News appearance to discuss Sarah Palin, Bernard Whitman, president of Whitman Insight Strategies—whose clients include marketing/PR firms like Ogilvy & Mather—lambasted Sen. John McCain for proposing to "Let AIG fail," saying his position demonstrated "just how little he understands the global economy today." Whitman's "ongoing work" for AIG was not mentioned!

"When there's a whole host of pundits on the airwaves touting the same agenda at the same time, you get a cumulative effect that shapes public opinion toward their agenda," Janine Wedel, an anthropologist at George Mason University told Jones. Another academic, Jay Rosen, journalism professor at New York University, said, "More disclosure is good—I'm certainly in favor of that—but why are these people on at all?"

That's a very good question. MSNBC, Fox, and the others guilty of deceptive journalism owe their viewers an apology. Such broadcasts are neither fair nor balanced. They are deceptive, slanted, and contrary to the public interest. The cable broadcasters need to pledge to their viewers to reveal the hidden corporate agendas of their guests. Until that time, viewers can always turn them off.

Sherwood Ross, formerly a reporter for the Chicago Daily News and wire service columnist, is a freelance writer. Reach him at <u>sherwoodross10@gmail.com</u>

The original source of this article is Global Research Copyright © <u>Sherwood Ross</u>, Global Research, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Sherwood Ross

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca