: GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Controlling the Lens: The Media War Being Fought
Over Ukraine Between the Western Bloc and Russia

The BBC and CNN versus RT

By Mahdi Darius Nazemroaya Region: Europe, Russia and FSU
Global Research, April 25, 2014 Theme: Media Disinformation, US NATO
Global Research 14 March 2014 War Agenda

In-depth Report: UKRAINE REPORT

Governments and major corporations control or, at least, try to manipulate public opinion
and discursive processes through mass media communication. They also wage information
wars through the use of mass media communication. Like other geopolitical events, this is
the case concerning the Ukrainian anti-government protests and the proceeding February
2014 coup in Kiev. This information war is a contest where the international news networks
and major newspapers act as armies, the weapons being used are the media, and the
frontline is the interactive space known as the public sphere. Radio frequencies, air waves,
satellite feeds, social media, cellular or mobile phone uploads, communication networks,
and the internet are all part of the war.

What is an Information War?

Different technologies and modes of communication are used to enforce certain themes in
the conflict. Language, selective words, particular expressions, specific pictures, multimedia
presentations, and communication are all the ammunition for the war.

The aims of information warfare are to use discourse to influence populations across the
world and to establish a total monopoly on the flow of information, the perceptions of
audiences, and the discursive processes shaping the modern world. At its basis power and
relationships are being realized through mass media communication.

The messages and ideas that the mass media transmit through mass communication are
constructed by those that control the media and, in succession, used by them to construct
the perceptions of audiences. Since what the majority of people in most modern societies
know is heavily shaped by the mass media, the mass media is used to lead audiences into
forming certain opinions and to make their decisions on the bases of those opinions. This is
done either subtly or overtly through the delivery of repetitive messages.

The messages, being delivered to audiences by the mainstream media and information
networks, are generally a form of social action, because the delivery of information by these
outlets takes the reactions of audiences into account before any information is
disseminated. The reactions that are taken into consideration include physical reactions or
material processes. This also includes considerations about the manifestation of protests as
a reaction to the information delivered or economic considerations such as investor
withdrawals, currency devaluation, and market shifts.


https://www.globalresearch.ca/author/mahdi-darius-nazemroaya
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report

Monopolizing the narrative being delivered to the public and discrediting alternative or rival
narratives, be they true or false, is an important aspect of the information war. Although this
form of warfare is not new, it is becoming increasingly sophisticated and intensifying as it
becomes an important tactic in the tool box of non-conventional warfare that is becoming
increasingly characteristic of the current century.

The type of information management that both privately-owned and publicly-owned major
news networks seek eventually creates what social scientists call a common sense
assumption that informs the actions and reactions of the audiences towards particular
subjects and situations. These common sense assumptions are not based on any real facts
that exist in the real world, but are formed on the basis of what has repeatedly been
presented as fact and conventional knowledge. In the reporting of international affairs the
deeply politicized messages being delivered to audiences have led to common sense
attitudes that believe that Shiite Muslims and Sunni Muslims are bitter blood enemies or
that Hugo Chavez was a autocrat or that there is an irreversible deep seated hatred
between Serbs and Croats. None of these assumptions are grounded in reality, but it has
slowly trickled into the canon of false assumptions that inform a segment of international
audiences about international issues. Moreover, in many cases these messages are
delivered under the disguise of apolitical neutral objectivity, which prevents large portions
of the audience from questioning the motives and implications of the messages being
transmitted.

Ukraine is currently a front, just as Syria and Venezuela are, in a global information war,
which is being reflected through a battle of the international media networks. The objectives
of this media war are to secure and manage domestic and international public opinion in
support or opposition of the coup that took place in Kiev and the new Ukrainian transitional
government in Kiev.

International Media War: Move over BBC World and CNN International

The United States of America used to enjoy a near monopoly in the dissemination of
information in the international media, but that has changed over the years as countries like
Russia, Iran, China, and Venezuela respectively setup international news networks like
Russia Today (RT), Press TV, Chinese Central Television (CCTV), and the pan-Latin American
La Nueva Televisora del Sur (teleSUR) to challenge the international media networks of the
US and its allies. These new anti-establishment international media networks — if they can
be described thus — from Russia, Iran, China, Venezuela, and elsewhere collectively begun
to challenge the status quo in the international media.

The prevailing narratives being presented by the dominant international news networks,
particularly the Atlanta-based Cable News Network (CNN) and the state-owned British
Broadcasting Corporation (BBC), which had a near monopoly on the international stage,
were disrupted and slowly eroded. To borrow from the words of Russian President Vladimir
Putin, while he was visiting the Moscow studios of RT in June 2013, the task of anti-
establishmentarian international news networks like RT is to “try to break the Anglo-Saxon
monopoly on the global information streams.”

The newer international news networks, like RT and Press TV, became so effective in
challenging the discourse being propagated by major news networks like CNN, BBC, Fox
News, and Sky News that American and British officials began to reconsider their media
strategies and examine ways to challenge and cripple the international news networks


http://rt.com/news/putin-rt-interview-full-577/

challenging their control on the flow of information. The steps taken by the US and its allies
included the blocking of the English-language Press TV, the Arabic-language Al-Alam, and
other state-owned Iranian stations in Europe and elsewhere.

The near monopoly that the US and Britain enjoyed on the international stage was clearly
broken by the time 2011 arrived as many viewers began to diversify their sources of
information. Stations like CNN and BBC were heavily discredited about their coverage on the
US-led NATO war against the Libyan Arab Jamahiriya.

Hillary Clinton, while she was the sixty-seventh secretary of state of the US, was even forced
to publicly outline the important role that international news networks and the mass media
played in the success of US foreign policy. While speaking to a 2011 congressional
committee dealing with foreign affairs in the US Congress, Clinton declared that Washington
was losing the global information war. She told the committee she was testifying to that the
US needed to revert to Cold War-style media transmissions and outreach methods while
requesting increased funding for US state media operations as a means of waging an
information war against foreign media networks that carry diverging messages. She
denounced RT without naming it directly, describing it as the English-language channel of
the Russians and saying “it is quite instructive.”

Secretary Clinton lamented that the US and the state-owned BBC were cutting back their
international media operations and that Washington needed to reverse the cutbacks “to get
America’s message out.” She, however, was wrong about the US and BBC cutbacks.
Resources were not the issue; the decreasing number of audiences tuning in to stations like
CNN International or BBC World was the real problem.

Clinton’s statements echoed the state-run Broadcasting Board of Governors US federal
agency, which runs Radio Free Europe, Voice of America (VOA), Alhurra in Iraq, and all the
state-run international broadcasting of the US. Walter Isaacson, its chairman, declared a few
months earlier that the US was waging an information war and that “America cannot let
itself be out communicated by its enemies.” Isaacson, who was formerly the CEO of CNN,
also emphasized that “delivering the news top down needs to be complemented by a new
approach that catalyzes social networks.” This is very important to keep in mind when
considering the interface between anti-government protests, social media, and the
mainstream media.

While addressing Secretary Clinton’s 2011 declaration about US involvement in a global
information war, the coverage of the mainstream media in the US about her statements was
selective and distorted to portray a friendly and innocent image of the US government
simply working to communicate with the outside world. Instead of displaying any
reflectivity or making any substantive analytical reports explaining that what was taking
place on Capitol Hill was a discussion by US officials about sharpening the US government’s
overseas propaganda and dominating the information available to the international public,
US media outlets casually glossed over Secretary Clinton’s statements at the hearing or
entirely overlooked it.

The Washington Post, for example, made no attempt in its reporting to analyze what Clinton
and the US senators were discussing. For instance, when Senator Richard Lugar, a known
war hawk and military expansionist, said that the international media operations of the
Broadcasting Board of Governors are “still a great force of diplomacy, to get our message
across,” The Washington Post’'s Pulitzer Prize-winning reporter Joby Warrick did not even


http://www.nytimes.com/2012/10/18/world/middleeast/iran-media-officials-castigate-europe-over-satellite-blackout.html?_r=0
http://www.rferl.org/content/press_release_isaacson_newseum/2170998.html
http://www.rferl.org/content/press_release_isaacson_newseum/2170998.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/03/02/AR2011030206898.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/03/02/AR2011030206898.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/03/02/AR2011030206898.html

elaborate that what Lugar was talking about was the US government exerting its power over
other nations by using the mass media to influence their governments through a US-tailored
flow of information to their populations.

This passiveness of the mainstream media that the coverage on Clinton’s testimony
demonstrated is usually justified on the basis of a false objectivity. This is very common
when it comes to important issues involving governments, corporations, individuals, or
entities that the mainstream media do not want to criticize or undermine. The claim is that
the facts are simply being reported without bias or subjective interpretations.

The US mainstream media coverage of the event would have been much different if it were
a Russian official speaking to a parliamentary committee in the Duma about using the
Russian media to influence foreign countries. The same standards are not applied when
these same outlets deal with rival entities. Instead assertive reporting that involves an
active or assertive voice by the mainstream media about the news being covered is then
applied to attack or undermine the decisions and actions of these rival entities in the name
of investigative journalism and critical analysis.

Western Media Lashes out at Iranian, Chinese, Russian Media on Failures in Syria

While there has been an ongoing information war, a very distinct media war began to
become visible in 2011. The NATO war on Libya, where international media networks played
an important role in the war effort, highlighted this. The new anti-establishment news
networks had matured enough to challenge US propaganda and provide alternative
narratives that challenged the legitimacy of the broadcasts from CNN and BBC, even hurting
their credibility and reducing their international and domestic viewership. Libya, however,
was merely the start whereas Syria displayed an open and intense conflict between these
news networks being fought mainly in the English, Arabic, and Spanish languages. The
effectiveness of the anti-establishmentarian media networks in challenging the discourse of
networks like CNN, BBC, Fox News, and Al Jazeera about Syria demonstrated that the days
of a US stranglehold on the flow of information where long gone.

The US and British media began to very distinctly condemn the Chinese, Iranian, and
Russian international media networks for their narratives about Syria by the start of 2012.
The BBC incorrectly claimed, as one of its titles illustrated, that the “Chinese, Iranian press
alone back UN Syria veto” on February 6, 2012 while Robert Mackey of The New York Times
opined that, as the title for his text illustrates, the “Crisis in Syria Looks Very Different on
Satellite Channels Owned by Russia and Iran” a few days later, on February 10, 2012.
Lashing out at the perspectives of the Chinese, Iranian, and Russian media, the US and
British press overlooked the segments of the African, Arab, Asian, European, and Latin
American media that shared the same views as the Iranian, Chinese, and Russian media in
countries like Algeria, Argentina, Belarus, Bolivia, Brazil, Cuba, Ecuador, El Salvador, India,
Irag, Lebanon, Namibia, Serbia, South Africa, Ukraine, and Venezuela. While trying to
deliberately undermine and understate the support that Syria enjoyed from a segment of
the international community to their audiences, the US and British media betrayed the
frustration of the political agendas of the directorships controlling their discourse.

The media war is a reflection of rivalries between powerful actors in the real world. This is
why it should come as no surprise that it was during the same juncture that Hillary Clinton
began to publicly exhibit US frustration against the Russians and the Chinese. Secretary
Clinton began lecturing her fellow foreign ministers from the other countries gathering at


http://www.globalresearch.ca/journalism-as-a-weapon-of-war-in-libya/25441
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-16909458
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-16909458
http://thelede.blogs.nytimes.com/2012/02/10/crisis-in-syria-looks-very-different-on-satellite-channels-owned-by-russia-and-iran/?_php=true&_type=blogs&_r=0
http://thelede.blogs.nytimes.com/2012/02/10/crisis-in-syria-looks-very-different-on-satellite-channels-owned-by-russia-and-iran/?_php=true&_type=blogs&_r=0

the international conferences that support regime change and military operations against
Syria. She told the other foreign ministers that the Russians and Chinese had to “pay a
price” for opposing Washington’s idea of “progress.”

It is worth revisiting Clinton’s statements from July 2012. She said as follows: “I don’t think
Russia and China believe they are paying any price at all — nothing at all — for standing up
on behalf of the Assad regime. The only way that will change is if every nation represented
here [at the conference] directly and urgently makes it clear that Russia and China will pay
a price because they are holding up progress — blockading it — that is no longer tolerable!”
Clinton’s definition of progress in Syria, it should be mentioned, means regime change in
Damascus and a military bombing campaign against the Syrians. She was expressing
Washington’s rage, because she made the statement after Moscow and Beijing refused to
allow the US, Britain, and France to get the United Nations Security Council to authorize a
war against Syria.

After Washington displayed its infuriation at Russia for preventing regime change in Syria,
the US began to seriously contemplate ways it could apply sanctions against the Russians
and methods to target the international Russian media networks in the information and
media war being waged between the two camps. Those considerations are now
materializing or being activated with the crisis in Ukraine. The calls for sanctions against the
Russians, however, are not merely the result of the crisis in Ukraine; they are part of an
inclination that Washington already had and even consideration by US officials on how to
undermine the mega oil-for-goods trade deal that the Russians and Iranians have been
negotiating.

How the Western Media is Framing the Actors in the Ukrainian Crisis

The mainstream media selects which narratives and messages get out and dominant
conversations. Certain voices are only allowed to be heard while others are excluded or
utterly ignored from the conversation while circumstances that could challenge what the
mainstream media is trying to frame for audiences are in many cases left out from
narratives or trivialized and discredited.

A manipulated narrative that supports European Union and NATO expansion in Ukraine is
being constructed where a distorted reality is being represented about what took place in
Kiev. The vocabulary chain or series of related words setting the tempo of the discourse on
the anti-government protests is very telling. President Viktor Yanukovych is constantly
presented as corrupt, as the constant media focus on his wealth and mansion present, and
pro-Russian whereas the protesters have been presented as activists and democrats with
little delving into the backgrounds of the opposition leaders.

The words and phrases indicate or, to put it more bluntly, betray the political position of the
media networks. These descriptions and messages are formulated on the basis of judgment
calls that are conveying the position of the supposedly objective media sources. The en
masse conveyance of these news networks starts turning more and more into psychological
imposition as it gradually becomes accepted by audiences as they are constantly
bombarded by the same view points and narratives about the anti-government protests in
Ukraine.

The narrative being framed is that a corrupt pro-Russian regime has been ousted by a
democratic revolution. This has no bearing to what has happened. The same media sources


http://www.theguardian.com/world/2012/jul/06/syria-crisis-clinton-china-russia
http://www.theguardian.com/world/2012/jul/06/syria-crisis-clinton-china-russia
http://iipdigital.usembassy.gov/st/english/article/2012/07/201207068578.html#axzz2viBBw2dU
http://iipdigital.usembassy.gov/st/english/article/2012/07/201207068578.html#axzz2viBBw2dU
http://www.reuters.com/article/2014/01/10/us-iran-russia-oil-idUSBREA090DK20140110
http://www.reuters.com/article/2014/01/10/us-iran-russia-oil-idUSBREA090DK20140110
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2014/03/12/what-did-yanukovych-take-with-him-as-he-fled-his-mansion-paintings-guns-and-a-small-dog-according-to-new-video/

that have portrayed Yanukovych as a greedy figure and corrupt autocrat fail to mention
that the opposition figures that they present so favourable are also wealthy and have
mansions, priceless art, pools, car collections, and vast wealth. They also fail to mention
that the main opposition leaders were already in power before and lost popularity, because
of their mismanagement and corruption. Nor is the fact that the opposition leaders took
power through a coup mentioned. As for the allegations of Yanukovych being pro-Russian,
any source that mentions this is either lying or utterly ignorant about Ukrainian politics;
Yanukovych’s Party of the Regions caters mostly (but not only) to Russian-speakers and
ethnic Russians in Ukraine (which do prefer Russia to the US and the EU), but his party is not
pro-Russian at all and has even advanced cooperation with NATO and even disappointed its
constituents by trying to bring Ukraine closer to the European Union, instead of Russia, after
the most recent elections in Ukraine.

The vilifying language being used against Russia and Vladimir Putin in these reports is very
telling too. This language illustrates or presents the attitudes or beliefs that these media
outlets want to project about the Russian Federation and Putin. President Putin is being
framed as an autocrat and militaristic brute. Putin’s ex-KGB background is frequently
referred to as a means of demonizing him whereas the CIA background of George H. W.
Bush Sr. was almost never referred to by the same outlets when the latter was president of
the US; when the CIA background of George H. W. Bush Sr. was mentioned, it was done
either in a passive or positive voice. The negative language that has been reserved for Putin
about a Russian invasion of Crimea has never been used by networks like CNN or the BBC to
describe any US president or British prime minister involved in the invasions and wars
against Afghanistan, Iraq, or Libya either.

These attitudes framing the discourse on Russia and Putin are based on an adversarial
stance towards Russia as an economic and geopolitical rival, which is structurally engrained
in the power structure controlling the mass media in North America and the European Union.
Journalists and media sector employees consciously or subconsciously work around its
contours and either knowingly or unknowingly serve its objectives to vilify Russia and
otherizing it as an adversary or alien.

Western Media Target RT and the Russian Media to Control the Narrative on Ukraine

During the start of the crises in Libya and Syria the US and its allies refused to admit that
they were supporting militants with deviant and intolerant views that many have described
as either Al-Qaeda forces or affiliates of Al-Qaeda. With time the US and its allies were
slowly forced to admit that these intolerant deviant forces did exist in Libya and Syria. This
acknowledgment by the US and its allies was the result of the successful information
campaign being waged by the mass media of Syrian allies like Iran, China, and Russia. The
Qatari-based Al Jazeera Network’s overbearing position in the Arab World was even marred
as channels like Rusiya Al-Yaum, Al-Manar, and Al-Mayadeen challenged its coverage on the
Syrian crisis.

The case with the Ukraine has been the same. The US and its allies have tried to deny the
ultra-nationalist involvement and to frame the story that benefits their interests in Ukraine.
The Russian media, however, has been a thorn in their side and challenging their discourse.
So a campaign has been initiated against the Russian media by the US and its allies. Like
the frustration that was expressed against the Russian international media networks over
their coverage of Syria, the aim of the mainstream media in North America and the
European Union is to present the Russian mainstream media as unobjective and



untrustworthy; that is why the US state-run RFE’s Claire Bigg reported in a December 2013
article, as her opening line says, that “Russia’s state-run television channels are not known

for their impartiality” and tries to paint a conspiratorial picture of the Russian media where
they claim that the bad weather is linked to the protests in Ukraine by taking one Russian
meteorologist’s comments out of context.

The campaign against the Russian media particularly targets its English-language segments
and international arms, namely RT America and RT International, which have challenged the
narrative that Washington and Brussels want to sell to public opinion about the coup in
Ukraine. The comments of two RT employees and the issue of Crimean autonomy have been
used in the attack against RT America and RT International. In the case of the latter point, it
is worth noting that when it looked like there was a possibility that the coup against the
Ukrainian government could fail (speculatively speaking, probably because they expected
the coup to take place on February 20 after the snipers murdered protests), the Atlanticist
media started reporting about how the western portion of Ukraine could breakaway without
any traces of concern.

The Guardian reported the following about the situation on February 21, 2014: “While
protests continue on the streets of central Kiev, the cities in the west of Ukraine are slipping
towards autonomy with new parallel governments and security forces that have openly
admitted they have deserted to the side of protesters.” Albeit it is important to note that the
report fails to mention the role of ultra-nationalist militias in taking over the western cities
and intimidating their politicians, the point is that the Crimean move towards independence
in the Atlanticist media has been overtly treated under a totally different standard. The
mainstream media in North America and the European Union had no problem with
autonomy in the western half of Ukraine, but clearly do not apply the same standards to
Crimea and oppose it. The same media ignores or downplays the agency of the Crimean
people, instead framing the Crimean move towards independence as a decision taken by
the Kremlin.

Repetitively RT has been blasted either subtly or overtly by the mainstream media in North
America and the European Union as a propaganda arm of the Kremlin on the basis that it
refuses to report “truthfully” about a Russian invasion of Crimea like the BBC, CNN, Fox
News, Sky News, and France 24. Yet, it is CNN and these news networks and outlets that
have a very well known track record of distorting the facts. They are now steadily
demonizing the people of Crimea that are pro-Russian. The Telegraph in a March 11, 2014
report authored by Patrick Reevell and David Blair has even gone so far as to report that the
voting in the Autonomous Republic of the Crimea has only two choices for the Crimean
population: join Russia now or later. Stretching its interpretation of the question on the
ballots, the British newspaper says that the referendum will ask the people of Crimea if they
want to join the Russian Federation directly or through parliamentary means. Instead of
directly saying that the referendum will ask the people of Crimea if they want to join Russia
or remain a part of Ukraine under the 1994 Crimean Constitution, which could allow for the
possibility of a parliamentary vote to join Russia, the British newspaper uses contorted
language to confuse the matter as a means of discrediting the referendum.

Another example of this type of demonizing reporting is an article written by CNN’s Nick
Paton Walsh, Laura Smith-Spark, and Ben Brumfield that near the start says, “If you come
by train, expect to be searched by pro-Russian militia. If you want to rally in favor of
Ukraine’s West-leaning interim government, expect to be surrounded by pushy pro-
Russians.” In this narrative the people being repressed are those that support the


http://www.rferl.org/content/ukraine-euromaidan-russian-media/25194912.html
http://www.theguardian.com/world/2014/feb/21/ukraine-western-pro-european-cities-lviv
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ukraine/10691386/Join-Russia-now-or-later-asks-Crimea-ballot-paper.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ukraine/10691386/Join-Russia-now-or-later-asks-Crimea-ballot-paper.html

unconstitutional post-coup government in Kiev while those that are pro-Russian are
conveniently portrayed as aggressive, as the comment about being search by pro-Russian
militias and being surrounded by “pushy pro-Russians” if you try to express yourself are
intended to mean. Not only does the narrative being presented paint Russia and those in
Crimea that want to join Russia negatively, it ignores the coup that took place in Kiev and
the fact that the searches on the border are aimed at preventing any armed agents or ultra-
nationalist individuals from destabilizing Crimea.

Both visual and verbal modes of communication have been used to discredit RT. For
example the BBC claimed that RT was presenting the eastern and southern portions of
Ukraine as a part of Russia in its reporting on the basis of a map that was taken out of
context. Other claims showed a map of Crimea out of context saying that RT had
recognized it as a part of Russia. The individual or individuals at the BBC and elsewhere that
decided to reproduce the de-contextualized visuals from RT are categorically dishonest and
unprincipled. They intentionally misrepresented the meaning of the images by presenting
footage or screen grabs that were taken out of context. They omitted the facts that the
maps were presented as part of a report showing internal demographic breakups in
Ukraine’s geography or the different possibilities that the Crimean people faced.

The BBC has a history of misrepresenting footage and images. The BBC has been caught red
handed with these types of fabrications many times whereas there is no case of RT being
involved in this type of reporting. Tibetan monks being beaten by Indian security forces
were presented by the BBC as Tibetans being oppressed by the Chinese government in
2008. Another case is when Indians at a rally waving Indian flags were billed to audiences as
Libyans celebrating the ouster of the Libyan government in 2011. More recently, the BBC
was caught even doing voice overs in its coverage of the Syrian crisis in 2013. Former
British diplomat Craig Murray is worth quoting about the BBC’s Syria fabrication: “The
disturbing thing is the footage of the doctor talking is precisely the same each time. Itis
edited so as to give the impression the medic is talking in real time in her natural voice -
there are none of the accepted devices used to indicate a voiceover translation. But it must
be true that in at least one, and possibly both, the clips she is not talking in real time in her
own voice.”

What Simple Questions From the Mainstream Media Say


http://www.businessinsider.com/rt-map-with-crimea-as-part-of-russia-2014-3
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2014/03/A-decontextualized-screen-grab-trying-to-mislead-audiences-about-RTs-coverage-of-the-coup-in-Ukraine.png
http://www.craigmurray.org.uk/archives/2013/10/fake-bbc-video/

The role of journalists in the clash cannot be underemphasized either. For example,
BuzzFeed reporter Rosie Gray presented Margarita Simonyan, the head of RT, the following
questions:

(1) Do you regularly have meetings at the Kremlin or with Russian
government officials? Can you describe them, if so? How much direct influence
does the Kremlin have over what RT reports?

(2)  Why is your office apparently located on a different floor than the
newsroom, as one employee told me?

(3) Also, was Anastasia Churkina hired because of who her father is? Why was
she allowed to interview her own father on camera?

(4) I'm told that RT Arabic is run by President Putin’s former translator — is
that how that position was filled?

It is hard to tell if the questions are serious or an insult. No reporters in North America have
dared asked how Mika Brzezinski got her job at MSNBC and if her father Zbigniew Brzezinski
had anything to do with her employment. If questions like this are asked, they are much
more subtle. Yet, North American media and its journalists do not apply the same standards
when dealing with Russians or members of other societies.

Regardless of the seriousness of the inquiries, the questions are deeply flawed or designed
to get specific outputs from the respondent. Firstly, the questions are leading, because they
are designed to lead the answers in a certain direction to embarrass and discredit RT as a
news network. Secondly the questions are loaded, because they include assumptions and
try to limit the answers to serve the reporter’s agenda. A model example of a loaded
question is as such: “Have you stopped beating your children?” The premise of the entire
question is based on an incorrect assumption. In most cases, no matter what the responded
says, they are put in an embarrassing situation and offer the question some legitimacy by
merely answering it.

In response, Margarita Simonyan mocked Gray’s loaded questions. [1]

The Dangerous Abuses of Mass Media Communication in the Information Age

The divisions that exist between the US and Russia will harden as the situation in Ukraine
continues to simmer. The ramifications of this crisis will be felt globally from Syria, the
Korean Peninsula, and the United Nations to the negotiating table about the Iranian nuclear
program between Tehran and the P5+1.

Ultimately, the waging of an information war between the US and Russia may sound
appropriate for a juncture in history that has been dubbed the Information Age. Its role,
however, is a gloomy one. The control and manipulation of information by the mass media
prevents individuals from being authentically cognizant about the world around them and
the social relationships that are behind the structures of their daily lives. Its power to inform
decisions, socialize individuals, and shape popular culture is being misused.

The information war is not only waged between rival powers and economic blocs. The
control and manipulation of information is used internally by governments and corporations


http://rt.com/op-edge/answers-to-questions-buzzfeed-362/
http://rt.com/op-edge/answers-to-questions-buzzfeed-362/

against the lower echelons of society. It atomizes information as a means of creating a
blinding closed system that ignores the social realities about privilege and the unequal
distribution of wealth and power.

Even those behind the fabrications and false narratives can be overtaken as hostages to an
inauthentic and de-humanizing view of the world. The propagandists can become hostages
of that which their own hands have sown. The discourse about the might of the Pentagon
makes policymakers in the US think that a confrontation between the United States and
either the Russian Federation or China will have diminutive consequences and not entail the
possibility of a nuclear war. Both Russia and China form a formidable alliance with a deadly
arsenal of nuclear weapons and major military resources. A clash between the US and either
Russia or China could have apocalyptic consequences for all life on this planet.

If information is not used properly during the Information Age we may return to the Stone
Age as Albert Einstein once said.

NOTE

[1] The table’s could have been easily turned on Rosie Gray and BuzzFeed using the same tactic
tying them to Thor Halvorssen Mendoza. In response, Gray could have been asked if she supported
the anti-government protests in Venezuela due to her connection to Thor Halvorssen who is the first
cousin of Venezuelan opposition leader Leopolodo Lopez Mendoza.

Halvorssen has questionably presented his cousin at his Oslo Freedom Forum as a leader in human
rights. Halvorssen and Lopez are members of the Venezuelan oligarchy that tried to remove Hugo
Chavez by any means possible.

According to the journalist Max Blumenthal, Halvorssen not only comes from a family of CIA assets,
but himself is a former “campus activist who has leveraged his fortune to establish a political
empire advancing a transparently neoconservative agenda behind the patina of human rights.”
What Blumenthal is saying is that Halvorssen is hiding behind humans, which is something very
common as was proved by the involvement of human rights organizations in enabling regime

change in Libya through a NATO war.

Blumenthal also says that “Among Halvorssen’s main PR megaphones is Buzzfeed, whose
correspondent Rosie Gray flew to Oslo in 2013 to write a fawning profile of him and his Oslo Freedom
Forum. (Gray has not disclosed whether Halvorssen covered her travel expenses or provided her
with resources like food and lodging).”

It is worth asking if Gray shares the same views about regime change that Halvorssen has.
Halvorssen predominately seems to have get-togethers with the rich and power and/or dissidents
targeting the governments of countries like Venezuela, Russia, Sudan, China, North Korea, and
Belarus. One may ask why there appears to be an absence of dissidents that are opposed to the
governments of the Philippines, Singapore, Columbia, Israel, South Korea, France, and the US around
Halvorssen.

| 10


http://www.buzzfeed.com/rosiegray/is-this-the-face-of-a-new-global-human-rights-movement
http://www.globalresearch.ca/libya-and-the-big-lie-using-human-rights-organizations-to-launch-wars/26848
http://www.globalresearch.ca/libya-and-the-big-lie-using-human-rights-organizations-to-launch-wars/26848

THE
GLOBALIZATION

NATO

expansion, the Eastern Partnership and the Eurasian Union see: The Globalization of NATO

To read more on Ukraine and the topics surrounding NATO

by Mahdi Darius Nazemroaya (order directly from Global Research).

The original source of this article is Global Research
Copyright © Mahdi Darius Nazemroaya, Global Research, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Mahdi Darius
Nazemroaya About the author:

An award-winning author and geopolitical analyst,
Mahdi Darius Nazemroaya is the author of The
Globalization of NATO (Clarity Press) and a
forthcoming book The War on Libya and the Re-
Colonization of Africa. He has also contributed to
several other books ranging from cultural critique to
international relations. He is a Sociologist and
Research Associate at the Centre for Research on
Globalization (CRG), a contributor at the Strategic
Culture Foundation (SCF), Moscow, and a member of
the Scientific Committee of Geopolitica, Italy.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

|11


https://store.globalresearch.ca/store/the-globalization-of-nato/
https://store.globalresearch.ca/store/the-globalization-of-nato/
https://www.globalresearch.ca/author/mahdi-darius-nazemroaya
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/mahdi-darius-nazemroaya
https://www.globalresearch.ca/author/mahdi-darius-nazemroaya
mailto:publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 12


https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

