Center for Research on Globalizaticn

Cambodia Exposes, Expels US Network Involved in
“Democracy Promotion”

By Joseph Thomas Region: Asia, USA
Global Research, August 28, 2017 Theme: Global Economy, Media
New Eastern Outlook 27 August 2017 Disinformation, Militarization and WMD, US

NATO War Agenda

Featured image: US Knows best. NDI “teaches” Cambodians how to run their nation.

The government of Cambodia has exposed and expelled a US network attempting to
interfere in the nation’s political processes. The US National Democratic Institute (NDI) was
reportedly ordered to end its activities in the country and remove all of its foreign staff.

Reuters in an article titled, “Cambodia orders U.S.-funded group to halt operations, remove
staff,” would claim:

In a statement, the foreign ministry accused the National Democratic Institute
(NDI) of operating in Cambodia without registering, and said its foreign staff
had seven days to leave.

Authorities were “geared up to take the same measures” against other foreign
NGOs which fail to comply with the law, the ministry added.

The article also noted that:

Prime Minister Hun Sen, who has ruled Cambodia for more than three
decades, on Tuesday ordered the English-language The Cambodia Daily
newspaper to pay taxes accrued over the past decade or face closure. The
paper was founded by an American.

He also lashed out at the United States and non-governmental organizations
(NGOs) and accused them of funding groups attempting to overthrow his
government.

The American-owned Cambodia Daily newspaper in its own article titled, “NDI Ordered to
Halt Operations, Foreign Staff Face Expulsion,” would note that:

The announcement comes less than a week after documents leaked on
Facebook and circulated on government-affiliated media appeared to show
political cooperation between NDI and the opposition party, amid increased
tension in recent weeks between the government and U.S.-backed NGOs and
media outlets.


https://www.globalresearch.ca/author/joseph-thomas
https://journal-neo.org/2017/08/27/cambodia-exposes-expels-us-network/
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/global-economy
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/militarization-and-wmd
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://www.reuters.com/article/us-cambodia-politics-usa-idUSKCN1B30V0?il=0
http://www.reuters.com/article/us-cambodia-politics-usa-idUSKCN1B30V0?il=0
https://www.cambodiadaily.com/news/ndi-ordered-halt-operations-foreign-staff-face-expulsion-133946/
https://www.cambodiadaily.com/news/ndi-ordered-halt-operations-foreign-staff-face-expulsion-133946/

NDI could not immediately be reached for comment.

Radio Free Asia and Voice of America have also both been accused of not
fulfilling tax and registration obligations. The Cambodia Daily, whose publisher
is a U.S. citizen, was hit with a $6.3 million unaudited tax bill and threatened
with imminent closure if it is not paid by September 4.

Reuters would cite NDI's own website in an attempt to inform readers about what its role is
in Cambodia claiming,

“the NDI works with political parties, governments and civic groups to
“establish and strengthen democratic institutions.”

Besides being called “The Cambodia Daily,” everything about the newspaper is American including its
owner.

Yet, even a cursory investigation of NDI and the media and political organisation in its orbit
and the very nature of even its proposed role in Cambodia’s political process indicates
impropriety and subversion Reuters is intentionally failing to convey to readers.

What NDI Really is and What it Really Does

NDI is a US government and US-European corporate-funded organisation chaired by
representatives from America’s business and political community. Of the 34 listed members
of NDI's board of directors, virtually all of them either have direct ties to US corporations
and financial institutions, are members of corporate-funded policy think tanks or previously
were employed by the US State Department, or a combination of the three.

Directors with particularly prominent conflicts of interests include:

Madeleine Albright: Albright Stonebridge Group and Albright Capital Management LLC
Harriet Babbitt: Council on Foreign Relations



https://www.ndi.org/people/madeleine-k-albright?width=1000
https://www.ndi.org/people/harriet-c-babbitt?width=1000

Thomas Daschle: The Daschle Group

Robert Liberatore: former senior vice president of DaimlerChrysler, an NDI financial
sponsor

Bernard Aronson: former Goldman Sachs adviser

Howard Berman: senior advisor at Covington & Burling

Richard Blum: chairman of Blum Capital Partners

NDI director Thomas Daschle, for example, actually has foreign political parties as paying
clients through is “Daschle Group,” including VMRO DPMNE based in Macedonia as revealed
by The Hill. NDI is likewise active in Macedonia, providing support directly to VMRO DPMNE,
even co-hosting events in the country according to NDI's own social media account on
Facebook.

repg1 Mational Democratic Institute - NDI

e

5 February 2010 - &

In Skopje this

weekend, NDI and VMRO-DPMNE will co-host a gathering of
center right party youth members to discuss networking and
ideclogy.

BMPO OIIMHE - odbunujatsa
CcTpaHHUIla

MoYMTYEEHA NPETCTABHALM 0F MeIwymiTe,. Ha
JSHEWHETA NPes KoHpepeHUMja KE T NpeIsHTHRaM

ARTMEHOCTUTE KOM 30 CEMA ONWTHHATAE |_|E‘.-T|ZI-IJ-EE.'LI| ™
NPeE3aMaH, NPoeKTHTE KOW WTo Ce B0 4333 Ha...

B Ay TSR A -~
ViRL=-LIF MINE L)

In Southeast Asia, Freedom House, yet another subsidiary of NED, would provide extensive
aid to opposition groups in Thailand led by ousted former prime minister Thaksin
Shinawatra, with Freedom House director Kenneth Adelman (PDF) concurrently providing
paid-for lobbying services to Thaksin Shinawatra himself.

It appears that such conflicts of interests are not the exception, but the rule indicating that
NED and its subsidiaries including NDI pursue the collective corporate and financial interests
of their boards of directors merely behind the guise of “strengthening democratic
institutions.”

An examination of NDI's corporate sponsors casts further doubts upon its alleged mission
statement. Its financial sponsors, according to NDI's 2005 annual report (PDF), include:

British Petroleum

Bell South Corporation
Chevron

Citigroup

Coca Cola

DaimlerChrysler Corporation
Eli Lilly & Company

Exxon Mobil

Honeywell

Microsoft


https://www.ndi.org/people/thomas-daschle?width=1000
https://www.daschlegroup.com/strategy
https://www.ndi.org/people/robert-g-liberatore?width=1000
https://www.ndi.org/people/bernard-w-aronson?width=1000
https://www.ndi.org/people/howard-berman?width=1000
https://www.ndi.org/people/richard-c-blum?width=1000
http://www.blumcapital.com/portfolio-1/
http://thehill.com/business-a-lobbying/business-a-lobbying/274569-tom-daschle-registers-as-a-lobbyist
http://thehill.com/business-a-lobbying/business-a-lobbying/274569-tom-daschle-registers-as-a-lobbyist
https://www.ndi.org/central-and-eastern-europe/macedonia
https://www.facebook.com/National.Democratic.Institute/posts/476929740159
https://www.facebook.com/National.Democratic.Institute/posts/476929740159
https://freedomhouse.org/sites/default/files/BoardMembers.pdf
https://freedomhouse.org/sites/default/files/BoardMembers.pdf
http://2bangkok.com/07-news07apr.html
http://2bangkok.com/07-news07apr.html
http://2bangkok.com/07-news07apr.html
https://www.ndi.org/sites/default/files/2219_ndi_annual_report_120105.pdf

Time Warner

Donors also include convicted financial criminal George Soros’ Open Society Foundation as
well as the National Endowment for Democracy (NED) of which NDI is a subsidiary of, as well
as the US Agency for International Development (USAID) and the US State Department
itself.

Corporations like BP, Chevron, Citigroup, Coca Cola, Exxon, defence contractor Honeywell
and IT giant Microsoft are not interested in promoting democracy. They are using
democracy promotion as a means behind which to create conditions more conducive to
expanding markets and increasing profits. This includes undermining governments impeding
foreign corporate control of national resources and markets, or entirely removing and
replacing governments with more obedient client regimes.

The contemporary history of American foreign wars and its practice of “regime change” and
“nation building” provides self-evident confirmation of the motives and means used to
expand US hegemony and clearly illustrates where organisations like NDI fit into the
process.

In Cambodia’s case, a much larger, overarching agenda is in play than merely national
resources and markets. US activities in Cambodia to coerce or replace the current
government in Phnom Penh is done specifically to encircle and contain China through a
united front of client states assembled by the United States across Southeast Asia.

Cambodia, along with the rest of Southeast Asia, has begun strengthening ties with Beijing
economically, politically and militarily. Large infrastructure programmes, weapon
acquisitions, joint-training exercises and trade deals are all on the table between Beijing and
Phnom Penh.

China delivers Z-9 military helicopters to Cambodia, a tangible sign of strengthening ties between
Beijing and Phnom Penh.

The US, conversely, has provided few incentives beyond its failed Trans-Pacific Partnership

| 4



scheme and coercion through networks like NDI and the myriad media and political proxies
they fund and operate in Cambodia.

With NDI shuttered, its foreign staff expelled and the organisations and publications it was
funding facing similar closures and evictions, it appears what little the US had on the table
has been swept away. Cambodia’s particularly bold move may be replicated across
Southeast Asia where similar US networks are maintained to manipulate and coerce the
political processes of sovereign states.

“Democracy Promotion” From Abroad is a Contradiction

The notion that NDI is “promoting democracy” is at face value an absurdity. Democracy is a
means self-determination. Self-determination is not possible if outside interests are
attempting to influence the process.

A political party funded and directed by US interests through organisations like NDI,
supported by media outfits and fronts posing as nongovernmental organisations likewise
funded from abroad preclude any process of self-determination and is thus not only in no
shape, form or way “democracy promotion,” it is a process that is fundamentally
undemocratic.

In the US where it is widely understood that money dominates campaigns and wins
elections, it is difficult to perceive the US pouring money into opposition parties abroad for
any other reason besides skewing electoral outcomes in favour of US interests.

Additional irony is provided by the fact that should any other nation attempt to pursue
similar programmes aimed at America’s domestic political process, those involved would be
quickly labelled foreign agents and their activities halted immediately.

The mere allegations that Russia attempted to interfere with America’s domestic political
processes resulted in sanctions and even threats of war. Cambodia is a nation that cannot
afford nor effectively impose sanctions upon the United States nor wage war against it, but
shuttering a flagrant example of foreign interference in its internal political affairs is
something Cambodia and its neighbours in Southeast Asia can and are beginning to do.

Cambodia’s use of existing laws regarding taxation and the registration of foreign entities
has been effectively used to deal with these organisations. Neighbouring nations may begin
to require foreign-funded organisations to register as foreign lobbyists, subject them to
taxation and more stringent regulations and taking away from them the smoke screen of
“democracy promotion” and “rights advocacy” they have cloaked their activities behind for
decades.

Joseph Thomas is chief editor of Thailand-based geopolitical journal, The New Atlas and
contributor to the online magazine “New Eastern Outlook”.

All images in this article are from the author.

The original source of this article is New Eastern Outlook
Copyright © Joseph Thomas, New Eastern Outlook, 2017



http://www.thenewatlas.org/
http://journal-neo.org/
https://journal-neo.org/2017/08/27/cambodia-exposes-expels-us-network/
https://www.globalresearch.ca/author/joseph-thomas
https://journal-neo.org/2017/08/27/cambodia-exposes-expels-us-network/

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Joseph Thomas

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/joseph-thomas
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

