Center for Research on Globalizaticn

“Operation Volute”: Covert UK Propaganda Efforts
in Syria May Have Broken UK Law

Internal assessment concluded UK government's covert support of 'moderate
opposition' was shallow, lacked coherence and cost lives

By lan Cobain and Alice Ross Region: Europe, Middle East & North Africa
Global Research, May 12, 2020 Theme: Intelligence, Law and Justice, US
Middle East Eye 11 May 2020 NATO War Agenda

In-depth Report: SYRIA

The UK’s covert propaganda programmes in war-torn Syria were poorly planned, probably
illegal and cost lives, according to a scathing internal review of the initiative that has been
seen by Middle East Eye.

Using news agencies, social media, poster campaigns and even children’s comics,
communications companies working under contract to the British government attempted to
undermine both the Assad government and the Islamic State group and bolster elements
within the Syrian opposition.

The UK embarked on its propaganda efforts in the country in 2012 and stepped them up
dramatically the following year as the government sought to maintain a strategic foothold
after parliament had voted against any British military intervention in the conflict.

The series of programmes was given the codename Operation Volute, and those involved in
the work talked not of propaganda, but of “strategic communications”, or “SC".

However, a review that was conducted during the summer of 2016 concluded that the
“fundamental shortcomings” of the initiative included “no conflict analysis [and] no target
audience analysis”.

The review also reveals concerns within government about the need for the programmes,
which were pushed most enthusiastically by the UK’s Ministry of Defence (MoD) from 2013
onwards because of “policy restraints” imposed by the vote against military action.

Too many projects appeared to be completed because “we had to be seen to do things” or
were designed to impress the US government, the review concluded.

| 1


https://www.globalresearch.ca/author/ian-cobain
https://www.globalresearch.ca/author/alice-ross
https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-british-propaganda-syria-war-opposition-illegal-internal-review
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war

“Projects have pushed quick wins and shallow, numbers-driven outputs,” it said.

It concluded that there was a “major risk” that some of the government contractors’
activities were “in contravention of UK law”, although the authors do not spell out how they
believe the law may have been broken.

Moreover, so much material was being produced by the propagandists that they had
created “a constellation of media outlets”, in which “Syrian audiences and activists got lost
and were distracted” and people no longer knew who or what to believe.

‘Lack of understanding’

The review examined two programmes that were managed by a unit within the MoD called
Military Strategic Effects, and two managed by a group within the UK foreign office called
the Counter-Daesh Communications Cell.

A fifth was managed by a cross-government programme called the Conflict, Stability and
Security Fund (CSSF), which aims to tackle conflicts that threaten UK interests.

Four of the programmes were outsourced to British communications companies, some of
them run by former army officers or intelligence officers. These companies set up offices in
Istanbul and Amman, where they recruited Syrians to carry out much of the day-to-day
work. A fifth was outsourced to a polling company based in the United States.

The five programmes were intended to amplify the work of Syrian citizen journalists; bolster
groups that the British considered to be part of what it termed “the moderate armed
opposition”; counter violent extremism; and encourage dissent among members of Syria’s
Alawite communities, from which the ruling Assad family comes.

Syrian staff recruited further Syrian workers, who were employed as “stringers” inside the
country. Many were unaware that the projects that they were working on were being funded
and managed by the British government.

Initial blueprints for at least three of the five the programmes were drawn up by an
anthropologist working in counter-terrorism for the foreign office in London.

Their combined budgets from the UK government came to £9.6m ($11.9) during 2015-16,
with more money earmarked for later years. The review noted that the programmes were
intended to be guided by a strategy drawn up by the government’s National Security
Council (NSC), but concluded that that strategy was both “weak” and “opaque”.

Many in the British government appeared to be unclear about what strategic
communications could and could not achieve, the review found, and among government
officials there was said to be “a lack of understanding about what the Syrian audience really
wants and thinks”.

There was also said to be “a tension between the behavioural changes the SC programmes
envisage (which are long term) and the short-term opportunistic aims of the CSSF
programme”.

‘Reputational damage’


https://www.gov.uk/government/topical-events/daesh/about
https://www.britannica.com/topic/stringer-journalism

The review criticises a “lack of coherence” between the different strands of the
programme and a “duplication” of efforts. It also highlights the complexity of working with
Syria’s ever-shifting opposition forces, warning of “potential credibility damage and/or
reputational damage to HMG [Her Majesty’s Government] if links between certain MAO
[moderate armed opposition] and UK HMG funding leaks.”

The review addresses the deaths of some of the Syrian staff, but is not critical of this aspect
of the work.

It says that that “some IPs [implementing partners] have lost several staff members”. One
of the contractors is described as having “suffered losses of core staff that damaged the
organisation quite fundamentally”.

One of the communications companies delivering UK government propaganda programmes
was said to appear to be “an aggressive commercial organisation” which took both personal
and political risks.

“There is a danger that they go too far and therefore take risks that may have an indirect
negative impact for those through whom they work,” the review found, adding that there
was a need to “rein in” the contractor.

The programme’s stringers and the “moderate armed opposition” on which they were
reporting were also acknowledged to have caused unspecified harm: “Stringers or MAO are
operating in an environment dominated by armed groups undertaking work which could
cause (and has caused) harm following their activities.”

Enthusiastic military

The review acknowledges that concerns were being expressed both inside and outside the
programme.

In 2013, it says, the only UK government ministers who had been fully committed to
launching new strategic communications programmes in Syria - in the absence of any
British military activity on the ground - were those at the Ministry of Defence.

Some in the British government continued to “ask themselves whether taxpayers’ money
should be spent on some of the activities of the programme”, while there was also said to
be “substantial doubts about the programme among some HMG partners”.



TrTrmsene swme WE rRes g WA WINms g e me = e p

It became clear during the assessment that the stakeholders involved in this programme hold
different views about who should manage the programme, whether the Syria CSSF programme
should have a strategic communication strand and who should be targeted. The programme 1S
controversial because some stakeholders ask themselves whether taxpayers money should be
spent on some of the activities of the programme.

But the UK’s MoD remained enthusiastic, the review said, not least because “the annual cost
of the programme (i.e. non-kinetic targeting) represents extraordinary value for money
given current policy restraints”.

Nevertheless, the review questioned the costs of the programme, and advised that all of the
communications companies were “long overdue an intrusive external financial audit”.

Some of the programmes were intended not only to achieve behavioural change among
Syrian audiences, the review noted, but also to gather “very useful” intelligence, particularly
on the alliances, tactics and activities of opposition forces.

One of the communications companies was providing intelligence to international military
forces based on information provided by a network of 240 stringers working on one online
forum.

A key benefit of the propaganda programmes was assessed to be the British government’s
“connectivity to different (armed or non-armed) networks”.

However, the review concluded that more thought needed to be given to the balance to be
struck between the requirements of the British government and the needs of the Syrian
people.

The best way to do this would be “to make sure that the structures that emphasise
intelligence gathering are separated from the communications structures aimed at targeting
the Syrian audience”.

The review does not question the UK government'’s decision to run propaganda programmes
in Syria, and says that “focus group discussions, anecdotal feedback and surveys indicate
that target audiences bonded with products and took up intended messages, demonstrating
that project delivery has been effective”.

Opposition fighters had been given training in international humanitarian law as part of one
programme, and one campaign was said to have “brought about behavioural change in pro-
regimists”, as it had successfully encouraged them to speak out about the number of people
who were being detained by the Assad government.

The UK'’s foreign office declined to answer a series of questions about the internal review of
its propaganda operations in Syria.

The department declined to say whether the effects hoped for were weighed against the risk
to life; how many people died; and whether the UK was supporting their dependents.



It also declined to answer questions about the risk that UK propaganda operations
contravened UK law, and would not say whether government ministers had read the review.

Overall, the reviewers regarded the UK’s propaganda programmes as a failure. Asked to
give them a mark of A*, A, B or C, the reviewers gave them a B, meaning that they
concluded that “outputs moderately did not meet expectation”.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Featured image is from Syria News

The original source of this article is Middle East Eye
Copyright © lan Cobain and Alice Ross, Middle East Eye, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: lan Cobain and
Alice Ross

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-british-propaganda-syria-war-opposition-illegal-internal-review
https://www.globalresearch.ca/author/ian-cobain
https://www.globalresearch.ca/author/alice-ross
https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-british-propaganda-syria-war-opposition-illegal-internal-review
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ian-cobain
https://www.globalresearch.ca/author/alice-ross
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

