
| 1

Revealed: The British Government’s Covert Media
Propaganda Campaign in Syria
Documents obtained by MEE reveal how British contractors recruited Syrian
citizen journalists - often without their knowledge - to promote 'moderate
opposition'

By Ian Cobain and Alice Ross
Global Research, February 21, 2020
Middle East Eye 19 February 2020

Region: Europe, Middle East & North Africa
Theme: Intelligence, Media Disinformation,

US NATO War Agenda
In-depth Report: SYRIA

The British government covertly established a network of citizen journalists across Syria
during the early years of the country’s civil war in an attempt to shape perceptions of the
conflict, frequently recruiting people who were unaware that they were being directed from
London.

A number of leaked documents seen by Middle East Eye show how the propaganda initiative
began in 2012 and gathered pace the following year, shortly after the UK parliament refused
to authorise British military action in Syria.

Drawing upon British, American and Canadian funding, UK government contractors set up
offices  in  Istanbul  and  Amman,  where  they  hired  members  of  the  Syrian  diaspora,  who  in
turn recruited citizen journalists inside Syria.

These journalists, many of them young, were commissioned to produce TV footage, radio
programmes, social media, posters, magazines and even children’s comics.

While many Syrians turned spontaneously to media activism from the start of the war, the
documents describe the way in which the British government sought to guide some of their
output, seeing citizen journalism as a way of covertly influencing Syrian audiences.

The papers also make clear that those people who were recruited were often unaware that
they were part of a British propaganda initiative.

Some of those who were recruited have defended their involvement, however, saying that

https://www.globalresearch.ca/author/ian-cobain
https://www.globalresearch.ca/author/alice-ross
https://www.middleeasteye.net/news/revealed-british-government-covert-propaganda-campaign-syria
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war


| 2

they were reliant on western support in their efforts to counter pro-government reporting in
Syrian state media, and in Iranian and Russian-backed media.

At a time when the last opposition-held enclave in Idlib province is under assault by pro-
government  forces,  they  questioned  whether  western  countries  could  have
contributed  more  material  support  to  moderate  rebels.

Some  Syrian  journalists  complained  that  western  support  for  their  work  was
decreasing even as it was most needed, after Russia’s entry into the war in 2015 tipped the
balance in favour of President Bashar al-Assad.

The documents were drawn up as blueprints for the initiative by an anthropologist working
in counter-terrorism at the foreign office in London. They were issued in late 2014 to a small
number of communications companies that were invited to bid for three contracts to deliver
the work.

One says: “The objective of the project is contribute [sic] towards positive attitudinal and
behavioural change.”

This  was  further  defined as:  “Reinforcement  of  popular  rejection  of  the  Assad  regime and
extremist alternatives; promotion of the moderate values of the revolution; promotion of
Syrian national identity.”

The documents show that the over-arching aim of the citizen journalism project – and a
series of  interlinked British propaganda initiatives –  was to promote the UK’s strategic
interests in Syria and the Middle East.

These are defined in the leaked papers as “a more stable and democratic Syria that better
meets the needs and aspirations of its people”, support for a political solution to the conflict,
the alleviation of humanitarian suffering, and enhanced UK security.

As well as developing grassroots journalism aligned with British government values, the UK
and other western governments were at the same time attempting to build civil society in
areas controlled by some of Assad’s opponents, financing and training police forces and civil
defence teams.

The  anthropologist’s  blueprint  makes  clear  that  this  was  being  done  not  just  to  help
maintain law and order and provide humanitarian assistance, but “to build confidence in a
future Syria free from extremist rule”.

However,  the  documents  acknowledge  the  risks  to  the  young  journalists  who  had
unwittingly been co-opted by the British government.

“Media coverage of the project will be distinctly unwelcome due to the risks to
Syrian  employees  and  to  project  effectiveness  that  it  would  generate,”  says
one.

“The implementer  is  not  permitted to  speak publicly  (to  the  media  or  at
academic conferences) about their work without the explicit permission of HMG
[Her  Majesty’s  Government].  This  will  be  enforced  by  a  Non  Disclosure
Agreement.”



| 3

A number of young Syrian citizen journalists were detained and murdered by the Islamic
State (IS) group after it began capturing territory in the country in 2015.

The group frequently denounced its victims as western “spies”, and some Syrian citizen
journalists were pursued across the border to Turkey and killed.

Whilst many of the victims were not thought to be involved in British-sponsored projects,
MEE is aware of two who were.

Three-pronged campaign

The British government’s citizen journalism project was part of a three-pronged propaganda
initiative that was developed in London and was, according to the documents, intended to
“have a synergistic effect”.

The first strand, named Syrian Identity, sought to “unite Syrians through positive affirmation
of common cultures and practices and to restore trust between neighbours, while illustrating
Syrians’ strength in numbers,” according to the blueprint.

The documents explain that the second strand, called Free Syria, “seeks to build confidence
in a future Syria free from extremist rule”.

It  “amplifies  the  work  of  the  ‘free’  police,  civil  defence  teams  and  wider  public  service
provision  and broader  developments  in  civil  society  and seeks  to  unite  the  moderate
opposition (civil and armed) to work for a common future”.



| 4

The  third,  known  as  Undermine,  “seeks  to  degrade  the  effectiveness  of  VE  [violent
extremist] networks in Syria by undermining the credibility of VE narratives and actors and
isolating VE organisations from the populace.”

The  document  goes  on,  using  a  different  acronym  for  IS:  “ISIL  is  an  explicit  and  named
focus, Al Nusra Front (due to its current popularity within Syria) is addressed indirectly
through its behaviour.

“The  purpose  of  the  project  to  directly  ‘Undermine’  (degrading  the  effectiveness  of)  VE
networks in Syria through the delivery of media product, the emboldening and empowering
of moderate voices, and supporting community coalescence around a vision of a tolerant,
pluralist Syria. Ultimately, active Syrian rejection of VE is the requirement.”

The documents add that the research underpinning the initiative “will need to be able to
draw upon open source material, jihadist discourse and, in particular, a network of assets
inside Syria”.

Military intelligence officers

Individuals familiar with the project say that around nine companies were invited to bid for
the  contracts.  They  included  a  number  of  firms  established  by  former  British  diplomats,
intelligence  officers  and  army  officers.

Although the contracts were awarded by the UK’s foreign office, they were managed by the
country’s Ministry of Defence, and sometimes by military intelligence officers.

These  companies  set  up  offices  in  Amman,  Istanbul  and,  for  a  period,  at  Reyhanli  in
southeast Turkey. From here they would employ Syrians who would in turn recruit citizen
journalists inside Syria, who were under the impression that they were working for the
media offices of Syrian opposition groups.

“It  was a  shady,  shady business,”  says one person involved in  the work,  adding that
frequently the individual journalist would believe they were working for an opposition group,
and  have  no  idea  that  a  British  communications  company was  running  their  media  office,
under contract to the UK government.

A second person involved with the initiative added that if you hired Syrians “to pump out
propaganda, inside Syria and outside”,  attributing their  work in any way to the British
government would have undermined its effectiveness.



| 5

Many of these citizen journalists would be using equipment that they believed was being
supplied by opposition groups but which had in fact been bought using funds supplied by
the UK government as part of the contract.

Some would be paid a retainer of between $250-$500 a month, while others were paid for
individual pieces of media – around $50 for each picture or $200 for a short piece of video.

These would then be distributed to Arabic language media organisations, through what
purported to be the press offices of Syrian opposition groups.

Favoured  video  clips  might  be  film  of  fighters  from  the  moderate  opposition  handing  out
food, or using sophisticated weaponry to good effect.

“Then that would go to Sky News Arabia, BBC Arabic, Al Jazeera, Al Arabiya,
those sort of outlets,” said one person involved.

Whenever British government officials wished to discuss the work, meetings would be held
away from the newly established offices, to avoid contact with the locally hired Syrians.

British staff running the offices would also be expected to prepare reports on their meetings
with Syrians, which would be passed back to the foreign office.

Opposition social media accounts

Meanwhile, other leaked documents seen by MEE show that the British government had
awarded contracts to communications companies, which selected and trained opposition
spokespeople,  ran  press  offices  that  operated  24  hours  a  day,  and  developed  opposition
social media accounts.

British staff running these offices were told that their  Syrian employees were permitted to
talk  to  British journalists  –  as  spokespeople for  the Syrian opposition –  but  only  after



| 6

receiving clearance from officials at the British consulate in Istanbul.

One  of  the  responsibilities  of  the  press  offices  set  up  covertly  by  the  British  government
under  the  terms  of  these  contracts  was  to  “maintain  an  effective  network  of
correspondents/stringers  inside  Syria  to  report  on  MAO  [moderate  armed  opposition]
activity”.

In  this  way,  the  British  government  was  able  to  exert  behind-the-scenes  influence  over
conversations that the UK media was having with individuals who presented themselves as
Syrian opposition representatives.

People involved with the operation say that  some prominent  British journalists  visiting
Istanbul would be introduced to Syrians acting as opposition spokespeople, who had been
prepared for the encounter by British handlers.

They say they would brief  the Syrians before the meeting,  and avoid any face-to-face
contact with the visiting journalists themselves.

The propaganda initiative was primarily aimed at Syrians, living both inside and outside
Syria. The blueprint explains that “radicalised UK citizens are not an explicit focus (target
audience) for this work,” adding: “Those efforts are the responsibility of another government
department.”

It adds: “Nevertheless, it is accepted that some C-VE [countering violent extremist] material
may reach the UK information space.”

Furthermore, UK audiences could on occasion be “a specified target” of some media being
produced as part of the initiative, with the permission of British officials in Istanbul.

The different strands of the propaganda programme were evaluated by a scientist from the
UK’s Ministry of Defence, looking for evidence of “behavioural and attitudinal change”.

The  companies  bidding  for  the  contracts  were  told:  “Behavioural  changes  linked… to
campaign activity will be especially highly valued.”

During 2015, Free Syria, Syrian Identity and Undermine were funded in both British pounds
and Canadian dollars, with the equivalent of around £410,000 ($540,000) being spent each
month.

Some Syrians who became involved in the programme say that the money they received
was the only means by which they could hope to support their families. “I have a wife and
family,” said one. “We need support in order to be able to live. Is there an independent
media outlet in this world?”



| 7

The British government appears to have regarded its propaganda initiative as being in part
a way to maintain a presence in Syria until it was able to become militarily engaged, with
the blueprint saying that it should have “the capability to expand back into the strategic as
and  when  the  opportunity  arises,  to  help  build  an  effective  opposition  political-military
interface”.

Around the same time that the initiative was being developed, the British government
“loaned” a number of its pilots to the US, French and Canadian air forces, enabling them to
take part in combat missions against Syrian targets, despite the county’s parliament having
voted against such action.

British government enthusiasm for much of the work appears to have begun to wane as it
became increasingly clear that the Assad government and its Russian and Iranian allies
were winning the civil war, and funding for contracts began to dry up.

Early in 2019, the Free Syrian Police, a British-backed organisation, finally ceased operations
following a militant takeover of Idlib province, much to the dismay of civilians and civil
society activists.

The Turkish government is  also said to  have become less tolerant  of  the propaganda
initiatives being co-ordinated from its territory.

One British contractor is understood to have been expelled after the Turkish authorities
discovered she had entered the country on a tourist visa.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

The original source of this article is Middle East Eye
Copyright © Ian Cobain and Alice Ross, Middle East Eye, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Ian Cobain and
Alice Ross

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted

https://www.bbc.co.uk/news/uk-33562420
https://www.middleeasteye.net/news/syrian-free-police-disband-following-hts-militant-takeover-idlib
https://www.middleeasteye.net/news/revealed-british-government-covert-propaganda-campaign-syria
https://www.globalresearch.ca/author/ian-cobain
https://www.globalresearch.ca/author/alice-ross
https://www.middleeasteye.net/news/revealed-british-government-covert-propaganda-campaign-syria
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ian-cobain
https://www.globalresearch.ca/author/alice-ross
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 8

material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

