
| 1

Blood Media: Many of CNN, FOX News ‘Experts’
Cashing In On Wars They’re Hyping

By 21st Century Wire
Global Research, November 06, 2015
21st Century Wire 6 November 2015

Theme: Intelligence, Media Disinformation,
US NATO War Agenda

Here’s a key story we [21st Century Wire] ran previously, and it’s even more relevant today.

Back in late 2013, an independent investigation revealed that at least 22 defense industry
stakeholders were used by the likes of  CNN, FOX News and others – as ‘experts’  and
‘correspondents’  in  order  to  help sell  another  war  in  Syria  (or  anywhere else for  that
matter).

Just remember the following when you see the usual corporate media operatives on TV
trying to sell you another next war…

Before  the  White  House’s  Syrian  War  flop,  networks  like  CNN,  MSNBC,  Fox  News  and
Bloomberg TV wheeled out at least 22 different men who they claimed were “pundits” and
“commentators”,  but  in  actuality  were merely bomb and missile  salesmen –  who held
director, board and shareholding positions with military giants like Raytheon, DC Capital
Partners and BAE Systems.

Yes, you heard that right.

Watchdog  organisation,  the  Public  Accountability  Initiative,  a  non-profit  research  group,
details this and many more disclosures in its recent and damning report on US media
coverage to hype a war in Syria.

Should CNN, MSNBC, FOX lose their broadcasting licenses in the US for this gross breach of
ethics, particularly when it’s used to sell something as violent and abhorrent as war? We say
YES. Will that happen in the US? Well, no, because the media in the US is far from bias and
is tightly linked in ownership and sponsorship to the war industry. Start with General Electric
and work your way around the table from there.

Add to this, another long line of “experts” deployed by Rupert Murdoch’s perennially pro-
war media shop FOX, and now the Wall Street Journal. Most notably here is John Kerry and
John McCain’s belle de jour, pro-war spokesmodel, Elizabeth O’Bagy, who aside from being a
key operative in helping to pad Washington and Israel’s militarised policy regarding Syria by
constructing the  “moderate rebel”  myth,  was dumped by Kimberly  Kagan and William
Kristol’s neoconservative and pro-Israeli think tank, the Institute for the Study of War (ISW)
after it was discovered O’Bagy had claimed a nonexistent PhD from Georgetown University.
In addition to this media darling and ‘Syria expert’ O’Bagy is policy director for a suspected
CIA operation front and money-raising machine called the Syrian Emergency Task Force
(SETF).

https://www.globalresearch.ca/author/21st-century-wire
http://21stcenturywire.com/2015/11/06/blood-media-many-of-cnn-fox-news-experts-cashing-in-on-wars-theyre-hyping/
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://public-accountability.org/2013/10/conflicts-of-interest-in-the-syria-debate/
http://public-accountability.org/2013/10/conflicts-of-interest-in-the-syria-debate/
http://21stcenturywire.com/2013/09/28/it-gets-worse-john-mccain-hires-fake-phd-syria-expert-elizabeth-obagy/
http://21stcenturywire.com/2013/09/14/kerry-and-mccains-fake-phd-syria-expert-obagy-is-neocon-and-israeli-linked-operative/
http://syriantaskforce.org/


| 2

Below is a rather educational map, showing the relationships and the pay lines of the ISW
crowd, which, in addition to the disgraced O’Bagy, it features war ‘expert’ and director at
Raytheon, Stephen Hadley:

Once again, remember all of this each time they media come with a full court press of
“experts” – who are nothing less than military salesman hyping their stock portfolios.

RT reports…

US media failed to cite pundits’ ties to defense industry in Syria strike debate.

Nearly two dozen of the commentators who appeared on major media outlets to discuss a
possible  US  military  strike  on  Syria  had  relationships  with  contractors  and  other
organizations with a vested interest in the conflict, according to a new report.

The Public Accountability Initiative, a non-profit research group dedicated to “investigating
power and corruption at the heights of business and government,” determined that 22 of
the pundits who spoke to the media during the public debate over whether the US should
bomb Syria appeared to have conflicts of interest. Seven think tanks with murky affiliations
were also involved in the debate.

Some analysts held board positions or held stock in companies that produce weapons for
the  US  military,  while  others  conducted  work  for  private  firms  with  the  relationships  not
disclosed  to  the  public.

Perhaps the most notable example is that of [Raytheon director] Stephen Hadley (pictured
right), a former national security advisor to President George Bush who argued in favor of
striking Syria in appearances on CNN, MSNBC, Fox News and Bloomberg TV. He also wrote
an editorial in The Washington Post with the headline, “To stop Iran, Obama must enforce
red lines with Assad.”

Nowhere in those appearances was it disclosed, according to the report, that Hadley is a
director  with  Raytheon,  a  weapons  manufacturer  that  produces  the  Tomahawk  cruise
missiles the US almost certainly would have used had it intervened in Syria. Hadley earns an
annual salary of $128,5000 from Raytheon and owns 11,477 shares of Raytheon stock. His
holdings were worth $891,189 as of August 23.

“We found lots of industry ties. Some of them are stronger than others. Some really rise to
the  level  of  clear  conflicts  of  interest,”  Kevin  Connor,  co-author  of  the  report,  told  The
Washington Post.  “These networks and these commentators  should err  on the side of

http://rt.com/usa/media-failed-pundits-defense-syria-011/
http://public-accountability.org/2013/10/conflicts-of-interest-in-the-syria-debate/
http://public-accountability.org/2013/10/conflicts-of-interest-in-the-syria-debate/


| 3

disclosure.”

The report found that, out of 37 appearances of the pundits named, CNN attempted to
disclose that individual’s ties a mere seven times. In 23 appearances on Fox News there was
not a single attempt to disclose industry ties. And in 16 appearances on NBC or its umbrella
networks, attempts at disclosure were made five times.

Retired General Anthony Zinni, former Commander-in-Chief of US Central Command, made
multiple appearances on CNN and CBS. He is an outside director at BAE Systems, which is
among the largest military service companies in the world and one that received $6.1 billion
in federal contracts in 2012, serves on the Advisory Board of DC Capital Partners, a private
equity  firm that  invests  in  defense  contractors,  and  a  Distinguished  Senior  Advisor  at  the
Center for Strategic and International Studies.

Zinni advocated a strike not just on Syria, but told CNN’s Candy Crowley that American
hesitation in the Middle East has pushed US adversaries to act.

“Knowing the Iranians, they see everything as a potential opportunity to exploit,” he said.
“And I’m sure they are calculating much how they could take advantage of this and maybe
push the edge of the envelope.”

The retired general, speaking to the Post via email, said his membership is publicly available
online.

“The media who contact me for comment should post any relevant info re my background
including my board positions if they desire,” he wrote.

This  report  comes  after  Syria  researcher  Elizabeth  O’Bagy  was  fired  from the  Institute  for
the Study of War think-tank for lying about her credentials. Multiple US lawmakers, most
notably Secretary of State John Kerry [and Senator John McCain], cited an opinion piece
O’Bagy wrote in the Wall Street Journal when calling for a military intervention. It was soon
revealed that O’Bagy did not disclose her ties to a lobby group advocating for  Syrian
opposition forces when penning the column for the Journal.

The original source of this article is 21st Century Wire
Copyright © 21st Century Wire, 21st Century Wire, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: 21st Century
Wire

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in

http://21stcenturywire.com/2015/11/06/blood-media-many-of-cnn-fox-news-experts-cashing-in-on-wars-theyre-hyping/
https://www.globalresearch.ca/author/21st-century-wire
http://21stcenturywire.com/2015/11/06/blood-media-many-of-cnn-fox-news-experts-cashing-in-on-wars-theyre-hyping/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/21st-century-wire
https://www.globalresearch.ca/author/21st-century-wire


| 4

print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

