4 GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Blaming Russia for the Internet ‘Sewer’

As the Russia-gate hysteria spirals down from the implausible to the absurd,
almost every bad thing is blamed on the Russians, even how they turned the
previously pristine Internet into a “sewer,” reports Robert Parry.

By Robert Parry Region: Russia and FSU, USA
Global Research, October 19, 2017 Theme: Intelligence, Media Disinformation
Consortiumnews 18 October 2017 In-depth Report: FAKE INTELLIGENCE, U.S.

Elections

With the U.S. government offering tens of millions of dollars to combat Russian “propaganda
and disinformation,” it’s perhaps not surprising that we see “researchers” such as Jonathan
Albright of the Tow Center for Digital Journalism at Columbia University making the absurd
accusation that the Russians have “basically turned [the Internet] into a sewer.”

I’'ve been operating on the Internet since 1995 and | can assure you that the Internet has
always been “a sewer” — in that it has been home to crazy conspiracy theories, ugly
personal insults, click-bait tabloid “news,” and pretty much every vile prejudice you can
think of. Whatever some Russians may or may not have done in buying $100,000 in ads on
Facebook (compared to its $27 billion in annual revenue) or opening 201 Twitter accounts
(out of Twitter’s 328 million monthly users), the Russians are not responsible for the sewage
coursing through the Internet.

Americans, Europeans, Asians, Africans and pretty much every other segment of the world’s
population didn’t need Russian help to turn the Internet into an informational “sewer.” But,
of course, fairness and proportionality have no place in today’s Russia-gate frenzy.

After all, your “non-governmental organization” or your scholarly “think tank” is not likely to
get a piece of the $160 million that the U.S. government authorized last December to
counter primarily Russian “propaganda and disinformation” if you explain that the Russians
are at most responsible for a tiny trickle of “sewage” compared to the vast rivers of
“sewage” coming from many other sources.

If you put the Russia-gate controversy in context, you also are not likely to have your
“research” cited by The Washington Post as Albright did on Thursday because he
supposedly found some links at the home-décor/fashion site Pinterest to a few articles that
derived from a few of the 470 Facebook accounts and pages that Facebook suspects of
having a link to Russia and shut them down. (To put that 470 number into perspective,
Facebook has about two billion monthly users.)

Albright’s full quote about the Russians allegedly exploiting various social media platforms
on the Internet was:

“They’ve gone to every possible medium and basically turned it into a sewer.”


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/10/18/blaming-russia-for-the-internet-sewer/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/fake-intelligence
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/u-s-elections
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/u-s-elections
https://consortiumnews.com/2017/09/28/the-slimy-business-of-russia-gate/
https://consortiumnews.com/2017/09/28/the-slimy-business-of-russia-gate/
https://consortiumnews.com/2017/09/28/the-slimy-business-of-russia-gate/
https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2017/10/11/how-russian-content-ended-up-on-pinterest/?utm_term=.09aceadf8700

But let’s look at the facts. According to Facebook, the suspected “Russian-linked” accounts
purchased $100,000 in ads from 2015 to 2017 (compared to Facebook’s annual revenue of
about $27 billion), with only 44 percent of those ads appearing before the 2016 election
and many having little or nothing to do with politics, which is curious if the Kremlin's goal
was to help elect Donald Trump and defeat Hillary Clinton.

Even former Clinton political strategist Mark Penn has acknowledged the absurdity of
thinking that such piddling amounts could have any impact on a $2.4 billion presidential
campaign, plus all the billions of dollars worth of free-media attention to the conventions,
debates, etc. Based on what’s known about the Facebook ads, Penn calculated that “the
actual electioneering [in battleground states] amounts to about $6,500.”

In a Wall Street Journal op-ed on Monday, Penn added,

“I have 40 years of experience in politics, and this Russian ad buy mostly after
the election anyway, simply does not add up to a carefully targeted campaign
to move voters. It takes tens of millions of dollars to deliver meaningful
messages to the contested portion of the electorate.”

Puppies and Pokemon

And, then there is the curious content. According to The New York Times, one of these
“Russian-linked” Facebook groups was dedicated to photos of “adorable puppies.” Of
course, the Times tried hard to detect some sinister motive behind the “puppies” page.

The New York Times building in Manhattan.
(Photo credit: Robert Parry)

Similarly, CNN went wild over its own “discovery” that one of the “Russian-linked” pages
offered Amazon gift cards to people who found “Pokémon Go” sites near scenes where
police shot unarmed black men — if you would name the Pokémon after the victims.

“It's unclear what the people behind the contest hoped to accomplish, though
it may have been to remind people living near places where these incidents
had taken place of what had happened and to upset or anger them,” CNN
mused, adding:

“CNN has not found any evidence that any Pokémon Go users attempted to


https://consortiumnews.com/2017/10/04/the-mystery-of-the-russia-gate-puppies/
http://money.cnn.com/2017/10/12/media/dont-shoot-us-russia-pokemon-go/index.html

enter the contest, or whether any of the Amazon Gift Cards that were promised
were ever awarded — or, indeed, whether the people who designed the
contest ever had any intention of awarding the prizes.”

So, these dastardly Russians are exploiting “adorable puppies” and want to “remind people”
about unarmed victims of police violence, clearly a masterful strategy to undermine
American democracy or - according to the original Russia-gate narrative - to elect Donald
Trump.

A New York Times article on Wednesday acknowledged another inconvenient truth that
unintentionally added more perspective to the Russia-gate hysteria.

It turns out that some of the mainstream media’s favorite “fact-checking” organizations are
home to Google ads that look like news items and lead readers to phony sites dressed up to
resemble People, Vogue or other legitimate content providers.

“None of the stories were true,” the Times reported. “Yet as recently as late
last week, they were being promoted with prominent ads served by Google on
PolitiFact and Snopes, fact-checking sites created precisely to dispel such
falsehoods.”

There is obvious irony in PolitiFact and Snopes profiting off “fake news” by taking money for
these Google ads. But this reality also underscores the larger reality that fabricated news
articles - whether peddling lies about Melania Trump or a hot new celebrity or outlandish
Russian plots - are driven principally by the profit motive.

The Truth About Fake News

Occasionally, the U.S. mainstream media even acknowledges that fact. For instance, last
November, The New York Times, which was then flogging the Russia-linked “fake news”
theme, ran a relatively responsible article about a leading “fake news” Web site that the
Times tracked down. It turned out to be an entrepreneurial effort by an unemployed
Georgian student using a Web site in Thilisi to make some money by promoting pro-Trump
stories, whether true or not.

(]

Hillary Clinton at the Code 2017 conference
on May 31, 2017. (Source: Consortiumnews)

The owner of the Web site, 22-year-old Beqa Latsabidse, said he had initially tried to push
stories favorable to Hillary Clinton but that proved unprofitable so he switched to publishing
anti-Clinton and pro-Trump articles, including made-up stories. In other words, the Times
found no Russian connection.

The Times article on Wednesday revealed the additional problem of Google ads placed on
mainstream Internet sites leading readers to bogus news sites to get clicks and thus
advertising dollars. And, it turns out that PolitiFact and Snopes were at least unwittingly
profiting off these entrepreneurial ventures by running their ads. Again, there was no claim
here of Russian “links.” It was all about good ole American greed.


https://www.nytimes.com/2017/10/17/technology/google-fake-ads-fact-check.html?_r=0
https://consortiumnews.com/2016/11/20/nyt-advocates-internet-censorship/
https://consortiumnews.com/2016/11/20/nyt-advocates-internet-censorship/
http://www.nytimes.com/2016/11/25/world/europe/fake-news-donald-trump-hillary-clinton-georgia.html?_r=0

But the even larger Internet problem is that many “reputable” news sites, such as AOL, lure
readers into clicking on some sensationalistic or misleading headline, which takes readers to
a story that is often tabloid trash or an extreme exaggeration of what the headline
promised.

This reality about the Internet should be the larger context in which the Russia-gate story
plays out, the miniscule nature of this Russian “meddling” even if these “suspected ... links
to Russia” - as the Times initially described the 470 Facebook pages - turn out to be true.

But there are no lucrative grants going to “researchers” who would put the trickle of alleged
Russian “sewage” into the context of the vast flow of Internet “sewage” that is even flowing
through the esteemed “fact-checking” sites of PolitiFact and Snopes.

There are also higher newspaper sales and better TV ratings if the mainstream media keeps
turning up new angles on Russia-gate, even as some of the old ones fall away as
inconsequential or meaningless (such as the Senate Intelligence Committee dismissing
earlier controversies over Sen. Jeff Sessions’s brief meeting with the Russian ambassador
at the Mayflower Hotel and minor changes in the Republican platform).

Saying ‘False’ Is ‘True’

And, there is the issue of who decides what's true. PolitiFact continues to defend its false
claim that Hillary Clinton was speaking the truth when - in referencing leaked Democratic
emails last October - she claimed that the 17 U.S. intelligence agencies “have all concluded
that these espionage attacks, these cyberattacks, come from the highest levels of the
Kremlin, and they are designed to influence our election.”

That claim was always untrue because a reference to a consensus of the 17 intelligence
agencies suggests a National Intelligence Estimate or similar product that seeks the
judgments of the entire intelligence community. No NIE or community-wide study was ever
done on this topic.

Director of National Intelligence James
Clapper (right) talks with President Barack
Obama in the Oval Office, with John Brennan
and other national security aides present.
(Photo credit: Office of Director of National
Intelligence)

Only later - in January 2017 - did a small subset of the intelligence community, what
| 4


http://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2016/oct/19/hillary-clinton/hillary-clinton-blames-russia-putin-wikileaks-rele/
http://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2016/oct/19/hillary-clinton/hillary-clinton-blames-russia-putin-wikileaks-rele/

Director of National Intelligence James Clapper described as “hand-picked”
analysts from three agencies - the Central Intelligence Agency, National Security Agency
and Federal Bureau of Investigation - issue an “assessment” blaming the Russians
while acknowledging a lack of actual evidence.

In other words, the Jan. 6 “assessment” was comparable to the “stovepiped” intelligence
that influenced many of the mistaken judgments of President George W. Bush’s
administration. In “stovepiped” intelligence, a selected group of analysts is closeted away
and develops judgments without the benefit of other experts who might offer contradictory
evidence or question the groupthink.

So, in many ways, Clinton’s statement was the opposite of true both when she said it in
2016 and later in 2017 when she repeated it in direct reference to the Jan. 6 assessment. If
PolitiFact really cared about facts, it would have corrected its earlier claim that Clinton was
telling the truth, but the fact-checking organization wouldn’'t budge — even after The New
York Times and The Associated Press ran corrections.

In this context, PolitiFact showed its contempt even for conclusive evidence - testimony
from former DNI Clapper (corroborated by former CIA Director John Brennan) that the 17-
agency claim was false. Instead, PolitiFact was determined to protect Clinton’s false
statement from being described for what it was: false.

Of course, maybe PolitiFact is suffering from the arrogance of its elite status as an arbiter of
truth with its position on Google’s First Draft coalition, a collection of mainstream news
outlets and fact-checkers which gets to decide what information is true and what is not true
— for algorithms that then will exclude or downplay what's deemed “false.”

So, if PolitiFact says something is true - even if it’s false - it becomes “true.” Thus, it’s
perhaps not entirely ironic that PolitiFact would collect money from Google ads placed on its
site by advertisers of fake news.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The
Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

Featured image is from Latest World News.

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will

| 5


https://consortiumnews.com/2017/06/29/nyt-finally-retracts-russia-gate-canard/
https://consortiumnews.com/2017/06/29/nyt-finally-retracts-russia-gate-canard/
https://consortiumnews.com/2017/01/07/us-report-still-lacks-proof-on-russia-hack/
https://consortiumnews.com/2017/06/01/hillary-clintons-deceptive-blame-shifting/
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://russia-insider.com/sites/insider/files/styles/1200xauto/public/main/2017-Oct-17/hillary-putin-fbi.jpg?itok=UCM6t_q7
https://consortiumnews.com/2017/10/18/blaming-russia-for-the-internet-sewer/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/10/18/blaming-russia-for-the-internet-sewer/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry

not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 6


mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

