® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Lies of Omission: China’s Xinjiang “Internment
Camps”, Extremist Terrorist Groups in Uighur-
Xinjiang

By Tony Cartalucci Region: Asia
Global Research, September 05, 2020 Theme: Media Disinformation

For years now Western media and governments have maintained an almost ceaseless
barrage against China over what they claim are networks of “internment camps” built and
used in China’s western Xinjiang region to persecute the Uyghur ethnic minority.

These claims are a mix of half-truths, truths taken out of context, and outright fabrications
and lies.

Yet the biggest lie of all is a lie of omission - hyping, exaggerating, and even
fabricating stories about China’s abuse of Uyghurs - while downplaying or entirely
omitting the very real terrorist problem China faces in Xinjiang.

The BBC in a 2020 article, “China Uighurs: Detained for beards, veils and internet browsing,”
would claim (emphasis added):

Predominantly Muslim, the Uighurs are closer in appearance, language and
culture to the peoples of Central Asia than to China’s majority ethnicity, the
Han Chinese.

In recent decades the influx of millions of Han settlers into Xinjiang has led to
rising ethnic tensions and a growing sense of economic exclusion among
Uighurs.

Those grievances have sometimes found expression in sporadic
outbreaks of violence, fuelling a cycle of increasingly harsh security
responses from Beijing.

It is for this reason that the Uighurs have become the target - along with
Xinjiang’s other Muslim minorities, like the Kazakhs and Kyrgyz - of the
campaign of internment.

The term “sometimes found expression in sporadic outbreaks of violence” is a deliberate
and spectacular understatement with the BBC itself having previously documented the
grisly terrorism extremists in Xinjiang have carried out.

Xinjiang is the Epicenter of Bloody Terrorism Protected by Western Media Silence

The BBC’'s 2014 article, “Why is there tension between China and the Uighurs?,” reported
| 1


https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51520622
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-26414014

that (emphasis added):

In June 2012, six Uighurs reportedly tried to hijack a plane from Hotan to
Urumqi before they were overpowered by passengers and crew.

There was bloodshed in April 2013 and in June that year, 27 people died in
Shanshan county after police opened fire on what state media described as a
mob armed with knives attacking local government buildings

At least 31 people were killed and more than 90 suffered injuries in May
2014 when two cars crashed through an Urumqi market and explosives were
tossed into the crowd. China called it a “violent terrorist incident”.

It followed a bomb and knife attack at Urumgqi’s south railway station in April,
which killed three and injured 79 others.

In July, authorities said a knife-wielding gang attacked a police station and
government offices in Yarkant, leaving 96 dead. The imam of China’s largest
mosque, Jume Tahir, was stabbed to death days later.

In September about 50 died in blasts in Luntai county outside police
stations, a market and a shop. Details of both incidents are unclear and
activists have contested some accounts of incidents in state media.

Some violence has also spilled out of Xinjiang. A March stabbing spree in
Kunming in Yunnan province that killed 29 people was blamed on Xinjiang
separatists, as was an October 2013 incident where a car ploughed into a
crowd and burst into flames in Beijing’s Tiananmen Square.

These are hardly “sporadic outbreaks of violence” but rather a concerted campaign of
terrorism. It is terrorism that has plagued Xinjiang and wider China for years.

Also rarely mentioned or linked to China’s policies in Xinjiang is how many thousands of
Uyghur extremists have travelled abroad fighting in Western proxy wars in places like Syria
and who will eventually attempt to return to China.

US State Department-funded and directed Voice of America (VOA) in its article, “Analysts:
Uighur Jihadis in Syria Could Pose Threat,” would admit (emphasis added):

Analysts are warning that the jihadi group Turkistan Islamic Party (TIP) in
northwestern Syria could pose a danger to Syria’s volatile Idlib province, where
efforts continue to keep a fragile Turkey-Russia-brokered cease-fire between
Syrian regime forces and the various rebel groups.

The TIP declared an Islamic emirate in Idlib in late November and has largely
remained off the radar of authorities and the media thanks to its low
profile. Founded in 2008 in the northwestern Chinese region of
Xinjiang, the TIP has been one of the major extremist groups in Syria
since the outbreak of the civil war in the country in 2011.

The TIP is primarily made up of Uighur Muslims from China, but in
recent years it also has included other jihadi fighters within its ranks.

The TIP has claimed responsibility for the 2011 Kashgar attacks in Xinjiang killing 23 people.

| 2


https://www.voanews.com/a/analysts-uighur-jihadi-group-in-syria-could-pose-threat/4702665.html

Reuters would note in its article, “China envoy says no accurate figure on Uighurs fighting in
Syria,” that (emphasis added):

The Syrian ambassador to China told Reuters last year that up to 5,000
Uighurs are fighting in various militant groups in Syria.

Terrorism within China and a small army of terrorists honing their skills with US cash and
weapons in a proxy war against Syria eventually to return to Chinese territory is certainly
justification enough for China to take serious measures against extremism in Xinjiang.

But by now downplaying or omitting the terrorist threat in Xinjiang, the BBC and the rest of
the Western media are attempting to decouple current Chinese policy in Xinjiang from the
very real and extensive terrorism that prompted it.

Washington’s Role in Supporting Xinjiang Extremism

Worse still is that China’s terrorism problem in Xinjiang is the direct result of US funding and
support.

Not only did the US arm and train militants in Syria Uyghur extremists are fighting
alongside, separatist groups like the World Uyghur Congress (WUC) who openly seek
Xinjiang “independence” have literal offices in Washington DC and are funded by the US
National Endowment for Democracy (NED).

In fact, the US NED's grant money to subversion in China is divided into several regions with
their own dedicated pages on the NED website. Xinjiang is is listed by NED as “Xinjiang/East
Turkestan” - East Turkestan being the fictional country extremists seek to create.

Much of the extremism in Xinjiang is also linked to extensive support from US ally Saudi
Arabia and NATO member Turkey.

While the US funds political subversion and Turkey aids Uyghur extremists fighting in Syrian
territory, US ally Saudi Arabia funnels money and resources into Xinjiang itself to radicalize
Muslim communities with Riyadh’s politically-motivated and extremist Salafism.

The LA Times in a 2016 article titled, “In_China, rise of Salafism fosters suspicion and
division among Muslims,” would reveal:

Salafism is an ultra-conservative school of thought within Sunni Islam,
espousing a way of life and prayer that harks back to the 6th century, when
Muhammad was alive. Islamic State militants are Salafi, many Saudi Arabian
clerics are Salafi, and so are many Chinese Muslims living in Linxia. They pray
at their own mosques and wear Saudi-style kaffiyehs.

The article also noted (emphasis added):

Experts say that in recent years, Chinese authorities have put Salafis under
constant surveillance, closed several Salafi religious schools and detained a
prominent Salafi cleric. A once close-knit relationship between Chinese
Salafis and Saudi patrons has grown thorny and complex.


https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-china/china-envoy-says-no-accurate-figure-on-uighurs-fighting-in-syria-idUSKCN1L508G
https://www.ned.org/region/asia/xinjiang-east-turkestan-china-2018/
https://www.latimes.com/world/asia/la-fg-china-saudi-arabia-20160201-story.html
https://www.latimes.com/world/asia/la-fg-china-saudi-arabia-20160201-story.html

And that:

...Saudi preachers and organizations began traveling to China. Some of them
bore gifts: training programs for clerics, Korans for distribution, funding for new
“Islamic institutes” and mosques.

This invasive radicalism transplanted into Xinjiang by the US and its Saudi allies has
translated directly into real violence - a fact repeatedly omitted or buried in today’s
coverage of Xinjiang and left out of US and European condemnations of China for its policies
there.

The US and Europe has waged a 20 year “war on terror,” invading entire nations under false
pretexts, killing hundreds of thousands, displacing tens of millions, carrying out systematic
torture, and building a global-spanning surveillance network - all while more covertly arming
and funding real terrorism in places like Libya, Syria, and even in China’s Xinjiang.

All of this has been done with the help of a complicit Western media bending truths or
entirely fabricating lies - but also by omitting truth.

It should then come as no surprise that US and European media has chosen to lie about
China’s current policies to deal with what is clearly a real and dangerous terrorism problem
in Xinjiang.

But the world can choose not to believe these lies.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Tony Cartalucci is a Bangkok-based geopolitical researcher and writer, especially for the
online magazine “New Eastern Outlook” where this article was originally published. He is a
frequent contributor to Global Research.

Featured image is from NEO

The original source of this article is Global Research
Copyright © Tony Cartalucci, Global Research, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Tony Cartalucci

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants

| 4


https://journal-neo.org/
https://journal-neo.org/
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci

permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 5


mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

