
| 1

As Gaza is savaged again, understanding the BBC’s
role requires more than sentiment

By John Pilger
Global Research, November 22, 2012
www.johnpilger.com

Region: Europe, Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: PALESTINE

In Peter Watkins’ remarkable BBC film, The War Game,  which foresaw the aftermath of an
attack on London with a one-megaton nuclear bomb, the narrator says: “On almost the
entire subject of thermo-nuclear weapons, there is now practically total silence in the press,
official publications and on TV. Is there hope to be found in this silence?”

The truth of this statement was equal to its irony. On 24 November, 1965, the BBC banned
The War Game as “too horrifying for the medium of broadcasting”. This was false. The real
reason was spelled out by the chairman of the BBC Board of Governors, Lord Normanbrook,
in a secret letter to the Secretary to the Cabinet, Sir Burke Trend.

“[The War Game] is not designed as propaganda,” he wrote, “it is intended as a purely
factual statement and is based on careful research into official material… But the showing of
the film on television might have a significant effect on public attitudes towards the policy of
the nuclear deterrent.” Following a screening attended by senior Whitehall officials, the film
was banned because it told an intolerable truth. Sixteen years later, the then BBC director-
general, Sir Ian Trethowan, renewed the ban, saying that he feared for the film’s effect on
people of “limited mental intelligence”. Watkins’ brilliant work was eventually shown in 1985
to a late-night minority audience. It was introduced by Ludovic Kennedy who repeated the
official lie.

What happened to The War Game is the function of the state broadcaster as a cornerstone
of  Britain’s  ruling  elite.  With  its  outstanding  production  values,  often  fine  popular  drama,
natural history and sporting coverage, the BBC enjoys wide appeal and, according to its
managers  and  beneficiaries,  “trust”.  This  “trust”  may  well  apply  to  Springwatch  and  Sir
David Attenborough, but there is no demonstrable basis for it in much of the news and so-
called current affairs that claim to make sense of the world, especially the machinations of
rampant power. There are honourable individual exceptions, but watch how these are tamed
the longer they remain in the institution: a “defenestration”, as one senior BBC journalist
describes it.

This is notably true in the Middle East where the Israeli state has successfully intimidated
the BBC into presenting the theft of Palestinian land and the caging, torturing and killing of
its people as an intractable “conflict” between equals. Standing in the rubble from an Israeli
attack,  one  BBC  journalist  went  further  and  referred  to  “Gaza’s  strong  culture  of
martyrdom”. So great is this distortion that young viewers of BBC news have told Glasgow
University researchers they are left with the impression that Palestinians are the illegal
colonisers of their own country. The current BBC “coverage” of Gaza’s genocidal misery

https://www.globalresearch.ca/author/john-pilger
https://www.globalresearch.ca/www.johnpilger.com
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/palestine


| 2

reinforces this.

The BBC’s “Reithian values” of impartiality and independence are almost scriptural in their
mythology. Soon after the corporation was founded in the 1920s by Lord John Reith, Britain
was consumed by the General Strike. “Reith emerged as a kind of hero,” wrote the historian
Patrick Renshaw, “who had acted responsibly and yet preserved the precious independence
of the BBC. But though this myth persisted it has little basis in reality… the price of that
independence was in fact doing what the government wanted done. [Prime Minister Stanley]
Baldwin… saw that if they preserved the BBC’s independence, it would be much easier for
them  to  get  their  way  on  important  questions  and  use  it  to  broadcast  Government
propaganda.”

Unknown to the public, Reith had been the prime minister’s speech writer. Ambitious to
become Viceroy of India, he ensured the BBC became an evangelist of imperial power, with
“impartiality” duly suspended whenever that power was threatened. This “principle” has
applied to the BBC’s coverage of every colonial war of the modern era: from the covered-up
genocide in Indonesia and suppression of eyewitness film of the American bombing of North
Vietnam to support for the illegal Blair/Bush invasion of Iraq in 2003 and the now familiar
echo of Israeli propaganda whenever that lawless state abuses its captive, Palestine. This
reached a nadir  in 2009 when, terrified of  Israeli  reaction,  the BBC refused to broadcast a
combined charities appeal for the people of Gaza, half of whom are children, most of them
malnourished and traumatised by Israeli attacks. The United Nations Rapporteur, Richard
Falk, has likened Israel’s blockade of Gaza to the Warsaw Ghetto under siege by the Nazis.
Yet,  to  the  BBC,  Gaza  –  like  the  2010  humanitarian  relief  flotilla  murderously  attacked  by
Israeli  commandos  –  largely  presents  a  public  relations  problem for  Israel  and  its  US
sponsor.

Mark Regev, Israel’s chief propagandist, seemingly has a place reserved for him near the
top of BBC news bulletins. In 2010, when I pointed this out to Fran Unsworth, now elevated
to director of news, she strongly objected to the description of Regev as a propagandist,
adding, “It’s not our job to go out and appoint the Palestinian spokesperson”.

With similar logic, Unsworth’s predecessor, Helen Boaden, described the BBC’s reporting of
the criminal carnage in Iraq as based on the “fact that Bush has tried to export democracy
and human rights  to  Iraq”.  To prove her  point,  Boaden supplied six  A4 pages of  verifiable
lies from Bush and Tony Blair. That ventriloquism is not journalism seemed not to occur to
either woman.

What has changed at the BBC is the arrival of the cult of the corporate manager. George
Entwistle,  the  briefly-appointed  director  general  who  said  he  knew  nothing  about
Newsnight’s false accusations of child abuse against a Tory grandee, is to receive £450,000
of public money for agreeing to resign before he was sacked: the corporate way. This and
the preceding Jimmy Savile scandal might have been scripted for the Daily Mail and the
Murdoch press whose self-serving hatred of the BBC has long provided the corporation with
its “embattled” façade as the guardian of “public service broadcasting”. Understanding the
BBC as a pre-eminent state propagandist and censor by omission — more often than not in
tune with its right-wing enemies – is on no public agenda and it ought to be.

For more information on John Pilger, please visit his website at www.johnpilger.com

https://www.globalresearch.ca/www.johnpilger.com


| 3

The original source of this article is www.johnpilger.com
Copyright © John Pilger, www.johnpilger.com, 2012

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: John Pilger
About the author:

John Pilger is an award-winning journalist and
filmmaker whose articles and documentaries have
been published worldwide. For more information on
John Pilger, visit his website at www.johnpilger.com

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/www.johnpilger.com
https://www.globalresearch.ca/author/john-pilger
https://www.globalresearch.ca/www.johnpilger.com
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/john-pilger
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

