: GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Another Dangerous Rush to Judgment in Syria

By Robert Parry Region: Middle East & North Africa, USA
Global Research, April 07, 2017 Theme: Media Disinformation, Terrorism,
Consortiumnews 5 April 2017 US NATO War Agenda

In-depth Report: SYRIA

With the latest hasty judgment about Tuesday’s poison-gas deaths in a rebel-held area of
northern Syria, the mainstream U.S. news media once more reveals itself to be a threat to
responsible journalism and to the future of humanity. Again, we see the troubling pattern of
verdict first, investigation later, even when that behavior can lead to a dangerous war
escalation and many more deaths.

Before a careful evaluation of the evidence about Tuesday’s tragedy was possible, The New
York Times and other major U.S. news outlets had pinned the blame for the scores of dead
on the Syrian government of Bashar al-Assad. That revived demands that the U.S. and other
nations establish a “no-fly zone” over Syria, which would amount to launching another
“regime change” war and would put America into a likely hot war with nuclear-armed
Russia.

Even as basic facts were still being assembled about Tuesday’s incident, we, the public,
were prepped to disbelieve the Syrian government’s response that the poison gas may have
come from rebel stockpiles that could have been released either accidentally or intentionally
causing the civilian deaths in a town in Idlib Province.

W
i} 50 100 ken oMy =

% em 2 TURKEY

Al Hasakah®
S Ragaah

JAleppo

*DnHESEUS

 Mcumt Hamraon
%Al Qunaytirah
[ As S_uway'tlé'

) Golan Heghis JORDAN

irhrm-m'm
i

Map of Syria

One possible scenario was that Syrian warplanes bombed a rebel weapons depot where the
poison gas was stored, causing the containers to rupture. Another possibility was a staged

| 1


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/04/05/another-dangerous-rush-to-judgment-in-syria/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war

event by increasingly desperate Al Qaeda jihadists who are known for their disregard for
innocent human life.

While it’s hard to know at this early stage what’s true and what’s not, these alternative
explanations, I'm told, are being seriously examined by U.S. intelligence. One source cited
the possibility that Turkey had supplied the rebels with the poison gas (the exact type still
not determined) for potential use against Kurdish forces operating in northern Syria near the
Turkish border or for a terror attack in a government-controlled city like the capital of
Damascus.

Reporting by investigative journalist Seymour Hersh and statements by some Turkish police
and opposition politicians linked Turkish intelligence and Al Qaeda-affiliated jihadists to the
Aug. 21, 2013 sarin gas attack outside Damascus that killed hundreds, although the Times
and other major U.S. news outlets continue to blame that incident on Assad’s regime.

Seasoned Propagandists

On Tuesday, the Times assigned two of its most committed anti-Syrian-government
propagandists to cover the Syrian poison-gas story, Michael B. Gordon and Anne Barnard.

Gordon has been at the front lines of the neocon “regime change” strategies for years. He
co-authored the Times’ infamous aluminum tube story of Sept. 8, 2002, which relied on U.S.
government sources and lIraqi defectors to frighten Americans with images of “mushroom
clouds” if they didn't support President George W. Bush’s upcoming invasion of Iraq. The
timing played perfectly into the administration’s advertising “rollout” for the Iraq War.

(=]

The controversial map developed by Human
Rights Watch and embraced by the New York
Times, supposedly showing the flight paths
of two missiles from the Aug. 21 Sarin attack
intersecting at a Syrian military base.

Of course, the story turned out to be false and to have unfairly downplayed skeptics of the
claim that the aluminum tubes were for nuclear centrifuges, when the aluminum tubes
actually were meant for artillery. But the article provided a great impetus toward the Iraq
War, which ended up killing nearly 4,500 U.S. soldiers and hundreds of thousands of Iraqis.

Gordon’s co-author, Judith Miller, became the only U.S. journalist known to have lost a job
over the reckless and shoddy reporting that contributed to the Iraq disaster. For his part,
Gordon continued serving as a respected Pentagon correspondent.

Gordon’s name also showed up in a supporting role on the Times’ botched “vector analysis,”
which supposedly proved that the Syrian military was responsible for the Aug. 21, 2013
sarin-gas attack. The “vector analysis” story of Sept. 17, 2013, traced the flight paths of two
rockets, recovered in suburbs of Damascus back to a Syrian military base 9.5 kilometers
away.

The article became the “slam-dunk” evidence that the Syrian government was lying when it
denied launching the sarin attack. However, like the aluminum tube story, the Times’


https://consortiumnews.com/2015/09/16/was-turkey-behind-syria-sarin-attack-2/
https://consortiumnews.com/2015/09/16/was-turkey-behind-syria-sarin-attack-2/
https://consortiumnews.com/2016/12/11/the-syrian-sarin-false-flag-lesson/
https://consortiumnews.com/2016/12/11/the-syrian-sarin-false-flag-lesson/
http://www.nytimes.com/2002/09/08/world/threats-responses-iraqis-us-says-hussein-intensifies-quest-for-bomb-parts.html
http://www.nytimes.com/2013/09/17/world/europe/syria-united-nations.html?_r=0&amp;adxnnl=1&amp;adxnnlx=1387381766-55AjTxhuELAeFSCuukA7Og

"vector analysis” ignored contrary evidence, such as the unreliability of one azimuth from a
rocket that landed in Moadamiya because it had struck a building in its descent. That rocket
also was found to contain no sarin, so it's inclusion in the vectoring of two sarin-laden
rockets made no sense.

But the Times’ story ultimately fell apart when rocket scientists analyzed the one sarin-
laden rocket that had landed in the Zamalka area and determined that it had a maximum
range of about two kilometers, meaning that it could not have originated from the Syrian
military base. C.J. Chivers, one of the co-authors of the article, waited until Dec. 28, 2013, to
publish a halfhearted semi-retraction. [See Consortiumnews.com’s “NYT Backs Off Its Syria-

Sarin Analysis.”]

Gordon was a co-author of another bogus Times’ front-page story on April 21, 2014, when
the State Department and the Ukrainian government fed the Times two photographs that
supposedly proved that a group of Russian soldiers - first photographed in Russia - had
entered Ukraine, where they were photographed again.

However, two days later, Gordon was forced to pen a retraction because it turned out that
both photos had been shot inside Ukraine, destroying the story’s premise. [See

Consortiumnews.com’s “NYT Retracts Russian-Photo Scoop.”]

Gordon perhaps personifies better than anyone how mainstream journalism works. If you
publish false stories that fit with the Establishment’s narratives, your job is safe even if the
stories blow up in your face. However, if you go against the grain - and if someone
important raises a question about your story - you can easily find yourself out on the street
even if your story is correct.

No Skepticism Allowed

Anne Barnard, Gordon’s co-author on Tuesday’s Syrian poison-gas story, has consistently
reported on the Syrian conflict as if she were a press agent for the rebels, playing up their
anti-government claims even when there’s no evidence.

For instance, on June 2, 2015, Barnard, who is based in Beirut, Lebanon, authored a front-
page story that pushed the rebels’ propaganda theme that the Syrian government was
somehow in cahoots with the Islamic State though even the U.S. State Department
acknowledged that it had no confirmation of the rebels’ claims.

Sagport e Whiz belmes ool 1o sing e easke

A heart-rending propaganda image designed


http://www.nytimes.com/2013/12/29/world/middleeast/new-study-refines-view-of-sarin-attack-in-syria.html?ref=world&_r=0
http://www.nytimes.com/2013/12/29/world/middleeast/new-study-refines-view-of-sarin-attack-in-syria.html?ref=world&_r=0
https://consortiumnews.com/2013/12/29/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/
https://consortiumnews.com/2013/12/29/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/
https://consortiumnews.com/2014/04/23/nyt-retracts-russian-photo-scoop/
https://consortiumnews.com/2015/06/03/nyts-new-propaganda-on-syria/

to justify a major U.S. military operation
inside Syria against the Syrian military.

When Gordon and Barnard teamed up to report on the latest Syrian tragedy, they again
showed no skepticism about early U.S. government and Syrian rebel claims that the Syrian
military was responsible for intentionally deploying poison gas.

Perhaps for the first time, The New York Times cited President Trump as a reliable source
because he and his press secretary were saying what the Times wanted to hear - that Assad
must be guilty.

Gordon and Barnard also cited the controversial White Helmets, the rebels’” Western-
financed civil defense group that has worked in close proximity with Al Qaeda’s Nusra Front
and has come under suspicion of staging heroic “rescues” but is nevertheless treated as a
fount of truth-telling by the mainstream U.S. news media.

In early online versions of the Times’ story, a reaction from the Syrian military was buried

deep in the article around the 27" paragraph, noting:

“The government denies that it has used chemical weapons, arguing that
insurgents and Islamic State fighters use toxins to frame the government or
that the attacks are staged.”

The following paragraph mentioned the possibility that a Syrian bombing raid had struck a
rebel warehouse where poison-gas was stored, thus releasing it unintentionally.

But the placement of the response was a clear message that the Times disbelieved
whatever the Assad government said. At least in the version of the story that appeared in
the morning newspaper, a government statement was moved up to the sixth paragraph
although still surrounded by comments meant to signal the Times’ acceptance of the rebel
version.

After noting the Assad government’s denial, Gordon and Barnard added,

“But only the Syrian military had the ability and the motive to carry out an
aerial attack like the one that struck the rebel-held town of Khan Sheikhoun.”

But they again ignored the alternative possibilities. One was that a bombing raid ruptured
containers for chemicals that the rebels were planning to use in some future attack, and the
other was that Al Qaeda’s jihadists staged the incident to elicit precisely the international
outrage directed at Assad as has occurred.

Gordon and Barnard also could be wrong about Assad being the only one with a motive to
deploy poison gas. Since Assad’s forces have gained a decisive upper-hand over the rebels,
why would he risk stirring up international outrage at this juncture? On the other hand, the
desperate rebels might view the horrific scenes from the chemical-weapons deployment as
a last-minute game-changer.

Pressure to Prejudge


https://www.nytimes.com/2017/04/04/world/middleeast/syria-gas-attack.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=first-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news
https://consortiumnews.com/2016/10/23/the-white-helmets-controversy/

None of this means that Assad’s forces are innocent, but a serious investigation ascertains
the facts and then reaches a conclusion, not the other way around.

However, to suggest these other possibilities will, | suppose, draw the usual accusations
about “Assad apologist,” but refusing to prejudge an investigation is what journalism is
supposed to be about.

he Times, however, apparently has no concern
anymore for letting the facts be assembled and then letting them speak for themselves. The
Times weighed in on Wednesday with an editorial entitled “A New Level of Depravity From
Mr. Assad.”

Another problem with the behavior of the Times and the mainstream media is that by
jumping to a conclusion they pressure other important people to join in the condemnations
and that, in turn, can prejudice the investigation while also generating a dangerous
momentum toward war.

Once the political leadership pronounces judgment, it becomes career-threatening for lower-
level officials to disagree with those conclusions. We've seen that already with how United
Nations investigators accepted rebel claims about the Syrian government’s use of chlorine
gas, a set of accusations that the Times and other media now report simply as flat-fact.

Yet, the claims about the Syrian military mixing in canisters of chlorine in supposed “barrel
bombs” make little sense because chlorine deployed in that fashion is ineffective as a lethal
weapon but it has become an important element of the rebels’ propaganda campaign.

U.N. investigators, who were under intense pressure from the United States and Western
nations to give them something to use against Assad, did support rebel claims about the
government using chlorine in a couple of cases, but the investigators also received
testimony from residents in one area who described the staging of a chlorine attack for
propaganda purposes.

One might have thought that the evidence of one staged attack would have increased
skepticism about the other incidents, but the U.N. investigators apparently understood what
was good for their careers, so they endorsed a couple of other alleged cases despite their
inability to conduct a field investigation. [See Consortiumnews.com’s “UN _Team Heard
Claims of Staged Chemical Attacks.”]

Now, that dubious U.N. report is being leveraged into this new incident, one opportunistic
finding used to justify another. But the pressing question now is: Have the American people
come to understand enough about “psychological operations” and “strategic
communications” that they will finally show the skepticism that no longer exists in the major
U.S. news media?



https://www.nytimes.com/2017/04/04/opinion/a-new-level-of-depravity-even-for-bashar-al-assad.html?action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=opinion-c-col-left-region&region=opinion-c-col-left-region&WT.nav=opinion-c-col-left-region
https://www.nytimes.com/2017/04/04/opinion/a-new-level-of-depravity-even-for-bashar-al-assad.html?action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=opinion-c-col-left-region&region=opinion-c-col-left-region&WT.nav=opinion-c-col-left-region
https://consortiumnews.com/2016/09/08/un-team-heard-claims-of-staged-chemical-attacks/
https://consortiumnews.com/2016/09/08/un-team-heard-claims-of-staged-chemical-attacks/
https://consortiumnews.com/2017/03/25/how-us-flooded-the-world-with-psyops/
https://consortiumnews.com/2015/09/02/usnato-embrace-psy-ops-and-info-war/
https://consortiumnews.com/2015/09/02/usnato-embrace-psy-ops-and-info-war/

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative,
either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
https://consortiumnews.com/2017/04/05/another-dangerous-rush-to-judgment-in-syria/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/04/05/another-dangerous-rush-to-judgment-in-syria/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

