
| 1

Another Blow To Media Freedom: British Regulators
Pull Press TV

By Danny Schechter
Global Research, January 22, 2012
22 January 2012

Region: Europe
Theme: Media Disinformation

The British media regulator OFCOM has pulled Press TV’s license to be seen in the United
Kingdom.

The regulator that has done so little to regulate the methods of Rupert. Murdoch’s media
practices, or BBC’s tilted coverage of the war in Iraq, has suddenly decided that the Iran’s
global  English  language channel  must  be  sanctioned  by  being  removed and  silenced.
(Ironically, it was Murdoch’s BSKYB channel that carried Press TV in the UK)

It  is  not carried here.  In fact,  AlJazeera which has won global  recognition for its  news
programming  can  only  be  seen  in  a  few  cities  in  the  United  States.  Last  week,  its
documentary on Haiti won a prestigious Peabody Award.

According to the Guardian, this decision that should be labeled an OFCOM Fatwa— involved
what regulators considered a “breech” of their Communications Act.

“Ofcom found that Press TV’s practice of running its editorial oversight from Tehran, Iran’s
capital, is in breach of broadcasting license rules in the UK.

Ofcom wrote a letter to Press TV in November highlighting the issue and offered a choice of
two remedies.

The first was to switch editorial control for Press TV’s programming to the UK, the second to
transfer the broadcasting license to Iran.”

May observers see this decision more political than administrative, as British payback for
the recent protests in Tehran at the British Embassy protesting its policies toward Iran.
Iranian police tried to control the activists and protect the Embassy, but did not do a prompt
enough job for the UK.

The basis of Ofcom’s decision is disputed by Iran It seems clear that the criteria citied by the
British authorities is bogus given the fact that PressTV makes no secret of the fact that is
based in Iran, or that Iran pays its bills.

Many governments including our own fund internationally oriented channels. Ours include
the Voice Of America and the anti-Cuban Radio Marti  channel.  They are seen in other
counties but based here.

Ofcom  also  charged  than  a  brief  –Press  TV  says  10  seconds–  interview  with  former
Newsweek reporter Maziar Bahari was conducted “under duress” and imposed a whopping

https://www.globalresearch.ca/author/danny-schechter
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

fine on Press TV which refused to pay it, insisting the charge was not true. Bahari has been
all over American TV promoting a book based on his experiences in Iran.

Adds the Gurardian,  “Former  Press  TV presenters  include Ken Livingstone,  the Labour
London mayoral candidate, and Lauren Booth, sister of Cherie Blair.

The Press TV newsroom director,  Hamid Emadi,  said the channel had been taken off air in
the UK for “for airing a 10-second news clip” of Bahari.

“He claims he has been interviewed under duress. Press TV has strongly rejected that,”
Emadi added.

“Press TV believes that Ofcom is the media tool of the British government – the same
government that sent troops to Iraq and Afghanistan to participate in the killing of innocent
civilians.

WikiLeaks cables say London and Washington have explored ways to limit the operations of
Press TV in the UK. And here it comes; Press TV is removed from the Sky platform.”

He added that Press TV is examining ways of continuing to broadcast into the UK.”

I have to disclose being among many Americans who have been interviewed frequently by
Press TV out of New York. No one there ever told me what to say, or not say, and I have
often been quite openly critical of Iranian government practices, live comments the channel
carried, and, afterwards, had me back.

I have almost always posted those interviews on my News Dissector.com blog.

I also produced a program for their InFocus program on Occupy Wall Street that I was proud
of and drew many compliments from occupiers.

One shot in that program was pulled—the cover of the Occupy Wall Street Journal carrying a
photograph of a male and female occupier kissing. It was not a big deal in the scheme of
things, given that many networks, including our own, have vigilant lawyer-run “standard and
practices” departments to police their airways for violations of social mores.

Ask Janet Jackson about that!

As  a  general  rule,  in  my experience I  found Press  TV offers  more diverse  views and often
more professional coverage than the three US networks I  have worked for.  They have
carried criticisms of US polices that only appear on comedy shows on American TV.

The West should not lecture Iran on media honesty.

I have written many books and blogs, and made films about my experience in American TV
at  major  networks,  including “The More You Watch,  The Less You Know”:  and “WMD:
Weapons of  Mass  Deception”  about  US Media  manipulation  and network  complicity  in
miscovering the Iraq War.

You want to find out how controlled and managed our own media is? Check them out.

I certainly do not support Iranian government repression of human rights, while at the same



| 3

time cannot support my own government when it acts in a similar way. Where are the
criticisms of the arrests of more than 5000 non-violent Occupy protesters in the US since
September?

Also, Guantanamo anyone?

I also cannot support the West’s harsh sanctions on Iran that punish the Iranian people,
more than their government, and I do not believe we should suppress Iranian perspectives
in our media.

(That  is  not  uniformly  true,  as  a  great  Iranian  film,  Separation,  just  won  a  Golden  Globe
award even as its director challenges his government’s film policies.)

We need more mutual understanding and interaction between Americans and Iranians. That
can’t happen easily when outlets like Press TV are being taken off the air.

I was invited as a judge in an Iranian film festival last year and have been invited back. Does
my going there signal support for their government’s policies?

Absolutely not! I wrote about my experiences widely.

Does it make me a propagandist in the way that so many my own former colleagues don’t
seem to know the difference between being hacks, flacks and journalists? Judge us all by our
work.

No one is paying me, although my travel is covered, as it would be for invitations to many
events that I couldn’t afford to attend otherwise in this county and abroad. Only employees
of wealthy media companies can insist that they will only travel when their companies pay,
as if that makes them pure.

Underfunded  independent  media  reproters  live  in  a  different  world,  and  are  eager,  but
cannot  always  afford  to  report  stories  that  are  not  being  told.

Also, I should add, I covered the Vietnam War from the “enemy” side as well as our own,
and violated the Apartheid regime’s media rules. I am proud of that too.

Journalists need to do everything they can to cover as many sides of an issue as possible.

Right now, the world media needs to criticize the hypocrisy and self-righteousness of the
British regulators who are limiting freedom of the press and expression. They have launched
a media war on Iran that may be a prelude to a military one.

Check out PressTV on the Internet or your phone. There’s an app for that!

At the same time, we have to be vigilant when our own freedoms are at risk because of the
practices of our FCC and proposed measures like SOPA/FIPA.

If western goverments get away with surpassing Iranian media today, ours will be next.

News Dissector Danny Schechter writes the www.newsdissector.com blog. His latest Book
is Occupy: Dissecting Occupy Wall Street. (ColdType.Net)

Comments to dissector@mediachannel.org

http://www.newsdissector.com
mailto:dissector@mediachannel.org


| 4

The original source of this article is Global Research
Copyright © Danny Schechter, Global Research, 2012

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Danny
Schechter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/danny-schechter
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/danny-schechter
https://www.globalresearch.ca/author/danny-schechter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

